• Knäck

Första barnet september 2015

De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)

• Svar på tråden Första barnet september 2015
  • Lynnig
    Misscaswell skrev 2015-10-31 12:22:10 följande:

På ämnet amningskonstigheter: min amning har funkat bra, han går upp i vikt, etc. Men ibland beter han sig så konstigt. Han ammar en stund och allt är frid och fröjd och så plötsligt börjar han typ "slåss" mot tutten. Släpper den, tar den igen, gör vilda grimaser, fäktar med armar och ben och börjar gråta. Det är inte så att det kommer för mkt, för det droppar inte när han släpper, och de gånger jag lyckas få honom att lugna ner sig och ta tag igen brukar han lyckas få ut mer mjölk, så det är nog inte för lite heller. Men han gör så här nästan varje gång. Lyfter jag bort honom från bröstet blir han ursinnig och hackar vilt efter bröstvårtor på mina axlar. Teorier?

Likaså här. Vår imorgon 6 v. Har typ senaste v börjat med detta. Ibland biter tag i vårtan och slänger runt huvudet. . -aj.

Ibland nästan sommar jag tänker att hon inte är helt medveten utan typdagdrömmer.

Ja finns teorier mottages
  • Misscaswell
    Lynnig skrev 2015-10-31 13:02:24 följande:

Likaså här. Vår imorgon 6 v. Har typ senaste v börjat med detta. Ibland biter tag i vårtan och slänger runt huvudet. . -aj.

Ibland nästan sommar jag tänker att hon inte är helt medveten utan typdagdrömmer.

Ja finns teorier mottages

Eller hur! Jag kallar det alligator-mode för att han liksom biter tag i bröstet med sina små gommar och försöker göra någon sorts dödsrullning. Ser INTE fram emot att han får tänder.
  • Lynnig
    Misscaswell skrev 2015-10-31 13:21:25 följande:

Eller hur! Jag kallar det alligator-mode för att han liksom biter tag i bröstet med sina små gommar och försöker göra någon sorts dödsrullning. Ser INTE fram emot att han får tänder.

Ha ha ja precis. . Bra namn tar jag efter så knasigt tar jag bort henne är hon inte nöjdheller. Så knasigt det har börjat ny senaste

Känns sinom hon vill äta oftare oxå.
  • IMHO
    Lynnig skrev 2015-10-30 08:06:28 följande:

Vi har oxå skena, den åker av om ca en v. Ska bli så spännande att se hur lång hon blivit. Jag ska fira med kläder???? nu har vi inte köpt så mycket eftersom det är svårt att veta vad som passar och att byxor mm töjs ut n6. ..

Hur har ni haft skena tiden?

Vad skönt att behandlingen är klar snart för er. Här är vi halvvägs, men höften konstaterades ändå stabil redan efter en vecka i skena, så det var ju skönt. Vi fick skenan 8 dagar efter födelsen, så hon hade ju vant sig vid friare rörelsemöjligheter först. Första dygnet med skena var hon mer ledsen och frustrerad, men nu är hon rätt bekymmerslös.

Vi föräldrar fick ju träna in nya grepp och ställningar för amning, gos och blöjbyte men det känns ok nu. Det blir ju det normala till slut. Kommer snarare bli en lyx när skenan försvinner och hon blir både mindre och lättare. Jag är rätt öm i kroppen men det skulle jag kanske varit ändå. Amning är en utmanande "sport".

Fast vem vet, vi kanske kommer sakna skenans stabila ryggstöd. Känns dock bra att kunna satsa på mycket kvalitetskläder i storlek 56 och 62, för dem kommer hon ju kunna ha länge. Först med skena sedan utan. Byxor har vi oftast struntat i men breda modeller i stl 62 funkar. Polarn och Pyrets sovpåse är också ett smidigt plagg. Som en klänning med knäppning vid fötterna.
  • Godisråttan

På ämnet amningskonstigheter: min amning har funkat bra, han går upp i vikt, etc. Men ibland beter han sig så konstigt. Han ammar en stund och allt är frid och fröjd och så plötsligt börjar han typ "slåss" mot tutten. Släpper den, tar den igen, gör vilda grimaser, fäktar med armar och ben och börjar gråta. Det är inte så att det kommer för mkt, för det droppar inte när han släpper, och de gånger jag lyckas få honom att lugna ner sig och ta tag igen brukar han lyckas få ut mer mjölk, så det är nog inte för lite heller. Men han gör så här nästan varje gång. Lyfter jag bort honom från bröstet blir han ursinnig och hackar vilt efter bröstvårtor på mina axlar. Teorier?

Min dotter beter sig på samma sätt, fast med flaskan då
  • emolau

Lite tätt i näsan kanske? Frans gör samma sak om han har för mycket snor i näsan som gör att han knappt får luft när han ska äta. Tar bort med papper eller näsfrida sen är han lugn och kan äta igen.
  • 26number1

Lovis går också in i alligatormode ibland och enligt BVC gör bebisar såhär ibland (inte alla såklart men det är vanligt) och det finns ingen riktig förklaring. Kan vara allt från överstimulans, övertrött, för hungrig, mjölken kommer för sakta/fort eller rap/fis på tvären. Helt enkelt inte så mycket att göra åt och en fas som går över :) Men det verkar som att vi alla upplevt det från vecka 5-7?

• Misscaswell
    26number1 skrev 2015-10-31 16:15:31 följande:

Lovis går också in i alligatormode ibland och enligt BVC gör bebisar såhär ibland (inte alla såklart men det är vanligt) och det finns ingen riktig förklaring. Kan vara allt från överstimulans, övertrött, för hungrig, mjölken kommer för sakta/fort eller rap/fis på tvären. Helt enkelt inte så mycket att göra åt och en fas som går över :) Men det verkar som att vi alla upplevt det från vecka 5-7?

Åh, då fick vi ju något sorts svar :) Jag har testat allt: rapa, spola lilla näsan med koksaltlösning, byta bröst, hålla honom upprätt (i en ställning han brukar gilla att bajsa/fisa i) och vissa av dem hjälper ibland men i så fall bara tillfälligt. Då vet jag att jag antagligen inte gör något fel i alla fall!
  • Lynnig
    IMHO skrev 2015-10-31 14:29:07 följande:

Vad skönt att behandlingen är klar snart för er. Här är vi halvvägs, men höften konstaterades ändå stabil redan efter en vecka i skena, så det var ju skönt. Vi fick skenan 8 dagar efter födelsen, så hon hade ju vant sig vid friare rörelsemöjligheter först. Första dygnet med skena var hon mer ledsen och frustrerad, men nu är hon rätt bekymmerslös.

Vi föräldrar fick ju träna in nya grepp och ställningar för amning, gos och blöjbyte men det känns ok nu. Det blir ju det normala till slut. Kommer snarare bli en lyx när skenan försvinner och hon blir både mindre och lättare. Jag är rätt öm i kroppen men det skulle jag kanske varit ändå. Amning är en utmanande "sport".

Fast vem vet, vi kanske kommer sakna skenans stabila ryggstöd. Känns dock bra att kunna satsa på mycket kvalitetskläder i storlek 56 och 62, för dem kommer hon ju kunna ha länge. Först med skena sedan utan. Byxor har vi oftast struntat i men breda modeller i stl 62 funkar. Polarn och Pyrets sovpåse är också ett smidigt plagg. Som en klänning med knäppning vid fötterna.

Vi fick skena vid 4 dagars kontrollen. Som ni var den instabila stabil redan efter någon v. Så det känns ju bra. Skönt att fixa allt nu med när de är så.små.

Kan tipsa om strumpbyxor det tycker jag har fungerat bra.

Vi har inte fått några tips om amning utan mer hittat själv.just nu tycker jag det är svårt. Hon har fått så långa ben att hon slår i knät om jag sitter. Så nästan lättare att stå men så nu har hon börjat äta då länge.. ????nu försökt jag så hon halvsiter på mitt. Lår och kan ha benen vid sidan om.

Har du några tips tas de gärna emot.

Vår tjej är inte heller bekymrad med detta. Ska blo spännande när den kommer av. Jag tycker hon bli så liten och smal när vi badar så.kommer nog vara lite läskigt. Som du. Säger är hon ju väldigt stadig nu.
  • Boonyi

Min går också in i alligatormode ibland. Sjukt jobbigt! Hon kan tugga och slita på ena bröstvårtan medan hon vevar frenetiskt med armarna och nyper och rivs där hon kommer åt samtidigt som hon misshandlar andra tutten med sparkar...????

Och sen kan det komma en prutt och så blir hon plötsligt lugn.

Svar på tråden Första barnet september 2015