stormagen skrev 2014-12-08 05:11:50 följande:
Att pusha din dotter till något hon inte gillar får antagligen motsatt effekt. Försök att tillsammans att hitta något hon tycker är roligt. Även om det är att måla. Intressen är guld. Att hon har lite hull på rumpan är ju positivt. Hon är ju i puberteten. Hennes kropp börjar ändras till en kvinnas. Det du kan göra är att bannlysa godis och onyttigt snacks och läsk. Dessa saker är dåligt för alla och du kan lätt göra det med gott samvete. Servera er alla mat som är nyttig och lev som du lär.
Som sagt, det här är inte "pubertetshull", utan början på övervikt.
Wilowa skrev 2014-12-08 08:40:57 följande:
Alltså den här trådstarten gör mig illa berörd. Din dotter är normalviktig och du stör dig på att det dallrar lite på hennes skinkor. Du är rädd för att hon ska få dåligt självförtroende och bli mobbad så du sätter ett krav på att hon måste springa för att få godis och du ger henne övningar med fokus på rumpan. Inser du inte att du är den som skadar din dotter? Du ska stötta henne och inte påpeka fel på henne, hon är tolv år så det är klart att hon fattar vad du håller på med!
Min son är en vältränad hockeyspelare i ungefär samma ålder. Skulle jag tvinga ut honom i löpspåret skulle han vägra och skulle jag ändå tvinga ut honom så skulle det inte bli bra. Träning måste vara roligt och lustfyllt, så försök istället att hitta en aktivitet åt din dotter som hon tycker är kul. Förklara för henne att det är viktigt att vi rör på oss, men lär henne samtidigt att hur man ser ut inte är det viktiga...och sluta med att ta bort godis om hon inte rör på sig, lär henne istället vad som är lagom...si så där 100 g godis i veckan säger de väl...
En rumpa ska inte dallra när man går, oavsett om man är 12 eller 25. Och jag vet precis vad folk kommer säga nu - "det är normalt, rumpan dallrar på alla". Ja, kanske. Men det beror ju tyvärr på att övervikt normaliserats i vårt sjuka samhälle.
Det är intressant att läsa dina infallsvinklar hur du ser på det, men vi har helt olika syn på detta. Precis, hon förstår! Hon är inte dum, och vet att jag bara vill hennes bästa. Varför kan man inte påpeka fel på ett barns kropp? Tror du på fullaste allvar att alla barn som får höra att deras kroppar är lite mulliga utvecklar ätstörning? Personligen tror jag risken är större för barn vars föräldrar inte bryr sig för att de är upptagna med jobb dygnet runt.
I början har det varit motstridigt ibland, särskilt när det var dåligt väder ute eller när hon helt enkelt känt sig lat eller varit på väg till kompisar. Är hon på väg någonstans har jag kompromissat, men väder och lathet får aldrig styra träning och motion.