• Svar på tråden Röda väljare har lågt IQ!
  • goodasgold
    Jenna RayShawn skrev 2014-10-10 20:32:54 följande:

Värdelös tråd. Jag röstade SD och har både universitetsutbildning, bred allmänbildning och dessutom presterar jag alltid över medel på alla IQ test jag tagit.

Imponerar inte. Har du tagit examen?
    Kom igen när du tar dej till doktorsnivå. Gjorde detta själv i matematik.
    På denna nivå finns endast savanter med stirrig blick, noll socialt liv.

• Aniiee
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-11 00:02:05 följande:
    Var är beviset? Bloggen (dålig källkritik) skriver bara att de som bor i rikare områden (t.ex. Danderyd) röstar mer blått än andra. 
    Vad konstigt! Det vet väl alla att de som bor i traditionellt rika och fina områden långt ifrån fabrikerna traditionellt röstar rött och de som bor runt fabrikerna och utåt landet traditionellt röstar blått?

Eller... vänta... hur var det nu igen.... *scratch head*
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • FDFMGA
    StackarsMia skrev 2014-10-10 14:12:29 följande:
    Nu känns det som att vi fått bevisen de flesta med kritiskt tänkande redan har förstått.

politikbloggen.wordpress.com/2008/03/09/bevis.../

Danderyd: 5,3,  Täby: 6,5,  Lidingö: 6,4,  Nacka: 6,5,  Sollentuna: 7,1,  Lund: 9,2,  Lomma: 12,6,  Vellinge: 16,4,  Staffanstorp: 17,2,  Knivsta: 10,8, Kungsbacka: 12,  Växjö: 12,2,  Lerum: 12.

Medelvärdet för de kommuner där de mönstrande hade högst IQ enligt pliktverket var 10,3 procent för SD i senaste valet (taget rakt av alltså inte justerat för att kommunerna har olika folkmängd)

Motsvarande medelvärde för dem med lägst IQ vid testerna är 16,2 procent för SD i senaste valet.

Bjuv: 25,7,  Filipstad: 21,3,  Storfors: 17,5,  Munkfors: 11,4,  Ljusnarsberg: 23,7,  Degerfors: 14,4,  Gullspång: 16,3,  Södertälje: 12,3,  Överkalix: 13,  Haparanda: 13,5,  Jokkmokk: 12,8,  Pajala: 11,4, Älvdalen: 16,8.

Nu finns det naturligtvis en mängd andra förklaringar till den markanta skillnaden - men att SD fungerar som en magnet som drar till sig tankeslapphet och oförmåga framgår ju exempelvis med all önskvärd tydlighet här på Familjeliv.

• Krixx

Källhänvisningarna är usla i artikeln. "IQ-testen" är utspridda över 20 år, valresultaten är ett tillfälle. Är det korrigerat för att folk flyttat? Många felkällor som inte är besvarade.

• Anonym (Analys)

Vet inte om det där säger så mycket, för det förutsätter ju att alla 18-åringar har stannat på sin hemort sedan. Och så är det ju inte.

Men visst är det så att V- och S-väljare har låg intelligens. Låg IQ går ju ofta ihop med misslyckanden i skolan  och i arbetslivet. Och när de tjänar lite, så vill de såklart att så mycket som möjligt ska omfördelas ifrån dom som tjänar mycket. Ganska självklart samband. Inte många V-väljare skulle fortsätta rösta V, om de ärvde ett antal miljoner... Drömmer

Mp-väljare har ofta samma flumvärderingar som S och V, fast plus ett miljöintresse, och de drivs mer av ideologi i min erfarenhet. Det vill säga: de kan vara högutbildade och smarta, men verkligen TRO på detta på grund av uppfostran eller för att de själva kommit till dessa åsikter genom läsning t.ex..

M-väljare är antagligen de smartaste, om man skulle gå strikt på IQ-test, men också de mest egoistiska. De bryr sig bara om sig själva och sin egen klass, och saknar helt ideologi och idealism.

Kd har också många intelligenta väljare, men deras intelligens är förenad med traditionella höga ideal och värderingar, och även medmänsklighet.

C och Fp har HAFT sina ideologier, men nu både krymper och spretar de så mycket att det inte går att ringa in dem...

Sd-väljare kommer från så många olika håll, att det inte går att peka ut en genomsnittlig Sd-väljare och säga: "de är så och så". Inte vad gäller intelligensen heller, alltså. Sd-väljare är människor som på olika sätt har kommit till insikt om att det inte kan fortsätta så här, med massinvandringen och den ökade kriminaliteten och de minskade resurserna för våra egna svaga grupper. Människor som gjort dessa insikter är alltifrån högt uppsatta i SÄPO, som har tröttnat på att nästan allt deras arbete numera beror på svängdörrarna vid gränserna... till fattiga, naturligtvis, som inte får sina behov av t.ex. vård eller social omsorg tillgodosedda, p.g.a. att kommunerna måste lägga dessa pengar på invandrarnas försörjning i stället. För vissa - men långt ifrån alla - Sd-väljare, är även partiets familjepolitik och kristna, traditionella värderingar viktiga.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Analys) skrev 2014-10-11 13:51:07 följande:

Men visst är det så att V- och S-väljare har låg intelligens. Låg IQ går ju ofta ihop med misslyckanden i skolan  och i arbetslivet. Och när de tjänar lite, så vill de såklart att så mycket som möjligt ska omfördelas ifrån dom som tjänar mycket. Ganska självklart samband. Inte många V-väljare skulle fortsätta rösta V, om de ärvde ett antal miljoner... Drömmer

Jag röstade S och har alltid haft toppbetyg i skolan. Jag kom in på en utbildning (högskolenivå) som tar in under 5 personer varje år. Till våren ska jag börja studera 200 % för att kunna ta ut dubbla examina. Jag vet inte om jag skulle kalla det för ett misslyckande?
  • Aniiee

Vet inte om det där säger så mycket, för det förutsätter ju att alla 18-åringar har stannat på sin hemort sedan. Och så är det ju inte.

Mp-väljare har ofta samma flumvärderingar som S och V, fast plus ett miljöintresse, och de drivs mer av ideologi i min erfarenhet. Det vill säga: de kan vara högutbildade och smarta, men verkligen TRO på detta på grund av uppfostran eller för att de själva kommit till dessa åsikter genom läsning t.ex..

M-väljare är antagligen de smartaste, om man skulle gå strikt på IQ-test, men också de mest egoistiska. De bryr sig bara om sig själva och sin egen klass, och saknar helt ideologi och idealism.

Kd har också många intelligenta väljare, men deras intelligens är förenad med traditionella höga ideal och värderingar, och även medmänsklighet.

C och Fp har HAFT sina ideologier, men nu både krymper och spretar de så mycket att det inte går att ringa in dem...

Sd-väljare kommer från så många olika håll, att det inte går att peka ut en genomsnittlig Sd-väljare och säga: "de är så och så". Inte vad gäller intelligensen heller, alltså. Sd-väljare är människor som på olika sätt har kommit till insikt om att det inte kan fortsätta så här, med massinvandringen och den ökade kriminaliteten och de minskade resurserna för våra egna svaga grupper. Människor som gjort dessa insikter är alltifrån högt uppsatta i SÄPO, som har tröttnat på att nästan allt deras arbete numera beror på svängdörrarna vid gränserna... till fattiga, naturligtvis, som inte får sina behov av t.ex. vård eller social omsorg tillgodosedda, p.g.a. att kommunerna måste lägga dessa pengar på invandrarnas försörjning i stället. För vissa - men långt ifrån alla - Sd-väljare, är även partiets familjepolitik och kristna, traditionella värderingar viktiga.

Och HÄR har vi en av orsakerna till att jag inte röstade i valet (dock, en av de mindre anledningarna...). Vad ska en stackars lagom idealistisk, miljömedveten (som INTE håller med om miljöpartiets miljöpolitik), solidarisk, alternativsexuell, ateistisk, välutbildad, "bidragsberoende" tant på nästan 30 med IQ en rejäl bit över genomsnittet egentligen rösta på?
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Donum

Nja, jag skulle snarare hävda att SD-väljare har det gemensamt med S-väljare att de är rädda för konkurrens som då kan kräva att de anstränger sig mer istället för att få jobb och välfärd serverad. 

"Våra egna" är ett tydligt exempel på ett sådant resonemang. 
  • Anonym (Analys)
    Aniiee skrev 2014-10-11 14:10:16 följande:
    Och HÄR har vi en av orsakerna till att jag inte röstade i valet (dock, en av de mindre anledningarna...). Vad ska en stackars lagom idealistisk, miljömedveten (som INTE håller med om miljöpartiets miljöpolitik), solidarisk, alternativsexuell, ateistisk, välutbildad, "bidragsberoende" tant på nästan 30 med IQ en rejäl bit över genomsnittet egentligen rösta på?
    Låter som om Mp ändå vore ditt parti. Där skulle du bli accepterad. Gå med och försök påverka miljöpolitiken åt det håll DU vill, vetja!
Svar på tråden Röda väljare har lågt IQ!