Första barnet september 2015
De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)
De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)
Tack för era svar! Ibland känner jag mig som sämsta morsan någonsin pga de tankar jag har ibland, att höra fler som känner precis samma sak hjälper mig verkligen :)
Jag har tur som har familjen nära, min syster (som har två barn) såg på en gång att jag behövde egentid. Idag är sambon på läkarbesök i en annan stad och syrran är på promenad med Lovis; jag har tagit ett bad och tvättar håret för första gången på evigheter! Nu ska hag sova på soffan till de kommer tillbaka :)
Var är pappan i din bild? Min gör verkligen så gott han kan men är sjukskriven med mer eller mindre konstanta besvär som gör att han de flesta dagar inte tar sig ut ur lägenheten :/
Är det bara jag som känner mig sjukt vilsen i det här? Jag vet inte vad det är men jag har verkligen inte kommit in i mammarollen och gråter så fort Lovis gråter, mår dåligt över att ta fram bröstet och nu äter hon verkligen hela tiden känns det som!!
Det är lite det jag är rädd för; att jag inte kommer sakna den här tiden och därför inte vilja ha fler barn :/ Men det känns tryggt att höra av er som kommit lite längre att det blir bättre, det är jag övertygad om att det kommer bli :)
Ser att du redan fått respons, men alltså så knäppt att man går omkring och typ skäms för att man känner så och så visar det sig att massa andra i en sån här liten grupp känner liknande. Jag ansluter också till sällskapet. Jag känner inte hela tiden att det här är det största som hänt. Känner iofs att det blir bättre och bättre för varje dag. Men tycker det är svårt att ta mig för saker och blir så ledsen av att sitta i soffan och bara vara sunkig. Förstår att det kommer ändras och att man får rutin på saker och ting, men vill att det går fort! Tror faktiskt inte jag kommer sakna spädbarnstiden.
Det skulle han garanterat, om jag bad honom och kunde släppa lite på kontrollen :/
Pappan jobbar heltid. Nu den senaste veckan har han behövt jobba över en del så jag har varit ensam 12 timmar i stöten, vilketblev jobbigt då Tjalve har varit så extremt närhetstörstande. Å andra sidan är han ledig idag i utbyte mot all övertid, så jag har varit hos frisören! Helt galet skönt. Dessutom upptäckte vi idag att även om Tjalve fortfarande inte vill sova själv går han med på att sova i sin pappas famn också - en lättnad att det inte är bara jag som gäller. Han vill och försöker verkligen, men det är svårt då Tjalve ofta verkar föredra mig, pga försprång i och med amningen antar jag.
Kan du ändå få lite avlastning av din kille, typ att han underhåller Lovis någon timme så du kan ta en tupplur?
Kära nån, idag har mjölken helt plötsligt slutat rinna till! Vad händer? Bebis ännu mer skrikigt då det inte kommer något, har beställt el pump men den har inte kommit ännu och nässprayen jag fick som skulle hjälpa till fanns inte på apoteket! Är rädd att det ska vara försent när jag väl får hem allt... Undrar om det är stress som gör att det inte går?! Vill ju helst amma åtminstone delvis då bröstmjölk är snällare mot magen, usch det var inte så här jag tänkt att det skulle bli. Har fått ge ersättning idag och lillen har haft ont i magen av det.
Har någon av er el pump? Hur tycker ni att den fungerar?
Är du säker på att mjölken helt "tagit slut"?
Brösten blir ju aldrig helt tomma som du säkert vet, inte ens under en amningssession. Prova växla bröst oftare. Kanske bebisen "lägger in en beställning" som det kallas? Sprayen är till för att öppna mjölkgångarna, så att mjölken kommer lättare. Man får alltså inte MER mjölk av den. Har själv provat den eftersom ena bröstet är lite skadat efter att ha haft piercingar i ena vårtan i unga år...
Jag har Medelas elpump Swing. Prisvärd! Funkar både med sladd och batteri. Använde den i drygt en vecka, nu ammar jag bara som vanligt.
Jag ammade alltid det sämre bröstet först, sedan medan Vesslan ammade det andra, bättre, då fortsatte jag att stimulera det
andra bröstet med pumpen. :)
Bebisen stimulerar ju brösten allra bäst! Lita på din förmåga! Man kan göra amningsuppehåll och ändå komma igång månader efteråt. :)
Om du vill så kan du prova dricka alkoholfri-eller lättöl, julmust sägs också öka produktionen. Finns amningste att köpa också. (Du kan även göra eget te).
På Facebook finns amningsgruppens slutna grupp. Mycket bra sida med erfarna hjälpmammor som kan hjälpa till. Du kan ex
ringa dom eller träffa dom.
Har barnet kanske ändrat sitt tag till ett sämre? Värt att kolla upp!
Lycka till!!! Å slappna av! :)
Kära nån, idag har mjölken helt plötsligt slutat rinna till! Vad händer? Bebis ännu mer skrikigt då det inte kommer något, har beställt el pump men den har inte kommit ännu och nässprayen jag fick som skulle hjälpa till fanns inte på apoteket! Är rädd att det ska vara försent när jag väl får hem allt... Undrar om det är stress som gör att det inte går?! Vill ju helst amma åtminstone delvis då bröstmjölk är snällare mot magen, usch det var inte så här jag tänkt att det skulle bli. Har fått ge ersättning idag och lillen har haft ont i magen av det.
Har någon av er el pump? Hur tycker ni att den fungerar?
Ett litet blöjtips, ifall någon har missat detta..
Om man har Coop-kort så har man alltid 20% på blöjor, så från 109kr för ett Liberopaket till 87Kr (ca). Är man dessutom Libero-medlem så får man ibland rabattcheckar. Fick på 25kr sist. Då är man helt plötsligt nere på nästan halva priset för ett paket. (fick tre st rabattcheckar, så tre sådana köp)
Jag brukar inte orka bry mig om kuponger och rabatter, men detta kändes faktiskt värt att bry sig om. :)
På ämnet amningskonstigheter: min amning har funkat bra, han går upp i vikt, etc. Men ibland beter han sig så konstigt. Han ammar en stund och allt är frid och fröjd och så plötsligt börjar han typ "slåss" mot tutten. Släpper den, tar den igen, gör vilda grimaser, fäktar med armar och ben och börjar gråta. Det är inte så att det kommer för mkt, för det droppar inte när han släpper, och de gånger jag lyckas få honom att lugna ner sig och ta tag igen brukar han lyckas få ut mer mjölk, så det är nog inte för lite heller. Men han gör så här nästan varje gång. Lyfter jag bort honom från bröstet blir han ursinnig och hackar vilt efter bröstvårtor på mina axlar. Teorier?
Skulle oxå vilja höra teorier, då min betedde sig likadant.. Det fick mig att ge upp amningen tillslut. så himla frustrerande.
På ämnet amningskonstigheter: min amning har funkat bra, han går upp i vikt, etc. Men ibland beter han sig så konstigt. Han ammar en stund och allt är frid och fröjd och så plötsligt börjar han typ "slåss" mot tutten. Släpper den, tar den igen, gör vilda grimaser, fäktar med armar och ben och börjar gråta. Det är inte så att det kommer för mkt, för det droppar inte när han släpper, och de gånger jag lyckas få honom att lugna ner sig och ta tag igen brukar han lyckas få ut mer mjölk, så det är nog inte för lite heller. Men han gör så här nästan varje gång. Lyfter jag bort honom från bröstet blir han ursinnig och hackar vilt efter bröstvårtor på mina axlar. Teorier?