• matildaaf

    Skicka varan innan jag får pengarna ifrån Bank of England?

    Hej!

    Jag ska sälja en mobiltelefon och har fått en intresserad i England. Hon är svensk & talar svenska och vi har varit överens och hon skulle överföra pengarna igår. 

    I morse fick jag ett mail där det stod:

    ''Vänligen kontrollera din spam och skräppost e-post, för meddelandet
    från Bank of England fick jag ett meddelande från Bank of England i
    min skräppost låda ......Jag har gjort betalningen via min Bank of
    England.
    Allt du behöver göra nu är att du ska gå till närmaste postkontor och
    skicka paketet till min adress ovan idag via (Registered Mail
    International eller EMS International Express), då efter att du mailar
    försändelsen nummer Bank of England, så att banken kan överföra dina 3500:- till
    ditt konto idag liksom ..... Snälla använd inte (Postpaket Utrikes
    International) eftersom det kommer vara mycket långsam att leverera,
    Only (Registered Mail International eller EMS International Express)
    för  snabb och säker leverans .........''

    Jag undrar. Ska jag verkligen, verkligen skicka iväg telefonen innan jag får mina pengar? Hon känns ju pålitlig men man vet aldrig säkert..  Jag har inte heller fått något mail ifrån Bank of England ännu. 

    Hoppas någon har erfarenheter & tips... 

  • Svar på tråden Skicka varan innan jag får pengarna ifrån Bank of England?
  • Noname00
    bängolle skrev 2015-01-08 12:12:06 följande:

    Det kan ju va så att det råder mobiltelefonbrist i England, så dom tvingas importera begagnade telefoner från Sverige. I så fall är det nog ingen fara.


    Det är inte en anledning att skicka telefonen innan pengarna har kommit.
  • Noname00

    Varför ska du en skicka iväg den innan du fått pengarna?
    Jag förstår inte riktigt hur man tänker då.
    Det är en av de äldsta blåsningarna på internet, alltid någon som befinner sig i england eller på resa någon oljeplattform på nordsjön m.m.

    Du mailar bara tillbaka och säger va bra du skickar telefonen när pengarna har kommit in.

  • Themis

    Den sortens affärer gör man nog bäst i att avstå från.

    Bedrägeriaffärer alltså...


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Nyfikna72
    Noname00 skrev 2015-01-21 18:34:21 följande:

    Det är inte en anledning att skicka telefonen innan pengarna har kommit.


    Det var nog stora ironiläget påslaget i den tråden.........
  • zZzZz

    "Hon är svensk & talar svenska "

    såg mer ut som en kass google translate översättning... :)

    Läser man texten ordentligt så ser man att personen inte pratar svenska, utan det är en google översättning :)

  • johndoehelper
    Verka vara samma person som försökte lura mig.
    Detta är ett bluff mail! I mitt fall så skulle person överföra pengar till mitt PayPal konto. Ett mail, från vad jag trodde från början var från PayPal, bekräftade att en insättning har gjorts.

    Jag ville bara dubbelkolla på mitt PayPal konto att det verkligen finns pengar insatta från den personen. Men det visade sig att ingen överföring hade gjorts.
    Jag granskade mailet som jag hade fått, och det visade sig att mail adressen inte var från PayPayl utan något helt annat; online-service@emergencymail.com

    PayPal och Blocket är informerad om mitt fall och jag hoppas att person åker fast.
    Lycka till!
  • Nyfikna72

    Samma person? Herregud lever en del instängda i källare utan kontakt med omvärlden ? Numera är det ju så vanligt att man snudd på ska utgå ifrån att allt är ruffel och båg.......

  • habiballahafg

    jag försöker sälja min bärbar dator på Blocket och fick mejl idag att en person som heter Rebecca och bor i London är intresserad att köpa den och vi kommit överens att hon överföra pengar till mig men när jag fick ett bekräftelse från Bank of England så att mail adressen är inte ifrån bankofengland.co.uk för mig som är webmaster var det lite orimligt och därför först skickade mejl till BankOfEngland och sen sökte på nätet för mail adressen så kom fram till den här tråd. 
    Den som jag förstod hittills är att hon eller personen som lägger bakom detta försökte lura mig. (min dator kostar 15 000 kr) 
    Jag läste också här i tråden att hon har lite problem med svenska och det stämmer p.g.a hon kan inte förklara bra om att hur jag ska skicka men först tänkte att det är mitt språkbrist som kan inte fatta :) 
    I alla fall jag väntar nu på BankOfEnglands svar vilket jag vet vad det kan vara redan. Skickade också ett mail till Blocket. 
    Vi måste dela vår info om det här personen över nätet (på flashback osv) så att ingen kommer hamna.
    MVH och tack för alla som tydliggjorde dess för mig. 

  • habiballahafg

    Svaret som jag fick från BankOfEngland: 


    Thank you for bringing this to our attention. We can confirm that the email you received did not generate from the Bank of England.  We draw your attention to the following link to our website which contains a statement concerning financial fraud and identity theft: 


     


    www.bankofengland.co.uk/documents/fraudulentemails.pdf


     


    I should explain that the Bank of England is the central bank of the United Kingdom and our role is different from that of high street banks. We now do little commercial banking business as we mostly act as bankers to the government and other banks, we do not provide private accounts or banking facilities for members of the public.


     


    May I also draw your attention to Action Fraud, the UK's national fraud and internet crime reporting centre. You can access the following link to their website: http://www.actionfraud.police.uk/  where you will find useful information, including prevention advice.  Should you wish to, you can also report an incident to them online. 


     


    The information you supplied will be passed to the Bank of England?s Security Division. We should add that we are unable to look into incidents directly on behalf of individual enquirers, nor can we assist people in recovering any losses they may have incurred. The Bank of England will, however, investigate the use of its name, wherever possible, to try and prevent further incidents of this nature.


     


    Should you have further concerns in this matter, please contact your local Police authority.

  • Nyfikna72

    Herregud, måste man skriva till bank of england för att förstå att det är ruffel och båg? Varför skulle en person från england vilja ha en dator från sverige? De är både billigare och enklare att skaffa en där isåfall........

  • Emmolito

    gud va glad jag blir att jag tittade lite noga på mailet jag fått av en tjej från england, såg denna mail online-service@emergencymail.com innan paypal mailen, och googlade de för att se om det var nåt skumt, och då hittade jag er tråd, och de är precis en rebecca med dålig svenska  som vill köpa min dator, gud va glad jag blir att jag hitta detta innan jag skickade de. 

  • Yxan3

    Nu vill Rebecca köpa min dator med.
    och så har hon bytt namn med....

    Vänligen kontrollera din spam och skräppost e-post, för meddelandet
    från Bank of England fick jag ett meddelande från Bank of England i
    min skräppost låda ......Jag har gjort betalningen via min Bank of
    England, så här är namn och adress du skickar dator i London nedan,


    Namn: Rosemary Ojugbana
    Address:55,Castlemaine,Culvert Road,
    City:Battersea London.
    Post Code:SW11-5BG
    United Kingdom.
    +44756123245




    Allt du behöver göra nu är att du ska gå till närmaste postkontor och
    skicka paketet till min adress ovan idag via (Registered Mail
    International eller EMS International Express), då efter att du mailar
    försändelsen nummer Bank of England, så att banken kan överföra pengar
    till ditt konto idag liksom ..... Snälla använd inte (Postpaket
    Utrikes International) eftersom det kommer vara mycket långsam att
    leverera,Only (Registered Mail International eller EMS International
    Express) för  snabb och säker leverans .........

    I think not!

  • AkeBjorn

    Ville bara uppdatera tråden och tala om att den här bluffen fortfarande pågår.

    Första mailet jag fick lyder som följer:

    Vänligen kontrollera din spam och skräppost e-post, för meddelandet
    från Paypal k fick jag ett meddelande från Paypal i min skräppost låda
    ......Jag har gjort betalningen via min Paypal,så här är namn och
    adress du skickar de 2 telefonerna i Manchester nedan,


    Namn:Aye Obode
    Address:4,Willow Bank
    C-Lane,
    City:Manchester
    Post Code:M9-4WH
    United Kingdom.
    +44756123245




    Allt du behöver göra nu är att du ska gå till närmaste postkontor och
    skicka paketet till min adress ovan idag via (Registered Mail
    International eller EMS International Express), då efter att du mailar
    försändelsen nummer Paypal, så att Paypal kan överföra pengar till
    ditt konto idag liksom ..... Snälla använd inte (Postpaket Utrikes
    International) eftersom det kommer vara mycket långsam att leverera,
    Only (Registered Mail International eller EMS International Express)
    för snabb och säker leverans .. ......

    Sedan fick jag ett bluffmail som såg ut att vara från PayPal:



    Därefter fick jag ett annat mail, också från en bluff-adress som verkade vara från paypal:



    Även ett tredje mail dök upp i inkorgen:



    Uppmärksamma den lite väl underliga ordalydelesen samt att "ensamrtt" är felstavat.

    Tanken enligt kontakten var ju att jag skulle få pengarna på mitt konto efter att jag skickat över kolli-id.

    Har nu upprättat en polisanmälan om bedrägeri samt gjort en reklamation till postnord för att stoppa paketet, och förhoppningsvis få det returnerat till mig. 

  • evunia88

    Har fått exakt samma mail och oturligt nog skickade jag iväg min (mycket gamla knappt fungerande) iPad. Blev alltså lurad. Postnord lyckades inte stoppa paketet på arlanda trots att jag ringt 3-4 gånger senaste dagarna. Lurendrejare!!!  

    (Mailet ser ut så här: Vänligen kontrollera din spam och skräppost e-post, för meddelandet från Paypal k fick jag ett meddelande från Paypal i min skräppost låda ......Jag har gjort betalningen via min Paypal,så här är namn och adress du skickar Ipad i UK nedan,   Name:Aye Obode Address:4,Willow Bank,C-Lane, City:Manchester. Post Code:M9-4WH United Kingdom. +44756123245    Allt du behöver göra nu är att du ska gå till närmaste postkontor och skicka paketet till min adress ovan idag via (Registered Mail International eller EMS International Express), då efter att du mailar försändelsen nummer Paypal, så att Paypal kan överföra pengar till ditt konto idag liksom ..... Snälla använd inte (Postpaket Utrikes International) eftersom det kommer vara mycket långsam att leverera, Only

  • felix le chat

    Herregud

    Man behöver ju bara wikipedia Bank of England för att förstå att det är
    deras riksbank.

    Om jag tex köpte din telefon och skrev;
    " Jag har nu skickat pengar från mitt konto hos Riksbanken"

Svar på tråden Skicka varan innan jag får pengarna ifrån Bank of England?