• Anonym (TS)

Tvätta kalsonger i 30 grader

Hej.

Min pojkvän och jag är inte överens. Han bor i lägenhet med egen tvättmaskin som har ett snabbprogram som han använder till allt. Det betyder att han tvättar all tvätt som tex kalsonger, träningskläder osv 15 min i 30 grader. Han menar att det blir rent jag tycker det är så ofräscht att jag inte vill ha sex så ofta längre. Vad tycker ni? Blir det verkligen rent?

• Svar på tråden Tvätta kalsonger i 30 grader
  • Anonym (60 grader)

Nej det blir givetvis inte rent. Har han inte haft hemkunskap i skolan? Googla fram rätt information åt honom, och om han vägrar tvätta i 60 grader, vägra tvätta dina kläder med hans. 

• Anonym (TS)

Jag tvättar mina kläder hemma hos mig, vi bor inte ihop. Det är mest att jag tycker att det är äckligt med att han har på sina.

• sextiotalist

De blir säkert tillräckligt rena. Men många fläckar försvinner inte. Det behövs högre temperatur för att det ska ske.

Jag själv föredrar att tvätta underkläder på 60 grader

Men med normal hygien, inga sjukdomar så fungerar det.

Dagens tvättmedel är tillräckligt effektiva.

Däremot så är det bra för tvättmaskinen att köra högre temperaturer.

• Anonym (60 grader)
    sextiotalist skrev 2014-12-07 10:00:10 följande:

De blir säkert tillräckligt rena. Men många fläckar försvinner inte. Det behövs högre temperatur för att det ska ske.

Jag själv föredrar att tvätta underkläder på 60 grader

Men med normal hygien, inga sjukdomar så fungerar det.

Dagens tvättmedel är tillräckligt effektiva.

Däremot så är det bra för tvättmaskinen att köra högre temperaturer.

Nej. De tarmbakterier som hamnar i kalsongerna dör inte i 30 grader. Basic hemkunskap
  • sextiotalist
    Anonym (60 grader) skrev 2014-12-07 10:10:01 följande:

Nej. De tarmbakterier som hamnar i kalsongerna dör inte i 30 grader. Basic hemkunskap

nej, men de kommer direkt ändå, jag misstänker att man inte använder underkläder till att torka händer.

Jag tvättar själv underkläder i 60, men har ingen bacillskräck.

Det säljs trosor för kvinnor som inte ska tvättas varmare än 30 grader och vi kvinnor får mer i underkläder än vad män får.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, det blir inte rent i 30 grader i 15 minuter.

Även om tvättmedel används så krävs det högre temperatur och/eller längre tvättid. Tvättmedel gör annars att temperaturen kan sänkas. Exempelvis så kan man döda en stor mängd bakterier genom att sänka ner kläderna i 90-gradigt vatten, men de blir lika rena om de tvättas i 60 grader (obs att det är en jämförelse, inte ett faktiskt förhållande).

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sextiotalist skrev 2014-12-07 10:15:14 följande:
    nej, men de kommer direkt ändå, jag misstänker att man inte använder underkläder till att torka händer.

Jag tvättar själv underkläder i 60, men har ingen bacillskräck.

Det säljs trosor för kvinnor som inte ska tvättas varmare än 30 grader och vi kvinnor får mer i underkläder än vad män får.
    Att de "kommer direkt ändå" är visserligen sant men det är inte ett problem. Problemet är när dessa bakterier får växa till sig, exempelvis genom att man låter dem ligga i en tvättkorg i en vecka (eller ett par dagar för den delen, eller 24 timmar).

När man sedan tvättar dessa underkläder i 30 grader så "försvinner" en del, men långtifrån alla och man tar på sig underkläderna med en koloni som redan är livskraftig. Där ligger problemet, inte att bakterierna finns.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-07 10:20:24 följande:

Att de "kommer direkt ändå" är visserligen sant men det är inte ett problem. Problemet är när dessa bakterier får växa till sig, exempelvis genom att man låter dem ligga i en tvättkorg i en vecka (eller ett par dagar för den delen, eller 24 timmar).

När man sedan tvättar dessa underkläder i 30 grader så "försvinner" en del, men långtifrån alla och man tar på sig underkläderna med en koloni som redan är livskraftig. Där ligger problemet, inte att bakterierna finns.

nu är det väl knappast en koloni, men jag hade inte gått i taket och inte heller sexvägrat, även om jag själv tvättar i 60 grader
  • Anonym (60 grader)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-07 10:20:24 följande:

Prexis. 

Jag hade nog vägrat det mesta om min partner envisats med att tvätta i kallt vatten. Varför är det så viktigt att hålla nere tvättemperaturen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sextiotalist skrev 2014-12-07 10:23:33 följande:
    nu är det väl knappast en koloni, men jag hade inte gått i taket och inte heller sexvägrat, även om jag själv tvättar i 60 grader
    Inte? Vad kallar du då en tillväxt av bakterier från få till många?

För det är precis det som händer när man gör det TS beskriver. Vad du hade gjort är ju en helt annan sak, nu reagerar TS och jag förstår det med tanke på den låga temperaturen och den korta tiden.
Svar på tråden Tvätta kalsonger i 30 grader