Inlägg från: kajsa835 |Visa alla inlägg
  • kajsa835

Junibebisar del 3

malkolm väger 9030g och är 70,5cm lång.
    han badar inte så ofta, kanske två gånger i veckan. ibland blir det dusch (med mej) ibland badar han i badkaret, antingen sitter han själv eller med mej eller pappan. då har vi alltid barnolja, brukar ha barnängens eller aco. tvättar han med tvättlapp de dagar han inta badar.
    han får massage ganska ofta också, då har vi smålivs massageolja, så då blir han ju insmord! annars smörjer vi han inte med nått, förutom inotyl om ahn är röd i rumpan.

• kajsa835

jag ska förhoppningsvis va hemma till augusti jag med, om vi får dagarna att räcka till. nån som vet hur det är det där med att man måste ta fem dagar/vecka efter barnets ettårsdagför att behålla sin sgi. kan man ta lägstanivådagar och sgidagar blandat då? tycker man pRATAR MED FK VARANNAN DAG, OCH ALLTID GLÖMMER FRÅGA (oj, det blevvisst stora!...) nått man gått och tänkt på, det är så mycket att hålla reda på. iallafall, efter det är pappan förmodligen ledig, två eller tre månader också.

malkolm sover två gånger på dagen, ca 12 och ca 15:30, en timme varje. och somnar för natten vid 21, vaknar alltid nio.

han har sex tänder, fyra uppe och två nere

och har precis börjat klappa händerna och igår jollrade han både mamma och pappa! vinkar gör han också, och står på alla fyra och gungar.

• kajsa835

manja vad roligt attt hon härmar hosten!

jessi74, vad bra hoppas det är så. då kan vi nog få det att räcka till

• kajsa835

vi har gått till bvc varje månad tills han blev sex mån, efter det är det varannan.

hur gör ni med kudde i spjälsängen nu när de är så rörliga och vrider ochrullar i sängen på natten? tog bort malkolms kudde nu när vi sänkte sängen, men det ser så tomt och omysigt ut! fast han sover alltid utan kudde i våran säng iof...
    men ni som har kudde, vilken sort har ni nu?

ikväll natta jag malkolm i spjälsängen och det tog bara 15-20min eller nått! han brukar vanligtvis ammas tillsömns i vår säng, men idag la jag han i sin säng när han ätit klart och satt brevid tills han somnat, utan problem! kanske har funkat förr, men har aldrig provat innan för vi trodde verkligen inte det skulle va så lätt. vilket det säkert inte är imorn...

• kajsa835

jca
    har ni en sån där platt som är nån slags skummgummi? har sett nått sånt på jysk har jag för mej, är den bra allså
    hoppas det är nått som håller i sej med grabbarna våra! precis så är det mmed malkolm med, han slutar amma själv och ligger i famnen och myser och pillar lite på mej eller så.

• kajsa835

malkolm hade en babykudde från rätt start innan, nu har han ingen, men jag ska prova med en av våra som är helt platt och inte så bullig liksom.
    igår somna han med näsan upptryckt mot spjälskyddet och låg och flåsa liksom på tvärsen i sängen med nacken böjd helt bakåt... jag fick lägga rätt han när han somnat annars hade han nog vaknat med nackspärr.

malkolm brukar ha ost på mackan eller bara smör, för osten ramlar ganska ofta av...

• kajsa835

oj, vad tidigt dom vaknar! menar ni vaknar för att gå upp, eller bara vaknar till?
    vi går inte upp förrns nio, då vaknar malkolm, han har gjort det sen han föddes! (förutom idag då gick vi upp åtta, men vi skulle vart på bvc egentligen men bvctanten va sjuk)
    fast det beror nog också på när de somnar för kvällen och om de sover hela natten eller inte kan jag tänka mej.

nån som gör egen vegetarisk barnmat?
    behöver lite recept!
    malkolm får både vanlig och veg (jag äter inte kött, men killen gör)

• kajsa835

sotardotter
    tack för tipset! har aldrig tänkt på man kan blanda i välling!
    han brukar få samma som vi äter också (utan salt) men behöver lite recept så man kan gö storkok till de gånger det inte passar med vår mat.

• kajsa835

jessi74
    använder din flicka napp?
    hur går det med avvänjningen? malkolm har börjat amma fler gånger på natten nu, och jag vet också han inte är hungrig, han vaknar vid 12 första gången, innan va det vid 04-05...
    men han har inte napp, och vill absolut inte ha. hade ni köpt vyssanlull tassar, funkar dom?
    behöver också nått sätt att hjälpa han att somna om, ibland räker det att han snuttar ½minut, så vänder han sej om och somnar!
    på kvällen nattar vi han i spjälisen och det funkar, men inte att få han att somna om.

nu har malkolm också börjat vakna tidigare, sju istället för nio! han som vaknat nio varenda dag sen han föddes! när är det klockan ska ställas om?

Svar på tråden Junibebisar del 3