Inlägg från: Kim Possible |Visa alla inlägg
  • Kim Possible

    Attentatet i Paris: Vad säger ni muslimer?

    Väldigt obehagligt att se hur människor sitter och försvarar detta, jag fick hakan i golvet när jag läste tråden och ser åsikter som "de får skylla sig själva". 

    Man får i ett fritt samhälle aldrig, aldrig låta denna typen av krafter vinna eller försöka göra dem till lags genom tystnad och censur. Inte heller säga "skyll er själva" till offren för den här typen av religiös extremism och terrorism. 

    Jag mår illa. 

  • Kim Possible
    Flash Gordon skrev 2015-01-08 08:04:59 följande:
    Och detta inlägg visar precis på det jag skrev om ovan.

    Fenomenet med att "vanliga" muslimer (som inte själva mördar "otrogna") egentligen inte har några större problem med det som hänt är mer utbrett än vad vi vill tro.
    Hon är inte att betrakta som "vanlig muslim", skulle jag vilja hävda.
  • Kim Possible
    Lord Hans skrev 2015-01-08 13:44:29 följande:
    Rita du skämtteckningar av vem du vill, varför skulle jag bry mig i det? Sen kan man ju fråga sig hur smart man är när man provocerar organisationer som ISIS endast för att visa att man kan.

    För det var ju det tidningen gjorde, provocerade världens kanske mäktigaste icke statliga organisation för att visa att de minsann kan komma undan med det. Det slutade inte så bra.
    Hm, de har även drivit friskt med katolska kyrkan (liksom fundamentalistiska judar och en rad andra religiösa grupper samt även politiker), en organisation som jag nog ser som betydligt mäktigare än IS. Det har dock inte skett några terrordåd från den fronten, vad det nu beror på...

    Ska man sluta ifrågasätta, kritisera och driva även med andra religioner och grupper, bara för att "de kan ju vara farliga"? Jag anser inte det, då lägger man makten i händerna på extremister. 
  • Kim Possible
    Jesuskristus skrev 2015-01-08 16:01:37 följande:
    Som sagt det är en falsk profet som far med irrläror. Jesus sade att den som följer svärdets väg ska dö av svärdet. Våld föder våld. Islam är en falsk lära. Hur mycket jag än önskar att muslimer också skulle nå himlen då vet jag och andra kristna att helvetet väntar dem. Den enda vägen till Gud är genom Jesus kristus.
    Om du vill missionera och predika kan du väl starta en egen tråd och ge fan i att kapa den här som handlar om något helt annat. 
  • Kim Possible
    Jesuskristus skrev 2015-01-08 16:28:35 följande:
    Jaha så en tråd om tro har inte med Jesus att göra. Endast ateister är välkomna. Ja så är det i Sverige. Kristna förföljs och spottas på för att vi vill ert bästa. Sorgligt.
    Vad är svårt att förstå? Tråden är ingen allmän diskussionstråd om tro, vill man hitta eller starta sådana kan man med fördel gå in under kategorin "religion", vilken i sin tur ligger under "samhälle". 

    Har du inget att säga om den faktiska händelse tråden handlar om tycker jag du ska göra just som jag beskrev. 

    Det betyder inte att du blir tystad eller att du inte har yttrandefrihet. För att tro eller inbilla sig det måste man vara bra pantad. 
  • Kim Possible
    Jesuskristus skrev 2015-01-08 16:45:51 följande:
    Det där är bara tomma ord. Egentligen vill ni tysta mig för att jag är kristen och sen sitter ni här och är arga på terroristerna när ni har exakt samma åsikter som terroristerna. Men OK nu går jag för jag förstår att jag inte ses som en människa av er och att jag saknar mänskliga rättigheter. Ni är precis som terroristerna. Må Gud förlåta er för ert hat.
    Du glömde visst en sak när du i din iver att missionera reggade ditt konto här, nämligen att läsa forumreglerna. Dessa har du överträtt i de flesta av dina inlägg, på ett eller flera sätt.

    Bara så att du förstår när du får inlägg bortplockade, för det kommer du förhoppningsvis att få, att det inte handlar om att du inte ses som människa eller att du inte har yttrandefrihet och allt vad trams du skrivt, utan om att du inte följer de regler som forumet satt upp. 

    Men du är förstås fri att tro på vilket trams du vill, om det gör dig lycklig, det kan ingen ta ifrån dig. 
  • Kim Possible
    Muslimsktjej skrev 2015-01-08 18:22:40 följande:
     Är det inte lika illa oavsett vem som dör? 
    Det tycker du ju inte själv, eftersom du försvarar dödande i guds namn, så varför måste hen tycka det? Lite konsekvens om jag får be. 

    Med det sagt så tycker jag man bör bortse från uppenbara trollinlägg, spam och nyreggade användare som så uppenbart vill kasta lite glöd på brasan. De bara förstör diskussionen. 

    Kan vi snälla hålla oss  till ämnet i trådstarten nu, alla?
  • Kim Possible
    Anonym (V) skrev 2015-01-08 19:26:33 följande:
    För att du är muslim.
    Nej, för att hen är jihadist förmodligen, vilket inte är samma sak som att vara muslim. 

    Tyvärr är de flesta muslimer som syns och hörs (iaf på FL) fundamentalister, vissa är uttalade jihadister wahabister, andra är mer modesta men har ändå mer extrema åsikter och syn på islam än gemene muslim. Du får lära dig skillnaden. 
  • Kim Possible
    Flash Gordon skrev 2015-01-09 10:28:44 följande:

    Det var signaturen KimPossible som påstod att jihadister inte var muslimer som jag svarade .
    Nej, det påstod jag inte. Om du läser mitt inlägg igen, ordentligt, så ser du att jag skrev "hen är förmodligen jihadist, vilket inte (och här kanske jag skulle ha lagt till ett "alltid" eller nåt) är samma sak som att vara muslim. 

    Min poäng var alltså att personen som diskuterades inte hade de åsikter hon hade för att hon var _muslim_, utan för att hon var jihadist(isk och fundamentalistisk muslim). Jag skrev alltså _inte_  att jihadister inte var muslimer.

    Jag trodde det framgick ganska klart, men glömde bort att jag var på FL och därför borde ha utbroderat texten ytterligare för att undvika missförstånd. 
  • Kim Possible
    Anonym (Jag vet) skrev 2015-01-09 11:01:36 följande:

    Varför är det töser som konverterat till islam, som så ofta är de som är mest stelbenta? Försvarar sin nya tro och ideologi utan någon som helst eftertanke. Är de så angelägna om att "göra rätt"? För att de annars har väldigt svårt för att accepteras av sin nya klan? Svenska, blonda, "lättfotade" flickor står nog inte högt i kurs hos den nya muslimska släkten. Och då slår man knut på sig och fullkomligt tar avstånd ifrån allt västerländskt för att höja sitt värde som tyvärr är alltför ofta väldigt lågt i det muslimska samfundets ögon. 

    Samma fenomen i den här tråden. Försvarstal in absurdum.

    Ni vet vilka ni är.


    Jag såg en undersökning (hur korrekt den är vete fasen, men...) i någon tidning för nåt halvår sen, där man sett att andelen konvertiter/revertiter var rätt hög just i fundamentalistiska kretsar och bland de som stödde terrorverksamhet ideologiskt och ekonomiskt. Många konvertiter/revertiter skulle alltså enligt tidningen söka sig just till den mer fundamentalistiska sidan av islam.

    Rätt intressant, men det kanske är som med nyblivna golfare, eller för den delen nyblivna ickerökare - de tenderar att bli helt rabiata i sitt nya intresse och gå all-in. Däremot tror jag inte riktigt på din teori, det finns manliga konvertiter/revertiter också, och även de söker sig tydligen till mer hard core-kretsar. 
  • Kim Possible
    Flash Gordon skrev 2015-01-09 11:24:47 följande:
    Ja, du skriver otydligt och behöver korrigera när du skriver "... jihadist ... vilket inte är samma sak som att vara muslim". 

    Kanske skriver du för fort för mig.

    Men är vi överens om att jihadister ÄR muslimer?
    Kanske det. Det är som sagt alltid bäst att vara övertydligt i skriftspråk. 

    Ja, vi är överens. Om de ser sig själva som muslimer så har jag ingen anledning att säga emot det, jag har inte tolkningsföreträde.  Däremot vänder jag mig emot att alla muslimer skulle vara jihadister, för det är väldigt långt från sanningen. Mina muslimska vänner instämmer i det. 
  • Kim Possible
    Froststar skrev 2015-01-09 11:27:54 följande:
    Var inte till mig men måste bara svara på just en sak här. Jag har nämligen påpekat det där för en konvertit för några dagar sedan och hon erkände att jag inte är helt fel om syftet.

    Det finns inga (elller väldigt, väldigt få) revertiter. Revertit betyder att någon har konverterat från t.ex. islam till kristendom och sedan tillbaka till islam. Det är nog inte många av den sorten du hittar.

    Enda anledningen till att de kallar sig själva för revertiter är i propagandasyfte. Att islam skulle vara den enda sanna läran som de vill pränta in i folks undermedvetna och att alla som konverterat är hemvändande själar som tidigare varit vilse.

    Så snälla, använd inte ordet i fel mening, för det är ytterligare ett steg i fel riktning för vårt samhälle.
    Ordet nämndes i artikeln jag läste, och användes som jag förstod även om de som konverterat från kristendom till islam direkt. Revertit eftersom de betraktar islam som  den enda sanna läran och enligt dem är alla från början födda som muslimer men blir lurade på villovägar. Nåt sånt. 

    Jag lägger ingen värdering i ordet alls, och brukar inte använda det heller men gjorde det nu eftersom det nämnts i det jag läst. 
  • Kim Possible
    Rikard skrev 2015-01-09 11:41:34 följande:
    Om man använder ordet revertit om dem som har konverterat till islam finns en risk att man ofrivilligt stöder den bisarra lögnen att alla skulle ha fötts som muslimer.
    Man bör vara försiktig när man använder extremisternas egen terminologi och verklighetsbeskrivning.
    Fast det säger väl sig självt att det är ren smörja, utom för en klick förvirrade galningar? 

    Men visst ska man vara försiktig med att sprida myter eller glorifiera galenskap, som sagt så använder jag inte ordet i vanliga fall, men eftersom det nämndes i artikeln att vissa benämnde sig så skrev jag som jag gjorde. 
  • Kim Possible
    Letitia skrev 2015-01-09 16:56:26 följande:
    Då har deras föräldrar inte haft råd att ha dem i Koranskola tillräckligt många år. Min kurdiske vän Mustafa gick t.ex. i Koranskola i åtta år, vid sidan av den vanliga skolan (i Turkiet). Han talar inte arabiska flytande, men han förstår det obehindrat i tal och skrift.
    De muslimer jag känner har haft rika föräldrar nog att låta dem gå i koranskola (antar jag), men det har aldrig varit aktuellt. Vad jag har fått höra iaf. Nu umgås jag inte med fundamentalister (av någon sort), så det kan ju bero på att de muslimer jag känner är mer sekulariserade och i vissa fall mest att betrakta som muslimer till namnet, ungefär lika troende som vilken ljumt kristen svenne som helst som ber till gud enbart när livet krisar. 

    Din generalisering håller dock inte, alltså att alla muslimer över hela världen som har råd sätter sina barn i koranskola. Det låter mest som skräckpropaganda faktiskt, precis som de generaliseringar du gjorde i inlägget före, men det har Rikard redan kommenterat så bra.
  • Kim Possible
    Letitia skrev 2015-01-09 16:56:26 följande:
    Då har deras föräldrar inte haft råd att ha dem i Koranskola tillräckligt många år. Min kurdiske vän Mustafa gick t.ex. i Koranskola i åtta år, vid sidan av den vanliga skolan (i Turkiet). Han talar inte arabiska flytande, men han förstår det obehindrat i tal och skrift.
    De muslimer jag känner har haft rika föräldrar nog att låta dem gå i koranskola (antar jag), men det har aldrig varit aktuellt. Vad jag har fått höra iaf. Nu umgås jag inte med fundamentalister (av någon sort), så det kan ju bero på att de muslimer jag känner är mer sekulariserade och i vissa fall mest att betrakta som muslimer till namnet, ungefär lika troende som vilken ljumt kristen svenne som helst som ber till gud enbart när livet krisar. 

    Din generalisering håller dock inte, alltså att alla muslimer över hela världen som har råd sätter sina barn i koranskola. Det låter mest som skräckpropaganda faktiskt, precis som de generaliseringar du gjorde i inlägget före, men det har Rikard redan kommenterat så bra.
  • Kim Possible
    Anonym (Inte rätt!) skrev 2015-01-10 20:40:58 följande:
    Men kan du sluta citera mina inlägg? Jag vill inte diskutera med en människa som dig. Och jag har anmält ditt inlägg då du sprider falska anklagelser!
    Vad är det du ser som "falska anklagelser"? 
  • Kim Possible
    Anonym (mot oss alla) skrev 2015-01-11 19:37:42 följande:

    När jag läser den här tråden känner jag mig lätt uppgiven. 
    Extremister som förespråkar mord av otrogna och hyllar terrordådet.
    Rasister som pumpar tragedin till sista blodsdroppen för att få igenom sin agenda.
    Det är lätt att tro att så ser världen ut, man blir så lätt hemmablind.
    Men så kommer jag ihåg dom muslimer jag känner och hur dom resonerar och hur starkt dom tar avstånd från alla våldshandlingar som begås i deras religions namn.
    Hur dom går till jobbet, betalar sina räkningar och lever sina liv, precis som alla andra, och så kommer jag ihåg att det är så dom allra flesta muslimer är. 

    Sen läser jag det här och jag blir alldeles varm, för det är så häftigt, en jäkla miljon människor går ut samtidigt för att hylla friheten och protestera mot terror.
    Det är så häftigt och starkt. 

    www.dn.se/nyheter/varlden/bildspecial-miljon-pa-marsch-i-paris/


    {#emotions_dlg.flower} Du satte ord på mina tankar. Tack!
Svar på tråden Attentatet i Paris: Vad säger ni muslimer?