Inlägg från: Misscaswell |Visa alla inlägg
  • Misscaswell

Första barnet september 2015

Gud vad jag älskar den här tråden! Tack Lynnig för fantastisk beskrivning, och tack alla som har kollat upp hur man går till väga med faderskapsbekräftelsen. Har nu mailat familjerättsförvaltningen (som sköter sånt där jag bor) och ska ta tag i resten när jag kommer hem till Sverige igen.

Jag måste bara tipsa om ett spoken word-klipp från TED talks som heter If I should have a daughter (finns på youtube). Jag ska få en son, men jag gråter som en fontän varje gång jag ser det. Det är så fint. Alltså, det är en typ av talad poesi, och just den här handlar om vad man som framtida förälder vill lära sitt barn om världen.

• Misscaswell
    Lynnig skrev 2015-07-12 07:51:12 följande:

Jag börjar bli lite rastlös tror jag, sytt klart mitt lapptäcke köpt lite grejer. Men har inte hela bilden av vad vi egentligen har...

har ni börjat boa? Vi är i v. 31+3 är det tidigt då åh ställa fram säng mm.?

Så delad; lite tidigt kam jag tycka. Men samtidigt kan bebis komma om ca 5 veckor. Vet inte hur man kommer må vidare heller åh jag vill ju verkligen hona känna mig klar..

Inte direkt. Alltså, vi har inte inrett något bebisrum. Det som kommer att behövas precis när bebis föds finns ju: skötbord, vagn, babynest och säng. Kläder. Det som finns kvar är att köpa blöjor, badbalja och lite bebissängkläder. Resten känns inte så bråttom, tycker jag. Det kommer ju ändå dröja ett tag tills bebis sover i eget rum, och ännu längre tills hen börjar få glädje av ett eget rum. Vi tar en sak i taget.
  • Misscaswell
    Knäck skrev 2015-07-13 07:48:24 följande:

Jag känner mig alltmer orörlig och passiv! Jag är inte tung eller otymplig men foglossning och förvärkar gör att jag inte ens klarar att gå till affären längre... Jag får ta med busskortet och åka ena vägen, det är bara fyra hållplatser stadsbuss! och sen får jag vila en stund...

Är det bara jag som blivit såhär? Känner hur musklerna förtvinar för varje dag...

Ganska mycket så är det. Skulle gå och handla härom kvällen men vände halvvägs för att jag fick så ont i ryggen. Fick gå morgonen efter istället, innan jag hade hunnit bli trött. Gick helt optimistiskt till gymmet, men fick sammandragningar av superlugn motionscykling och efteråt kunde jag knappt gå. Börjar känna mig rätt begränsad.
  • Misscaswell
    blomblad skrev 2015-07-13 22:05:39 följande:

Hur är det här med att åka karuseller? Jag har helt slagit bort tanken på att åka överhuvudtaget men slog mig ikväll att jag kanske kan åka barn attraktioner med bonusdottern? Dom som går relativt lugnt iaf? Eller är det dumt?

Rent spontant tänker jag att alting som inte skumpar jättemycket (dels för bebisens skull, dels för att din kropp är ovanligt klen nu i muskler och leder och lättare skadas) eller kräver bygel/bälte som sitter över magen borde gå bra. Typ farfarsbilarna och barnkaruseller, liksom. Men det kommer från mig och inte från någon med medicinsk utbildning.

Angående att gå omkring tänker jag att Liseberg är den perfekta platsen. Det som brukar bli jobbigt för mig är dels att hitta någonstans att sitta ibland och dels att hitta toaletter med täta mellanrum, och det finns ju överallt där. Annars som du säger, bekväma skor och stödstrumpor, se till att slippa bära tungt, etc.
  • Misscaswell

Jag läser hela tiden om folk som kan känna hur bebisen ligger, med huvudet uppåt eller nedåt, etc. Kan ni det? För det kan inte jag. Jag känner ju konturer när den rör sig, men de kan vara ganska diffusa - typ, det känns som en hjässa, men det skulle också kunna vara en skinka eller till och med en hopkurad rygg. Eller det känns som en knytnäve, men det skulle också kunna vara en häl eller armbåge eller nåt. Jag kan känna att den ligger långt ner eller högt upp, men inte vilken del som är i vilken riktning. Det är kanske för att min moderkaka ligger i framvägg?

• Misscaswell
    nadiana skrev 2015-07-14 12:59:44 följande:

Precis kommit hem från sjukhuset. Från att ha varit tidvis jätteaktiv och med jättemycket sparkar i vanliga fall, så rörde bebis sig knappt alls från igår morse tills imorse. Kunde "buffa" på den och få jättesvag rörelse tillbaka, men inte alls samma rörelsemönster som innan, varken i dygnsrytm, styrka eller frekvens (och nådde inte upp i de där 10 rörelserna på ett dygn). Så vi fick åka in för att kolla upp det. Som tur var så såg allting bra ut, men fy vilken känsla

Läskigt! Har det blivit bättre då? Min bebis är ganska varierande från dag till dag - vissa dagar känns det som om den försöker ta sig ut genom huden, och andra dagar bara skruvar den lite på sig ibland. Din bebis kanske hade en vilodag bara? Men jag förstår verkligen din oro. Har blivit rätt nervös ett par gånger på de där "lugna" dagarna.
  • Misscaswell
    Knäck skrev 2015-07-14 12:03:42 följande:

Så tråkigt med foglossning när man försöker ha sex. Jag tycker det är så avtändande att ha ont i höfterna och behöva diskutera hur jag ska lägga mig för att det ska funka

Känner mig som en riktigt gammal tant med artros som min stackars sambo pliktskyldigast måste ligga med ibland..

Usch, jag vet. "Nej vänta, jag ska bara vända på mig" *byter position, smidig som en gammal ko* Man känner sig så himla sexig. Hoppas verkligen det går hyfsat fort att "komma tillbaka" rent fysiskt efteråt. Ser fram emot att ligga utan jättemage och diverse krämpor.
  • Misscaswell
    EijaIsland skrev 2015-07-16 12:55:46 följande:

Vilken reality check jag fick nu!!

Är med i några september bebisar grupper på Facebook, och när jag loggade in i morse såg jag att första barnet var fött i förrgår. Hon var då gången en vecka kortare än mig (30+2) och helt otroligt att se bilden som hon satte in. Nu ser det verkligen ut som en "färdigbakad" bebis. Galet att tänka att så "färdig" är lilla flickan i min mage också. 

Oj! Verkligen reality check. Jag åker hem från USA i övermorgon, och folk här frågar om det känns tråkigt att åka. Jag svarar jo, fast skönt eftersom det är mindre än två månader kvar av min graviditet (31+5), och då säger de jaha, men det är ju ändå ett tag. Men det är ju inte det! Såvitt jag vet är bebisen där inne nu en fullt livsduglig liten person, och för varje dag ökar chansen/risken att den plötsligt ska bestämma sig för ett miljöombyte. Det känns läskigt fast spännande.

Angående drömmar har jag mest obehagliga sådana där huden på min mage blir tunn som en kondom typ och bebisen liksom sträcker ut händerna och ansiktet genom huden... Eller mardrömmar där jag föder mitt barn och sen glömmer bort det i några dagar tills jag plötsligt kommer på att jag har låtit den svälta ihjäl.
  • Misscaswell

Varit på tillväxt-ul idag. Bebisen växer och rör på sig som den ska och fostervattensmängden är helt ok, men tydligen har bebisen ett lätt "dilaterat njurbäcken". Alltså, troligen pga förträngning i urinröret är den ena njuren en aning svullen. Tydligen vanligt och behandlas med förebyggande antibiotika efter förlossningen mot urinvägsinfektion. Skönt att allt annat är som det ska (och den verkar ha lagt sig till rätta med huvudet nedåt) men lite oroligt med lilla njuren.

• Misscaswell
    Lillajag87 skrev 2015-07-20 21:02:49 följande:

Hej! Det är precis som du skriver. Dilaterat njurbäcken eller hydronefros som det heter får man antibiotika för. Detta tillstånd växer bort på många barn. Jag vet detta då jag jobbar på en barnklinik och pratat just om detta med en av våra urologer om detta då jag själv varit på TUL och blev orolig för vad som kunde "vara fel" pga mitt 2-kärl.

Så det är ingen fara enligt min läkare :)

Tack för svar! Barnmorskan som som gjorde undersökningen sa också att det inte var någon fara, men man blir ju ändå orolig för allt som avviker liksom. Skönt att höra en andra lugnande åsikt!
Svar på tråden Första barnet september 2015