• Mandy

Junibebisar del 3

Blenda har 74 i bodys och en del 80. 74 i byxor. Skostorleken är stor men vet inte vilken. Storasyster har istället ovanligt små fötter så jag vet inte hur det blir med att ärva hennes skor. Hennes första är strl.18, sommarskor och använda väldigt lite eftersom hon började gå sent. Ska prova dem kanske. Sitter säkert bra nu men är ju som sagt sommarskor. Och jag blir inte förvånad om de är för kalla när Blenda börjar gå.

Jessi74: Åh, jag skulle va himla glad för ett mamama Här är det "bara" dada och jajajaj hela dagarna. Ja, jag tyckte jú att jag hörde "tittut" igår som jag skrev men ett mamma vore så härligt!
    Inget klappande här heller.....Men syrran försöker lära henne

BOEL testet imorgon. Har på känn att Blenda intensiv som hon är kan bli för fixerad vid saken de visar upp och därför inte reagera på klockorna, men vi får se.

• Mandy

Här har vi varit och tagit BOEL testet. Gick finfint. Nån frågade hur det går till. Sköterskan visade upp en röd stav som hon kollade om Blenda följde med blicken. Sen samtidigt hade hon små klockor på händerna som hon rörde med bakom öronen. Barnet ska då reagera på ljudet och vända sig efter dem. Fast Blenda var lite seg och tyckte staven var smaskig Sen kollade hon skelögdhet med nån liten grej som hon förde upp och ner och åt sidorna.

Hon vägde 8760, 72 lång. Hade dalat på kurvan lite men det var jag beredd på. Hon har ätit lite dåligt. Min mjölk håller på att sina och vi har inte börjat riktigt med välling än. Det och att hon är otroligt intensiv så hon behöver nog ganska mkt mat.

Blenda är oxå ganska morgonpigg. Sover från 19.30 till ca.6 med några uppehåll, 1 gång för amning, ibland två och några ggr vaknar hon och jag får klappa lite på huvudet.

Avslut av amningen tar vi det lite lugnt med. Funkar så bra på natten och vid nattning. Har INGEN lust att gå upp och göra välling/ersättning! Gjorde det aldrig med min äldsta. Blenda äter så lite på natten åt gången så jag tror det går relativt snabbt att vänja henne av med det. men det funkar bra som sövning.

Inneskor måste jag köpa, eller nån slags sockerplast iaf. Här är det barfota som gäller, vågar inte låta henne ha strumpor. Hon slår och halkar sig mkt som det är. Hjälm hade kännts bra flera ggr men hon har lärt sig ganska snabbt att sätta sig på beken som tur är.

• Mandy

Här kör vi med baby&go sen nån tid tillbaka. Kom fram till efter månaders kämpande (fasligt aktiv bebis) vid skötbordet att det sjulle bli så mkt skönare med dem. Och nu går det mkt lättare. De är ju inte lika säkra som de andra men vi kör de vanliga blöjorna på natten.

Här äts det inte så mkt gröt. Det varierar för jag håller på och mixtrar med matschemat hit och dit. Just nu tillbaka till hur det var för några veckor sen. Gröt vid middagstid kl.18, 1 1/2 portion (150ml vatten).

Amning till frukost, amning+smörgås/yoghurt/fruktpur+e till mellis fm. Riktig mat vid lunch och mellis em ungefär som fm mellis. Amning precis före läggning. Men har börjat testa med välling fast det gick inte så super.

• Mandy

Blenda går upp ca. 6 på morgonen och sover sen igen ca.9, oftast 1 1/2 h. Sen är hon uppe runt 2 h och sover sen ca. 1 h. En sista gång runt 16.30 ca. 1 h. Så nånstans mellan 3-4h, 3ggr/dag.

• Mandy

Blenda sätter sig sen hon var 6 månader, kom samtidigt som hon kunde sitta. Fast hon rullar över till mage. Vet inte riktigt om hon kan sätta sig från rygg. Hon är nästan aldrig på rygg
    Om de borde kunna det nu, ingen aning. Men tror inte det för det är väl nu först som det står i utvecklingsböcker att många kan sitta men inte alla. Att sätta sig brukar väl komma när det kan krypa.

Hon dricker själv ur en antispillmugg som hon misshandlar ganska svårt så att ventilen flyger ur. Den är inte helt effektiv alltså Ska nog köpa en annan typ av mugg.

• Mandy

Attans vad ni har varit aktiva på listan idag då

Ja inga fler barn här. Det räcker så bra med de två jag har med två år emellan. Jag skulle tycka att 2 1/2 år är den ultimata tiden mellan syskonen. Märker nu när Ebba är det drygt att hon förstår så väldigt mkt mer än för 8 månader sen. Får henne verkligen att inse vad jag vill att hon ska göra och varför.

Intressant att läsa om era matscheman. Har fortfarande inte riktigt fått till det. Men nu börjar Blenda gilla välling iaf, känns bra för amningen funkar inge vidare.

Blenda ställde sig när hon var ca. 6,5 månad och gick kort därefter med gåvagn. Nu har det gått lite långsammare och hon går numera utmed möblerna. Hon går och letar efter möbler intill varandra där hon kan gå längre sträckor Står ibland ne kort stund.
    Men balansen har förbättrats enorm nu på sista tiden. Hon går ner själv nu på knä eller sätter sig på baken. Några veckor var det hemskt när hon föll bakåt
    Men nu är jag glad att jag lät henne testa och att hon nu är lite försiktigare. Behöver inte längre gå med henne överallt och vaka.

• Mandy

Blenda äter 1-2 ggr/natt. Just nu när jag ammar är det helt ok. men misstänker att hion inte kommer vilja göra det särskilt länge till och då blir det avvänjning.
    Ebba slutade äta vid 5 månader och jag tycker det känns så jobbigt att gå upp och laga till välling el. ersättning! Tja, vi får väl se hur det går

Nyponsoppa varnar de ju väldigt för när man är hos tandläkaren första gången med barnen. Min sambo var där och kom hem och varnade. När Ebba var kanske 1 1/2 köpte jag det trots allt och han blev förfärad! Och blir det fortfarande, lite fånigt eftersom hon får glass av honom, äter lite yoghurt med socker ibland samt godis ibland. Jag menar att det finns värre saker än att ge nyponsoppa ibland som innehåller bra vitaminer till skillnad från annat onyttigt. Jag tror tandläkaren är rädda för att det blir för ofta som mellis och kanske i nappflaska när man är ute att ge i vagnen.

• Mandy

Är ganska äckligt med kräm utan socker tycker jag Gjorde det till min äldsta när hon var mindre. Fick bär av min mamma, blåbär och hallon. Men om man inte sockrade lite så gick det inte att äta.
    På den tiden fanns det nästan inga osockrade fruktpurér så jag tyckte jag kunde sockra dem lite lätt med fruktsocker.

• Mandy

Blendas matschema:

ca.6.30 ammas + välling+ersättning (har precis börjat med vällingen)
    9.30. ammas + välling+ersättning (har precis börjat med vällingen)
    12. Lunch, 1 stor burk + fruktpuré
    kl.14.30, amning + fruktpuré, el. yoghurt och eller smörgås
    16.30 lite amning i samband med sömn
    kl.18 gröt, 1 1/2 portion
    kl.20 amning+vällig

+ 1-2ggr/natt amning

Tror nog man kan byta till 8 månaders vällingen. Blenda äter fullkornsgröt och det måste ju va samma för magen.

Majflickan: Man kan göra äppelkompott med lite kanel och päron. Tyckte min tjej var gott. Har för mig att nejlikor ger god smak oxå.

Troll77: Gick hon själv eller med stöd från dig?

• Mandy

Maiana:
    Jag har gett kött till Blenda sen 5 månader. De burkarna innehåller nötkött och fläskkött. Så visst kan du ge köttfärs. Tänk dock på att steka den försiktigt så att ingen stekyta bildas.

Svar på tråden Junibebisar del 3