• Mandy

Junibebisar del 3

Oj vad era barn snackar! Känns som att Blenda har ett tag kvar tills det kommer. Men barn övar ofta olika saker. Men såklart finns det de som är tidiga på det mesta alt. lite sena.

Bea85: Blenda sover i sin säng några meter från vår. Somnar i den efter många om och men (ställer sig upp) och sover siss så där. Känns lite för tidigt att ställa in henne hos syrran än. Hon är så lättväckt just nu och vaknar så fort hon hör lillasyster, jobbigt.

• Mandy

Rapsolja har jag hört ska va bra oxå. Blenda har oxå hård mage ibland. Hon får katrinplommon. Ja jag håller med, fullkornsvällingen borde väl få magen att jobba.

• Mandy

Bea85: Hos oss är det tvärtom, storasyster väcks av lillasyster Hon som sovit så bra förrut och faktiskt fram till för nån månad sen vaknar nu tidigt så snart och hör minsta knyst från lillasyster
    Kanske blir bättre. Och sover de i samma rum kanske hon vänjer sig och tycker det är naturligt när hon kan se henne. Men just nu sover hon lite väl dåligt (lillasyster) för att jag ska vilja testa. Ammar oxå fortfarande iaf 1g/natt. Fast vaknade hon 1 g/natt kunde jag ju smyga in och ta ut henne och amma lite snabbt. Nattamningen tänkte jag försöka avveckla snart.

Felixxmor: Blir avis på er som får va tillsammans så mkt då. För pappan är ju i första hand hemma för sitt barns skull och det får ni ju.
    Min sambo jobbar inte så värst sent men har nästan 1 h resväg så det blir sent ändå. Jag dömer ingen, delar bara med mig av min erfarnehet av att pappan är hemma ett tag och får känns på hur det är. Behöver inte va länge för att få det. Fast så länge som möjligt är väl bäst för barnet. Min dotter hade himla kul med sin pappa. De gjorde andra saker än när vi var hemma.

• Mandy

Babyboom2005: Har oxå ett allergiskt barn. Atopiskt eksem. Hon blev för nån vecka sen alldeles småknottrig dessutom vilket jag läste oxå kunde va sånt eksem. Men nu har det gått bort efter att jag smöjde med Miniderm. Inte konstigt för jag har själv eksem. Borde väl gå och testa om de kan påvisa vad det är. men så behöver det inte va med atopiskt eksem, ofta hittar de inte vad man är allergisk mot.

• Mandy

Har ni nåt knep till mig som vill få Blenda att dricka välling?
    Trodde det skulle gå bra eftersom hon är ganska van att ta ersättning på flaska men hon dricker bara lite och sen är det tvärstopp! Som mest har hon druckit 50 ml men det var en gång det.
    Hon har aldrig druckit ur annan flaska än bröstpumpsflaskan och den har bredare napp. Gjorde ett lite större hål i den ena men det kanske blev för stort. "Vanliga" flaskor med smal napp gillar hon inte.
    Hittade en Nuk flaska med lite bredare napp men den är något annrolunda till formen så den gick inte alls.
    Ger man henne i mugg så dricker hon lite och då känns det nästan som att man lurar i henne det eftersom man kan hälla i henne vallingen.
    Hmm, kanske får ta en tur till Barnens hus och kolla om de har nån liknande flaska. Minns att det var svårt med storasyster oxå men kommer inte ihåg när det släppte.

• Mandy

A lie: Jo jag ammar men har gett ersättning till och från, olika mkt ändå sen hon var ca. 2 veckor. Emellanåt har hon oxå föredragit ersättningen. Tänkte därför att hon skulle tycka det var ganska naturligt med vällingen. men det är väl en ovan smak.
    Och sen kanske det är som du skriver att hon föredrar bröstmjölken. Dock ammar hon ganska lite just nu, lite åt gången iallafall. Vill inte gärna sluta amma innan hon tar vällingen.
    Kanske ska göra som du skriver, prova med lite fruktpuré. Sen får jag väl ge det lite tid. Har bara försökt ett par veckor och inte speciellt ofta.

• Mandy

Snigla: Nä men det kanske jag skulle göra!

• Mandy

Var har haft en platt kudde från rätt start från 3 månader. Den funkar bra fortfarande.

Glad mamma:
    Här ger vi leverpastej, bara smör, mjukost eller messmör.
    Nu har vi gått över till gröt på em några timmar före kvällsmaten. Men förut gav jag ofta turkisk yoghurt med frukt i och eller smörgås.

På fm ammar jag och ger ersättning som jag skulle vilja byta ut mot välling. Sen lunch 1 stor burk, på em gröt och till kvällen 1 liten burk. Ammar innan läggdax. Funkar rätt bra förrutom att jag skulle vilja kunna ge välling då på fm/morgonen.

• Mandy

Snigla: Bra tips det där, Blenda drack 150 ml välling blandat med ersättning nu ikväll!

Blenda sover lite bättre nu om nätterna så vem vet, kanske inte dröjer alltför länge innan mina tjejer kan dela rum. Gud vad skönt det vore!

Nu kryper hon förresten. Trodde knappt hon skulle börja eftersom hon verkade ha siktat in sig på att gå. Har ålat i över 2 månader och bara krypt nån gång ibland. Nu verkar hon dock ha insett fördelarna.

• Mandy

Yoghurt går bra att ge. Finns ju i barnmatsburkar oxå. Turkisk eller grekisk är bra eftersom den är fet och utan socker så kan man tillsätta frukt.
    Salt och socker ska man va försiktig med. Heller inte ge hårdstekt mat. Inte nötter, spenat, mangold, rödbetor eller honung.

Svar på tråden Junibebisar del 3