Anonym (Jimmy T) skrev 2014-12-31 19:10:08 följande:
Diskussionen här om att fördelningen av hushållssysslorna skulle göra skillnad för kvinnors sexlust stämmer då inte in på alla kvinnor. Själv har jag alltid varit den i mina relationer som har skött hushållet, lagat mat, handlat, hållit reda på släktingars och vänners födelsedagar, haft skafferiet i huvudet etc. etc. Men inte har det hjälpt för att öka sexlusten hos kvinnorna jag varit gift med (2 st).
Men jag tillhör väl kategorin män som är lite för mesig, eller för jämställd, eller hur man nu ska uttrycka det. Det ligger inte för mig att peka med hela handen när det kommer till sex. Jag är en givare, älskar att få en kvinna att njuta och ger t.ex. gärna oralsex. Jag har gärna het, ruffig sex, men är inte lagd åt dom/ug-hålllet.
Men jag vill ju inte hela tiden vara den som tar initiativ till sex. Jag vill också bli upphånglad, få gylfen neddragen och bli sugen i TV-soffan, bli bestigen på morgonståndet...
Nu råkar jag ha släpat med båda mina fruar till parterapeuter, så vi har försökt reda ut detta. Den ena hade egentligen inget ont att säga om mig. Hon kunde inte förklara varför hon inte ville sex med mig. Hon sa inte ens att hon inte var intresserad, hon njöt av det när vi väl hade sex. Men hon hade hunsat mig så länge på många plan så jag fann för gott att lämna henne.
Den andra, som jag fortfarande är gift med, kände sig berövad sin roll som hustru när jag tog en självklar plats i hushållsarbetet, så det var en orsak till att hon inte hade lust till sex. Hon är också mer beroende av att jag tar för mig sexuellt, och det kan jag väl göra då, men inte alltid. Hon har också beklagat sig över att det inte går att reta upp mig och få till ordentliga gräl, men jag funkar inte så.
Särskilt i mitt nuvarande äktenskap så har vi diskussionen levande och försöker överbrygga skillnader i våra beteenden, men det är inte lätt. Hela tiden faller vi in i oönskade mönster som är destruktiva. Frågan är väl om vi är menade för varandra. Det är inte helt självklart att vi ska fortsätta tillsammans. Vi har inga gemensamma barn.
Hur som helst kan orsakerna till att sexlivet inte funkar vara väldigt varierande. I början av de båda äktenskapen hade vi väldigt mycket och bra sex, men sen blev det sämre allt efter, men min egen lust har aldrig minskat, trots att även jag har haft det jobbigt på olika sätt, med jobb och ekonomi. Sånt påverkar inte mitt behov av sex.
Det blir lite begränsat att beskriva sexuella problem så här. Oftast är problemen komplexa och man kanske inte ens med bästa vilja kan beskriva dem på tillräckligt bra sätt.
Hur som helst reagerar jag på några av de saker du skriver om din nuvarande fru.
Du skriver att din fru känt sig berövad sin roll i hushållsarbetet. Varför inte ge henne mer plats om hon så önskar?
Sedan kan man ju fundera på hur du beter dig hemmet eftersom hon känner så. Styr och ställer du och kör över henne. Hur tänker du ang den biten?
För övrigt undrar jag om du funderat över VARFÖR hon vill gräla? Det låter ju i första hand tråkigt att gräla, men är du en sådan som bara tystar ner henne, säger "vi släpper det där" på en gång som en konflikt uppstått? Då kan jag eventuellt förstå hennes frustration. Min förre man sa ibland något riktigt provocerande och elakt/sårande till mig... När jag då reagerade genom att bli ledsen eller arg kunde det vara oerhört frustrerande att han sekunden efter, bara tog tillbaka allt och förväntade sig att vi skulle vara goa och mysiga vänner. Här gäller det att förstå den andres reaktion och dennes behov att förstå och lösa en situation. Kväver man allt sådant lever man till slut med massa gammalt groll som ligger och pyr. Det kan säkert vara en relationsdödare och därmed också en lustdödare.
Så detta med att hon behöver/vill att du ska ta initiativ. Varför inte försöka jobba utifrån det. Det behöver inte betyda att du måste köra den hårdaste varianten av Bdsm...
Jag tycker att din fru har gett flera tydliga exempel som hon inte tycker funkar.
Du skriver att din sexlust inte påverkas av stress och annat yttre... Nähä... Men va bra då. Då har du väl utmärkta förutsättningar att fundera på olika sätt att ta initiativ på. Läs runt lite i sexbloggar så kan du säkert få tips på hur du kan variera och utveckla initiativen.
...Eller lämna om du absolut vill ha en kvinna som är bättre på att ta initiativ...Vill du att ni ska komma vidare måste du nog lyssna på vad hon vill. Jag tror det är svårt att ta initiativ till sex om man själv inte har lust. Visst kan man komma fram till ett beslut att inleda sex fast man inte har lust. En del terapeuter föreslår ju det sättet för att liksom väcka lusten, men då måste nog båda två vara medvetna om vad det handlar om. Jag tror inte du kan vänta på att hon plötsligt bestiger ditt morgonstånd.