• Anonym (Gravid och lämnad)

    Vårdnad under amning

    Kan någon svara på vad som händer med ett nyfött barns vårdnad och boende när föräldrarna separerat innan födsel? Min nu f.d. pojkvän som jag blev gravid tillsammans med har lämnat mig vilket känns förjävligt, är i sjätte månaden. Vi vill båda ha vårdnad om barnet men vi kan absolut inte bo tillsammans, inte ens första tiden. Vi har pratat lite om allt, men bara över telefon, känner just nu att jag aldrig vill se honom igen efter detta svek, men jag är rädd för att säga minsta lilla som kan ge honom vårdnad om barnet när det fötts. Läser överallt att man ska vara samarbetsvillig och så, men just nu är allt så jävla jobbigt

    Helst vill jag amma barnet ett halvår som ju rekommenderas om jag kan amma. Man kan ju inte hålla på och skicka en nyfödd fram och tillbaka mellan sig, det verkar överallt rekommenderas att barnet bor fast hos en förälder och träffar den andra först där och att man sen utökar umgänge sakta? 

    Hur tror ni min chans är att få vårdnaden och ha barnet boende hos mig primärt?? Det skulle kännas så fruktansvärt att  föda och sen behöva lämna över mitt barn till mitt ex och inte kunna amma eller kanske ens få se det varje dag? Kan de göra så? Jag är helt förtvivlad! Måste jag prata med någon advokat eller något?

    Hade ju förväntat mig mysigt familjeliv och inte att vara helt ensam och kanske inte ens med mitt barn????

    Är i chock, vet inte ens om jag tänker på de relevanta sakerna? Något annat???

  • Svar på tråden Vårdnad under amning
  • Anonym
    MxMeNow skrev 2014-10-15 18:46:47 följande:
    Läs inlägg #47

    Ett barn behöver närhet, kroppsvärme, höra hjärtslag och få näring, torr blöja och rena kläder. Vem som ger barnet det kvittar även om mammor gärna inte tycks vilja inse det!
    Nej det kvittar inte. Du borde läsa på. Anknytningen till mamman börjar redan i magen. Det finns ganska mycket forskning som visar detta. Det är ingen slump att nyfödda ofta blir helt lugna när de är hos mamman till skillnad från när andra håller dem. Och amning är så oändligt mycket mer än mat. Ersättning är just ok ersättning och inget annat.
  • Tow2Mater
    Anonym (fått barnbarn nu) skrev 2014-10-17 11:02:43 följande:
    Tja,  är man gift och karln plötsligt vill skilja sig mitt i graviditeten (för att skaffa hus med annan kvinna)  är det tänkbart att man inte delar med sig av vårdnaden....
    En sån mamma tänker isåfall bara på sig själv, inte på barnets bästa.
  • Anonym (poe)
    Anonym skrev 2014-10-17 11:24:05 följande:
    Nej det kvittar inte. Du borde läsa på. Anknytningen till mamman börjar redan i magen. Det finns ganska mycket forskning som visar detta. Det är ingen slump att nyfödda ofta blir helt lugna när de är hos mamman till skillnad från när andra håller dem. Och amning är så oändligt mycket mer än mat. Ersättning är just ok ersättning och inget annat.
    Länka gärna till den forskningen. 
  • Anonym (mc)
    Tow2Mater skrev 2014-10-17 15:23:10 följande:

    En sån mamma tänker isåfall bara på sig själv, inte på barnets bästa.


  • Anonym (mc)
    Anonym skrev 2014-10-17 11:24:05 följande:

    Nej det kvittar inte. Du borde läsa på. Anknytningen till mamman börjar redan i magen. Det finns ganska mycket forskning som visar detta. Det är ingen slump att nyfödda ofta blir helt lugna när de är hos mamman till skillnad från när andra håller dem. Och amning är så oändligt mycket mer än mat. Ersättning är just ok ersättning och inget annat.


  • Tow2Mater
    Anonym (**) skrev 2014-10-17 17:39:55 följande:

    www.inforefuge.com/science-of-smell-mother-infant-bonding


    Ok, närhet till mamman minskar risken for homosexualitet, en bra ursäkt jag i såfall kan kopa for att låta mamman vara viktigast forsta tiden! Varfor synliggors inte det oftare?

    "At birth, male babies get a surge of GnRH which results in a LH surge. This is apparently triggered by exposure to the mother?s pheromones. The LH surge keeps the testes pumping out a high level of testosterone which further masculinizes the brain by destroying or altering connections between nerve cells and creating male circuits. (Kohl & Francoeur, 1995, p.96)"
  • MxMeNow
    Anonym skrev 2014-10-17 11:24:05 följande:

    Nej det kvittar inte. Du borde läsa på. Anknytningen till mamman börjar redan i magen. Det finns ganska mycket forskning som visar detta. Det är ingen slump att nyfödda ofta blir helt lugna när de är hos mamman till skillnad från när andra håller dem. Och amning är så oändligt mycket mer än mat. Ersättning är just ok ersättning och inget annat.


    Jag är påläst, till skillnad från dig.
  • Anonym (Sympati)

    Alltså, jag fattar inte det här.

    I andra trådar, frågar bekymrade nyblivna mammor hur länge de kan vara borta från sitt spädbarn. De får svar som "det bestämmer barnet", "några timmar" etc.

    I denna tråd har vi en ansvarlös skitstövel till far, som lämnar en kvinna redan under graviditeten. Och man diskuterar på allvar "att en far kan vara en lika bra vårdnadsgivare som en mor" och föreslår "delad vårdnad".

    Vilken planet bor ni på?

Svar på tråden Vårdnad under amning