• Anonym (träning)

Rätt eller fel att pusha barn till träning?

Har en dotter på 12 år som är normalviktig, men som börjat få lite för mycket hull på rumpan. Detta märks till exempel av när hon går då baken dallrar lite.

Jag vet att några överflödskilon på barn är ett känsligt ämne, men jag har valt att pusha henne till träning. Ska hon ha lördagsgodis får hon snällt och lydigt följa med ut i joggingspåret, annars blir det inga sötsaker. Sedan när vi är hemma brukar vi turas om med Wii fit, och då framför allt övningar som är riktade till höfter och stjärt.

Jag tänker så här: om jag inte bryr mig så kanske hon blir mobbad i skolan, får problem för självbilden och dessutom orkar mindre. Och varför är det egentligen så känsligt att säga till sitt barn att hon behöver träna rumpan lite? Det är väl egentligen inte värre än att neka henne läsk och chips?

Jag vill ta ansvar så att inte min dotter blir överviktig, och jag är inte blind nog att inte se hur hon utvecklas.

Tycker ni det är fel att upplysa barn om att de behöver gå ner lite i vikt, och sedan berömma dem och få dem att känna sig stolta när de lyckas?

• Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?
  • Fjärilslarv
    sextiotalist skrev 2014-12-06 14:27:19 följande:

Om flickan lägger på sig på rumpan kan det vara begynnande pubertet, jag hade min vuxenfigur redan på högstadiet och behöll den tills jag var ungefär 25-30 år.

Hade hon lagt på sig kring magen, då hade det varit övervikt.

Men det aldrig fel att röra på sig

eh va?
    vart man lägger på sig beror på vilka anlag man har... jag har alltid lagt på mig kring magen...
  • Anonym (Träna är bra)

Jag ser det inte som att vi pushar barnen till något. Däremot uppmuntrar vi dem.

• sextiotalist
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 14:28:18 följande:

eh va?

vart man lägger på sig beror på vilka anlag man har... jag har alltid lagt på mig kring magen...

nu var det frågan om det var övervikt eller inte och på en flicka som ännu inte är vuxen.

En flicka som är på väg in i puberteten, vilket de allra flesta flickor är, börjar lägga på sig kring höfterna. För en del tidigare, för andra senare. En flicka som lägger på sig kring magen har däremot en övervikt.

Det går inte att jämföra med vuxna kvinnor. Det kanske inte är omöjligt att den flickan som vuxen får sina eventuella extrakilon kring höfterna

Man kan inte jämföra en vuxen kvinnas överviktskilon med ett barns.

Det är hormoner som styr flickans figur nu.
  • igsg

Vilken normal människa/föräldrar uttalar sim om att banrs rumpor dallrar?

• yodi

att uppmuntra barnen till att röra sig är sällan fel, däremot så behöver man kanske inte säga att det är för att dom börjar bli lite runda.

• Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 13:17:28 följande:

öh att rumpan dallrar lite på en 12 årig tjej är väl inget konstigt, många får ju hull, tuttar, höfter och mens då. 

Det är en sak att man får bredare höfter och att brösten växer, men det här är början till övervikt. Och då måste man reagera och vidta åtgärder, annars kan det lätt bli så att barnet faktiskt blir överviktigt - och då börjar de verkliga problemen!
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 13:18:02 följande:

och varför tvinga ut henne i joggingspåret, speciellt denna kalla årstid?

För att det är nyttigt och det är inte farligt att springa bara för att det är lite kyligt.
    Anonym (rätt) skrev 2014-12-06 13:24:07 följande:

Mina barn får springa efter bilen när vi ska till affären och handla lördagsgodis. Annars blir det inget lördagsgodis.

Men då är våra barn också smala. Fast de får lördagsgodis.

Tramssvar från en person som förmodligen inte inser anledningen till att det finns så många feta barn i vårt land.
    Mymla skrev 2014-12-06 14:26:47 följande:

Tycker du gör fel. Sätt ungen på en aktivitet som hon tycker är rolig och lär henne att man tränar för att det är bra och hälsosamt för kroppen, absolut inte för att utseendet ska bli bättre. Träning är också bra för hjärnan och psyket, därför ska man träna. Finns ju massa olika träningar, dans fotboll gymnastik simhopp ridning volleyboll friidrott boxning ju-jutsu... Låt henne välja själv tills hon hittar en aktivitet hon gillar.

Men det här ÄR en hälsosam aktivitet! Och varför kan man inte göra något för utseendet? Träning är ju bra för allting - både insidan och utsidan!
    igsg skrev 2014-12-06 14:52:08 följande:

Vilken normal människa/föräldrar uttalar sim om att banrs rumpor dallrar?

Det här verkar vara något som folk stör sig på. Hade attityden varit annorlunda om antydan till övervikt hade synts på magen eller armarna istället? Eller ansiktet?

Känns ju mest som att folk här har problem själva med tanke på vissas överdrivna reaktioner.
    yodi skrev 2014-12-06 15:20:10 följande:

att uppmuntra barnen till att röra sig är sällan fel, däremot så behöver man kanske inte säga att det är för att dom börjar bli lite runda.

Varför? Vad är det som är så fruktansvärt farligt med att påtala det?
  • Fjärilslarv

till ts:
    Ja allt är relativt, där vi bor har vi flera minusgrader så här blir det ingen jogging. Alla gillar heller inte jogging, jag gör till exempel inte det men tränar andra saker. Har du ens frågat flickan om hon vill träna jogging?

• Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 16:19:08 följande:

till ts:
    Ja allt är relativt, där vi bor har vi flera minusgrader så här blir det ingen jogging. Alla gillar heller inte jogging, jag gör till exempel inte det men tränar andra saker. Har du ens frågat flickan om hon vill träna jogging?

Jogging är väldigt bra all round träning, särskilt om man börjar lägga på sig på skinkorna. Simning är också väldigt bra, men tyvärr har vi ingen simhall i närheten där vi bor.

Ibland får man helt enkelt "introducera" barn till saker som de lär sig att uppskatta. Och jag kan lova dig att hon mår jättebra när hon kommer in i värmen, andfådd och med blodcirkulationen på topp!
  • Fjärilslarv
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 16:27:12 följande:
    Jogging är väldigt bra all round träning, särskilt om man börjar lägga på sig på skinkorna. Simning är också väldigt bra, men tyvärr har vi ingen simhall i närheten där vi bor.

Ibland får man helt enkelt "introducera" barn till saker som de lär sig att uppskatta. Och jag kan lova dig att hon mår jättebra när hon kommer in i värmen, andfådd och med blodcirkulationen på topp!
    ehm ja jag har tränat i ca 10 år, så jag är väl medveten om vilken träning som gör vad....
    jogging är dock en träningsform som kan ge mycket skador så du vet. jag hoppas för hennes skull att hon har individuellt utprovade skor, individuella fotsulor, en mycket bra sportbh och knäskydd. annars är det bäddat för belastningsskador. 
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 16:30:10 följande:
    ehm ja jag har tränat i ca 10 år, så jag är väl medveten om vilken träning som gör vad....
    jogging är dock en träningsform som kan ge mycket skador så du vet. jag hoppas för hennes skull att hon har individuellt utprovade skor, individuella fotsulor, en mycket bra sportbh och knäskydd. annars är det bäddat för belastningsskador. 
    Vi springer i skogen och inte på asfalt - så det är mycket mindre risk för belastningsskador.

Hon mår ju bra av träningen. Klart att det kan bli gnäll vissa dagar, men då brukar jag bara påminna hur bra det känns efteråt och hur fin hon blir istället för att bara sitta inne och dega framför en skärm.
Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?