• francisthemute

    Vilket tankesätt har du när det kommer till människor som missunsamma, dryga, oödmjuka, mobbande, krävande, saknar gränser, etc.

    Ja hur hanterar du sådana människor? Förklara gärna utförligt med bakgrundsinfo osv.

    Bakgrunden till frågan:
    Jag var länge bitter, långsint, lättkränkt, envis, osv. Dock kände jag alltid att det var rätt mot den andre personen. Jag var aldrig otrevlig mot en okänd person på stan, tex.
    Nu har jag gått år i psykoterapi och har mer eller mindre kommit underfund med varför jag var sån. Det har gjort mig mjuk mot andra, dvs tills dom försöker utnyttja det. Vilket en viss sorts människor försöker göra. Dessa har ofta problem med gränssättning. Dessa människor är så tröttsamma. Och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för hantera dom utan att jag blir irriterad och frustrerad. Jag vill inte bli hårdare i den meningen att jag kan tänkas köra över någon som inte förtjänar det.

  • Svar på tråden Vilket tankesätt har du när det kommer till människor som missunsamma, dryga, oödmjuka, mobbande, krävande, saknar gränser, etc.
  • solskenskaka

    Jag hakar på tråden, har också problem med mitt reaktionssätt och har inga råd till dig TS.

    Kan du med dryga och gränslösa tex mena människor som lägger sig i saker som de inte har med att göra? Det är mina största energitjuvar just nu. Jag fullkomligt HATAR när människor försöker lägga sig i mitt liv. Tyvärr har många en tendens till att göra det mer eller mindre och jag känner ibland hur jag isolerar mig socialt för att jag inte orkar. Mitt stora problem är att jag får en obehagskänsla direkt när det händer men blir liksom lite förlamad och agerar inte som jag skulle vilja utan blir mest "tystad" av deras beteende. Det stör mig. Jag skulle vilja stå upp för mig själv och ibland för mina närmsta (barn och man) när de råkar ut för såna påhopp. Utan att bli otrevlig, mer som en markering att här gick du över en gräns... Hoppas det träder in någon "skillad" person i tråden som har ett tips.

  • francisthemute
    Filiplopp skrev 2014-12-23 16:22:37 följande:
    Ja. Det är nog bäst att tänka så. Men visst blir jag också ledsen och nedstämd bland.
    Men det känns lättare om man tänker att de här personerna inte vet bättre än att uppföra sig som de gör.
    På ett sätt känns det bättre. Jag tror också att det är rätt väg att gå, eftersom det faktiskt är så. Dom vet inte bättre. Dom saknar kunskapen. På ett annat sätt kan jag känna att när man visar en sådan förståelse så ser vissa det som att man kan fortsätta med sitt dåliga beteende. Jag upplever att det är svårt att balansera en tanke kring att en personens beteende skall bemötas med förståelse OCH ett försök till att kommunicera till den personen att det beteendet inte är okej. För mig är dom två tankarna kopplade till två helt olika känslotillstånd.
  • Filiplopp

    Du behöver inte försöka förstå dom. Det är nästan omöjligt om man själv inte är en sådan person. Men du kan försöka ha tanken.

  • francisthemute
    dennis02 skrev 2014-12-23 16:41:45 följande:

    Den typen av människor du nämner får näven att knyta sig på mig. Jag har alltid hatat egoism och arrogans, och än värre, mobbande människor som sparkar på de redan svaga. Som jag ser det är sådana människor outvecklade och skulle behöva lite rejäla motgångar och besvikelser i sina liv för att lära sig att bli mer mänskliga och ödmjuka. Tyvärr är det ofta de arroganta egoisterna som klarar sig bäst i det här samhället, som ju också uppmuntrar till egoism och egennytta (sköt dig själv och skit i andra). Det är åt helvete fel att det är så, men jag är övertygad om att det går att ändra på på något sätt.

    Jag tror personligen att vi håller på att genomgå ett mentalt skifte. De arroganta skitstövlarnas tid är snart förbi. Det kommer inom 10 år att bli "inne" att bry sig om varandra igen.


    Vad lustigt, jag har många gånger tänkt detsamma! Att vi är på väg in i ett mentalt skifte. Tabun kring psykisk ohälsa börjar sakta luckras upp. Fler och fler lider av psykisk ohälsa, samhället tar stryk och fler ser nyttan av att diskutera ämnet och orsakerna bakom. Jag tror att detta kommer leda till att vi inom kort har psykologi/samtalsterapi tidigt i skolåldern och snabbare kommer att fånga upp saker som mobbing, självskadebeteende, pedofili och psykisk ohälsa. Det finns ingenting i min psykoterapi som inte pekar mot att det bästa för människan är ett friare sinne och att bejaka sig själv. Och ett friare och självbejakande sinne leder till omtanke och en snällare värld.
    (Däremot är jag inte lika övertygad om att "sköt dig själv och skit i andra"-mentaliteten i vårat nuvarande samhälle är fullt så produktivt som i din beskrivning.)
  • francisthemute
    Filiplopp skrev 2014-12-23 18:00:15 följande:

    Du behöver inte försöka förstå dom. Det är nästan omöjligt om man själv inte är en sådan person. Men du kan försöka ha tanken.


    Fast i förståelse så menar jag bara att dom inte vet bättre. Inte att försöka förstå varför dom är som dom är. Tror också att det är extremt svårt.
  • francisthemute
    solskenskaka skrev 2014-12-23 17:40:44 följande:

    Jag hakar på tråden, har också problem med mitt reaktionssätt och har inga råd till dig TS.

    Kan du med dryga och gränslösa tex mena människor som lägger sig i saker som de inte har med att göra? Det är mina största energitjuvar just nu. Jag fullkomligt HATAR när människor försöker lägga sig i mitt liv. Tyvärr har många en tendens till att göra det mer eller mindre och jag känner ibland hur jag isolerar mig socialt för att jag inte orkar. Mitt stora problem är att jag får en obehagskänsla direkt när det händer men blir liksom lite förlamad och agerar inte som jag skulle vilja utan blir mest "tystad" av deras beteende. Det stör mig. Jag skulle vilja stå upp för mig själv och ibland för mina närmsta (barn och man) när de råkar ut för såna påhopp. Utan att bli otrevlig, mer som en markering att här gick du över en gräns... Hoppas det träder in någon "skillad" person i tråden som har ett tips.


    Det vore ett typiskt exempel, ja. Det är inte något som jag upplever som ett problem själv men som absolut hör till den typen av människor/beteende.
  • francisthemute
    Anya skrev 2014-12-23 16:41:57 följande:

    Jag undviker såna människor, och tycker lite synd om de, är man sån så mår man ju inte särskilt bra i sig själv. TS varför var du en sån person, du skrev att du kom fram till varför, intressant att veta. Man kanske få större förståelse till såna som vill få en må dåligt. 


    Det är dock en stor, milsvid, skillnad mellan hur jag var och hur dessa personer beter sig. Jag har aldrig velat utnyttja någon som jag anser är svagare än mig själv. Jag är precis tvärtom, sätter mig gärna upp mot människor som försöker utnyttja min eller andras svaga sidor medan jag kan vara i princip hur mjuk som helst mot dom som är mjuk mot mig. Jag tror det är därför som jag har svårt att hantera dom här människorna.
  • MxMeNow

    Jag ger alla människor en ny chans, men bara en, är de otrevliga igen upphör de att existera i min värld. Dom är inte värda min energi, varken trevlig eller otrevlig energi.

  • PlayWood

    Jag ser ibland när andra blir upp läxade, utnyttjade och krävda, bland annat.
    Jag undrar därmed hur jag lyckas undvika dem som får andra att må dåligt? Hur vet de att de inte kan köra med mig? mot mig kan de arroganta personerna va trevliga och har inte alls samma attityd. Jag behöver aldrig bemöta någon som en hårdare person. Hur kommer det sig?


    It's better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.
  • Filiplopp
    PlayWood skrev 2014-12-23 18:35:04 följande:

    Jag ser ibland när andra blir upp läxade, utnyttjade och krävda, bland annat.

    Jag undrar därmed hur jag lyckas undvika dem som får andra att må dåligt? Hur vet de att de inte kan köra med mig? mot mig kan de arroganta personerna va trevliga och har inte alls samma attityd. Jag behöver aldrig bemöta någon som en hårdare person. Hur kommer det sig?


    Grattis. Du är väl populär. Kanske har en hårdare utstrålning och jargong Eller så bryr du dig inte så mycket. Vad vet jag
Svar på tråden Vilket tankesätt har du när det kommer till människor som missunsamma, dryga, oödmjuka, mobbande, krävande, saknar gränser, etc.