• Anonym (trött mamma)

åh, idiot!

Hej! 
    Hoppas nån här kan hjälpa mig, jag behöver lite tips och råd. 

Barnens pappa kom idag och sa "från februari byter jag helger på umgänget". 

Vi har haft samma dagar o helger sen separation (3år sedan), nåt som är bestämt i medling med soc. Anledningen till att vi har det som vi har är för att jag har äldre barn och veckorna/helgerna ska passa ihop så jag är barnledig helt varannan helg. 

Detta har han nu ensam beslutat är dags att ändra på?! :/ Jag protesterade högljutt och sa att OM han vill byta ska det först pratas om sinsemellan och om vi inte är överens (kommer liksom inte hända) får han ringa soc igen och ta det den vägen. jag byter inte och kommer inte lämna ifrån mig barnen på fel helg för att han återigen han fått nån ryck. Det här är troligtvis för att hans bror är nyseppad och har "fel helger" eller att hans nya har nåt ivägen för hans helger. Allt är viktigare än barnen, har alltid varit. 

Hur gör jag nu? Ska ringa soc imorgon men tänkte om nån har nåt tips på vägen?

• Svar på tråden åh, idiot!
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-08 18:09:23 följande:

Hej! 
    Hoppas nån här kan hjälpa mig, jag behöver lite tips och råd. 

Barnens pappa kom idag och sa "från februari byter jag helger på umgänget". 

Vi har haft samma dagar o helger sen separation (3år sedan), nåt som är bestämt i medling med soc. Anledningen till att vi har det som vi har är för att jag har äldre barn och veckorna/helgerna ska passa ihop så jag är barnledig helt varannan helg. 

Detta har han nu ensam beslutat är dags att ändra på?! :/ Jag protesterade högljutt och sa att OM han vill byta ska det först pratas om sinsemellan och om vi inte är överens (kommer liksom inte hända) får han ringa soc igen och ta det den vägen. jag byter inte och kommer inte lämna ifrån mig barnen på fel helg för att han återigen han fått nån ryck. Det här är troligtvis för att hans bror är nyseppad och har "fel helger" eller att hans nya har nåt ivägen för hans helger. Allt är viktigare än barnen, har alltid varit. 

Hur gör jag nu? Ska ringa soc imorgon men tänkte om nån har nåt tips på vägen?

Har ni alltså ett fastslaget umgänge, dvs socialnämnden har godkänt det som umgängesavtal, eller är det bara en muntlig överenskommelse?
    Är det fastslaget kan han inte ändra, ett muntligt kan han ändra OM ni har gemensam vårdnad. Har du enskild så bestämmer du.
    Alternativet är att du stämmer honom på umgänget.
    Har han bara helger?
    Och bor dina andra barn stadigvarande hos dig, eller är helgerna enda chansen för syskonen att träffas? Isåfall skulle du vinna om du stämmer.

• Anonym (-)
    Anonym (100%) skrev 2015-01-08 18:58:37 följande:

Oavsett om man är 2 vuxna så är man ju inte barnledig ändå.

Jag tillhör för övrigt skaran med ensamstående föräldrar. Eftersom mitt barn inte har någon pappa alls har jag fullt upp ALLA dagar, inga varannan helg ledigt här inte.

Jag anser att när man skaffar barn så får man ta med i beräkningen att vara barnledig är inget man kan förvänta sig att vara. Det ingår inte i dealen när man blir förälder att man ska vara "fri" från barnen varannan helg. Om man skulle få vara det så är det en bonus(om man nu vill det). I alla fall så är det absolut inte ett argument för att inte ändra umgängeshelg.

Det blir märkligt när TS surar för att pappan inte alls tänker på barnen när han vill byta när TS argument för att inte göra det är helt själviska.

Mm, men nu är det så att alla inte har det som du. Vissa har möjlighet att få en barnfri helg och det kan vara bra att ta det ibland.

Varför ändra på ett vinnande koncept!?
  • Anonym (100%)
    Anonym (-) skrev 2015-01-08 20:12:33 följande:
    Mm, men nu är det så att alla inte har det som du. Vissa har möjlighet att få en barnfri helg och det kan vara bra att ta det ibland.

Varför ändra på ett vinnande koncept!?
    Det var inte det som var frågan. Jag tycker också att det är trevligt med en barnfri helg men jag tycker fortfarande inte att barnfria helger är ett giltigt argument för att inte ändra ett umgängesschema
  • Kjell2

Finns det av familjerätten eller domstol fastställt umgängesschema kan man inte ändra utan att båda föräldrarna är överens. Annars kan ni båda göra hur som helst.

• chrissepisse
    Anonym (100%) skrev 2015-01-08 20:17:23 följande:
    Det var inte det som var frågan. Jag tycker också att det är trevligt med en barnfri helg men jag tycker fortfarande inte att barnfria helger är ett giltigt argument för att inte ändra ett umgängesschema

Det beror väl på vad motargumentet är, eller? Under förutsättning att det är som TS tror, att pappan vill byta helger för att det passar hans vänskaps- och kärleksrelationer bättre, tycker jag att det är mest rimligt att inte göra någon ändring. Han är ju trots allt barnledig en förkrossande majoritet av sin tid. Jag tycker inte alls att det är orimligt att TS vill ha varannan helg helt barnfri när det finns en till förälder med i bilden som kan ta hand om barnen.
  • nevermind

Vilka jävla idioter det finns härinne...

Att TS får varannan helg barnfri är en lyx, en bonus. Klart hon ska ta chansen.

Prio ett är ändå att syskonen ska få träffas. Jätteviktigt!!

TS, bry dig inte om andras tjafs. Jag tycker inte att det är fel att vilja ha barnfria helger. Du är inte bara mamma, du är så mycket annat också. Och kul att ha en morsa som bara sitter hemma jämt och blir gammal och sur. Inte.

• MxMeNow
    nevermind skrev 2015-01-08 20:48:14 följande:

Vilka jävla idioter det finns härinne...

Att TS får varannan helg barnfri är en lyx, en bonus. Klart hon ska ta chansen.

Prio ett är ändå att syskonen ska få träffas. Jätteviktigt!!

TS, bry dig inte om andras tjafs. Jag tycker inte att det är fel att vilja ha barnfria helger. Du är inte bara mamma, du är så mycket annat också. Och kul att ha en morsa som bara sitter hemma jämt och blir gammal och sur. Inte.

Det var ju just det många reagerade på, att det Inte var prio ett för Ts, hennes barnfria helg var prio ett.
  • chrissepisse
    MxMeNow skrev 2015-01-08 20:51:14 följande:
    Det var ju just det många reagerade på, att det Inte var prio ett för Ts, hennes barnfria helg var prio ett.

Med tanke på hur mycket TS har barnen, lär nog syskonen träffas tillräckligt ändå. Jag tycker det är så märkligt att inte en enda av er som har gått hårt åt TS verkar, ens för en sekund, ha ifrågasatt pappans prioriteringar. Han är väl lika mycket förälder som TS?
  • MxMeNow
    chrissepisse skrev 2015-01-08 20:55:31 följande:

Med tanke på hur mycket TS har barnen, lär nog syskonen träffas tillräckligt ändå. Jag tycker det är så märkligt att inte en enda av er som har gått hårt åt TS verkar, ens för en sekund, ha ifrågasatt pappans prioriteringar. Han är väl lika mycket förälder som TS?

Hur vet du hur mycket TS har barnen, har hon svarat på det för då har jag missat det?
  • Anonym (Och)

Vilka idiotiska människor de finns, men det är ju ingen överraskning precis. Ts skriver att pappan vill byta helger så att han ska kunna gå ut o festa med en annan pappa då hans barn har motsatt helg. Ja om man har barn så ska man tänka på deras bästa, men om mamman är utbränd tror ni då hon är en bra mamma?? Pappan har bara barnen vv helg. Man slutar inte vara människa för att man blir mamma eller pappa. Ni som inte har lyxen med barnfritt, de har inte jag i heller ofta alls men ts ex ska ju ha barnen varannan helg och då kan de lika bra inträffa så att ts kan fortsätta vata en bra mamma

Svar på tråden åh, idiot!