• Flygekorre

PCO - Första ivf

Hej!

Jag startar en tråd för att kunna ventilera mig lite, jag och killen har försökt i 1.5 år nu utan + :(

Äntligen börjar vi med ivf! Men mår så dåligt av det!! Vill inte ha för stora förhoppningar, trots att prognosen är god, är 24 år, nervös inför äggplocket och ET, första ultraljudet imorrn och idag ska jag mixa gonal-f med orgalutran...

Fler i samma sits som vill va med och stötta varandra? :)

• Svar på tråden PCO - Första ivf
  • Flygekorre

Men usch vad läskigt!!! :( Nej får hoppas jag inte är en av de då! Stackare, som att det inte är nog med en "normal" behandlings-kur :(

Okej! Men tänkte på... Jag har nån "ovitrelle" i kylen, som tydligen också är nån injektionsvätska? Gud vad skönt att man slipper sprutorna! Låt det bli insättning fort! Hehe :D

• trina
    Flygekorre skrev 2014-11-07 09:39:56 följande:

Läste på lite nyss, antar att ovitrelle används innan ÄP :)

Ovitrivelle används 36 timmar innan äggplock för att äggen ska mogna och kunna bli utplockade :)

Det du ska vara uppmärksam på efter ett äggplock är svullnad. Om man känner sig så svullen så man inte kan andas när man ligger ner och om smärtan blir värre. Då kan man ha tecken på överstimulering och det är inget bra. Då börjar vätska samlas i kroppen. Jag fick mild överstimulering första gången, hade lite vätska i buken men det hindrade inte insättning som tur är. Men jag fick halvsitta när jag skulle sova för det var så obehagligt. Återigen, min kropp verkar vara väldigt konstig så det kommer säkert inte hända dig. Det är inte så vanligt att man blir så överstimulerad att man inte kan få insättning.

Jag vill inte skrämma upp dig, men detta är mina erfarenheter och alla har ju olika, så tänk positivt för jag har nog bara haft otur med allt, haha.
  • Flygekorre

Okej! Så om jag e på vul på mån borde d bli ÄP tidigast tors? :O

Bra att höra dina erfarenheter! De nämnde att de va rädda för överstimulering så e ju jättebra att vara uppmärksam på ev tecken! :)

Hoppas verkligen det går vägen för dig denna gång! E ju målet som gör att man orkar fortsätta <3

• trina
    Flygekorre skrev 2014-11-07 10:10:56 följande:

Okej! Så om jag e på vul på mån borde d bli ÄP tidigast tors? :O

Bra att höra dina erfarenheter! De nämnde att de va rädda för överstimulering så e ju jättebra att vara uppmärksam på ev tecken! :)

Hoppas verkligen det går vägen för dig denna gång! E ju målet som gör att man orkar fortsätta <3

Onsdag borde det bli på isåfall. Om allt ser bra ut på måndag kan de säga att du ska ta ovitrivelle samma kväll och då borde det bli på onsdag. Men allt beror ju på hur det ser ut såklart :)

Klart man hoppas. Känns som vi gått igenom så mycket så nu måste det äntligen vara vår tur. Men jag får stå ut nästa vecka och sen är det ju nästan dags. Jag ska absolut inte testa innan, det gjorde jag första gången och jag var helt övertygad att jag var gravid men det var ju alltid minus. Men nu går jag med inställningen att jag är gravid tills motsatsen bevisats! Just nu har jag ju ett embryo i min som förhoppningsvis gror sig fast och teoretiskt sett skulle jag säga att man är gravid då ;)
  • Flygekorre

Ja verkligen! Håller tummarna! Väntan måste vara en tortyr! Alla förutsättningar och ändå minus, då blir man ju ännu mer knäckt... Nej nu ska vi va positiva!! Procentuellt e ju chanserna på din sida eftersom detta är er andra gång!! :)

• Juna

Hej! Jag har också PCO och är på gång med första IVF-försöket. Ser fram emot det och hoppas att det äntligen ska gå vägen! GladJust nu väntar jag på mens innan jag får börja med sprutorna. Har ni kört långa eller korta protokollet?

• trina
    Juna skrev 2014-11-08 14:09:55 följande:

Hej! Jag har också PCO och är på gång med första IVF-försöket. Ser fram emot det och hoppas att det äntligen ska gå vägen! Just nu väntar jag på mens innan jag får börja med sprutorna. Har ni kört långa eller korta protokollet?

Jag har gjort båda. De brukar gilla att köra långa för då har de full kontroll, med korta kan det gå väldigt fort. Man det beror på var man går någonstans. Läkarna bestämmer ju det innan man kör igång utifrån vad de vet fungerar bäst.
  • Flygekorre

Välkommen Juna! Håller tummarna för dig och hoppas mensen kommer igång snart! Min va 1v sen (såklart) men nu äntligen börjar det närma sig ÄP om allt ser bra ut på måndag! :) Jag kör korta, är ju min första gång så försöker att inte ha alltför stora förhoppningar, men klart man hoppas man är en av de 35% eller vad det är som lyckas på första :)

Som trina säger är det ju svårt för läkarna att pricka rätt på dos mm då de inte "känner ens kropp". 

Svar på tråden PCO - Första ivf