• MxMeNow

    Vårdnad under amning

    Sånt här hyckleri gör mig illamående. Hälften av alla som yttrat sig i tråden skriver sig till träningsvärk i andra trådar om jämställdhet, men när det gäller nyfödda barn då j#vlar är mamman viktigast!

    Ts tycker att det är fruktansvärt att tänka på att inte ha barnet hos sig efter födseln och att inte få träffa barnet dagligen, men ts du tror inte att pappan känner detsamma? Pappan kan flaskmatade och ge samma närhet och trygghet, så varför ska mamman vara den självklara vårdnadshavaren?

    Nu var det pappan som lämnat mamman, men i andra trådar där mamman lämnar pappan anses hon ha gjort rätt. Mår mamman bra mår barnet bra är den klassiska smörjan, gäller inte detsamma för pappan?

    Vilka hycklare i tråden!

  • MxMeNow
    Tow2Mater skrev 2014-10-15 18:14:28 följande:

    Nu säger ju TS "han får komma till oss så ofta han vill".

    Enligt lag blir just mamman vårdnadshavare om de inte är gifta. Pappan kan ansoka om vårdnad.

    Vad anser du skulle vara alternativet? Varannan vecka for en nyfodd?


    Som vuxen och förälder får man svälja sin stolthet och samarbete för barnets bästa. Det bästa är att de bor ihop den första perioden. Kan de inte det ser inte jag varför det självklara valet (även juridiskt) ska vars boende hos mamman. Det är det jag vänder mig emot.

    Så många skriker jämställdhet men när det gäller föräldraskap och spädbarn är tänket som bortblåst! Idioti!
  • MxMeNow
    yodi skrev 2014-10-15 18:33:36 följande:

    och man får även tänka på barnets bästa, vilket inte alltid är det mest jämställda.

    som nyfödd är bebisen mer bondad med mamman än pappan, sen ska självklart pappan få möjlighet att knyta an till bebisen när den är född, men just som nyfödd är det mammans röst,doft  och hjärtslag som är bekanta.

    vi har även whos rekommendationer att där det är möjligt helamma tills barnet är 6 månader och gärna del amma tills två år.


    Men snälla du, WHOs rekommendationer är för Hela världen, i Sverige har vi tillgång till friskt vatten och nätingsrik mat, så behovet är inte detsamma även om amningshysteriker vill tro det!

    För det andra är pappans doft minst lika bekant som mammans om han är lika delaktig i omvårdnaden, näsan på ett foster i magen känner inga dofter eftersom dom inte andas! Hjärtljud absolut, men de flesta hjärtan slår likadant, same shit liksom och rösten inifrån magen med alla andra ljud är inte densamma. Så det är myter alltihop!

    Personligen kunde jag inte bry mig mindre om svenskars hysteri kring jämställdhet, men hyckleriet som råder i tråden fyller mig med avsmak!
  • MxMeNow
    Anonym (inte allt) skrev 2014-10-15 18:38:37 följande:

    Nej, inte idioti. Biologi. Barnet känner mamman redan vid födseln, det försprånget kan man inte göra något åt.

    Barnet känner igen sin mammas hjärtljud, röst och doft.

    Bröstmjölk är det bästa för barnet även om det inte är farligt med flaskmatning, men man kan inte köra både ock.

    Visst kan en pappa bli en bra vårdnadshavare direkt, absolut, men jag tror inte det är det bästa för barnet att direkt slitas från den enda person han eller hon känner.


    Läs inlägg #47

    Ett barn behöver närhet, kroppsvärme, höra hjärtslag och få näring, torr blöja och rena kläder. Vem som ger barnet det kvittar även om mammor gärna inte tycks vilja inse det!
  • MxMeNow
    Anonym (inte allt) skrev 2014-10-15 18:38:37 följande:

    Nej, inte idioti. Biologi. Barnet känner mamman redan vid födseln, det försprånget kan man inte göra något åt.

    Barnet känner igen sin mammas hjärtljud, röst och doft.

    Bröstmjölk är det bästa för barnet även om det inte är farligt med flaskmatning, men man kan inte köra både ock.

    Visst kan en pappa bli en bra vårdnadshavare direkt, absolut, men jag tror inte det är det bästa för barnet att direkt slitas från den enda person han eller hon känner.


    Och btw, det går att amma och mata med flaska även om alla barn inte klarar det!
  • MxMeNow
    yodi skrev 2014-10-15 18:55:34 följande:

    kalla mig gärna amnings hysteriker om du vill, nu är det naturligtvis individuellt men i de flesta fall där amningen fungerar så innehåller bröstmjölken mer näring än vad ersättningen gör, den innehåller även antikroppar vilket inte ersättningen gör. blir barnet senare sjukt tex förkylning så är det inte ovanligt att vanlig mat ratas medans det kan tänka sig att amma och då innehåller mjölken nyttiga salter som förhindrar uttorkning. vilka inte finns i ersättning.


    Oj, hur överlever flaskmatade barn världen över? Och hur överlevde mina utan amning? Jajust, de fick ersättning!
  • MxMeNow
    yodi skrev 2014-10-15 19:09:04 följande:

    naturligtvis överlever dom, men varför neka barnet bröstmjölk som oftast är bättre och rekommenderas även av svensk sjukvård om amningen fungerar?


    Det behöver inte vara bäst, precis som du skrev. Och självklart rekommenderar sjukvården det, det går i trender.

    Bor barnet hos mamman och denne vill amma och det fungerar fine, men pappan och flaskmatning funkar minst lika bra i Sverige 2014. Det är inställningen att mamman är den självklara att få vårdnaden jag vänder mig emot från människor som tjatar sig blå om jämställdhet! Hyckleri!
  • MxMeNow
    Anonym (Gravid och lämnad) skrev 2014-10-15 19:25:56 följande:

    Jag tror absolut att han kommer sakna barnet otroligt mycket och att han skulle kunna ta hand om barnet på ett väldigt bra sätt, men jag tänker inte avsäga mig att ha mitt barn boende hos mig som någon slags feministisk principsak. Aldrig. Vilken förälder i världen skulle det? Sen kan man ha olika åsikter om vad lagstiftningen ska stadga. Nu var den till min fördel och jag tänker inte som ett statement låta honom få ha mitt barn på heltid utan utnyttja faktumet att jag får vårdnaden.

    Jag anser inte att detta är en situation där han gjort rätt eller fel. Han är väl extremt förälskad för vad det verkar. Dock kan jag tycka att han, om han nu är så mån om att umgås på heltid med sitt barn, kunnat försöka i alla fall några månader till innan han avslutade vårt förhållande. Tydligen var det viktigare för honom att flytta ihop med en annan kvinnan med en gång. 


    Det är inte "ditt" barn! Det är lika mycket hans barn. Och hans beslut att lämna under rådande omständigheter stödjer jag på inget sätt. Men för barnets bästa måste du lägga din bitterhet och ilska åt sidan. Det är inte självklart att du är det bättre föräldern bara för att du är kvinna!
  • MxMeNow
    Anonym (linn) skrev 2014-10-15 21:27:45 följande:

    Ja det är lika mycket hans barn, men man måste ju tänka på barnet i första hand och en nyfödd bebis mår inte bra att av slussas runt. Jag är också för jämlikhet, men barnet måste ändå vara viktigast och en nyfödd känner bäst till sin mammas lukt, sin mammas röst etc. En bebis behöver trygghet och en fast plats i tillvaron. Varannan-vecka boendet bör komma senare och slussas in försiktigt. Det måste vara viktigare att barnet får lugn och trygghet än att en förälder ska hävda sina rättigheter.


    Nej, barnet känner inte sin mamma! Rösten grumlas i magen från andra ljud eftersom de inte andas i magen känner de inga dofter.

    Och än än gång, jag är inte för jämställdhet och jämlikhet men jag Hatae hycklare som är för det men bara om kvinnan gynnas!
  • MxMeNow
    Anonym (**) skrev 2014-10-15 21:36:53 följande:

    TS har aldrig påstått att det "bara" är hennes barn heller. hon verkar vilja få detta att fungera. det hon har varit rädd för är att vårdnaden ska tillföra pappan, som på ett sätt som inte är till gagn för barnet bråkar om vårdnaden. TS vill amma, vilket inte kommer fungerar om barnet bor hos pappan, dessutom, eftersom det är hon som burit barnet och fött fram det så är det naturligt att hon har barnet första tiden, förstås gärna med pappan involverad så mycket som möjligt. den som verkar tänka mer egoistiskt och inte enligt barnets bästa är ju pappan, som vill hindra amning t.ex.

    vad förordar du egentligen? att det nyfödda spädbarnet direkt ges över till pappan, som flaskmatar barnet och tar hand om honom/henne, och att mamman, som burit fram barnet träffar barnet på dagtid ibland och inte får möjlighet att amma honom/henne? allt för jämställdheten?

    det är inte självklart att den "bättre" föräldern är kvinna. det behöver inte finnas någon "bättre" förälder alls, jag förstår inte ens meningen med att uttrycka sig så, de kan vara minst lika bra föräldrar, oberoende av hur man delar upp vårdnaden. eftersom de bor isär så måste barnet ha EN primär vårdnadshavare, den första tiden, och det naturliga, fortfarande, år 2014 är att det är kvinnan, i synnerhet med tanke på amning.

    när forskning visar annorlunda eller när män kan bära, föda och amma barn, då kanske det blir annorlunda.


    Läs #57 och räkna antalet "mitt barn" ts skriver.

    Ja, jag förordar att pappan utan tvekan ska ha samma självklara rätt att ta barnet med sig hem som mamman och att mamman då ska få hälsa på. Barnet kvittar det vem hen knyter an till först. Det är mammor som kännet sig entitled
  • MxMeNow
    kvinnokarlen skrev 2014-10-15 22:57:12 följande:

    spelar ingen roll om bebisen tar nappflasken eller ej,

    kan man amma men välkjer att ge ersättning bara för att så är man ett TRASH

    jävla trams alltihopa självklart så ska kvinnan ha hand om barnet på heltid iaf tills det är ett år, pappan kan få komma  och träffa sitt barn  när mamman är med,

    jag är själv man och har tre barn och skulle aldrig tänka tanken att ta ett barn ifrån sin mamma det första året,

    vi män behövs inte ett endaste dugg för ett spädbarn, men dom klarar sig unte utan mammma


    Tala för dig själv! De flesta fäder är delaktiga och behövda i deras barns liv. Tråkigt för dig och dina barn att ni inte har den relationen.
  • MxMeNow
    Beemiidi skrev 2014-10-15 23:20:13 följande:

    Du låter väldigt bitter. Klart att mamma har rätt att ha sitt barn hos sig. Du verkar inte ha ammat dina barn.? Då kanske du inte förstår vikten av att amma ett barn. Detta gör man för att det är bäst för barnet, inte för att det är jämlikt. Jämlikt

    kan det bli när män börjar föda barn.


    Jag har ingen anledning att vara bitter, jag tycker helt enkelt inte om hycklare!
  • MxMeNow
    kvinnokarlen skrev 2014-10-15 23:26:14 följande:

    du antar att jag inte har den relationen!

    det jag skriver är att ett barn ska aldrig bo växelvis innan det är iaf 4 år gammalt

    och är det någon färälder som ska ha barnet så är det mamman

     

    begriper du det?


    Ta och läs om vad du skrev och hur du formulerade dig tidigare, det var dina påståenden jag grundade mitt antagande på.

    Och nej, jag anser inte att mamman alltid är det självklara valet.

    Bigriper du det? Jag har nämligen skrivit det flertalet gånger tidigare i tråden.
  • MxMeNow
    elle9 skrev 2014-10-16 10:03:01 följande:

    En sund röst bland alla dumheter i tråden! En baby ska inte flytta runt. Barnets bästa går först och sedan kan andra gnälla om orättvisa hur mycket de vill. En godispåse kan man dela rättvist, inte ett spädbarn.


    Jag har inte läst ett inlägg där någon anser att ett spädbarn ska flytta runt.
  • MxMeNow
    Anonym (fått barnbarn nu) skrev 2014-10-16 11:50:18 följande:

    Mitt ex,  som jag lät vara med på vårt barns förlossning,  ringde mig på BB när barnet var 3 dagar;   "Jag kommer att göra ALLT SOM STÅR I MIN MAKT  för att ta barnet ifrån dig,  jag har skaffat advokat!"

    Visst stämde han mig för vårdnaden några gånger under barnets uppväxt -  lyckades aldrig.


    Och det är något du är stolt över?
  • MxMeNow
    Centurione skrev 2014-10-16 17:28:56 följande:

    Fast det viktigaste i frågor om barn, är BARNETS bästa. Och så hoppas jag att ALLA inblandade parter tänker. Diskussioner om jämlikhet och rättvisa mellan vuxna, är underordnat barnets bästa.


    Var har jag skrivit att barnets bästa inte är viktigast?
  • MxMeNow
    Centurione skrev 2014-10-16 18:42:01 följande:

    Du skrev att du var sur på att kvinnan gynnas. Detta borde inte vara någon issue alls, när det handlar om ett dibarn - då finns ju inget annat alternativ än mamman.


    "Sur" är ett ord jag bara använder när jag besktiver smaker, i princip, så det vet jag att jag Aldrig skrivit i tråden. Att jag däremot irriterar mig på hycklare har jag skrivit och det står jag för.

    Att mamman inte alltid per automatik är det bästa valet som vårdnadshavare står jag också för. Att hävda något annat är bara obildat!
  • MxMeNow
    Anonym skrev 2014-10-17 11:24:05 följande:

    Nej det kvittar inte. Du borde läsa på. Anknytningen till mamman börjar redan i magen. Det finns ganska mycket forskning som visar detta. Det är ingen slump att nyfödda ofta blir helt lugna när de är hos mamman till skillnad från när andra håller dem. Och amning är så oändligt mycket mer än mat. Ersättning är just ok ersättning och inget annat.


    Jag är påläst, till skillnad från dig.
Svar på tråden Vårdnad under amning