Inlägg från: Oschlaka |Visa alla inlägg
  • Oschlaka

Jehovas Vittne

Hej alla där ute:)

Har funderat mkt och vill verkligen bli en så god människa som möjligt!

Studerar med jehovas vittne och känner mig ganska påläst.

En tidsfråga innan jag blir det!

Fråga mig vad ni vill, varsågod!

• Svar på tråden Jehovas Vittne
  • Oschlaka

Tack för upplysningen.

Jag är påläst tycker jag.

Den bilden ni pratar om känner jag inte igen! Tvärtom behandlas alla människor med respekt och lika värde oavsett om man är vittne eller ej.

Vi träffar några som har hoppat av och vi pratar och umgås.

Naturligtvis umgås vi inte med människor som tex är påverkade av alkohol, droger eller på annat sätt är fara för sig själva och andra och sin omgivning.

Men när de inte är påverkade så är de som vem som helst för oss.

• Oschlaka
    Fjäril Vingad skrev 2014-10-30 17:23:18 följande:

Jag klev ur för tre år sedan och min familj vände mig ryggen. Har haft endast sporadisk kontakt med min mor, när hon velat träffa barnbarnen.

Det är en stor sorg.

Det är beklagligt om så är fallet i ditt fall.

Det är inte förenat med bibeln. Har du frågat var i bibeln de söker stöd för deras agerande?

Finner själv inte annat än att var medmänniska och ha förståelse.
  • Oschlaka
    Nyfiken gul skrev 2014-10-30 17:46:22 följande:

Jag hoppas du förstår skillnaden i att vara odöpt förkunnare och döpt och överlämnat Jehovas vittne?

jag kan också visa vart i deras egen litteratur det står hur du som döpt jv ska behandla de uteslutna.

Du får jätte gärna visa vart det står?:)
  • Oschlaka
    motherof4 skrev 2014-10-30 17:48:17 följande:

Hej!

Vad är det som gör att du vill bli ett Jehovas vittne? :)

Av kärlek till Gud och medmänniskor och djur och natur:)

Den kärleken skänker mig i sin tur ofantligt mkt glädje och sinnesro :)
  • Oschlaka
    Fjäril Vingad skrev 2014-10-30 18:07:54 följande:

Om de låter dig tro att det är ok att umgås med uteslutna (enligt deras regler, alltså) så far de med osanning.

Kanske är det som Nyfiken gul säger; att ni träffat sådana som inte döpt sig alls?

För har man väl döpt sig, och senare inser att det här fungerar inte och lämnar församlingen/blir utesluten, då står man där, utan familj, utan vänner. Väldigt, väldigt ensam. Förödande ensam.

Jag tror många tänker annorlunda på hur ett umgänge ska vara.

Jag kan ju naturligtvis inte gå och festa tex på en klubb med fulla människor :).

Men jag kan fortfarande gå på klubben i undervisande och upplysande syften.

Att gå på tex klubb, det har jag aldrig gjort och aldrig velat trots många tillfällen och erbjudande i hela mitt liv.

De vi umgås med var döpta och nu uteslutna att komma till riketssal.

Men privat umgås vi. Naturligtvis under acceptabla premisser.

Jag tror alla vi väljer vilka vi vill umgås med i övrigt.
  • Oschlaka
    Fjäril Vingad skrev 2014-10-30 18:10:12 följande:

God människa kan man vara utan att tillhöra en organiserad religion/församling.

Jag är en god människa. Jag stjäl inte, jag betalar min skatt, jag är ärlig, jag gör aldrig medvetet någon illa, osv. Jag behöver inte tillhöra en församling för att vara en bra människa.

Vad kul att höra att du är en god människa. Det glädjer mig verkligen.

Håller med dig helt att du inte behöver tillhöra nån församling.

Men skulle du inte vilja träffa likasinnade?:) vi är ju trots allt sociala varelser som vill dela med och av oss med andra.

Sedan får vi inte glömma att våra barn behöver träffa likasinnade för att utveckla den ärlighet och godhet som du bär på. Därav tror jag att vi behöver efterlämna så bra miljö omgiven av så goda människor som möjligt. Och där känner jag en trygghet att Jehovas vittnen är starka.

Ensam är inte stark.
  • Oschlaka
    Unis skrev 2014-10-30 18:25:56 följande:

Du får vara Jehovas vittne hur mycket du vill, bara du inte kommer och ringer på min dörr och försöker övertala mig att bli detsamma. Om du mot förmodan gör det och vill överlämna tidskrifterna Vakna! eller Vakttornet så respektera mig när jag säger nej tack och lämna mig sedan ifred.

Du får gärna skriva på din dörr typ "inga vittnen" om du vill hjälpa mig så lovar jag respektera det och inte ringa på. Det är faktiskt många som blir glada när vi knackar på. Speciellt äldre ensamma människor. Jag kan ju inte i förväg veta att du inte vill att jag knackar på.

Jag hoppas du förstår mig. Skulle jag mot all förmodan ringa på så lovar jag respektera ditt nej och anteckna att inte ringa på igen! Om du har råkat ut för sådana som inte kan ta ett nej beklagar jag detta. Ett tips är att ringa eller mejla närmaste rikets sal och anmäl detta så lovar jag dig att de aldrig kommer ringa på. Men andra vittne i området kan ju inte veta detta och de kanske ringer på. En skyllt vore passande om det är så viktigt för dig.

Typ ingen reklam skylt :). Eller kanske du inte vågar för att inte sticka ut? :)
  • Oschlaka
    Hero77 skrev 2014-10-30 18:43:45 följande:

Jag tycker det är modigt av dig att välja en tro i dessa tider när så många avsäger sig sin :) Min dörr kan du knacka på 

Tack :)
  • Oschlaka
    motherof4 skrev 2014-10-30 19:36:56 följande:

Vet du vad Oschlaka... De har inte Sanningen. Och när du väl upptäcker det så är det en STOR sorg att tvingas välja mellan att fortsätta leva sitt liv i en lögn eller lämna de vänner man lärt sig älska.

Jag respekterar ditt tänk. Jag har vänner utanför vittnena. Jag kommer behålla dem:)

Och dem mig:). Tack för omtanken.
Svar på tråden Jehovas Vittne