• Forumvärd

    Organdonation: Har du tagit ställning?

    Har du tagit ställning?
    I Sverige och övriga världen råder det brist på organdonatorer vilket gör att människor dör i väntan på organ.
    Har du funderat hur du vill göra och hur går dina tankar i den här frågan?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Här kan du läsa mer om organdonation och även anmäla dig som donator
    www.livsviktigt.se/Sidor/default.aspx

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Organdonation: Har du tagit ställning?
  • Aniiee

    Jag har tagit ställning, men jag är inte längre donator.


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Anonym (ja)
    BrödernaBus skrev 2014-11-19 13:54:31 följande:

    Jag är också donator, alla organ utom njurarna...


    Du måste inte svara, men jag är nyfiken på varför inte njurarna?
  • Anonym (ja)

    Jag har självklart registrerat mig. Om man kan tänka sig att ta emot ett organ så anser jag att man bör vara beredd att ge.

    Sen kan jag tycka att det borde vara, som i vissa länder, att man automatiskt är donator om man inte tackat nej. Som nu fast tvärtom typ :)
    Åtminstone så borde alla ta ställning till om de vill eller inte, för det är inte kul för anhöriga att behöva ta ställning efter en olycka och behöva gissa vad personen vill.

  • Jennie med ie

    Jag har tagit ställning. Jag har anmält till donationsregistret och meddelat mina anhöriga att jag säger ja till donation för organtransplantation (undantaget hornhinnor och ev. annat i ögonen) men nej till donation för forskning.

  • BrödernaBus
    Anonym (ja) skrev 2014-11-19 13:58:39 följande:
    Du måste inte svara, men jag är nyfiken på varför inte njurarna?

    För att jag är njursjuk (kronisk njursvikt)
    Så det är väl kanske så att jag behöver en ny njure innan jag kan donera andra, friska organ (om jag har otur dvs)
  • Anonym (ja)
    BrödernaBus skrev 2014-11-19 14:06:54 följande:

    För att jag är njursjuk (kronisk njursvikt)
    Så det är väl kanske så att jag behöver en ny njure innan jag kan donera andra, friska organ (om jag har otur dvs)
    Aha.. Vissa vill ju inte donera nåt visst organ så det var därför jag undrade varför just njurarna, men då förstår jag. Min sambo har också kronisk njursvikt och dialys i väntan på transplantation så jag vet hur tufft det är. Hoppas allt går bra.
  • Anonym (gottegris)
    Mrs Green skrev 2014-11-19 14:16:13 följande:

    Ja, har anmält både mig själv och dottern till donationsregistret.


    Har du gjort det med dotterns medgivande? Om inte, så låter det väldigt märkligt att du skulle ha tagit dig en så stor frihet att bestämma över nåt sånt på egen hand.
Svar på tråden Organdonation: Har du tagit ställning?