• Svar på tråden BF september 2015!
  • PaLo
    Sopp skrev 2015-01-05 23:59:25 följande:
    Hur vida paracetamol är säkert diskuteras. Efter att ha läst nya forskningsrapporter skulle jag tänka en o två gånger innan jag tog en alvedon

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2014/08/Paracetamol-till-barn-och-gravida--forsiktighetsprincipen-bor-rada/

Följande står att läsa på janusinfo.se angående paracetamol:

"Paracetamol är i Europa ett av de mest använda analgetika/antipyretika och det finns stor erfarenhet av användning under gravditet. Det finns inga säkerställda kända risker efter sådan behandling och i en del studier används paracetamolexponering som "kontroll" eftersom man utgår från att ingen skadlig effekt kan föreligga.

Under 2014 har en studie på möss och två epidemiologiska studier indikerat att paracetamolanvändning under graviditet skulle kunna påverka barns neuropsykiatriska utveckling. Undersökningarna har fått stort utrymme i medier. Studierna har dock brister och den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, har bedömt att de inte har tillräckligt bevisvärde för att ändra rekommendationerna för paracetamol.

Det är istället sannolikt att fynden i de epidemiologiska studierna beror på andra faktorer än intag av paracetamol. Detta stöds av preliminära data (oktober 2014) från en hittills opublicerad registerstudie från Socialstyrelsen. Denna visade att användning av paracetamol ? men i ännu högre utsträckning användning av NSAID ? under graviditeten har ett samband med ADHD hos barnen. Då sambandet finns för båda läkemedelsgrupperna ? trots att de verkar på olika sätt ? tyder detta på att något annat än själva läkemedelsexponeringen ligger bakom. Det är känt sedan tidigare att kvinnor som använder värktabletter i genomsnitt skiljer sig från andra kvinnor. Vi finner därför inte anledning att ändra vår bedömning för paracetamol"

• Timglas

Känner typ inte alls att jag är gravid. Har fått en ok stegring på en vecka. Kontrollstrecket och teststrecket är nästan lika starka nu. Men symtomen är likamed noll i dagsläget..

• Mamma2014
    Sopp skrev 2015-01-05 21:26:50 följande:

Här kom pluset som en chock. Har en son hemma på 9 månader så vi hade väl inte funderat på ett till ännu (även om vi vill ha fler) - över jul kände jag mig illamående, halsbränna, humörsvängningar och hög puls och sedan den där enorma tröttheten. Tog ett test igår och mycket riktigt är det något där inne som växer. Känns läskigt med två barn så tätt (förutsatt att allt gå bra). Vet inte vilken vecka jag är i då mensen varit oregelbunden sedan jag slutat amma, men enligt veckoindikatorn är jag 3+ så jag gissar att jag har ett BF i början av september 

Jag har en dotter på snart 9 månader :) men här var det faktiskt planerat.
  • lördagsgodis

Jag tar alvedon om jag har ont, man får väga för och nackdelar och ta ett beslut utefrån det. När jag var gravid första gången så var mitt kortisonpreparat jag använt i alla år inte rekommenderat för gravida. Jag bokade en tid med läkaren och han sa just att man får väga för och nackdelar och då kanske skära ner på mängden man använder. Så jag stod ut med mina eksem och använde bara när det blev olidligt. Sen när jag var gravid andra gången var preparatet godkänt för gravida utan biverkningar... Tror man kommer långt med lite sunt förnuft:)

• Sopp
    Mamma2014 skrev 2015-01-06 09:28:00 följande:
    Jag har en dotter på snart 9 månader :) men här var det faktiskt planerat.
    Åå är du inte orolig för hur ni ska orka? Jag har lite smått panik!
  • Sopp
    Timglas skrev 2015-01-06 08:11:23 följande:

Känner typ inte alls att jag är gravid. Har fått en ok stegring på en vecka. Kontrollstrecket och teststrecket är nästan lika starka nu. Men symtomen är likamed noll i dagsläget..

Jag kände ingenting förutom trötthet under min första graviditet. Njut =)
  • Majrovan86

Hej tjejer! Är lite orolig... har samma liknande mensvärkskänsla som jag brukar ha när jag ska ha mens.. :/ Är livrädd att mensen kommer. Tänk om det var falska plus :( Får köpa test sen ... vågar knappt!! Så här såg testen ut innan 5 minuter hade gått... tog två med ca 10-15 minuters mellanrum..

• eriwag

De där är plus. Hade sån känsla igår. Ta de bara lugnt :)

Majrovan86 skrev 2015-01-06 10:29:49 följande:

Hej tjejer! Är lite orolig... har samma liknande mensvärkskänsla som jag brukar ha när jag ska ha mens.. :/ Är livrädd att mensen kommer. Tänk om det var falska plus :( Får köpa test sen ... vågar knappt!! Så här såg testen ut innan 5 minuter hade gått... tog två med ca 10-15 minuters mellanrum..

Svar på tråden BF september 2015!