• Knäck

Första barnet september 2015

De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)

• Svar på tråden Första barnet september 2015
  • Boonyi

... den där tiden på dagen när man är klibbig av bröstmjölk, babybajs och svett...

• 26number1

Haha nattningen är ju alltid lite stressande; "Kommer hon somna? Hur länge kommer hon sova? Har hon ätit ordentligt? Är blöjan torr?" osv osv :P

Boonyi skrev 2015-11-01 19:26:40 följande:

... den där tiden på dagen när man är klibbig av bröstmjölk, babybajs och svett...

• 26number1

En liten fundering, är det någon som använder sig av babyvakt och isf vilken modell? Vad har ni för åsikter kring det?

Vi funderar på att lägga Lovis i eget rum för att hon knorrar och har sig så mycket på nätterna, vi får nog sova bättre allihop om hon får sova ifred utan att jag väcker henne när hon egentligen faktiskt sover :)

• Neiti75

Vi har en som är av märket Avent.

Det är arvegods så den har några år på nacken men fungerar klockrent. Köpt typ -08.

Båda enheterna kan köras både på sladd och batteri. Använder den dagligen ute i vagnen. Räckvidden är ca 200m (har provat bara på kul).

Rummet bredvid är för nära för oss,

då blir det rundgång. Men man kan placera enheten en bit bort från bebisen - den snappar upp ljud iaf! På så sätt kan man "öka" avståndet mellan enheterna om man prompt vill ha enheten i rummen bredvid varandra.

Jag har Vesslan sovandes inne i ett förråd med dörren öppen, inne på gården. Ändå hör jag bilar som åker förbi på gatan och kråkor som kraxar..

26number1 skrev 2015-11-01 21:43:16 följande:

En liten fundering, är det någon som använder sig av babyvakt och isf vilken modell? Vad har ni för åsikter kring det?

Vi funderar på att lägga Lovis i eget rum för att hon knorrar och har sig så mycket på nätterna, vi får nog sova bättre allihop om hon får sova ifred utan att jag väcker henne när hon egentligen faktiskt sover :)

• blomblad
    Misscaswell skrev 2015-10-31 12:22:10 följande:

På ämnet amningskonstigheter: min amning har funkat bra, han går upp i vikt, etc. Men ibland beter han sig så konstigt. Han ammar en stund och allt är frid och fröjd och så plötsligt börjar han typ "slåss" mot tutten. Släpper den, tar den igen, gör vilda grimaser, fäktar med armar och ben och börjar gråta. Det är inte så att det kommer för mkt, för det droppar inte när han släpper, och de gånger jag lyckas få honom att lugna ner sig och ta tag igen brukar han lyckas få ut mer mjölk, så det är nog inte för lite heller. Men han gör så här nästan varje gång. Lyfter jag bort honom från bröstet blir han ursinnig och hackar vilt efter bröstvårtor på mina axlar. Teorier?

Jag vet inte heller vad de beror på men när min tös håller på så där blir hon lugn om man lägger en hand över axeln på henne heller tar tag i den fäktande handen och håller så hon har tag om min tumme. Då håller hon hårt och fortsätter äta :)
  • blomblad
    26number1 skrev 2015-11-01 21:43:16 följande:

Jag köpte en philips scd505 häromdagen! Blev rekommenderad den av andra mammor och när jag läste om den har den fått bra recensioner. Mycket funktioner och bra ljud till bra pris, billigast på netonnet, ca 550:- . Jag ville ha den bara för att vi bor ganska stort så när jag lagt henne för natten i spjälsängen så hörde jag henne inte på nedervåningen. Så kvällarna blev jag ganska låst. Känns mycket skönare nu :)

Funkar det för Lovis att sova i eget rum så varför inte. Jag vill nog vänja min tös när hon är runt halvåret vilket min sambo tycker är på tok för tidigt?? Han tycker hon ska sova i vårat rum till hon är 1-2 år.
  • Misscaswell

Är det bara jag som liksom inte har någon nattningsrutin alls än? Alltså, jag tror inte hans kropp har fattat skillnaden mellan natt och dag än. Det som brukar hända är att jag går och lägger mig 21-22, och sambon stannar uppe med Tjalve. Ibland sover Tjalve då, ibland inte. När Tjalve blir hungrig kommer sambon in med honom, och sen tillbringar Tjalve resten av natten i vårt sovrum. Ibland sover han i nestet, men nu för tiden samsover vi ofta (alt han sover på mig) då han har blivit så himla mammig och vägrar sova annars. Och ja, jag sover ändå mer om han sover på min bröstkorg i två timmar än om han sover i nestet i 10 minuter, så då gör vi så. Försöker ändå göra skillnad på natt och dag genom att nätterna är mörka och tysta.

Ingen som gör något liknande? Har alla hunnit skaffa rutiner? Hans sova/vakenmönster är fortfarande rätt olika från dag till dag.

• 26number1

Ja alltså Lovis fixade sitt mönster själv tror jag, vi hängde bara på och så har vi hållt det med några få undantag; runt 19-tiden ser jag till att amma så mycket som hon orkar och då somnar hon oftast. Alltid i nestet i egen säng, i det har hon sovit sen dag ett även när hon sover på dagarna. Hur hon är vaken på dagarna varierar däremot jättemycket..

Misscaswell skrev 2015-11-02 00:12:21 följande:

Är det bara jag som liksom inte har någon nattningsrutin alls än? Alltså, jag tror inte hans kropp har fattat skillnaden mellan natt och dag än. Det som brukar hända är att jag går och lägger mig 21-22, och sambon stannar uppe med Tjalve. Ibland sover Tjalve då, ibland inte. När Tjalve blir hungrig kommer sambon in med honom, och sen tillbringar Tjalve resten av natten i vårt sovrum. Ibland sover han i nestet, men nu för tiden samsover vi ofta (alt han sover på mig) då han har blivit så himla mammig och vägrar sova annars. Och ja, jag sover ändå mer om han sover på min bröstkorg i två timmar än om han sover i nestet i 10 minuter, så då gör vi så. Försöker ändå göra skillnad på natt och dag genom att nätterna är mörka och tysta.

Ingen som gör något liknande? Har alla hunnit skaffa rutiner? Hans sova/vakenmönster är fortfarande rätt olika från dag till dag.

• VBG84

Vi har inte heller någon nattningsrutin i den bemärkelsen. Han brukar somna efter att jag ammat honom runt klockan 21. Har vi tur då
    så han i min famn framför tvn till midnatt när det är dags för mat igen. Brukar försöka lyfta över honom i nestet, soffan eller spjälsängen, men oftast Vaknar han. Pyjamasen tar vi på någon gång mellan 20 och 22 beroende av blöjbyte.

Har provat att bära runt och sjunga för honom . Det funkar, men han vaknar nästan alltid nät jag lägger ned honom under dagtid.

Sen sover han i tretimmsrspass, ibland med Pauser för magontsgnäll eller napptapp.

Kanske borde försöka jobba på en tydligare rutin, är veta rädd att jag får sitta i sovrummet och kämpa hela kvällarna.
  • myraaan

Vi gör exakt lika! Jag ammar Leon vid 21 sen går jag och lägger mig medans sambon har honom sen kommer han in med honom när det är dax för mat. Oftast somnar han i nestet efter och sover tills det är dax för mat igen! :)

Svar på tråden Första barnet september 2015