Inlägg från: Misscaswell |Visa alla inlägg
  • Misscaswell

Första barnet september 2015

26number1 skrev 2015-03-04 10:09:17 följande:

Sitter på vc nu och gör glukosbelastningen, det var fasen bland det vidrigaste jag druckit! Glömde helt bort citronen så den ska med nästa gång :P

Gick för övrigt in i vecka 12 igår och nu börjar magen synas lite :)

Glukosbelastning, vad är det? Är det något alla gravida ska göra?

Hörrni, kan ni känna livmodern? Jag är i v 12 nu och har ingen gravidbula än (på kvällarna ser jag supergravid ut, men aldrig före frukost på morgonen så jag tror mer på gaser), men jag har hört att man ändå ska kunna känna livmodern. Men liksom, vad är vad?
  • Misscaswell

Nu har vi varit på KUB. Fick 1/20000 (tydligen bästa möjliga för en 30-åring), bebisen verkar väldigt pigg och sprattlig, och de kan inte se några spår av den lilla blödningen innanför moderkakan jag hade för några veckor sedan. Känner mig helt slak av lättnad.

• Misscaswell
    Boonyi skrev 2015-03-05 18:47:16 följande:

Jag tror jag ska berätta på jobbet nu i veckan. Vi är en liten arbetsplats och det känns som att jag vill ge dem ordentligt med tid att planera för min mammaledighet.

Hur har ni andra gjort? Har ni redan berättat för chefen eller kommer ni vänta längre?

Jag ska berätta imorgon tror jag. Har sagt till min chef/handledare (jag är doktorand) att jag behöver ett möte, och det verkar som om det blir då. Jag ville vänta med att berätta på jobbet tills efter KUB, men nu ska det bli skönt att slippa ha en hemlighet liksom.
  • Misscaswell

Åh pyssel! Jag har börjat leta symaskin. Har tänkt sy sängkläder åt bebisen, kanske dregglisar och så - man har ju så mycket sängkläder och sånt som aldrig används och bara ligger som jag tänkte skulle få ett nytt liv.

För övrigt: hoppas ni får en fantastisk kvinnodag, allihop :)

• Misscaswell
    26number1 skrev 2015-03-08 09:06:00 följande:

Ja jag tänkte sy ett babynest och ett lapptäcke med födelseuppgifterna på hade jag tänkt :) Älskar girlanger så det blir säkert en sån till barnrummet i framtiden också! Barnets blivande mormor är helt överjävlig på att sticka så hon har redan fått en lång beställningslista, som tur var böev hon jätteglad när jag berättade att hon mer än gärna får sticka hur mycket som helst :)

Babynest, bra idé! Ska också försöka mig på det.
  • Misscaswell
    pemberlie skrev 2015-03-09 13:57:09 följande:

Hej! Jag vill gärna vara med här jag med! Jag är i vecka 13 och ska göra mitt KUB-test imorgon. Så spänd på det och jag hoppas allt ser bra ut. Jag är beräknad till 17 september och det är mitt första barn. Jag fyller 29 i sommar och bor i norra Stockholm. Kan tillägga att jag började mitt nya jobb för två veckor sedan så det har varit blandade känslor då jag inte var gravid då jag skrev på anställningsavtalet. Förra veckan berättade jag för VD och min chef, båda blev superglada för min skull och sa att det inte var några problem alls. Kollegorna får dock vänta med att veta...... En liten presentation av mig :)

Någon som bor i norra Stockholm? ??

Jag bor i Sollentuna (Tureberg). Var i norra Sthlm bor du? Är 30 år och har också bf den 17/9. Spännande med KUB, hoppas det ser bra ut!
  • Misscaswell
    pemberlie skrev 2015-03-10 13:15:37 följande:

Vad roligt! Själv bor jag i Upplands Väsby. skulle vara kul att ha kontakt med någon annan då jag inte är från Stockholm. KUB idag gick super och det var en magisk känsla att få se den lilla i magen

Visst är det häftigt? Det är så otroligt att den redan är så himla rörlig. Den är ju så liten!

Jo, jag är inte heller från Stockholm, så jag tycker detsamma :)
  • Misscaswell
    89an skrev 2015-03-11 08:31:06 följande:

Har ni andra börjat läsa några böcker eller planerat några stora inköp eller sådär? Kanske redan börjat handla saker?

Jag känner att jag själv har förberett ganska lite än så länge. Jag har inte läst några böcker än (någon som har någon att rekomendera?), men försöker hålla lite koll på vad som händer i veckan mha gravidappar i alla fall. Har köpt lite kläder, men det är från tidigare då jag passat på eftersom jag jobbar extra i barnklädesbutik. Men utöver det har jag inte förberett något. Är ju bara i v14, så det är ju lååångt kvar, men samtidigt tycker jag att tiden från plus fram tills nu verkligen har sprungit förbi och jag skriver exjobb i vår så all vaken tid går typ åt det.

Tycker det är så svårt att veta när man ska börja handla och kanske framförallt VAD(!?!) man behöver. Har som sagt redan lite kläder. Ska åka hem till mina föräldrar i helgen och jag vet att de sparat massor med kläder från när min syster och jag var små, så vi tänkte ta en titt bland dem och se vad som finns. Sen ska vi även ta en titt hos mannens föräldrar längre fram i vår. Efter det tänker jag att vi kommer ha en bra grund och kanske bara behöva komplettera med lite  grejer vi tycker är fint.

Våra föräldrar har dessutom sparat både vagga och spjälsäng, så det behöver vi inte köpa, kommer bara komplettera med madrass, täcke och kudde. Vagn tänkte vi köpa begagnat (vi vill ha en retrovagn) och slipper ju därmed leveranstid på ca 10 veckor eller vad det nu brukar vara.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg, men hur tänker/gör ni andra? Avvaktar ni eller har ni redan börjat? Vet ni vad ni vill köpa? Är ju första barnet för oss alla, så antar att jag inte är ensam om att tycka det är lite svårt?

Jag känner exakt likadant. Hittade en blogg som skriver väldigt ingåend om vad man ska tänka på vid val av barnvagn, så jag försöker börja fundera lite... Men är fortfarande bara i v 13, så det känns liksom tidigt att göra stora inköp.

Vet att mamma har sparat babykläder, och sen kommer vi nog att köpa så mycket som möjligt begagnat. Det ska ju ändå användas så kort tid.
  • Misscaswell

Jag ska på semester i 2 veckor och sen direkt jobbresa i 2 veckor i USA i sommar - kommer att vara i slutet av v 32 när jag flyger hem (egentligen skulle jobbresan vara i 4 veckor men jag frånsade mig de sista 2). Har lyckats hitta ett försäkringsbolag som täckr hela perioden, så det ska nog gå bra.

• Misscaswell

In i v 14 idag, och tycker att magen börjar synas lite. Den är liksom inte ens platt före frukost på morgonen längre, och jag tycker att jag kan känna livmodern ovanför blygdbenet när jag står upp.

Någon annan som upplever att det kliar på nedre delen av magen?

Svar på tråden Första barnet september 2015