• MissHannie

orolig för MA

Hej!

Jag är gravid i v 7 (6+4) det är min första gång som gravid. Fick veta om min graviditet i vecka fem o jag kände att allt var helt ok o stabilt (hur man nu kan egentligen känna det). Mina symtom har varit lite humörsvängningar, ömma bröst och molvärk men mest när man går till sängs för att sova. Kan tillägga att ja har varit väldigt trött i v 6 men känner inte av samma trötthet nu. Vilket fall så vaknade jag upp av igår morse att mina symptom var borta och jag kände mig tom. Jag grät och sa till min pojkvän att ja ville till sjukhuset för jag inte kände något. När vi kom dit så hade de ingen ultraljudsapparat man kunde få kolla fostret utan sköterskan ringde till ett annat sjukhus för att kolla upp mina oroligheter o de på andra sjukhuset sa att det är normalt att symptomer kan avta. Fick ta ett grav test som självklart visade possitivt. Några timmar senare kom mina symptom tillbaka, vilket jag är överlycklig för. Jag har t o m börjat få ryggvärk (sovit i hård säng så vet inte om det kan va något)o mer molande värk på dagtid med. Illamåendet är inte så farligt. Just det, har varit förstoppad också vilket släppte igår efter mängder av vatten och motion. Men jag känner vilket fall ett obehag av att ja kände mig tom igår, vilket fick mig för första gången tänka på MA. Är det någon som har/känner samma sak men som det gått bra/dåligt för?? Funderar på att ringa bm imorrn men kände att jag ändå ville få ur mig mina tankar med de som kanske känner igen sig?

• Svar på tråden orolig för MA
  • Sophiaa
    Bubbel85 skrev 2014-12-29 00:05:53 följande:
    Nästan läskigt att läsa för det känns som om det är jag som skrivit :) exakt så kände jag vid min sista graviditet. Med ett MA i ryggsäcken (där jag hade massa symtom) var jag övertygad om att det bebisen dött typ varje dag. Jag hade dessutom blödningar av och till mellan V6-12. Jag tyckte symtomen försvann hela tiden och kände mig tom. MEN det blev inget MA. Min lilla Elsa är nu 5 månader. Jag var orolig hela graviditeten till ingen nytta! Känner mig lite sur på mig själv som oroade mig så och inte gav mig tid att njuta av graviditeten. Vad jag lärt mig av allt detta: Man kan inte alltid lita på sin kropp och magkänsla, för kroppen är en jävel på att luras. jag håller alla tummar för er alla oroliga!
    Vad skönt att höra :) tack så mycket.
  • MissHannie
    Bubbel85 skrev 2014-12-29 00:05:53 följande:
    Nästan läskigt att läsa för det känns som om det är jag som skrivit :) exakt så kände jag vid min sista graviditet. Med ett MA i ryggsäcken (där jag hade massa symtom) var jag övertygad om att det bebisen dött typ varje dag. Jag hade dessutom blödningar av och till mellan V6-12. Jag tyckte symtomen försvann hela tiden och kände mig tom. MEN det blev inget MA. Min lilla Elsa är nu 5 månader. Jag var orolig hela graviditeten till ingen nytta! Känner mig lite sur på mig själv som oroade mig så och inte gav mig tid att njuta av graviditeten. Vad jag lärt mig av allt detta: Man kan inte alltid lita på sin kropp och magkänsla, för kroppen är en jävel på att luras. jag håller alla tummar för er alla oroliga!
    Åh vad härligt att läsa :) imorse så hade jag dels ryggvärk (vet inte om det är P g a att ja ligger i en hård lånesäng, är inte hemma) och låg ja på mage eller på sidan så mådde jag illa istället, nästan så att ja ville spy men ja klara mig efter att fått i mig en kex. Har molande värk till o från men aldrig så att det krampar ordentligt o det visar ingen färg på pappret. Min tanke med det hela är att om jag skulle fått MA så skulle väl inte nya symtom uppstått, eller? Har även bokat telefontid med en bm så hoppas det räcker med det för att få mer lugnande, att man t o m kanske får se bebisen i magen när vi ska fylla i journalen mer ingående mm
  • MissHannie

Jag fick prata med en bm nu i telefonen o sa att om man inte har kraftiga blödningar eller kraftig smärta i magen så fanns det inget att åka in för o det var säkert ingen fara heller. Hon var inte direkt den trevligaste utan hon hörde väl att ja blev lite ledsen o då mjukna hon upp lite o frågade om mina symptom fanns kvar o ja det fanns de + illamående smått på morgonen (klarar mig från att behöva göra WC besök). Hon tyckte då att ja skulle försöka hålla ut och att hon trodde allt var normalt.

• Rosen

Usch jag har så mycket ångest just nu!! Är så otroligt rädd för MA. Jag önskar bara att jag kunde känna lite fosterrörelser men jag är bara i vecka 12 (11+3). Har cirka två veckor kvar till kub ultraljudet.. Är livrädd för att barnmorskan ska säga att fostret inte lever längre eller att han/hon är troligen inte frisk. Jag önskar att jag kunde bara få någon bekräftelse på att mitt barn lever!! Min sambo har beställt angelsounds men tydligen så ska man vänta i flera veckor innan man använder det pga risk att barnet kan skadas av strålningarna. Jag har börjat tappa lite symptom nu också.. Har knappt känt något illamående idag och vet inte om det beror på att jag har gått in i vecka 12 eller om det är ett MA... Är så ångestfylld just nu att jag är påväg att börja gråta. Snälla finns det någon där ute som kan lugna mig?? :'(

• Kasperina
    Rosen skrev 2014-12-29 18:35:47 följande:

Usch jag har så mycket ångest just nu!! Är så otroligt rädd för MA. Jag önskar bara att jag kunde känna lite fosterrörelser men jag är bara i vecka 12 (11+3). Har cirka två veckor kvar till kub ultraljudet.. Är livrädd för att barnmorskan ska säga att fostret inte lever längre eller att han/hon är troligen inte frisk. Jag önskar att jag kunde bara få någon bekräftelse på att mitt barn lever!! Min sambo har beställt angelsounds men tydligen så ska man vänta i flera veckor innan man använder det pga risk att barnet kan skadas av strålningarna. Jag har börjat tappa lite symptom nu också.. Har knappt känt något illamående idag och vet inte om det beror på att jag har gått in i vecka 12 eller om det är ett MA... Är så ångestfylld just nu att jag är påväg att börja gråta. Snälla finns det någon där ute som kan lugna mig?? :'(

Jag tänker inte säga att allt är bra och att de allra flesta graviditeter går bra, för det vet du redan. Jag tänker inte heller berätta om mina egna upplevelser för det skulle inte hjälpa dig. Det jag kan göra är att ge dig 5 goda råd från någon som är expert både på ångest och att oroa sig men som har insett att det enda min oro skapar är obehag för mig själv och det är inte konstruktivt.

1. Sluta googla
    2. Sluta googla
    3. Sluta googla
    4. Sluta googla
    5. Stäng av datorn och ta en promenad eller sätt dig och meditera. Hitta på verkliga saker i livet att göra fram till KUB. OM det värsta skulle hända så är det trevligare att se sin gravida tid som ett fint minne än som en nattsvart oro!
    Jag lärde mig detta den hårda vägen
  • Bubbel85
    Kasperina skrev 2014-12-29 18:47:19 följande:

Jag tänker inte säga att allt är bra och att de allra flesta graviditeter går bra, för det vet du redan. Jag tänker inte heller berätta om mina egna upplevelser för det skulle inte hjälpa dig. Det jag kan göra är att ge dig 5 goda råd från någon som är expert både på ångest och att oroa sig men som har insett att det enda min oro skapar är obehag för mig själv och det är inte konstruktivt.

1. Sluta googla

2. Sluta googla

3. Sluta googla

4. Sluta googla

5. Stäng av datorn och ta en promenad eller sätt dig och meditera. Hitta på verkliga saker i livet att göra fram till KUB. OM det värsta skulle hända så är det trevligare att se sin gravida tid som ett fint minne än som en nattsvart oro!

Jag lärde mig detta den hårda vägen

Detta var fasen det klokaste jag läst på länge! :) och Rosen, jag förstår din oro. Jag förstår precis! Jag har varit precis där du är och som kasperina säger - sluta googla! Jag googlade sönder google och jag blev bara mer och mer orolig. Försök att inte leta fel och symtom. Sen är det väldigt enkelt att säga och betydligt värre att praktisera när man sitter och griper efter halmstrån. Jag har ett angelsound och det stillade min oro väldigt mycket, sedan är det nog upp till var och en att ta ställning till ev. Strålning. Jag tillhör väl den skaran som verkligen missbrukade den, använde den varje dag för jag var ju sååå säker på att fostret dött. Hon är helt frisk. Men som sagt, var och en får ta ställning. Jag håller alla tummar att det går vägen, OCH kom ihåg att det egentligen inte finns något som talar emot att det inte skulle göra det för dig. Det är normalt att ha symtom och normalt att inte ha symtom. Det är t.om normalt att ha blödningar. Men fy fan, jag vet hur oron äter upp en. Försök att sluta googla så tror jag du kommer må bättre. Kram
  • Sserena86

Åh vilken härlig tråd! Sparar den som favorit... Och nu slutar jag googla trots att jag håller på att oroa ihjäl mig...

• Rosen

Tack för era svar! Har inte lika mycket ångest just nu och googlar mest på vilket kön det kan vara på bebisen ;)

• Anna198407

Hej och välkommen i klubben . Jag har varit precis där du är när jag befann mig i början på graviditeten. Jag var orolig för allt , googlade också om precis allting och som någon här redan har nämnt så FÖRSÖK att inte läsa för mycket på nätet . Du plågar sönder dig själv . Någon skrev en kommentar till mig i en tråd som jag la in här på familjeliv , hon skrev att försök att glädjas över att du är gravid istället för att gå och vänta på ett missfall . Och jag tog åt mig av det och slutade med det och jag har mått så mycket bättre sedan dess. Barnet i magen mår kanske inte heller så bra om du går runt med en oro i kroppen för länge.

Så försök glädjas och symptomen är olika för alla, dom kommer och går, och vissa mår bara bra helt enkelt .

Är det något så ring till din barnmorska, dom är underbara ( iallafall i min stad) jag har aldrig ringt till dom med " mina dumma frågor " och kännt mig dum. Dom har varit jätte gulliga.

Har nu gått över 1 vecka så min bebis kommer närsom . Och min graviditet har gått bra . Det göt säkerligen din med.

Lycka till

• Anna198407

Hej och välkommen i klubben . Jag har varit precis där du är när jag befann mig i början på graviditeten. Jag var orolig för allt , googlade också om precis allting och som någon här redan har nämnt så FÖRSÖK att inte läsa för mycket på nätet . Du plågar sönder dig själv . Någon skrev en kommentar till mig i en tråd som jag la in här på familjeliv , hon skrev att försök att glädjas över att du är gravid istället för att gå och vänta på ett missfall . Och jag tog åt mig av det och slutade med det och jag har mått så mycket bättre sedan dess. Barnet i magen mår kanske inte heller så bra om du går runt med en oro i kroppen för länge.

Så försök glädjas och symptomen är olika för alla, dom kommer och går, och vissa mår bara bra helt enkelt .

Är det något så ring till din barnmorska, dom är underbara ( iallafall i min stad) jag har aldrig ringt till dom med " mina dumma frågor " och kännt mig dum. Dom har varit jätte gulliga.

Har nu gått över 1 vecka så min bebis kommer närsom . Och min graviditet har gått bra . Det göt säkerligen din med.

Lycka till

• Ajje84

Jag har haft 2 MA på raken en i v11 och den andra i V5 nu är jag gravid igen. Ärv6+5 idag tycker på något sett att denna graviditet skiljer sig markant mycket mer än med mina förra känner mig mer gravid denna gången än vad jag gjorde medlem andra.
    Vi har försökt ett år och är tredje gången gillt. Vill verkligen få ett syskon till min son som är 4 1/2år.

• MissHannie

Måste tillägga att ja var på ul idag för KUB och har sett ett jättesorgligt o härlig bebis ????????

• MissHannie
    MissHannie skrev 2015-02-12 16:26:07 följande:

Måste tillägga att ja var på ul idag för KUB och har sett ett jättesorgligt o härlig bebis ????????

Det sista skulle va ett hjärta :)
Svar på tråden orolig för MA