• Svar på tråden Röda väljare har lågt IQ!
  • StackarsMia
    Anonym (Å andra sidan...) skrev 2014-10-11 16:38:02 följande:
    "lågt kvot"? Ja, det blir bra det med.
    Que?

En person kan ha låg IQ. Eller en låg intelligenskvot/nivå.

En grupp kan ha lågt IQ eller en låg intelligensnivå/kvot(?).

Vet inte om detta finna i SAOL, men det är långt mer accepterade begrepp än hen.
  • Anonym (Jürgen)
    goodasgold skrev 2014-10-11 14:20:09 följande:

Jag själv gick ut gymnasiet med toppbetyg. Hade kunnat välja linje efter behag.

Är rejält åt vänster så TS teorier stämmer inte alls.

De högertomtar som jag har mött och diskuterat med verkar sakna några hjärnceller. Alltid stereotypiska åsikter som de har lärt sej utantill, ingen flexibilitet i tänkandet.

Tråkiga människor helt enkelt.

Nu är det tyvärr inget sensationellt att klara gymnasiet i Sverige med toppbetyg, det gör en enorm skara ungdomar varje år och alla dessa är knappast genier. Svenska skolans kvalité har under flera decennier rasat.
  • goodasgold
    Anonym (Jürgen) skrev 2014-10-11 17:18:15 följande:
    Nu är det tyvärr inget sensationellt att klara gymnasiet i Sverige med toppbetyg, det gör en enorm skara ungdomar varje år och alla dessa är knappast genier. Svenska skolans kvalité har under flera decennier rasat.
    Nu snackar jag om gamla tider, 70-talet. Då satt höga betyg hårt inne, går inte att jämföra med dagens slappa system.
    Lite bitter eftersmak har jag när läraren tvingades ge mej, invandrande finne, högsta betyg. Jag var värd det men såg hur läraren kämpade med "problemet".
    Hade i min klass några ur Göteborgs elit, Mannheimer t ex, killen var helt pantad idiot, vet dock ej vilka betyg han fick.
    Jag är stolt, jag åstadkom mer än de flesta. Detta bär jag med mej.
  • Anonym (Generellt sett)

[quote=74148856][quote-nick]goodasgold skrev 2014-10-11 14:20:09 följande:[/quote-nick]

De högertomtar som jag har mött och diskuterat med verkar sakna några hjärnceller. Alltid stereotypiska åsikter som de har lärt sej utantill, ingen flexibilitet i tänkandet.

[/

Statistik kan alltid ifrågasättas, men har man gått ut skolan med toppbetyg vet man säkert att när man pratar om generella samband spelar några få undantag ingen roll.

• goodasgold
    Anonym (/) skrev 2014-10-11 19:34:51 följande:

Menar du låg iq?

vad babblar du om? Jag är ingen statistik utan högst konkret exempel.

• goodasgold
    Anonym (Generellt sett) skrev 2014-10-11 19:28:43 följande:

[quote=74148856][quote-nick]goodasgold skrev 2014-10-11 14:20:09 följande:[/quote-nick]

[/

Statistik kan alltid ifrågasättas, men har man gått ut skolan med toppbetyg vet man säkert att när man pratar om generella samband spelar några få undantag ingen roll.

Vilken statistik? Så du menar "undantag" gentemot stora strömlinjen är inget att bry dej om. Ja, men om detta är inget undantag utan systematiserat vad göra?
  • Haskel

Då jag själv har väldigt högt IQ, vet jag hur oerhört lite IQ säger om intelligens och sunt förnuft. Inte säger det heller något om den sociala kompetensen.

IQ är en dålig måttstock, likaså utbildningsnivå och yrke. 

Därför tror jag INTE att det finns något samband mellan IQ och politisk ståndpunkt. 
    Intelligens och sunt förnuft kan däremot ha en viss koppling till den politiska ståndpunkten, enligt min erfarenhet. Men främst beror det troligtvis på uppfostran och "tradition". 
    Socialdemokraterna består till största delen av "traditionella" väljare, enligt mig.

• goodasgold

Alltså, jag som invandrare fick kämpa tio gånger hårdare än svensken.
    Jag såg lärarnas motvilja att ge mej rättfärdigat högsta betyg.
    Träffade några år efteråt en gammal klasskompis och frågade hur det hade gått för andra. Två stycken hade kommit in på läkarlinjen, två i mina ögon mediokra typer. På den tiden var det riktigt svårt att komma in på den linjen. En av dessa var en (rätt snygg) tjej, pratade med henne på rasten en gång, hon var skitnervös och darrade. Hon var ihop med en kille som var civ.ing. från Chalmers, menar hon var ingen större stjärna men tydligen fick hon höga betyg, hur det nu kan komma sej.

• Anonym (Generellt sett)
    goodasgold skrev 2014-10-11 19:46:46 följande:

Vilken statistik? Så du menar "undantag" gentemot stora strömlinjen är inget att bry dej om. Ja, men om detta är inget undantag utan systematiserat vad göra?

Vad menar du? Ett undantag från "regeln" spelar ingen roll, nej. Man kan ifrågasätta statistik på en mängd sätt och av en mängd anledningar men att avfärda den pga att du känner till ett eller några undantag är inte ett vettigt ifrågasättande. Om du kan uppvisa annan statistik som visar på ett annat samband kan det bli en intressant diskussion dock.
Svar på tråden Röda väljare har lågt IQ!