Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

FÖR ELER EMOT ABORT?

Stårschan skrev 2014-10-09 08:56:19 följande:
    Men vad spelar det för roll? Ett oönskat barn är ett oönskat barn, oavsett om det kom till genom våldtäkt eller på grund av att kondomen sprack! Antingen har väl fostret rätt till liv eller inte - allt annat är dubbelmoral. (Om man nu inte anser att det är fel att låta en våldtäktsman föra sina kriminella gener vidare, men då tycker jag att man hellre bör propagera för tvångssterilisering av oönskade element, än mot abort.)
    Lite svårt att sterilisera retroaktivt bara...
  • Jennie med ie

Nej. Andemeningen i inlägget fluu bemötte var att barnet som kom till genom slarv med p-medel inte var okej att döda (d v s mer värt) medan barnet som blev till via våldtäkt var okej att döda (mindre värt),

saragranberg skrev 2014-10-09 12:03:27 följande:

Så du menar att en graviditet som uppstår av en våldtäkt är slarv? Hur är du funtad människa?

• Jennie med ie

Tyckte du skrev våldtäkt jag...

saragranberg skrev 2014-10-09 12:19:55 följande:

Jag syftade mest på att man medvetet använde abort som preventivmedel och struntade i P-piller, P-stav osv. Då är det inget "slarv"!

• Jennie med ie

Då kan du nog slappna av lite för vi lär vara i stark minoritet. Åtminstone här på vår del av klotet.

LunaLovegood skrev 2014-10-09 12:30:22 följande:

FÖR fri abort. Det är skrämmande att det är så många som är emot abort.

• Jennie med ie

Från det att du svarade på fluus inlägg och undrade hur han är funtad som menar att ett barn som blev till efter våldtäkt blev till av slarv (vilket han alltså inte alls skrev) så får jag inget att hänga ihop. Men det får väl vara så.

saragranberg skrev 2014-10-09 12:48:02 följande:

Läs mitt ursprungsinlägg så förstår du nog.

• Jennie med ie

Som vanligt tycker jag det är trist att "abortmotståndarna" klumpas ihop till en homogen grupp. Grundåsikten att abort är fel må vara gemensam men den bygger på olika grunder och argument. Det blir tokigt när man liksom får försvara sig mot åsikter och synsätt man ö h t inte har eller gett uttryck för. Argumentationen brister minst sagt på flera abortkritiska håll och jag är inte sen att utmana och ifrågasätta resonemang som jag inte ställer mig bakom, i gengäld förväntar jag mig att få svara för MINA åsikter och MINA grunder för de åsikterna, inte andras.

• Jennie med ie

Det borde snarare ge ännu mindre anledning att dra alla över en kant, om man vet att det liksom inte stämmer.

Jag kan inte säga vad alla bör anse eftersom det handlar om personlig övertygelse och inte fakta.

Jag är troende, men min åsikt är min och inte min tros.

AstridH skrev 2014-10-09 19:28:18 följande:

Det kanske är för att fler människor finner dina åsikter mer verklighetsförankrade och försvarbara och därför inte relaterar dig till de människor som ofta hojtar om abortförbud :)

Jag kan dock slänga ut några frågor; tycker du att alla bör anse att livet börjar vid befruktning? Är du religiös eller andlig?

• Jennie med ie
    AstridH skrev 2014-10-09 19:56:09 följande:
    Så sant. Jag tror definitivt inte att alla människor som är emot abort är likadana. Det märker man definitivt i den här tråden där en människa tyckte att om man var för abort så kunde man lika gärna vara för retroaktiv abort ;)

Om det handlar om personlig övertygelse och inte fakta, anser du att lagstiftningen bör se ut som så att alla följer din övertygelse? Eller tycker du att det är upp till var och en att sätta sina egna gränser (inom lagens, såklart)?
    Jag tycker inte att lagar ska styras av min personliga etiska övertygelse. Sen ska andra göra vad DE tycker är rätt, inom lagens gränser, men ju fler som tycker som jag desto bättre
  • Jennie med ie
    MxMeNow skrev 2014-10-09 20:33:00 följande:
    Jag brukar generellt inte dela dina åsikter, men i just det här inlägget är vi helt överens!
    Alltid något
  • Jennie med ie
    Buongiorno skrev 2014-10-10 00:17:13 följande:

Så länge inte abort blir ett preventivmedel är det bra. 

Det kan det inte bli.
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 13:44:03 följande:

Jag ha inte läst igenom alla inlägg.
    Jag är för abort, det finns många anledningar till att man gör abort och att istället förbjuda abort och låta alla graviditeter som slutar i abort sluta i att ett barn föds tror jag inte är bra för någon.
    Jag har själv gjort en abort då jag oönskat blev gravid.  För mig personligen va det en jättejobbig upplevelse och jag kan fortfarande tänka på det och må dåligt, men om jag inte hade fått göra en abort så är jag inte helt säker på att jag idag hade varit i livet. Så att bara säga att man är emot abort tycker jag inte är att tänka speciellt långt...

Kan du vidareutveckla? Vad är det jag inte tänkt på? Att det kan vara en jobbig upplevelse? Att man efter en abort kan känna att det var ett rätt val? Att någon som gjort abort tror att hon mått jättedåligt om hon inte gjort det? Att kvinnor runt om i världen dör av illegala aborter? Att man kan bli oönskat gravid fast man skyddat sig? Eller nåt annat?
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:10:21 följande:
    Det täcker in många av de saker som jag tänkte på. Något du missade är ju att det kan vara förenat med livsfara för kvinnan att gå igenom en graviditet, och att på så sätt sätta två liv i fara för att föda fram ett. 
    Check! Nåt mer?
  • Jennie med ie
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 14:31:12 följande:
    Fast diskussioner om abort handlar väl inte bara om att "förbjud"/"inte förbjuda".

Det finns väl en etiskt dimension också. Man kan disuktera etiken oberoende av juridiken.
    Japp. Eller "man" kanske inte kan, men en del av oss ;)
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:32:46 följande:
    En annan sak är väl hur vi ska kunna ta hand om flera barn, det finns ju redan så många som vi misslyckas med att ta hand om. Är det då smart att förbjuda abort och få fler oönskade barn i världen?

Check. Mer?

Du ser, man kanske inte behöver ha tänkt så kort ändå...
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:40:02 följande:
    Jag hänger inte riktigt med, du menar att du har löst det redan?
    Jag behöver inte lösa något. Men du skrev att säger man att man är emot abort så har man inte tänkt så långt, och allt som tagits upp hittills har jag tänkt på (och är inte ensam). Så, inte tänkt så långt?
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:49:16 följande:
    Jag kanske borde uttryckt mig mer tydligt. Det jag menade var att man måste nog lösa många problem och frågeställningar innan man kan säga "vi förbjuder abort"
    Ja det är ju en helt annan sak det, att säga "jag är emot abort" kontra "vi ska förbjuda abort". Vilket är en av poängerna i flera föregående inlägg, man antas propagera för det ena för att man tycker det andra, vi som är emot abort klumpas ihop till en homogen massa som alla förväntas ha samma åsikt i detalj, ha samma grunder och argument, vilja samma sak o s v.
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 15:03:19 följande:
    Hur menar du, att även om man är emot abort vill man inte förbjuda det? På vilket sätt är man i så fall emot det? Vad vill man uppnå med att säga jag är emot abort men jag vill inte förbjuda det? 
    Så klart jag är emot abort, jag tycker inte det bör vara en normal sak som var och varannan har gått igenom, men samtidigt kan inte jag sitta här och säga vilka som jag tycker har rätt att göra en abort och vilka som inte bör göra en.
    Om vi säger såhär... propagerar du själv för ett lagförbud mot allt du tycker är fel? Nej? Inte jag heller. 

Vad man vill uppnå just här är väl rimligen att delta i en diskussion om abort, rätt eller fel, för eller emot, som TS öppnade upp för.
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:52:59 följande:
    Så du menar att oavsett konsekvenserna så tycker du inte man bör göra en abort? 
    Om man vet att bara det ena livet kan få fortsätta, det födda eller det ofödda, är det i mina ögon lika rätt/fel oavsett om man räddar kvinnans liv eller det ofödda barnets/fostrets. Annars så ja jag tycker abort är fel oavsett. 
  • Jennie med ie
    Neige Obskyr skrev 2014-10-10 15:46:08 följande:
    Vill man införa ett abortförbud trots att man förstår alla de där situationerna du radade upp så är min spontana reaktion att man måste vara empatistörd...
    .
    Propagera för abortförbud och tycka att abort är fel är som sagt inte samma sak. Själv propagerar jag inte för abortförbud nej.

Att lägga sådana "diagnoser" på folk över nätet för en sakfrågeåsikt är väl också smått... stört...
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?