• Anonym (träning)

Rätt eller fel att pusha barn till träning?

Har en dotter på 12 år som är normalviktig, men som börjat få lite för mycket hull på rumpan. Detta märks till exempel av när hon går då baken dallrar lite.

Jag vet att några överflödskilon på barn är ett känsligt ämne, men jag har valt att pusha henne till träning. Ska hon ha lördagsgodis får hon snällt och lydigt följa med ut i joggingspåret, annars blir det inga sötsaker. Sedan när vi är hemma brukar vi turas om med Wii fit, och då framför allt övningar som är riktade till höfter och stjärt.

Jag tänker så här: om jag inte bryr mig så kanske hon blir mobbad i skolan, får problem för självbilden och dessutom orkar mindre. Och varför är det egentligen så känsligt att säga till sitt barn att hon behöver träna rumpan lite? Det är väl egentligen inte värre än att neka henne läsk och chips?

Jag vill ta ansvar så att inte min dotter blir överviktig, och jag är inte blind nog att inte se hur hon utvecklas.

Tycker ni det är fel att upplysa barn om att de behöver gå ner lite i vikt, och sedan berömma dem och få dem att känna sig stolta när de lyckas?

• Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?
  • Studentpappa

Jag skulle aldrig få för mig att tvinga mitt barn att träna, men jag kommer inkludera dem på samma sätt som de får vara med mig när jag byter däck på bilen. Jag springer och tränar styrka i olika former ofta, det är helt normalt för dottern som är 3,5 att leka "uteträning" som hon kallar det.

När hon blir gammal nog så kommer hon få följa med mig och springa och göra diverse aktiviteter. 

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Fjärilslarv
    Studentpappa skrev 2014-12-06 19:59:50 följande:
    En sport-bh visst, men knässkydd, gjutna sulor och speciella skor för vanlig löpning skojar du? Löper du i skogen vickar fötterna åt alla håll och kanter, hur ska någon på ett plant löpband då veta åt vilket håll du pronerar?

Undrar hur vi som kutade mil efter mil i platta fotbollsskor klarade oss i alla år som ung? Fotboll är ju en skadedrabbad sport men det är knappast löparknä som är ett vanligt problem. 
    speciella skor?
    jag skrev individuellt utprovade skor som man kan prova ut en de flesta sportaffärer genom att göra en fotanalys.
    alltså jag menar inte knäskydd som är stora och tjocka utan av denna typ

ja om man pronerar eller liknande så ska man ha ortopediska fotbäddar vet du inte det?
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 21:17:54 följande:
    speciella skor?
    jag skrev individuellt utprovade skor som man kan prova ut en de flesta sportaffärer genom att göra en fotanalys.

ja om man pronerar eller liknande så ska man ha ortopediska fotbäddar vet du inte det?
    Fast det här är ju bara trams. Människan har aldrig behövt massa kommersiella tillbehör för att kunna röra på kroppen utan att ta skada.
  • Fjärilslarv
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 21:21:48 följande:
    Fast det här är ju bara trams. Människan har aldrig behövt massa kommersiella tillbehör för att kunna röra på kroppen utan att ta skada.
    mm du får gärna tro det om du vill....
    det handlar inte om att man inte ska belasta kroppen (förstår inte riktigt vad du fått det ifrån?), det handlar om att löpning i fel utrustning sliter enormt på kroppen, då varje steg är en belastning för dina knän och leder som är 3ggr din vikt. 
  • Anonym (träning)
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 21:23:55 följande:
    mm du får gärna tro det om du vill....
    det handlar inte om att man inte ska belasta kroppen (förstår inte riktigt vad du fått det ifrån?), det handlar om att löpning i fel utrustning sliter enormt på kroppen, då varje steg är en belastning för dina knän och leder som är 3ggr din vikt. 
    Beror snarare på hur långt man springer samt på vilket underlag man springer.

Sådana här produkter har dykt upp först på senare år, tidigare klarade man sig alldeles utmärkt i alla fall.
  • Fjärilslarv
    Anonym (träning) skrev 2014-12-06 21:26:51 följande:
    Beror snarare på hur långt man springer samt på vilket underlag man springer.

Sådana här produkter har dykt upp först på senare år, tidigare klarade man sig alldeles utmärkt i alla fall.
    ja du får givetvis tro vad du vill, men som sagt jag är utbildad inom detta.
    men men vi verkar inte komma längre i diskussionen du och jag, så hejdå. 
  • anyXX

Jag tycker absolut att man ska uppmuntra barn till att röra på sig, men inte att använda utseendet som en morot för en 10-åring. Då skulle jag hellre poängterat att det är bra för kroppen och att man mår bra. Tycker också det är oroväckande att många barn är överviktiga. Mina barn är 4 och 6 och jag försöker ge dem nyttig vardagsmotion. Vi går för det mesta till skola och förskola, vilket blir 2-3 km om dagen och så brukar de få följa med och gå ut med hunden. Äldsta barnet gå även på ridskola, vilket är bra motion. Bra att ni springer tillsammans ts, hoppas på att kunna göra det med mina barn längre fram.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Studentpappa
    Fjärilslarv skrev 2014-12-06 21:17:54 följande:
    speciella skor?

Löper du på platta underlag så visst kan du kompensera för din snedställning, men inte på ojämnt underlag. Nu sprang ts i skogen och där är det tämligen knöligt mig veterligen. 

Men sen är ju inte jag skolad inom träning heller, men är vältränad och skadefri detta till trots. Men jag är väl för gammal (eller gammalmodig) helt enkelt, kidsen börjar ju med att köpa kosttillskott och midjebälte innan de har gjort sitt första pass på gymmet också. 
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Fjärilslarv
    Studentpappa skrev 2014-12-06 21:30:31 följande:
    Löper du på platta underlag så visst kan du kompensera för din snedställning, men inte på ojämnt underlag. Nu sprang ts i skogen och där är det tämligen knöligt mig veterligen. 

Men sen är ju inte jag skolad inom träning heller, men är vältränad och skadefri detta till trots. Men jag är väl för gammal (eller gammalmodig) helt enkelt, kidsen börjar ju med att köpa kosttillskott och midjebälte innan de har gjort sitt första pass på gymmet också. 
    du är inte alls gammalmodig, men kanske lite dåligt uppdaterad ;)
    när det gäller kosttillskott så håller jag med dig, jag tar dock själv kosttillskott eftersom jag inte dricker vanlig mjölk t ex (dricker havremjölk för att den laktosfria är så dyr) samt multivitamin för att jag har kroniska sjukdomar som kräver det. 
  • Helle 85

Risken du löper är att din dotter kommer börja må dåligt om sig själv och sin kropp om du riktar in dig på att påpeka om dallrig rumpa och att hon blir fin om hon rör sig. Jag tror det är bättre att påpeka att rörelse är hälsosamt och bra för kroppen. Det ger starka lungor, starkt hjärta osv och hjälper kroppen att må bättre. Jag är själv uppvuxen med inaktivitet men var normalviktig fram till gymnasiet. Tyvärr hade jag inte den synen på mig själv utan ansåg mig som tjock. Har sett nu i efterhand att dessa tankar var befängda. Men jag försöker göra annorlunda med sonen. Jag motiverar honom till aktiviteter som innebär rörelse. Detta gör jag med honom redan nu som tvååring. För ett aktivt liv är att föredra. Om din dotter inte är sugen på att springa kanske det finns någon annan idrott som kan intressera henne? Men att motivera henne genom att klanka ner på hennes utseende tror jag inte kommer leda till något bra.

Svar på tråden Rätt eller fel att pusha barn till träning?