• Mandy

Junibebisar del 3

Med vårt förra barn var jag hemma 1 år och hennes pappa 7,8 månader. Inte lika som det var tänkt men båda var ganska nöjda med det.

Nu blir det mkt mindre för min sambo. Bara 5 månader. Beror på dels ekonomin (behöver pengarna mer nu när vi bor dyrare), dels på att Blenda börjar dagis tidigare. Tja det blev så egentligen lite och det blir nog bra.

• Mandy

Blenda hade 39,5 igår när jag tog tempen! Tyckte hon var lite varm men annars verkade hon må bra.
    Sov konstigt inatt och vaknade 2 och 3.15 men somnade om snabbt. Nu imorse hade hon 37,1! Märkligt.

Tahn:
    Så är det inte med min bebis. Hon tog sina första steg när hon var 9 månader sen stannade det av helt. Sen för några veckor sen började det igen och hon släppte och gick själv utan uppmaning. Men hon verkar inte tycka det är så speciellt utan gör det inte så ofta.
    Nu tycker jag att det går sämre igen för nu vill hon inte gå så mkt ens om jag släpper henne själv.
    Så vi får väl se när hon sätter fart ordentligt. Hon föredrar att jag går och håller henne i fingret. Då skiner hon

• Mandy

Petre:
    Vad duktig hon är! Är så kul att läsa om att våra barn utvecklar olika saker olika fort.
    Blenda har mest raserat det jag byggt tills för nån månad sen. Då började hon försöka bygga hon med. Fast hon är glad bara hon får nån kloss att stå kvar på den andra Olika klossar eller burkar.
    Hon gillar oxå att lägga klossar i en burk. Har faktiskt låtit locket vara kvar och hon lyckas få i dem i rätt hål ibland. Det tycker jag är duktigt för jag jämför ju med syrran som kunde det långt senare.
    Böcker har hon gillat länge. Tycker nästan det är lite märkligt eftersom hon sällan sitter kvar på samma ställe mer än nån sekund. Men böcker gillar hon och sitter och bläddrar och känner.

• Mandy

Själv har jag bara 2,5 månader kvar av min ledighet. Gillar jag inge vidare Troligtvis sista gången jag är mammaledig så det gäller att njuta nu ordentligt.

Har fortfarande inte kollat om Blenda får plats i december. Hon har syskonförtur men i december kanske det inte går iaf. Måste ringa.

Kajsa835:
    Blenda är lite klurig med maten just nu. Börjar äta duktigt men sen efter ett tag spottar hon ut. Och ändå öppnar hon munnen. Till slut har jag insett att hon inte kommer att äta mer och gett henne t.ex. lite makaroner och de har gått ner utmärkt.

Fler som har fått kinkiga barn med maten som förrut ätit bra?

• Mandy

Inga ord här heller. Är dock glad bara att hon härmar bilen när hon kör med den Men det kommer ju så olika det där. Hennes storasyster kunde inte många ord vid 1 år. Det kom däremot desto mer vid 2 år. Och nu vid snart 3 år verkar det enl. dagis som att hon pratar bättre än många andra. Men det är ju så kul när man förstår dem så jag hoppas på att hon börjar lite tidigare än syrran.

• Mandy

Blenda älskar blodpudding oftast. Har nämligen gett det 2ggr då hon ratat det helt. fast den ena gången var härm dagen när hon hade 39,5 så då var det kanske inte så konstigt.
    Tycker det är lite jobbigt det här med maten. Med Ebba var det alltid så lätt. Var det ätbart så åt hon liksom

Blenda är mer kräsen. Idag var vi och åt lunch på kafé hela familjen, trevligt helgnöje. Tog med en burk och hon åt skapligt (lite knussel dock) fram till vår mat kom in då var det tvärstopp Nu var det ok för henne att äta den men den var svårare att äta (foccacia) och då blir det inte samma mängd. Tur att hon hade fått i sig halva burken åtminstående. Det kanske är lika bra att inse att hon vill ha vår mat och anpassa den mer till henne. Men ibland orkar man inte fundera ut nåt både till lunch och middag och då är burkar så praktiska samt när man ska ut.

Tips på bra mat som alla i familjen kan äta?

Jag håller oxå med Bonanza för det är så lätt att man blir osams om just det ämnet. Jag vågade inte lägga mig i och opponera mig kände jag

• Mandy

Ensam jag med. Men du CalillaJ har som sagt iaf godis! jag är sååå godissugen! Blenda sov 2h på em till 16.30. Vilket gjorde att hon inte somnade förrän 21. 1 1/2 h senare än vanligt. Höll på sådär 1h med att lägga henne, pust. Storesyrran superduktig dock och satt och tittade på pippi. Tröttnade sen på mig och gick och la sig själv

• Mandy

Sorry, det blev lite fel med ditt namn CamillaJ

• Mandy

Jag tror oxå på det där med att inte gå upp lika mkt andra gången. Jag gick upp 11kg med första men bara 2kg med andra. Det var liksom fullt upp hemma så jag hann inte lägga på mig fler kilon Nä men man blir ganska sliten andra gången jämfört med första tyckte jag.

• Mandy

Blenda har precis börjar äta lite själv. Provade mest för att hon äter så dåligt just nu. Det funkade faktiskt över förväntan!
    Hon får både på det på skeden och in i munnen, inte alltid då. Fast hon vänder på skeden när den ska in i munnen och då gäller det att va snabb så det inte hinner åka ner i hakklappen.

Men det blir ju himla kladdigt (har lite svårt för det) så hon får bara göra det ibland.

Ang. snask så äter vi inte sånt så ofta. Men hon har fått smaka glass och älskade det såklart Tids nog blir det omöjligt att smyga och då får hon väl. Storesyrran fick lite glass första gången på sin 1års dag. Godis första gången på påsken några bitar och då var hon 21 månader kanske.

Kan tänka att Blenda kommer vilja ha när storasyster får men hon får fortfarande inte lördagsgodis så det blir ju senare.

Fast ett och annat mariekex slinker ner när vi är på utflykt

• Mandy

Här används nappen oxå lite sparsamt. Med Ebba användes den ganska mkt och det är ju ganska onödigt att vänja dem vid det egentligen.
    Blenda har dem när hon sover, klarar tack och lov att sova utan den vilket gör nätterna skönare när man slipper gå och stoppa in den. Och när hon är ledsen. Bra att ha med på promenad om hon är jättekinkig.

• Mandy

ja det är svårt. Jag kommer nog använda det. Finns ju bamse 30 som jag har. Tor den är ok som jag köpt på apoteket för barn.
    Är ju som sagt svårt att få dem att sitta still under solskydd, de kryper ju ut hela tiden + såklart solhatt och skyddande kläder. Vast är det riktigt varmt känns det inte helt ok att använda endast långärmat och långbent.

• Mandy

Ebba ville alltid sitta och gräva vid vattenbrynet och då kändes solkräm som ett måste.

• Mandy

MarLe71:
    Exakt samma mat åt Blenda idag till lunch, fast även majs kom jag på.
    Panering på dock
    Makaroner är favorit här med tillbehör, och pannkaka.

• Mandy

Blenda har gått baåt i utvecklingen vad gäller det grovmotoriska faktiskt
    Vill inte gå själv längre. verkar nästan rädd och bara med hjälp av oss. Hela tiden dock, lite jobbigt men hon trivs ju.

• Mandy

Det känns nästan lite stressande faktiskt när man läser om "alla" som börjar gå så smått. Blenda har gått så länge med stöd att jag trodde det var dax nu när hon började släppa och gå lite själv. Men man får väl betänka att de bara är 10,5 till 11,5 månader ännu och det är ju rätt tidigt ändå.

Vore ju konstigt om alla barnen kunde gå nu

Måste tänka på det nu när hon inte vill gå alls

Svar på tråden Junibebisar del 3