Rätt eller fel att pusha barn till träning?
Har en dotter på 12 år som är normalviktig, men som börjat få lite för mycket hull på rumpan. Detta märks till exempel av när hon går då baken dallrar lite.
Jag vet att några överflödskilon på barn är ett känsligt ämne, men jag har valt att pusha henne till träning. Ska hon ha lördagsgodis får hon snällt och lydigt följa med ut i joggingspåret, annars blir det inga sötsaker. Sedan när vi är hemma brukar vi turas om med Wii fit, och då framför allt övningar som är riktade till höfter och stjärt.
Jag tänker så här: om jag inte bryr mig så kanske hon blir mobbad i skolan, får problem för självbilden och dessutom orkar mindre. Och varför är det egentligen så känsligt att säga till sitt barn att hon behöver träna rumpan lite? Det är väl egentligen inte värre än att neka henne läsk och chips?
Jag vill ta ansvar så att inte min dotter blir överviktig, och jag är inte blind nog att inte se hur hon utvecklas.
Tycker ni det är fel att upplysa barn om att de behöver gå ner lite i vikt, och sedan berömma dem och få dem att känna sig stolta när de lyckas?