• Emmissara

Vi unga som planerar bebis!

Cystan skrev 2015-01-22 22:06:13 följande:
    Okej. Kul! Någon i min ålder :D
    Jag fyller 20 i februari nu, slutade med P-piller i oktober 2013 och kört oskyddat sedan dess, hade ett tidigt MF i maj 2014 och sedan dess har min cykel inte varit som den ska så ska på undersökning i februari.

Dock försöker vi se till att inte bli gravida nu under några månader, vi ska gifta oss i september och jag vill inte se ut som ett hus då:)
  • Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 09:15:20 följande:
    Åh beklagar! :/

När ska ni börja Försöka igen då?
    tack :) 

aktivt så ska vi väl börja i sommar, vill helst inte att det ska synas att jag är gravid när jag gifter mig (ifall jag nu blir gravid innan). Men sen så säger ju många att när man väl slutar försöka så händer det, haha och eftersom att vi inte använder något preventivmedel så undrar man om det gäller oss också haha, även fast att vi inte vill just nu (vi skulle ju bli överlyckliga om det hände men det är väl inte idealet direkt) 
  • Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 09:50:20 följande:
    Gud va kul det är att höra allas planer

Hade iofs varit väldigt fint om du hade en liten bula på brölloppet! Det är min personliga åsikt

Jättefint att ni gifter er också, vill gärna också göra det men inte innan vi har skaffat barn hels. Vill gärna ha barnet med på bröllopet.

Hur länge har ni varit tsm?

haha aa jag håller med det är jätte kul :) 

Ja jo det är jätte fint, men för mig känns det inte helt perfekt eller vad man ska säga (lite svårt att förklara). 

Vi vill helst vara gifta innan vi får barn,men det var lite för tidigt för oss förra året så det här året passar perfekt. men visst har man tänkt så som du att det skulle vara mysigt att ha med barnet på sitt bröllop.  Vi har varit tillsammans i snart 4 år och vi har varit förlovade i lite mer än 1 år. 

• Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 10:04:07 följande:
    Mysigt!!

Ja ni bestämmer såklart.

mm :) 

Ni skulle börja i maj/juni va? 
    Hur känns det? 

• Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 11:02:21 följande:
    Ja, precis! Slutet av maj/början på juni.. Känns så otroligt långt tills dess...
    Men det är värt väntan, med tanke på jobb och att jag slutade med p-piller för bara 3,5 vecka sedan :)
    okej, förstår det, det känns sjukt långt kvar till typ juli då jag tror att vi kommer börja försöka igen. (vi ska utomlands vid jul och nyår och då kan jag ju inte vara för långt gången) skulle dock vara perfekt att få en liten bäbis där vt16 om man kollar lite med hur min utbildning är planerad iaf. 
  • Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 14:56:59 följande:
    Har pratat lite med min kille nu om utbildning och det passar bäst i förhållande till sen utbildningen jag vill läsa, att vi börjar i juli vi med.. vi får helt enkelt se hur det blir blir. Ska iaf söka in så jag börjar plugga 1 september i år
    jag började lästa till ekonom i höstas, (läser på distans) och om man får en liten bebis vt-16 så kommer jag fortsätta plugga, första tiden så sover oftast bebisen stora delar av dagen och det gäller bara att ha disciplin så att man hinner med att plugga och sova när bebisen sover, sen hösten 2016 kommer jag inte ha några kurser alls (kommer ha läst ikapp mina frivals kurser tills dess) och då är det perfekt att inte behöva ha något att göra och vara hemma med bebisen ett tag iaf innan min sambo kommer ta över som pappaledig (vi kommer ta ett halv år var)
  • Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 15:34:56 följande:
    Låter som en bra plan för er! :)
    Skönt med distans också, men också väldigt självständigt. Jag ska plugga till löne- och ekonomikonsult :) Vart läser du?

1. Jag vill börja i slutet av maj/juni egentligen, och då får jag bebis tidigast mars. Vilket betyder att jag kommer att ha mars+april+maj att plugga med en nyfödd bebis.. Kan bli tufft. Kommer även behöva ta i alla fall 1 månads break från studierna både innan och efter förlossning för att varva ned och då under den månaden studera hemifrån (om det går).

2. Annars kör vi på plan nummer 2. Börjar i juli, men hoppas på att bli gravid i augusti så att vi får juni-bebis, vilket är perfekt till sommarlovet. Och då är bebisen 3-4 månader när jag börjar läsa igen efter lovet. 

Vi får se hur vi känner just vid tillfället och se om jag kommit in eller inte. :) Ansökningen öppnar 1 februari :D

aa man har ju haft tid och tänka lite :P och drömma haha 

Aa det är underbart med distans studier (läste 9an på distans och längtade tillbaka till distansstudier hela gymnasietiden) men visst det gäller att ha disciplin men det är inget problem för mig (lite jobbigt i början men man kommer in i det). 
    jag läser på BTH - Ekonom online heter min kurs. 

Det gäller bara att se till att ge sig fan på att fixa det, försöka se till att ha bra kontakter som kan hjälpa till med barnpassning om det behövs för någon timme.

• Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 16:04:36 följande:
    Precis.. har dock bara 1 vän som jag är villig att låna ut mitt barn till. Annars är det bara familjen, men vill inte vara en belasting för dem, då min syster har lagt över ansvaret alldeles för mycket på mamma enligt mig.. Visst hon är ensamstående, så vad ska hon göra? Jag har också ställt upp men jag kommer först och främst klara mig själv tillsammans med min pojkvän som är hemma mycket. Kommer nog gå galant!
    Jag är ensam barn och mina föräldrar längtar efter ett barnbarn, och de har sagt att de gärna hjälper till på kvällar och helger när det behövs (vet att det i maj-augusti på dagarna då min mor är lärare och nästa när helt ledig). Sen bor min svåger och svägerska 300 meter ifrån oss, sen så jobbar min svärmor på ett gruppboende så hon är ledig vissa dagar och vi kommer troligtvis få deras första barnbarn så tror inte att barnpassning kommer vara något problem + våra barn kommer få 2-3 bonus mostrar (jätte bra vänner till mig, jag kommer vara bonus-moster till deras barn :P ) 

Min sambo är egenföretagare och han ska försöka att anställa några nu tills dess att han ska vara pappaledig så han kommer ha fullt upp tills dess. 
  • Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 16:59:41 följande:
    Det är ju bra.

Jag har 5 syskon. Min ena syster har 2 barn, min ena bror får barn i maj.

Mitt barn kommer ha minst 4 kusiner när h*n föds (en kusin är på min sambos sida), om inte någon vill ha fler barn ;)

Jag vet att min familj ställer upp, om det är kris. Min önskan är också att min bästa vän blir gudmor, lite tidigt att prata om det men det är min önskan i alla fall. Om hon är redo för att bli det (hon har inga alls tankar på barn, hon har inte partner heller och har inga tankar på det heller). Men tror kanske hennes syn kanske ändras när jag får barn :)
    stor familj :) 

haha tänk vad man planeter och har sig innan man ens får ett plus :D 
  • Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 17:17:49 följande:
    Ja, men det är så man blir beredd.

Gjorde precis en lista med allt jag vill köpa in till min bebis. Allt som allt gick det på 9500:- exklusive barnvagn då. Men tycker inte det är så farligt pris faktiskt.. dock så har jag bara skrivit upp pris på 2 plagg av varje. body, byxor, strumpor m.m.

Och kollade även upp "rörliga" kostnader, vilket isåfall är kläder och blöjor, blöjor blir kanske max 400kr för första månaden med 10 blöjbyten per dag... det är såklart olika, men googlade runt lite :) Jag är definitivt redo för ett barn ekonomiskt .. :)
    jo de är sant :) 

ne det var inte farligt, jag ska som sagt gifta mig i september men vi pratade och var eniga om att sätta undan mellan 20-30 tusen så att vi har de markerade till barnet.
Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!