Inlägg från: Misscaswell |Visa alla inlägg
  • Misscaswell

Första barnet september 2015

Hej! Nykomling :) Jag är 30 år och i v 9+4 nu. Det var inte riktigt planerat - eller vi ville ju ha barn men hade inte börjat försöka än egentligen. Men nu är vi så himla glada :) Lite jobbigt också, jag har haft lite blödningar och två akut-UL redan. Både jag och bebisen verkar friska som nötkärnor, så jag försöker att inte oroa mig. En positiv sak är ju att vi har fått se den. Den rör sig och sparkar redan (fast den är knappt 3 cm lång)! Så himla häftig känsla.

• Misscaswell

De första veckorna var jag så snurrig och överväldigad att jag berättade för alla kompisar jag råkade ta en fika med. Inte vad alla gör kanske, men jag tänker att om det blir missfall är de ändå människor jag kan berätta det för. Familjerna vet också. Efter KUB i v 12 (om 2 veckor) tänker jag att jag berättar för chefen och några kompisar i andra städer. Annars skulle jag nog kunna hålla det hemligt ett tag till, har inte fått någon mage alls. Däremot ar jag lagt på mig lite fluff liksom, över hela kroppen. Kan ha och göra med att det bästa i hela världen mot morgonillamående är croissanter :)

• Misscaswell
    89an skrev 2015-02-20 09:40:18 följande:

Jag är 25 och väljer att göra KUB privat.
    Vi har bestämt att om vi får dåliga siffror går vi vidare med det och gör fostervattenprov eller moderkaksprov. Skulle det sen visa på avvikelse så tror jag inte vi kommer vilja låta graviditeten fortgå. Så det är därför vi väljer att göra det helt enkelt. Vet att en del inte vill höra sådant, men det är så vi känner.

Vi känner likadant. Det kommer att vara ett helvetesbeslut att fatta även om vi har bestämt oss i förväg, men så är det. Jag är 30 år och vi är erbjudna att göra det kostnadsfritt - verkar ha att göra med vilket landsting man befinner sig i.

Jag känner inte igen det där med att vara luden, men däremot har jag redan fått en sån där mörk linje från blygdbenet till naveln, som en pigmentförändring. Någon mer som har det? Vet att det kan bli så, men trodde det skulle dyka upp senare i så fall. Såg den redan typ i vecka 6-7.
  • Misscaswell

Fina magar! Är i v 10+1 och har inget alls än, mer än att min vanligen ganska muskliga mage nu ser mycket mjukare ut. Längtar efter riktig bula!

Angående cravings - jag har nog inga såna direkt, mer än att det enda som alltid är helt oproblematiskt att äta är snabba kolhydrater: frukt, vitt bröd och potatis i olika former. Allt annat kan plötsligt smaka superäckligt (och helt okej nästa gång jag försöker). Godis är jag inte jättesugen på, och choklad tycker jag direkt illa om för tillfället. Har ni några särskilda preferenser just nu?

• Misscaswell

Vi pratar om den som "hon", "henne", av någon anledning. Har riktigt hetsiga namndiskussioner så vi ska definitivt ta reda på kön så vi kan trimma ner urvalet lite åtminstone :)

KUB om en vecka. Längtar så himla mycket, särskilt som vi kommer att go public lite mer efteråt (om allt ser bra ut).

Skönt att höra att fler har som huggande smärta. Man blir ju orolig, det är så mycket som inte är som vanligt och man vet inte vad som är okej.

• Misscaswell

Jag mår mycket bättre nu! Mår lite illa, men inte lika mycket eller långa stunder åt gången som förr. Skönt. Tror att jag också börjar bli lite mindre gasig. Tröttheten sitter i, dock. Går in i v 12 idag och LÄNGTAR efter att få riktig mage.

Vi kommer att ta reda på kön, för att det blir lättare med namnfunderingarna då. Kommer inte att berätta för andra om könet dock. Det är ju ändå vi som ska bestämma namn, så det känns inte som om andra behöver den kunskapen.

• Misscaswell

Åh grattis Boonyi! Vilket lyckat besök!

Usch, jag har lite ångest nu. Jag älskar ost, verkligen älskar. Och jag läste någonstans att parmesan är okej när man är gravid. Så jag köpte det härom dagen, och först efter att jag hade satt i mig en hel del av det (ja, jag äter det som godis) såg jag att den var gjord på opastöriserad mjölk :( Jag vet att risken är liten, men ändå. Jag hade ju kunnat kolla innan.

Hur noga är ni med ost, sushi och sånt?

• Misscaswell

Kesella, jag tror verkligen att det är lugnt, om det är så lite som det låter som. Jag får brunt/rött på papperet nästan varje dag. Ett par ggr har det kommit rejält med blod (indränkta trosor liksom), och då har jag (efter rekommendation från mvc) åkt till akutgyn och kollat. Båda gångerna mådde knyttet prima och läkarna är lite oklara över varför jag blödde. Verkar som om det är vanligt och inte så farligt att småblöda lite i början.

Men det verkar ändå bra att ringa och kolla, om så bara för att få bukt med oron. Både mvc och akutgyn har varit väldigt förstående och gulliga mot mig hela tiden.

• Misscaswell
    Kesella skrev 2015-03-03 11:21:12 följande:

Idag konstaterades det; uteblivet missfall.

Vi gråter och jag har precis tagit tabletterna. Så nu väntar vi på blod och klumpar..

Jag beklagar verkligen! Lycka till med allt i framtiden. Kram!
  • Misscaswell

Oj, vi har knappt börjat tänka på alla saker man måste köpa! Skulle tro att det blir en begagnad barnvagn när det väl blir. Vet inte ens vad det är för "features" som är önskvärda liksom.

KUB idag. Jag är helt pirrig och nervös. Om allt ser bra ut där kanske jag vågar börja tänka på barnvagn på allvar.

Svar på tråden Första barnet september 2015