Jehovas Vittne
Jag refererade innehållet i boken. Jag har ingen personlig erfarenhet av JV:s verksamhet. Jag har läst många artiklar i deras tidskrifter. Det som lyser igenom i varenda text är: "Du ska inte tänka själv, vi tänker åt dig." Ser inte du det?
Jag har läst Bibeln själv och är troende, så jag vet en del om skillnaden mellan synsättet i Jehovas vittnen och andra kristna kyrkor. Du verkar inte känna till någon annan syn på kristen tro än den som JV står för.
Dörrknackeriet: Jag refererade vad Franz skrev. Det fanns människor som ville slippa det.
Civiltjänstgöringen: Det gällde civiltjänstgöring som alternativ till armétjänstgöring, och vittnen främst i Kanada (om jag minns rätt). De tvingades sitta i fängelse, eftersom civiltjänstgöring inte var godkänt. Nej, jag var inte närvarande under förhandlingarna. Återigen en gång: jag refererade innehållet i boken.
Du skriver: "Franz makt steg honom åt huvudet och han började bestämma mot Guds vilja. Jag tycker det var bra att han blev utesluten."
Hur kan du veta om en annan människa uttalar Guds vilja eller sin egen vilja?
Hur vet du att atom existerar? För det är en teori, ingen har sett en atom! Men vi använder oss av den teorin och det hjälper oss. Samma sak med Gud.