Första barnet september 2015
De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)
De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)
... den där tiden på dagen när man är klibbig av bröstmjölk, babybajs och svett...
Haha nattningen är ju alltid lite stressande; "Kommer hon somna? Hur länge kommer hon sova? Har hon ätit ordentligt? Är blöjan torr?" osv osv :P
... den där tiden på dagen när man är klibbig av bröstmjölk, babybajs och svett...
En liten fundering, är det någon som använder sig av babyvakt och isf vilken modell? Vad har ni för åsikter kring det?
Vi funderar på att lägga Lovis i eget rum för att hon knorrar och har sig så mycket på nätterna, vi får nog sova bättre allihop om hon får sova ifred utan att jag väcker henne när hon egentligen faktiskt sover :)
Vi har en som är av märket Avent.
Det är arvegods så den har några år på nacken men fungerar klockrent. Köpt typ -08.
Båda enheterna kan köras både på sladd och batteri. Använder den dagligen ute i vagnen. Räckvidden är ca 200m (har provat bara på kul).
Rummet bredvid är för nära för oss,
då blir det rundgång. Men man kan placera enheten en bit bort från bebisen - den snappar upp ljud iaf! På så sätt kan man "öka" avståndet mellan enheterna om man prompt vill ha enheten i rummen bredvid varandra.
Jag har Vesslan sovandes inne i ett förråd med dörren öppen, inne på gården. Ändå hör jag bilar som åker förbi på gatan och kråkor som kraxar..
En liten fundering, är det någon som använder sig av babyvakt och isf vilken modell? Vad har ni för åsikter kring det?
Vi funderar på att lägga Lovis i eget rum för att hon knorrar och har sig så mycket på nätterna, vi får nog sova bättre allihop om hon får sova ifred utan att jag väcker henne när hon egentligen faktiskt sover :)
På ämnet amningskonstigheter: min amning har funkat bra, han går upp i vikt, etc. Men ibland beter han sig så konstigt. Han ammar en stund och allt är frid och fröjd och så plötsligt börjar han typ "slåss" mot tutten. Släpper den, tar den igen, gör vilda grimaser, fäktar med armar och ben och börjar gråta. Det är inte så att det kommer för mkt, för det droppar inte när han släpper, och de gånger jag lyckas få honom att lugna ner sig och ta tag igen brukar han lyckas få ut mer mjölk, så det är nog inte för lite heller. Men han gör så här nästan varje gång. Lyfter jag bort honom från bröstet blir han ursinnig och hackar vilt efter bröstvårtor på mina axlar. Teorier?
Är det bara jag som liksom inte har någon nattningsrutin alls än? Alltså, jag tror inte hans kropp har fattat skillnaden mellan natt och dag än. Det som brukar hända är att jag går och lägger mig 21-22, och sambon stannar uppe med Tjalve. Ibland sover Tjalve då, ibland inte. När Tjalve blir hungrig kommer sambon in med honom, och sen tillbringar Tjalve resten av natten i vårt sovrum. Ibland sover han i nestet, men nu för tiden samsover vi ofta (alt han sover på mig) då han har blivit så himla mammig och vägrar sova annars. Och ja, jag sover ändå mer om han sover på min bröstkorg i två timmar än om han sover i nestet i 10 minuter, så då gör vi så. Försöker ändå göra skillnad på natt och dag genom att nätterna är mörka och tysta.
Ingen som gör något liknande? Har alla hunnit skaffa rutiner? Hans sova/vakenmönster är fortfarande rätt olika från dag till dag.
Ja alltså Lovis fixade sitt mönster själv tror jag, vi hängde bara på och så har vi hållt det med några få undantag; runt 19-tiden ser jag till att amma så mycket som hon orkar och då somnar hon oftast. Alltid i nestet i egen säng, i det har hon sovit sen dag ett även när hon sover på dagarna. Hur hon är vaken på dagarna varierar däremot jättemycket..
Är det bara jag som liksom inte har någon nattningsrutin alls än? Alltså, jag tror inte hans kropp har fattat skillnaden mellan natt och dag än. Det som brukar hända är att jag går och lägger mig 21-22, och sambon stannar uppe med Tjalve. Ibland sover Tjalve då, ibland inte. När Tjalve blir hungrig kommer sambon in med honom, och sen tillbringar Tjalve resten av natten i vårt sovrum. Ibland sover han i nestet, men nu för tiden samsover vi ofta (alt han sover på mig) då han har blivit så himla mammig och vägrar sova annars. Och ja, jag sover ändå mer om han sover på min bröstkorg i två timmar än om han sover i nestet i 10 minuter, så då gör vi så. Försöker ändå göra skillnad på natt och dag genom att nätterna är mörka och tysta.
Ingen som gör något liknande? Har alla hunnit skaffa rutiner? Hans sova/vakenmönster är fortfarande rätt olika från dag till dag.
Vi gör exakt lika! Jag ammar Leon vid 21 sen går jag och lägger mig medans sambon har honom sen kommer han in med honom när det är dax för mat. Oftast somnar han i nestet efter och sover tills det är dax för mat igen! :)