• Moah

Unga som planerar barn!

Hej! jag och min pojkvän har pratat om att skaffa barn nu i ett år Glad jag är 16 och han 18. jag var gravid i somras men fick MF i v16. pga barnet hade något fel med hjärtat. så vi håller på att försöka igen Skrattande

hoppas att det finns fler där ute som planerar barn eller har barn och vill följas åt, ge varandra råd o.s.v.! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-02 22:00
    Längtar så mycket efter en liten egen!!
  • Svar på tråden Unga som planerar barn!
  • Cissi2801
    Moah skrev 2015-01-02 22:00:17 följande:

Hej! jag och min pojkvän har pratat om att skaffa barn nu i ett år Glad jag är 16 och han 18. jag var gravid i somras men fick MF i v16. pga barnet hade något fel med hjärtat. så vi håller på att försöka igen Skrattandehoppas att det finns fler där ute som planerar barn eller har barn och vill följas åt, ge varandra råd o.s.v.! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-02 22:00
    Längtar så mycket efter en liten egen!!

Har du gått ur gymnasiet ens?? Vänta ett par år, skaffa jobb så ni kan försörja och ta hand om barnet...

Barn är dyra
  • Moah
    Cissi2801 skrev 2015-01-02 22:12:39 följande:
    Har du gått ur gymnasiet ens?? Vänta ett par år, skaffa jobb så ni kan försörja och ta hand om barnet...

Barn är dyra
    nej det har jag inte, går första året. vi kommer kunna ta hand om barnet, ekonomi, bostad och sånt har vi pratat om, löst och vi prata även med en kurator förra graviditeten. så vi vet vad vi gör.

tack för rådet ändå
  • Cissi2801
    Moah skrev 2015-01-02 22:44:15 följande:
    nej det har jag inte, går första året. vi kommer kunna ta hand om barnet, ekonomi, bostad och sånt har vi pratat om, löst och vi prata även med en kurator förra graviditeten. så vi vet vad vi gör.

tack för rådet ändå
    Vsg.. Jag menar bara att ditt liv har precis börjat, tänk på att du inte kan vara ute med dina vänner precis när du vill, för att du har ett barn att ta hand om... Dessutom du är för ung... Ta studenten, skaffa jobb... Sedan kan ni skaffa barn... Hur ska din kille kunna försörja dig och barnet?? Tänk också på att din ungdomstid går över jättefort... Tänk efter två gånger innan han gör dig gravid
  • Moah
    Cissi2801 skrev 2015-01-03 01:02:49 följande:
    Vsg.. Jag menar bara att ditt liv har precis börjat, tänk på att du inte kan vara ute med dina vänner precis när du vill, för att du har ett barn att ta hand om... Dessutom du är för ung... Ta studenten, skaffa jobb... Sedan kan ni skaffa barn... Hur ska din kille kunna försörja dig och barnet?? Tänk också på att din ungdomstid går över jättefort... Tänk efter två gånger innan han gör dig gravid
    jag är inte den tjejen som är ute med vänner. Som jag sa ekonomi och sånt löser sig alltid och vi har pratat mycket om det. och man kommer få leva knapert, inte köpa en massa onödiga grejer (impuls grejer) och jag skippar gärna ute kvällar med vänner eller något liknande. för jag vill hellre ha min familj. och jag kommer plugga på distans när barnet kommer (om jag skulle bli gravid nu när jag går i skolan) och det kommer vara svårt och stressigt, men det känner jag att jag klarar. för tar redan hand om 2 barn varje dag efter skolan. Visserligen är det inte samma sak som att ha en egen, men jag tycker helt klart att det är värt det
  • Anonym (sorgligt)

Så ditt framtida barn är inte värd bättre?

Det är viktigare för dig att få barn nu än att ge barnet en trygg uppväxt med vuxna, mogna föräldrar, stabil ekonomi, stabilt förhållande och inte minst föräldrar som har mognat färdigt 8ch har fullvuxna hjärnor som kan se konsekvenser?

Du sätter din vilja att inte vänta framför din vilja att ge ditt barn den bästa starten. Själviskt och synd om barnet. Barn ska inte ha barn av just den anledningen att dom imte kan se längre än till sin egna vilja

• Moah
    Anonym (sorgligt) skrev 2015-01-03 04:28:22 följande:

Så ditt framtida barn är inte värd bättre?

Det är viktigare för dig att få barn nu än att ge barnet en trygg uppväxt med vuxna, mogna föräldrar, stabil ekonomi, stabilt förhållande och inte minst föräldrar som har mognat färdigt 8ch har fullvuxna hjärnor som kan se konsekvenser?

Du sätter din vilja att inte vänta framför din vilja att ge ditt barn den bästa starten. Själviskt och synd om barnet. Barn ska inte ha barn av just den anledningen att dom imte kan se längre än till sin egna vilja

Nu tycker jag att alla negativa kommentarer jag har fått pga min ålder kan fara och flyga. Enligt mig vet ni inget om mig, min partner, vårt förhållande, hur mogna vi är o.s.v.

Mitt framtida barn kommer få en väldigt bra uppväxt, två föräldrar som kan tänka längre än näsan räcker, två föräldrar som kommer älska det barnet mer än något annat, två föräldrar som vet hur det är att ta hand om någon annan än bara sig själv.

Förälder är inte en siffra. Förälder menas med att man ska förstå att det är ett liv som man skaffar som bara är beroende av oss (föräldrarna), att kunna älska barnet villkorslöst, att förstå att det kommer bli en stor utmaning men att man känner att man klarar det, att veta att det barnet är beroende av dig och kommer växa upp, ge dig utmaningar men att du måste försöka förstå, älska den och hjälpa den i alla situationer, att man ska kunna ansvara för någon annan livet ut, att veta att man inte kommer kunna gå ut lika ofta om ens någonsin, vara beredd på att säga hejdå till långa kvällar och sovmorgnar.

Människor växer upp och mognar olika fort, när jag kan känna mig redo för barn känner någon sig kanske redo för att ha sex första gången. Allt sånt är så olika, du kan inte basera din text på min ålder, för att du tycker att jag är ung. Du kan inte påstå att jag väljer min egna vilja före att kunna ge mitt framtida barn en trygg, säker och bra framtid. Du kan inte påstå att vi inte är mogna nog för att kunna ta hand om någon annan, du kan inte heller påstå att vi inte skulle ge vårt framtida barn en trygg och säker miljö. 

För inget du nämner ovan stämmer, inte på oss iallafall. Vissa ska kanske inte skaffa barn när dom är så här unga, men som jag skrev innan: alla mognar olika fort. 

Ni kan inte påstå att vi unga som vill ha barn eller har barn kommer göra så vårt barn inte kommer få en bra framtid. För ni känner inte oss och vet inte alls hur vi är.  

Och vi kan inte yttra oss om de som är äldre och skaffar barn eller om de som aldrig skaffar barn. 

Plus att det finns ingen fakta på att yngre skulle vara sämre föräldrar eller äventyra barnets framtid eller säkerhet.
  • Anonym (dsf)

Alla i er ålder tror dom vet vad dom gör. Om 5 år kommer ni tycka att ni var helt retarderade.

• Moah
    Anonym (dsf) skrev 2015-01-03 18:16:46 följande:

Alla i er ålder tror dom vet vad dom gör. Om 5 år kommer ni tycka att ni var helt retarderade.

Det verkar som om du varit med om det där. 

Tycker du kan läsa mina andra svar och sen yttra dig om något. Tack.
  • Anonym (dsf)
    Moah skrev 2015-01-03 18:26:20 följande:
    Det verkar som om du varit med om det där. 

Tycker du kan läsa mina andra svar och sen yttra dig om något. Tack.
    Tycker du ska vänta 5 år och sen läsa dina egna svar igen.
  • Moah
    Anonym (dsf) skrev 2015-01-03 18:33:31 följande:
    Tycker du ska vänta 5 år och sen läsa dina egna svar igen.
    Jag kan läsa mina svar igen om 5 år ja. Men jag tycker inte att ni ska komma och säga vad VI ska göra.
Svar på tråden Unga som planerar barn!