Inlägg från: Celines Essence |Visa alla inlägg
  • Celines Essence

Min fru vill, men inget händer

Anonym (Flaggan) skrev 2014-12-31 14:35:04 följande:

Precis så var det för mig. När mitt gamla förhållande tog slut, visste jag precis vad jag var ute efter och vad jag inte ville ha i ett förhållande. Genom erfarenhet lär man sig otroligt mycket, även om det ibland är onda läxor

Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Celines Essence
    Anonym (Jimmy T) skrev 2014-12-31 19:10:08 följande:

Diskussionen här om att fördelningen av hushållssysslorna skulle göra skillnad för kvinnors sexlust stämmer då inte in på alla kvinnor. Själv har jag alltid varit den i mina relationer som har skött hushållet, lagat mat, handlat, hållit reda på släktingars och vänners födelsedagar, haft skafferiet i huvudet etc. etc. Men inte har det hjälpt för att öka sexlusten hos kvinnorna jag varit gift med (2 st).

Men jag tillhör väl kategorin män som är lite för mesig, eller för jämställd, eller hur man nu ska uttrycka det. Det ligger inte för mig att peka med hela handen när det kommer till sex. Jag är en givare, älskar att få en kvinna att njuta och ger t.ex. gärna oralsex. Jag har gärna het, ruffig sex, men är inte lagd åt dom/ug-hålllet.

Men jag vill ju inte hela tiden vara den som tar initiativ till sex. Jag vill också bli upphånglad, få gylfen neddragen och bli sugen i TV-soffan, bli bestigen på morgonståndet...

Nu råkar jag ha släpat med båda mina fruar till parterapeuter, så vi har försökt reda ut detta. Den ena hade egentligen inget ont att säga om mig. Hon kunde inte förklara varför hon inte ville sex med mig. Hon sa inte ens att hon inte var intresserad, hon njöt av det när vi väl hade sex. Men hon hade hunsat mig så länge på många plan så jag fann för gott att lämna henne.

Den andra, som jag fortfarande är gift med, kände sig berövad sin roll som hustru när jag tog en självklar plats i hushållsarbetet, så det var en orsak till att hon inte hade lust till sex. Hon är också mer beroende av att jag tar för mig sexuellt, och det kan jag väl göra då, men inte alltid. Hon har också beklagat sig över att det inte går att reta upp mig och få till ordentliga gräl, men jag funkar inte så.

Särskilt i mitt nuvarande äktenskap så har vi diskussionen levande och försöker överbrygga skillnader i våra beteenden, men det är inte lätt. Hela tiden faller vi in i oönskade mönster som är destruktiva. Frågan är väl om vi är menade för varandra. Det är inte helt självklart att vi ska fortsätta tillsammans. Vi har inga gemensamma barn.

Hur som helst kan orsakerna till att sexlivet inte funkar vara väldigt varierande. I början av de båda äktenskapen hade vi väldigt mycket och bra sex, men sen blev det sämre allt efter, men min egen lust har aldrig minskat, trots att även jag har haft det jobbigt på olika sätt, med jobb och ekonomi. Sånt påverkar inte mitt behov av sex.

Det blir lite begränsat att beskriva sexuella problem så här. Oftast är problemen komplexa och man kanske inte ens med bästa vilja kan beskriva dem på tillräckligt bra sätt.

Hur som helst reagerar jag på några av de saker du skriver om din nuvarande fru.

Du skriver att din fru känt sig berövad sin roll i hushållsarbetet. Varför inte ge henne mer plats om hon så önskar?

Sedan kan man ju fundera på hur du beter dig hemmet eftersom hon känner så. Styr och ställer du och kör över henne. Hur tänker du ang den biten?

För övrigt undrar jag om du funderat över VARFÖR hon vill gräla? Det låter ju i första hand tråkigt att gräla, men är du en sådan som bara tystar ner henne, säger "vi släpper det där" på en gång som en konflikt uppstått? Då kan jag eventuellt förstå hennes frustration. Min förre man sa ibland något riktigt provocerande och elakt/sårande till mig... När jag då reagerade genom att bli ledsen eller arg kunde det vara oerhört frustrerande att han sekunden efter, bara tog tillbaka allt och förväntade sig att vi skulle vara goa och mysiga vänner. Här gäller det att förstå den andres reaktion och dennes behov att förstå och lösa en situation. Kväver man allt sådant lever man till slut med massa gammalt groll som ligger och pyr. Det kan säkert vara en relationsdödare och därmed också en lustdödare.

Så detta med att hon behöver/vill att du ska ta initiativ. Varför inte försöka jobba utifrån det. Det behöver inte betyda att du måste köra den hårdaste varianten av Bdsm...

Jag tycker att din fru har gett flera tydliga exempel som hon inte tycker funkar.

Du skriver att din sexlust inte påverkas av stress och annat yttre... Nähä... Men va bra då. Då har du väl utmärkta förutsättningar att fundera på olika sätt att ta initiativ på. Läs runt lite i sexbloggar så kan du säkert få tips på hur du kan variera och utveckla initiativen.

...Eller lämna om du absolut vill ha en kvinna som är bättre på att ta initiativ...Vill du att ni ska komma vidare måste du nog lyssna på vad hon vill. Jag tror det är svårt att ta initiativ till sex om man själv inte har lust. Visst kan man komma fram till ett beslut att inleda sex fast man inte har lust. En del terapeuter föreslår ju det sättet för att liksom väcka lusten, men då måste nog båda två vara medvetna om vad det handlar om. Jag tror inte du kan vänta på att hon plötsligt bestiger ditt morgonstånd.
  • Celines Essence
    VanDerToffel skrev 2015-01-03 16:27:00 följande:

Konfronterade henne igår när jag föreslog att vi skulle ha sex och hon "inte orkade" och sen lade hon sig till sängs med en bok istället. Så följde en timme där hon drog upp gamla saker som hon hade blivit arg på mig och saker som störde henne. Summa summarum så borde jag bara acceptera att hon inte vill ha sex så ofta som jag och "det är så här i alla förhållanden" och att hon hade "tusen andra saker som snurrade i skallen på högre prioritet än sex" (såklart inget som jag fick avlasta). 

Fan det kan väl inte vara så att jag ska ha dåligt samvete för att jag vill ha sex med min fru? Att jag bara ska vara nöjd att få leva hennes vardag (och betala räkningarna) och vara nöjd att jag får tömma pungarna varannan vecka?

Jag har inte varit med om att någon man direkt "föreslagit" sex. Jag tycker det är bättre att lusten får utvecklas av hångel,smek, eller annan kroppskontakt. När hon verkar så negativ tror jag snarare att det hade varit bättre att säga att det INTE behövde leda till sex. Jag tror att hon lättare hade öppnat upp för sex om du inlett med ömhet, kärlek och visat uppskattning för henne.

När hon tog upp olika problem i eran relation undrar jag om du frågade henne vad hon ville att du skulle göra ?
  • Celines Essence
    Anonym (sexglad kvinna) skrev 2015-01-03 20:54:20 följande:
    Men prova på att ta ifrån henne boken, säg att ikväll är det du som bestämmer och att du vill ha din kvinna och ta henne sedan hårt och bestämt. Sådant skulle i alla fall jag gå igång på.

Det kan ju vara hett i en relation där sexlivet är levande, men inte ens jag hade velat att Anton skulle gjort så med mig om jag strax innan hade sagt att jag inte ville ha sex. Han kan vara bestämd mot mig och jag gillar det,( blir gärna bunden) men han gör bara det om jag är sugen på sex, viket han märker snabbt genom min respons mot honom i blickar, kyssar osv...( eller genom ord)
    Det händer att jag sagt till Anton att jag inte vet om jag kan ha sex ,att jag inte riktigt är "i form". Då smeker han mig ömt...och kanske jag ändrar  mig...
    Män som inte respekterar ett nej känns bara otäckt.

• Celines Essence
    ingaenklaval skrev 2015-01-03 22:10:32 följande:
    Antingen gör du som de andra föreslår och sätter på henne eller så får du välja en annan väg. I mina öron låter det som att du inte vill välja de andras alternativ och det är helt ok. Jag har full förståelse för det då jag är en man som valde den vägen men har insett att det bara är ett annat sätt att foga sig i hennes vilja. Numera tar jag inga initiativ och är faktiskt inte intresserad. Hon verkar inte veta hur hon ska ta några själv så det blir inget sex här. Jag skiter i det och hur hon känner det då hon är den som förväntar sig att jag ska fixa den delen. Det är jag inte intresserad av längre.

Så välj den väg som är du. Att bete sig på ett sätt som inte är du kan ge dig mer fitta men du betalar den med din integritet. Ingen fitta i världen är värd den minsta uns av din integritet. I detta kan och måste vi lära oss av kvinnorna för det är så de ser på det även det inte agerar efter regeln alla gånger. Både kvinnor och män kommer säga saker som ska antyda att du har en defekt manlighet, att du bara är bitter för ingen vill ligga med dig, att ingen vill ligga med dig för att du är bitter, att om du bara följer kvinnors råd så kommer de vilja ha dig och du kommer sluta vara bitter osv i all oändlighet. Kom ihåg att du agerar som du gör för att du är en hel och fullständig människa precis som du är och att du inte får ditt värde av kvinnor eller genom att ha intima relationer med kvinnor.

Nu håller jag på att avsluta relationen genom att helt enkelt inte agera om hon inte gör det. Jag kan säga att vårt umgänge är nästan obefintligt. För ett tag sedan klagade hon på att vi inte pratar med varandra, tyckte jag pratatde om ointressanta saker och sa att hon inte visste vad hon skulle prata om med mig som jag gillade. Tydligen gillar jag att prata om saker hon inte är intresserad av och när jag nu inte längre bara pratar om sånt hon gillar fattar hon ingenting.

Så när jag tagit mig ur det här kommer jag inte agera för att få till relationer med kvinnor. The Juice Isn't Worth the Squeeze
    Det låter som att eran relation har stora brister och att ni inte ens tycker om varandra. Inte konstigt att inte sexet fungerar.
  • Celines Essence
    Anonym (Det händer) skrev 2015-01-02 17:51:56 följande:
    Exakt Celine, visst är det konstigt ändå. Hon säger att hon vill gräla, men de flesta tycker ju det är tråkigt att gräla. Det är nästan som...en motsägelse...

Det här dilemmat avhjälps dock, med en enkel insikt. Och lyssna nu noga. 

Hon vill inte gräla.

"Va?" Säger du. "Nej för fan. Det kan inte vara sant. Hon måste ju vilja det. Hon sa ju det. En kvinna kan ju inte säga nåt och inte mena det. Hon förstår ju precis vad hon vill. Lyssna på henne."

MMmm, men nej. Sanningen är, hon vill inte gräla.

Hon vet inte varför hon inte vill ha sex, hon har ingen insikt in i sin egen sexualitet, så när hon tvingas ur en förklaring inför sin man och en terapeut så säger hon vad hon tror, eller vad som faller in i hennes huvud när hon försöker. Och då låter kvinnor sådär.

"Vi grälar inte". "Om vi gjorde det skulle jag vilja ha sex direkt."

Sluta lyssna på vad kvinnor säger och se till vad de gör, och saker och ting faller på sin plats.
    Jag för förväntar mig inte du ("det händer") ska förstå eller ta in något av det jag skriver, så detta inlägg är främst avsett till andra läsare.

Man kan mycket väl tycka att gräl generellt är trist, men ändå välja att ta ett gräl om man tycker att det viktigt att reda ut saker.. i stället för att bara lägga locket på.

Män har generellt sätt svårare att hantera konflikter med intensivare känslor. Kvinnor har generellt högre toleransnivå att dyka ner i känslomässiga äktenskapsgräl, om hon anser det nödvändigt. Män blir lättare känslomässigt översvämmade och reagerar genom att sätta upp en mental mur som hindrar allt fortsatt samtal. När muren är rest hos mannen sänks hans puls och han känner en lättnad. Tyvärr har denna teknik motsatt effekt utåt. Hos partnern ökar stressnivån och pulsen när muren är rest.

Jag tycker det är viktigt att både män och kvinnor blir medvetna på hur den andre fungerar och reagerar.  Kommunikationspsykologen Haim  Ginott menar att den bästa modellen att leverera klagomål utan att någon ska känna sig attackerade, eller bli defensiv, är att använda XYZ - formeln

När du gjorde X, fick det mig att känna Y och jag skulle hellre vilja att du gjorde Z i stället.

Jag tror att män måste komma ihåg att det är viktigt att verkligen lyssna på vad kvinnan känner, i stället för att  bara hitta en snabb lösning, utan att riktigt lyssna färdigt på vad kvinnan säger.
    Tanken  kan vara god från mannens sida, men kvinnan kan mycket väl känna att han  avfärdar hennes känslor och upplevelser som oviktiga, om han inte visar intresse för det hon säger. Hon kanske inte ens har pratat klart innan mannen har en "lösning",som inte ens stämmer.

Ett tips till kvinnor är att vara väldigt saklig mot mannen.(XYZ formeln) Tala gärna om att du fortfarande tycker om honom, så slappnar han lättare av och kan lyssna (utan att snabbt sätta upp sin mur)
     Självklart är denna teknik värdefull i all kommunikation.Även i helt andra relationer och konflikter
  • Celines Essence
    Anonym (sexglad kvinna) skrev 2015-01-04 14:42:05 följande:

Givetvis ska ett nej respekteras men i detta fall verkar ju kvinnan vara utled honom och inte ha den minsta lust för honom. Funkar hon som mig kanske hon har tröttnat på en man som inte tar för sig av vad han vill ha, som frågar om lov (?!) att ha sex (avtändande). En man som bara finner sig i att jag skulle avvisa honom månad efter månad och år efter år skulle jag tappa respekten för och då också lusten. Jag vill ha en man som säger emot och som visar vad han vill. Det är manligt och då tänder jag också. Jag förutsätter att alla förstår skillnaden med att ta sin kvinna hårt, bestämt och överraskande och mellan en våldtäkt.

Att ge sex som "förslag" till en kvinna, som inte verkar ha lust, känns inte så upphetsande. Det håller jag med om. Han bör närma sig henne på annat sätt. Vad jag menar är att i exemplet har hon ju sagt nej och då tror jag inte det funkar att gå så hårt och bestämt på strax efter att han fått ett nej.
  • Celines Essence
    Anonym (sexglad kvinna) skrev 2015-01-04 14:58:38 följande:

Där funkar ju alla olika. Jag skulle uppskatta det och kanske kunna se min man med nya ögon om jag torkat in och inte längre ser honom som en man. På så sätt kunde min lust väckas igen. Annars tror jag att det enda som skulle återstå är att skiljas. 

Ja kanske. För mig funkar det inte. Min förste man försökte att bara ta för sig av min kropp i slutet av vår relation. Hjärtat slog så hårt och snabbt. Som vid rädsla. Jag kunde nästan inte röra mig. Mitt första nej tog han inte, men när jag knuffade bort honom slutade han. Men funkar det för dig är det ju bra för er
  • Celines Essence
    Anonym (sexglad kvinna) skrev 2015-01-04 15:28:40 följande:

Att tvinga någon till sex är ingen lösning och det är inte heller det jag förespråkar. Bara att man låter visa sin lust och åtrå på ett mer primitivt sätt och på det viset tända hennes lust. Att ha en man som skulle tvinga sig på en och inte respekterar ens gränser är inget man vill ha heller. Det är en balansgång där.

Jag håller med dig om allt detta...Primitivt och bestämt är ofta bra... men om det kommer efter ett "nej", blir det en annan sak.(i min värld)
  • Celines Essence
    Anonym (sexglad kvinna) skrev 2015-01-04 15:41:54 följande:

Ett nej kan komma per automatik också, av tristess och då behöver det inte alltid vara fel med lite bestämdhet och att visa var skåpet ska stå.... MEN alla kvinnor är olika men jag antar att det finns fler som jag också så det kan ju vara värt att pröva. Uppenbarligen funkar det ju inte som nu.

Jag får inte intrycket att det är rätt väg för dem, men visst kan det vara värt att testa, men avbryta snabbt om hon inte gillar det...Förutsatt att HAN vill, vilket jag också tvivlar på.
  • Celines Essence

Jag tror att minskad sexlust ofta är ett symtom på att något inte fungerar i relationen. Det behöver inte ens ha med sex(eller lust) att göra. Det kan vara att man inte känner sig respekterad på något plan. Då måste man försöka lösa detta. Ibland kanske resultatet blir skilsmässa, men ibland är det faktiskt bättre än att stoppa huvudet i sanden. Tycker man inte längre om varandra kan man inte förvänta dig att sexet ska fungera.

När man tittar i statistiken ( statistiska centralbyrån) ser man att par som träffats efter 30års ålder oftare stannar i långa relationer. Ju tidigare man träffats, ju större risk för skilsmässa.

Det är inte så konstigt att man lättare får relationen att fungera när man har mer livserfarenhet och självkännedom.

En annan orsak till att kvinnor inte vill ha sex tror jag beror på är att sexet inte är tillräckligt bra.

Fortfarande ser vi för mycket på sex som att det börjar och slutar med mannens erektion.(allmänt om sex) Visst. Jag vet att det finns många män som verkligen vill ge sin kvinna njutning på varierade sätt, men jag tror ändå vi fortfarande är för styrda av att sex "ska" vara på ett visst sätt och att man ska förstå vad den andre vill utan att prata om det. Om man nöjer sig med sex, som inte är riktigt bra, kommer man att tröttna. Prestationsångest och dåligt självförtroende kan dessutom lätt sätta käppar i hjulet. Om man fortfarande älskar varandra tror jag att man kan lösa det. Då måste man dock vara helt ärlig och utan att anklaga varandra. Jag tror också sexlivet gynnas av variation och jag tror det är lättare att variera sexlivet och prova nya saker om man kan prata med varandra om sex.

Jag vet att det inte är lätt. Jag kan idag se att jag skulle uttryckt mig på andra sätt än jag gjorde till min fd man. Nu var det så mycket som inte var bra så det kanske bara hade tidigarelagt skilsmässa, men hur som helst vet jag att man måste vara väldigt ärlig och öppen om samtalen ska lösa något. Dåliga samtal kan nog snarare öka den negativa spänningen och prestationsångesten. (läs mitt inlägg 368 om kommunikation)

Jag tror det är viktigt att redan från början prata om sex. När man inleder en ny relation kan man lättare göra rätt från början. Jag tror dock att man kan lyckas hitta rätt även i en långa relation som gått snett, men då måste man vara beredd på att det inte är någon quick-fix.

I min nuvarande relation pratar vi verkligen om allt och för mig är det väldigt förlösande för att kunna släppa loss och slappna av. Jag hade en annan man innan Anton, men där vågade jag inte vara så öppen, vilket gjorde att jag inte heller med honom vågade släppa lös min sexualitet...även fast den mannen var mycket mer intresserad av mig och min kropp än min förste man.

Många män som skriver här verkar nästan hata kvinnor. Med den inställningen är det inte konstigt att ni får problem.

• Celines Essence
    VanDerToffel skrev 2015-01-04 23:01:02 följande:

Jag tror inte att kvinnoförakt är rätt ord men jag har en viss förståelse över män som är bittra över kvinnors makt vad gäller kontroll över deras sexliv. OK, mer specifikt - den person som har mindre behov av sex kan använda det som ett vapen och ha i praktiken samhällets fulla stöd för det (inte kan du väl förvänta att en trebarnsmamma ska orka...)

Med att föreslå sex menar jag inte att jag skulle säga åt min fru att "Härmed anmäler jag mitt intresse för samlag" utan avvisningarna kommer oftast om vi ligger och spoonar (som vi för övrigt brukar göra när vi lägger oss även om det inte är sex i tankarna) och jag försöker tex. skrafsa henne på ryggen så kan det komma det klassiska "inte ikväll, jag är trött". Såklart jag kan fantisera att jag ryter "nu, kvinna" och river pyjamasen av henne och efter det är det fritt fram men så funkar hon inte. Ni får bara lov att tro mig - efter att vi varit tillsammans i 15+ år så vet jag vad som *inte* funkar (man kan inte känna den andra speciellt bra om man lyckas bli överraskad på den punkten). Det är inte det att jag skulle vara för feg för det.

Dock kan jag anta att det är "säkrare" för en man att bli avvisad genom att försiktigt pröva isen. Om man tar "nu kvinna"-attityden så antar jag att fallet är ännu högre. Om en kvinna skulle klä sig i spetstrosor och försöka förföra sin man och han skulle titta upp från datorn och säga "nah, tror jag ska porrsurfa istället" så skulle FL-mafian korsfästä honom- ingen skulle säga åt kvinnan att "du borde kanske närma dig mannen krypande och suga av honom under bordet först"(?)

Igen kan det vara jag som är naiv men jag tror att min fru inte är missnöjd med mitt förhållande (med undantag av vissa "standardförbättringar" som dom flesta fruar önskar) och jag skulle vara överraskad om hon skulle kräva skiljsmässa. Hon verkar nöjd med sexet då det blir av och hon pratar ofta om framtiden tilsammans.

Problemet är att hon inte har samma behov av sex som jag - jag vill ha sex kanske var tredje dag och hon tycker att "efter 2, 3 veckor känns det som om det skulle vara helt trevligt". Och eftersom hon tycker att det är helt OK så kan det ju läggas på lågprioritet där efter jobbstress och allt annat "som måste fixas". Och det är ju som sagt inte så mycket rum man har att jobba med i "förhandlingarna". När ungarna frågar som vuxna varför vi gjorde slut ska man säga "vi hade olika sexbehov"? Igen, koka groda. Ibland undrar jag hur folk utan barn ens kan säga sig ha relationsproblem. Om det inte funkar bra så går man skilda vägar.

Det som för mig fortfarande är ett stort frågetecken är hur det är möjligt för en kvinna som gillar sex (då när det passar henne), och som ser att mannen njuter av hennes kropp, och som ser att förhållandet blir bättre efter sex, och som ser att förhållandet blir sämre utan sex kan tycka att det är så moybjudande att "ställa upp" med sex? Min fru skulle få tammefan ge mig en rungande örfil var tredje dag om hon skulle få sexuell njutning av det etc. Och med "ställa upp" menar jag inte att man ska ligga där som en flundra och inte att man ska behöva vara störtkåt, bara att ge sig själv en chans att uppnå det dät tillståndet man kanske självmant först skulle ha uppnått efter två veckor.

Du skriver att du tycker att det "verkar" som att hon är nöjd när ni har sex. Tidigare skrev du att hon "nog" njuter och "nog" får orgasm.

Jag tror det är där du ska börja jobba. Försök få henne att njuta mer. Har nu något sin pratat om hennes njutning och upplevelse av sex?

Att "ställa upp" på sex är nog den värsta lustdödaren man kan tänka sig. Visst är det så att jag bara "ger" till Anton ibland, men det funkar ju för att han är så engagerad i mig, och att det ibland bara är han som ger mig njutning helt osjälviskt. När allt är bra VILL man "bara" ge, men det är inte där ni ska börja.
  • Celines Essence
    VanDerToffel skrev 2015-01-05 14:31:29 följande:

"verkar" och "nog" är uttryck som visar att det verkar vara så men jag kan inte bevisa det. De få gånger vi har pratat om det explicit så påstår (igen ett vagt uttryck) hon att det är bra men det bara är att hon inte vill så ofta och att hon inte kan tvinga fram det. Tror jag ska föreslå parterapi om det skulle gå enklare att prata med en "förmedlare" emellan för att få lite andra synvinklar. Jag har föreslagit en gång tidigare men då var hon ganska negativt inställd till det.

Jag tror verkligen att parterapi är en bra idé.

Nöj dig inte med att tro att hon njuter. Du ska veta det och tanken på "bevis" ska inte ska inte ens föresväva dig. Jag menar inte att låta hård, men om du vill ha ett bättre sexliv med din fru finns det inga genvägar. Din fru måste verkligen njuta av sex för att vilja ha det oftare. Det finns ju massor av saker man kan utveckla sex på...

Sedan låter det ju som att ni har massa andra konflikter att reda ut och det låter behövs nog för att kunna gå vidare med själva sexet. .. Så ja parterapi låter mycket klokt.

Det är inte din fru som är "ett problem", däremot har NI ett problem i relationen/sexlivet som rör er båda.
  • Celines Essence
    Rosemary skrev 2015-01-05 13:51:20 följande:

Jag håller med dig i allt detta, väldigt bra skrivet. Du skriver kloka saker i alla dina inlägg. Att våga prata öppet och ärligt med varandra när det gäller sex tror jag är jätteviktigt. Visst, det sexuella kanske funkar helt av sig själv i början utan att man behöver säga något, men förr eller senare kommer det att uppstå fnurror och oklarheter och har man då redan grundlagt en bra kommunikation så kommer man med stor sannolikhet att kunna lösa problemen. Och detta gäller så klart inte bara sex utan hela förhålladet. Det hänger ihop. 

Ett stort misstag mitt ex och jag gjorde var att vi inte kommunicerade. Vi var bra på att prata om allt möjligt, men inte om oss två, om vårt förhållande och vårt sexliv. Där låste det sig. Det blev anklagelser av alltihop i stället för vettiga samtal och då föser man varandra längre och längre in i varsitt motsatt hörn tills man befinner sig i något slags krigszon där det till slut bara handlar om att försöka överleva. Båda slutar lyssna och bygger upp diverse murar och försvar. Och det värsta var att vi, mitt ex och jag, trodde att vi hade en bra kommunikation fast den var helt värdelös. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att ta sig ur sådana illusioner och låsningar utan hjälp utifrån (läs parterapi). 

Vad gäller den kvinnosyn som florerar i den här tråden så tänker jag att antingen kan man se människan som ett förenklat biologiskt system på två ben eller också kan man se oss alla, män och kvinnor, som komplicerade, sammansatta, föränderliga varelser med stor potential och fantastiska möjligheter till utveckling och lärande. Jag väljer det sistnämnda synsättet, dels för att det jag har sett och upplevt under mitt relativt långa liv har bekräftat det, dels för att det gör livet så mycket roligare och intressantare.  

Och om nu något snille här får för sig att hävda att han sitter inne med sanningen så vill jag förekomma detta med att säga att både det biologiska synsättet på människan och det psykodynamiska bygger på teorier, det går inte att säga att det ena är rätt och det andra fel. Det handlar alltså om ett val man gör, vilket synsätt man väljer, inte om att det går att entydigt och vetenskapligt bevisa någonting.  

Tack och detsamma. Jag uppskattar dina inlägg och jag skriver under på allt i inlägget ovan
  • Celines Essence
    Alcyone skrev 2015-01-05 13:48:32 följande:

Testa detta på frugan/flickvännen. Alltså seriöst. Gör det varje dag t ex en v. och se vad som händer!

Riktigt bra! Tänk om fler kunde förstå värdet av att utforska kvinnans kropp. Jag tror att både många män och kvinnor skulle ha det mycket bättre i sitt sexlivet om de förstod det. Hoppas någon här kan inspireras av detta klipp. Ett konkret exempel på kravlöst utforskande, njutning, närhet och kommunikation... Och att ge det tid.

Kvinnan i klippet gillade inte sex innan...
  • Celines Essence
    ingaenklaval skrev 2015-01-05 19:07:00 följande:

Glöm det där med parterapi. Det i sig kommer inte leda framåt. Möjligen kan det vara ett forum för dig att säga vad det är du vill ha och behöver för ett bra liv. Stryk de saker hon inte kan/vill ha gemensamt med dig. Har hon sagt nej så fortsätt med de saker som är kvar även om det bara blir saker hon inte kan/vill dela med dig. Du är då helt öppen med vem du är vilket hon säkert uttryck att hon vill att du ska vara.

Att ha sex med henne 2-3ggr per vecka är vad du anser som lagom och att det ska vara något ni gör tillsammans. Detta är att ha sex på dina villkor.

Att ha sex med dig 1-2ggr per månad är vad hon anser som lagom och att du ska ta initiativ. Detta är att ha sex på hennes villkor.

Du kan inte tvinga henne att ha sex på dina villkor. Låt inte henne tvinga dig att ha sex på hennes. Sker det så sällan kan man lika gärna låta bli helt.

Gör samma sak med alla saker i er relation så att du ser hur mycket av den som är på dina respektive hennes villkor. De saker hon inte vill prata om och ändra på så de hamnar i mitten mellan era villkor kan du stryka som en del av er relation. Beroende på vad som blir kvar kan ligga till grund för din värdering av er relation på ett sätt som blir tydligt både för dig och henne.

(Att du kanske accepterat eller sagt ja till eller uttryckligen hållit med om saker tidigare spelar ingen roll nu. Du gjorde det då av någon anledning som var bra då men nu anser du något annat. Om hon anser dig byta åsikt och vara fladdrig kan du alltid säga att det du sa då var för att du inte ville ha bråk/ville vara snäll/trodde att det var så man skulle göra vilket säkert i många fall stämmer.)

Kul liv?

Alla här i tråden som vill leva som ingaenklaval följ hans råd!
  • Celines Essence
    VanDerToffel skrev 2015-01-07 10:24:35 följande:

Videon låter bra men det kräver ju att partner är ganska öppen. Jag tror att dom flesta män skulle gå med på leken om frugan säger att "vill du ligga där och njuta, jag vill prova en sak?" Själv skulle jag inte vilja nåt hellre än att se/höra/känna att frun njuter men det är lite problematiskt eftersom hon knappt vill att jag rör henne genom trosorna för tillfället

Ni måste börja med att prata med varandra

på riktigt. Det låter på din beskrivning som att ni bara pratar "förbi" varandra. Kanske behöver en terapeut hjälpa er att nå varandra.

Sist du försökte initiera sex började ni gräla. Det får mig att tro att ni har problem som ni måste lösa, men ingen av er verkar förstå varandra ett dugg.

Dock undrar jag om du har berättat att du vill smeka henne helt kravlöst. Det verkar låsa sig för henne på något sätt, av någon anledning, när hon tänker att du vill ha sex.
  • Celines Essence
    Rosemary skrev 2015-01-08 11:03:19 följande:

Det stämmer säkert, detta med handskarna. Och jag tänker återigen på det du skrev förut, om att "vara där", och att man antagligen hittar saker att haka upp sig på i en sådan här film om man inte "är där". Man reagerar på det konstlade i situationen, på handskarna, på att det är en reklamfilm etc, i stället för att ta till sig poängen som du beskriver den: att man ska hitta varandra på ett djupare plan, få mer tillit, våga öppna sig, ta relationen till en ny nivå. 

Har du testat något sådant här själv? Vad hände i så fall? Eller är du en sådan som så att säga redan kan detta med tillit från början?

Jag håller med dig Rosemary.

Jag tycker det är märkligt att handskarna i filmen får så stort fokus här i tråden . Tänk så mycket man får "stå ut med" i den kommersiella porren som inte förekommer i det vanliga sexlivet.... Eller hur är det...Hur vanligt är det att ha lårhöga stövlar med höga smala klackar när ni har sex....

Och hur står det till med analsexet i porren jämfört med hur det fungerar i verkligheten. Är det med verkligen överenskommande? Att utan förberedelse bara trycka in kuken och pumpa? ... Och hur är det med kvinnors orgasm. I porrens värd kommer de flesta kvinnor av endast penetrerande sex... Men i verkligheten måste många kvinnor få klitoris simulering. Jag undrar om ni, som besväras så mycket av handskarna i Youtube - klippet, är lika kritisk till alla detaljer i porren... Bara en undring...

För mig handlar klippet om att ge kvinnan tid, helt kravlöst, att hitta hennes njutning och att prata om det. Det är intimiteten, mötet och kommunikationen som bör vara i fokus, och det man gärna kan inspireras av. Varför vill man bara se det negativa hela tiden...Varför leta efter problem att fästa sig vid.

Och allmänt angående handskar så brukar jag och Anton använda handskar vid analsex. Nu när vi ändå skaffat handskar, har det hänt att vi båda använt det vid annan sexuell stimulans och smekning. Jag har runkat Anton med handskar och glidmedel och han har gjort liknande på mig... Det är inte alls tokigt, som omväxling... Det är rätt sexigt och skönt faktiskt ... Prova!

Jag antar att ni vill svara mig "ja, men det här var ju en instruktionsvideo, det är annat än porr"...Men i mina ögon är det inställningen som är det viktiga.
  • Celines Essence
    Celines Essence skrev 2015-01-08 17:03:32 följande:

Jag håller med dig Rosemary.

Jag tycker det är märkligt att handskarna i filmen får så stort fokus här i tråden . Tänk så mycket man får "stå ut med" i den kommersiella porren som inte förekommer i det vanliga sexlivet.... Eller hur är det...Hur vanligt är det att ha lårhöga stövlar med höga smala klackar när ni har sex....

Och hur står det till med analsexet i porren jämfört med hur det fungerar i verkligheten. Är det med verkligen överenskommande? Att utan förberedelse bara trycka in kuken och pumpa? ... Och hur är det med kvinnors orgasm. I porrens värd kommer de flesta kvinnor av endast penetrerande sex... Men i verkligheten måste många kvinnor få klitoris simulering. Jag undrar om ni, som besväras så mycket av handskarna i Youtube - klippet, är lika kritisk till alla detaljer i porren... Bara en undring...

För mig handlar klippet om att ge kvinnan tid, helt kravlöst, att hitta hennes njutning och att prata om det. Det är intimiteten, mötet och kommunikationen som bör vara i fokus, och det man gärna kan inspireras av. Varför vill man bara se det negativa hela tiden...Varför leta efter problem att fästa sig vid.

Och allmänt angående handskar så brukar jag och Anton använda handskar vid analsex. Nu när vi ändå skaffat handskar, har det hänt att vi båda använt det vid annan sexuell stimulans och smekning. Jag har runkat Anton med handskar och glidmedel och han har gjort liknande på mig... Det är inte alls tokigt, som omväxling... Det är rätt sexigt och skönt faktiskt ... Prova!

Jag antar att ni vill svara mig "ja, men det här var ju en instruktionsvideo, det är annat än porr"...Men i mina ögon är det inställningen som är det viktiga.

Vill bara tydliggöra att min reaktion och mina reflektioner inte är till dig Rosemary. Jag fortsatte bara utveckla tankar kring de negativa reaktionerna på Youtube - klippet.
  • Celines Essence
    Alcyone skrev 2015-01-13 09:40:31 följande:

Vad gäller sexualitenten så tycker jag att männen ska fokusera mycket mer på den kvinnliga. Där finns det otroligt mycket att hänta för oss män. Det känns som att den kvinnliga sexualiteten är så mycket mer mångfacetterad, intressant och djupgående. Så mycket mer att utforska. Som en bortglömd värld som vi precis upptäckt. Vi män kan tillsammans med kvinnan hitta många skatter där, göra enorma upptäkter och det är vi som har den ena nyckeln till skattkammaren.

Svar på tråden Min fru vill, men inget händer