• Emmissara

Vi unga som planerar bebis!

Annaelisabeth skrev 2015-01-23 17:21:46 följande:

Jag hoppar in i den här tråden. Jag har känt min pojkvän i 2 år nu, men vi har bara varit tillsammans och varit sambos i ett år. Jag fyller 22 år och han är 30 år. 

Vi planerar barn inom en förhoppningsvis snar framtid. Vi kom överens om igår att känna efter ordentligt tills efter sommaren och börja tidigast i september. Då hinner jag gå ut mitt tredje år på min utbildning. Får en kandidatexamen och har därefter 1,5 år kvar. Om ett barn inte passar i vårt liv just då ska vi vänta till maj nästa år ungefär och kanske börja försöka då istället. Tror dock att vi kommer börja direkt efter sommaren, med tanke på hur mycket vi båda längtar nu. 

Är det för övrigt någon mer som har en "fiktiv bebis"? Jag och sambon brukar skämta om hur livet skulle se ut om vi hade ett barn. Vi brukar fråga om den andra har hämtat/lämnat på dagis, brukar väcka varandra tidigt på morgonen och säga att bebisen har kräkts eller någon sådan trevlig upplevelse som man får räkna med när man har barn. Detta gör vi såklart bara för oss själva i smyg :) 

Välkommen hit :) 

vad är det du studerar om man får fråga? 

• Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 17:53:51 följande:
    Precis. Bra att spara undan. 20-30tusen är perfekt undansparat! :)
    aa känns som en säkerhet och ha de på ett annat konto nu när man håller på med bröllopsplaner :P haha
  • Emmissara
    Annaelisabeth skrev 2015-01-23 17:54:09 följande:
    Tack! Har studerat liknande trådar ett tag men fastnade för den här. Känns skönt med andra i liknande ålder som har samma tankar och planer :) 

Jag studerar juridik :)

ååh, juridik :D 

jag valde mellan juridik och ekonomi, jag läste ekonomiprogrammet med juridik inriktning och hade ett svårt val när jag skulle läsa vidare, men jag ville så gärna läsa på distans och eftersom att juridikprogrammet inte finns som distansutbildning än så blev det ett lätt val (hoppas att någon gång i framtiden kunna läsa det dock). 

• Emmissara
    Annaelisabeth skrev 2015-01-23 18:12:41 följande:
    Det är superintressant ibland och hur tråkigt som helst beroende på vilken kurs man läser. Skulle gärna och läsa på distans om det finns, nu pendlar jag 1,5 timma enkel resa för att komma till universitetet, men det är det värt. För mig vore det så bra att hinna gå ut tredje året innan bebisen kommer, för det sista 1,5 åren blir det mycket mer hemstudier. 

Hur långt har du kommit i utbildningen? När planerar ni barn? Hur har du tänkt kring allt med barn och utbildning. Svårt tycker jag. Jag inser att det vore bäst att vänta tills utbildningen är klar och jag har ett fast jobb, men då handlar det om närmare 3 år innan vi ens kan börja försöka skaffa barn... Tänker att allting löser sig bara man vill. Det är inte hela världen om jag dessutom tar ett år av och jobbar eller så heller :)
    jo de är ju så med det mesta. aa det är underbart skönt att läsa på distans, kan studera vart jag vill i hela världen (i min klass vet jag om folk som bor i usa, frankrike, indien, japan, thailand, england, tyskland, spanien och många fler länder) 

jag började lästa  höstas och vi vill nog  försöka få en liten bebis vt-16 och jag  kommer jag fortsätta plugga, första tiden så sover oftast bebisen stora delar av dagen och det gäller bara att ha disciplin så att man hinner med att plugga och sova när bebisen sover, sen vet jag att jag får hjälp ifrån nära och kära när jag behöver plugga extra för en tenta t.ex. (vi gör alla tenotorna hemifrån utan jöken som jag har i höst), sen hösten 2016 kommer jag inte ha några kurser alls (kommer ha läst ikapp mina frivals kurser tills dess) och då är det perfekt att inte behöva ha något att göra och vara hemma med bebisen ett tag iaf innan min sambo kommer ta över som pappaledig (vi kommer ta ett halv år var) sen sista terminen (vt17) så är ju min sambo hemma med bebisen tills den är ett år och då får vi se hur vi gör ifall vi försöker hitta en plats på ett dagis eller om h*n får vara hemma tills hösten sånt man får se då
  • Emmissara
    Cystan skrev 2015-01-23 18:15:51 följande:
    Precis, jag har 3 konton...

Ett vanligt konto, där jag får in alla mina inkomster. Sen ett bebiskonto (de pengarna rör jag inte), sen ett till konto där jag lägger över alla andra pengar som jag får röra hur mkt jag vill. Vill inte ha för mycket pengar på det kontot som är kopplat till mitt bankomatkort, ifall man tappar det, eller blir stulet etc.. :)
    (Y) har ganska många konton och på olika banker (jobbar och pluggar till ekonom så tycker det är extremt roligt och kolla runt bland bankerna) :P haha en liten ekonominörd har jag blivit sedan vi skaffade hus
  • Emmissara

jag känner att jag inte tillför så mycket till gruppen just nu men det som händer hos mig är att jag inväntar tiden till gyn för kontroll (om 1,5 vecka) sen så har jag och min sambo bestämt datum till då vi ska gifta oss (i september) och vill helst inte ha en gravid mage då så vi kommer att skydda oss nu fram till mitten av sommaren. Men som sagt jag kollar också in här varje dag och jag hoppas att det går bra för er alla 

• Emmissara
    Anonym (bebislängtan) skrev 2015-02-02 21:01:40 följande:

Inatt drömde jag att jag var gravid, märkte detta då det kom bröstmjölk ur vänster bröst när jag klämde på bröstvårtan och gjorde ett test och det blev snabbt ett plus! Hoppas självklart att det ska vara en sanndröm men dröjer innan jag får veta.. BIM 14/2 :) nån mer som drömt att de plussat?

Jag har drömt ett ex antal gånger att jag har plussat och det är en sån härlig känsla som håller i sig i några sekunder när man har vaknat innan man kommer på att det bara var en dröm, men det är de jag lever efter. 
  • Emmissara
    lilla frun skrev 2015-02-05 20:22:51 följande:
    Tack så mycket! När har ni andra bim och vilket försök är ni på?:) förlåt men har inte läst tråden ordentligt :D

Välkommen hit, jag och min sambo fick ett missfall i Maj förra året av den oplanerad graviditet, (slutade med p-piller oktober 2013 så vi hade inget skydd) iaf det tog ganska hårt på mig och det satte igång tankarna lite mer för oss båda, vi började försöka aktivt i höstas men det blev jobbigt psykiskt att börja hålla koll på äl, och dessutom börja läsa på högskolan så vi slutade aktivt men vi skyddade inte oss, har ännu inget plus och just nu väntar vi med försök till sommaren då vi ska gifta oss i September och jag vill inte ha en mage då helst + vi ska åka iväg över nyår så vill inte vara nybliven mamma precis då och jag kan inte åka iväg om jag är för långt gången i graviditeten. 

Men lycka till :)

• Emmissara
    lilla frun skrev 2015-02-06 12:15:50 följande:
    Tack så mycket!

Jag beklagar ert missfall, måste varit jätte tungt:(

Precis på bröllopet kanske man inte vill vara överröst med massa gravidhormoner så man grinar sig igenom hela dagen hehe:D

tack, ja det går lite upp och ner :/ 

haha ne och sedan har jag redan bestämt min klänning och kan inte ha en mage med den haha :D 

• Emmissara
    JosefineBo skrev 2015-03-02 10:33:07 följande:

Hur går det för er alla?? :)

Jag har idag varit och tagit blodprov för ifall jag har något hormonellt fel, så får se vad de säger, för övrigt så har vi lite paus just nu fram tills i juli/augusti, 

För några veckor sedan köpte vi biljetter till en festival (Tomorrowland) och det kanske inte är det optimala att åka dit gravid men ifall att det händer så får ja se till att fixa det ändå :) Känns som det är sista chansen för oss att åka på en sån stor festival (i Belgien) tillsammans, iaf på några år :)

sen gifter vi oss i början av september så det är mycket som händer nu de kommande 6 månaderna så känns skönt med en paus

• Emmissara
    Lillasockan skrev 2015-04-02 11:53:44 följande:

Hej!

Jag skulle gärna vilja hoppa in här igen (Senast jag skrev här var typ ett halvår sedan) Tungan ute

Har precis tagit upp diskussionen med sambon (Vi har redan två barn på snart 1 år och 2,5 år), han var inte lika sugen som jag dock. Har ni behövt "övertala" eller har det fallit sig naturligt för er båda?

Hejsan

Härligt att redan ha 2 stycken :D 

Vi försökte lite i höstas och de va väl mest jag som ville fast sambon tyckte de va härligt med lite mer action :P haha.

Just nu håller vi inte på att försöka, jag är inte sugen på att bli gravid just nu då det är så mycket planerat de kommande 9 månaderna. I sommar ska vi till en stor festival i belgien och jag känner att jag inte riktigt vill vara gravid där då det kommer bli mycket alkohol och lite sömn. sen i september ska vi gifta oss och helst vill jag inte ha en mage då. Sedan vid nyår så kommer vi åka på en resa med delar av släkten och man kan ju inte vara för långt gången, men jag kan tänkte mig att vi kommer sluta skydda oss efter bröllopet men det märks när vi är där. 

Jag studerar och har 2 år kvar och min sambo är egenföretagare så vi måste se till att få ihop allt och att hans anställda kan klara sig ett halv år utan honom där hela tiden då han vill ta ett halvårs pappaledighet
  • Emmissara
    JosefineBo skrev 2015-04-11 22:41:38 följande:

Sådär! Idag plussade även jag i vecka 4+3, så om allt går som planerat blir vi föräldrar i december! Kunde inte varit lyckligare :D

Grattis :D
  • Emmissara
    obalanserad skrev 2015-04-26 10:40:54 följande:

Nu har även jag fått positivt! 5 dagar innan beräknad mens därför det ät så svagt:)

Hur går det för dig?
  • Emmissara

Hejsan, länge sedan den här tråden var aktiv, vet att det var några som skulle börja försöka nu i sommar, hur går det för er? 

Själv har jag och min man satts upp på väntelistan för utredning, 6 månaders väntetid så hoppas självklart att vi hinner bli gravida innan men annars börjar utredningen runt årsskiftet :) 

• Emmissara
    9camilla9 skrev 2015-06-23 15:34:11 följande:

Tänkte om man kunde få hoppa in här:) är 18 år och min sambo 22. Vi planerar bebis tog ut pstaven för 4 veckor sedan :) tog detta äl test et idag är det pos?

Hejsan :) jag har aldrig tagit ÄL-test så jag vet inte riktigt, men jag skulle tro att det är nära iaf, (vad jag har sett så är det olika för olika personer, för vissa så blir båda strecken lika starka men hos vissa så blir de typ som hos dig, ibland svagare) 
  • Emmissara
    katarinaf skrev 2015-07-18 15:47:27 följande:

Kommer att ta ett år ledigt och sen fortsätta men gymnasiet

har du gått ett år nu eller ska du börja gymnasiet?
Svar på tråden Vi unga som planerar bebis!