Inlägg från: Oschlaka |Visa alla inlägg
  • Oschlaka

Jehovas Vittne

pgw skrev 2014-10-31 13:17:26 följande:

Jag refererade innehållet i boken. Jag har ingen personlig erfarenhet av JV:s verksamhet. Jag har läst många artiklar i deras tidskrifter. Det som lyser igenom i varenda text är: "Du ska inte tänka själv, vi tänker åt dig." Ser inte du det?

Jag har läst Bibeln själv och är troende, så jag vet en del om skillnaden mellan synsättet i Jehovas vittnen och andra kristna kyrkor. Du verkar inte känna till någon annan syn på kristen tro än den som JV står för.

Dörrknackeriet: Jag refererade vad Franz skrev. Det fanns människor som ville slippa det.

Civiltjänstgöringen: Det gällde civiltjänstgöring som alternativ till armétjänstgöring, och vittnen främst i Kanada (om jag minns rätt). De tvingades sitta i fängelse, eftersom civiltjänstgöring inte var godkänt. Nej, jag var inte närvarande under förhandlingarna. Återigen en gång: jag refererade innehållet i boken.

Du skriver: "Franz makt steg honom åt huvudet och han började bestämma mot Guds vilja. Jag tycker det var bra att han blev utesluten."

Hur kan du veta om en annan människa uttalar Guds vilja eller sin egen vilja?

Ber om ursäkt för missförståndet. Hur jag kan veta det?

Hur vet du att atom existerar? För det är en teori, ingen har sett en atom! Men vi använder oss av den teorin och det hjälper oss. Samma sak med Gud.
  • Oschlaka
    Oates skrev 2014-10-31 09:52:12 följande:

Innan du tar steget att bli ett JV bör du tänka efter vad det skulle innebära för ditt/dina barn, för jag uppfattade ett av dina inlägg som att du har barn.

Om du blir ett döpt JV, så blir det din skyldighet att uppfostra dina barn till JV, dvs att d ska följa med på alla möten även när de inte vill det. Och att de inte får fira jul och födelsedagar, och dessutom inte delta  i aktiviteter i skolan som har med sådant firande att göra. Dvs att de troligen kommer att känna sig väldigt utanför tex  vid jultid.

Dessutom ska du lära dem att öppet vittna om sin tro, dvs om DIN tro, både i skolan och genom att följa med i tjänsten från dörr till dörr.

Många barn till JV har haft stora svårigheter pga att detta!

En god människa, som du säger dig vilja vara, vill väl inte utsätta sina barn för sådant?

Jag förstår hur du tänker.

Vi utsätter våra barn för olika saker varken vi vill eller inte.

Att inte presentera jhv är också att hålla evigheten hemlig för de.

Jag hoppas du förstår vad jag menar. Att dricka mjölk har studier visat att det är mkt giftigt.

Sätta barn på förskolan, lära de uppskatta jobb för familjen och vänner, ha begär m.m.

är också sånt vi utsätter våra barn för.
  • Oschlaka
    Oates skrev 2014-10-31 09:52:12 följande:

Innan du tar steget att bli ett JV bör du tänka efter vad det skulle innebära för ditt/dina barn, för jag uppfattade ett av dina inlägg som att du har barn.

Om du blir ett döpt JV, så blir det din skyldighet att uppfostra dina barn till JV, dvs att d ska följa med på alla möten även när de inte vill det. Och att de inte får fira jul och födelsedagar, och dessutom inte delta  i aktiviteter i skolan som har med sådant firande att göra. Dvs att de troligen kommer att känna sig väldigt utanför tex  vid jultid.

Dessutom ska du lära dem att öppet vittna om sin tro, dvs om DIN tro, både i skolan och genom att följa med i tjänsten från dörr till dörr.

Många barn till JV har haft stora svårigheter pga att detta!

En god människa, som du säger dig vilja vara, vill väl inte utsätta sina barn för sådant?

Dessutom är jag vegetarian. Ska jag ge mina barn kött? Då får jag dåligt samvete hur illa djurhantering är och hur vi tar liv. Ska jag inte ge tänker jag om de får tillräckligt med proteiner. Svåra val
  • Oschlaka
    Unis skrev 2014-10-31 18:27:17 följande:

Tack men....

snälla du, inte er uppgift? Har ni Rikets sal med telefonummer på nätet så måste det måste väl finns personal på kontoren som kan ta emot telefonsamtal från allmänheten? Alla kan väl inte vara ute bland folket.......?

Hade jag velat ha en kommunikation hade jag väl öppnat min dörr? Jag säger det igen, dom har varit här i flera år och knackat på. Sedan vet jag att ni har listor ni går runt med där det står vilka ni har besökt och där det också därför bör stå att Nilsson inte är intresserade pga att dom inte öppnar dörren.

Jag har ingen lust att lämna ut min email.

Nej vi har ingen riketssal på nätet:). Vår kontor är ute bland människor. Jodå alla är ute och "knackar dörr" :). Min vän, allt handlar inte om dig. Så länge du inte markerar tydligt har de rätt att knacka på vilken dörr de vill, dvs även din dörr. Sedan vill jag att du tänker på att det är många olika dörrknackare. Många bostäder byter ägare. Folk ändrar sig. Sedan blir vi oroliga för personens säkerhet. En normal människa öppnar ju dörren och talar om sin åsikt. Vi har faktiskt upptäckt många fall där personen avlidit utan att varken barnen eller äldrevården har reagerat på förrän sent. Många många parametrar att ta hänsyn till innan man beslutar att sluta knacka. Försök förstå andra.

Sätt en skyllt på dörren inga vittne så kommer de sluta är ett tips!
  • Oschlaka
    pgw skrev 2014-10-31 18:35:42 följande:

Jag ställde dig en alldeles konkret fråga. Du behöver inte svamla ihop ett svar om teorier och atomer. Har du lärt dig av Jehovas vittnen att ge ett sådant svar? Så låter det i alla fall.

Alltså: Hur kan du veta om en annan människa uttalar Guds vilja eller sin egen vilja?

Du svarar alltså: "Hur kan jag veta det?" Är det så du har lärt dig av Jehovas vittnen? Att ingen kan veta vad Guds vilja är? Hur kommer det sig då att de ställer upp så många regler för hur man ska leva? Är det så att allt är bara människors regler?

Vet du vad en kristen medlem av svenska kyrkan skulle ge för ett svar på samma fråga?

Jag är inte jhv. Jag bara studerar med en. Om du läser noga i TS så vet du.

Nej jag vet inte och jag vill inte veta heller. Snälla respektera mig som jag är.

Jämför inte mig med andra.
  • Oschlaka
    Iarwain skrev 2014-10-31 18:44:00 följande:

Studier har inte visat att dricka mjölk är mycket giftigt.

Du kan heller inte mycket om detta område heller visar det sig.

Det finns inget förklarat orsakssamband utan enbart en korrelation.

Från studien som kvällsblaskorna försöker sälja lösnummer på;

" The results should, however, be interpreted cautiously given the observational design of our study. The findings merit independent replication before they can be used for dietary recommendations."

På vilket sätt är att "sätta barn på förskolan" etc att utsätta våra barn för något?

Fråga en barnpsykolog så får du ett bättre svar.
  • Oschlaka

Nu har jag fått svar från en jhv angående uteslutning.

Det finns 2 typer av uteslutning.

1. Andlig

2. Köttslig

Väljer man utträdde ur jhv så blir man utesluten andlig.

Köttslig blir man aldrig och vilket beslut man än tar är det upp till varje familje.

Ni andra som säger att ni blivit utestängda från familjen m.m ljuger!

Skulle det tex visa sig att en familjemedlem är pedofil, vad gör resten av familjen?

Om mitt barn visar är pedofil eller begår annat grovt brott så vill jag inte veta av denne.

Å jag är inte jhv. Bara om denne ångrar sig djupt i handling kanske jag kan tänka mig ta till mig mitt barn.

• Oschlaka
    Nyfiken gul skrev 2014-10-31 19:08:10 följande:

Du kan lätt komma undan det genom att 1 inte döpa dig och 2: aldrig gå med på att dina barn döps förrän dom minst är i din egen vuxna ålder.  

eller alternativ 3.  Visa dom artiklar och bibelställen som visar vad som händer en utesluten och vad man tvingas till för konsekvenser inom en familj och sen låta dom själva välja fritt ur hjärtat.  

Vad får dig att tro att du kommer undan jvs klara och tydliga regler om uteslutning? 

Vi här i tråden vittnar för dig om hur vi fått våra familjer splittrade genom att lämna jv bakom oss.    Vad får dig att tro att dom reglerna inte skulle gälla dig?  

Du slipper regeln om uteslutning endast om du låter bli att döpa dig. Som odöpt förkunnare kan du leva ett vanligt liv precis som du gör nu och kan umgås med vem du vill utan konsekvenser.   Som döpt kan du inte göra det.  Jag hoppas du har förstått skillnaden. 

Jag tror inte på att du talar sanning.
  • Oschlaka
    Fjäril Vingad skrev 2014-10-31 19:18:23 följande:

Jag har säkert haft en tre lång år mardröm bara... *dryper av ironi*

Sista smset från min syster slutade såhär: "Skriv aldrig mer till mig förrän du är tillbaka".

Men jag kanske drömmer det också, bara inbillar mig när jag tittar på min mobil.

Att jag inte träffat mina systrar på tre år. Eller att min allra bästa vän inte hört av sig.

Jag har kanske bara missat deras otaliga samtal, eller knackningarna på dörren. Jag måste verkligen ha varit blind som inte har märkt att de försökt ha kontakt med mig.

Du spottar oss i ansiktet genom att påstå att vi ljuger!

Vi är hundratals som lider av att ha förlorat våra familjer. Jag känner jättemånga avhoppare som inte hört från sina egna barn, inte från sina föräldrar, inte de bästa vännerna, eller övriga församlingsmedlemmar som ju var sådana nära vänner en gång, i många fall på ÅRATAL. Ibland tiotals år.

Vi finns. Vi behandlas så här! Öppna ögonen och läs det vi skriver istället för att lyssna på smörjan som JV tutar i dig för att få dig att gå med. Det är en fjäder i hatten för dem att studera in nån, vet du.

Sluta ljuga
  • Oschlaka
    Iarwain skrev 2014-10-31 19:06:56 följande:

Ett grundlöst påstående helt enkelt, eller?

Det finns studier som visar att barn som sätts i förskola har en betydande fördel i att lära sig det sociala samspelet jämfört med de som som är hemma.

Är det detta du menar med att "utsätta"?

Exakt vad är det du menar?

Jag tror inte att en barnpsykolog har någon aning om vad du specifikt syftar på.

Sluta nu. Fråga en barn psykolog istället.
Svar på tråden Jehovas Vittne