• Anonym (trött mamma)

åh, idiot!

Hej! 
    Hoppas nån här kan hjälpa mig, jag behöver lite tips och råd. 

Barnens pappa kom idag och sa "från februari byter jag helger på umgänget". 

Vi har haft samma dagar o helger sen separation (3år sedan), nåt som är bestämt i medling med soc. Anledningen till att vi har det som vi har är för att jag har äldre barn och veckorna/helgerna ska passa ihop så jag är barnledig helt varannan helg. 

Detta har han nu ensam beslutat är dags att ändra på?! :/ Jag protesterade högljutt och sa att OM han vill byta ska det först pratas om sinsemellan och om vi inte är överens (kommer liksom inte hända) får han ringa soc igen och ta det den vägen. jag byter inte och kommer inte lämna ifrån mig barnen på fel helg för att han återigen han fått nån ryck. Det här är troligtvis för att hans bror är nyseppad och har "fel helger" eller att hans nya har nåt ivägen för hans helger. Allt är viktigare än barnen, har alltid varit. 

Hur gör jag nu? Ska ringa soc imorgon men tänkte om nån har nåt tips på vägen?

• Svar på tråden åh, idiot!
  • Anonym (-)
    Anonym (*) skrev 2015-01-08 22:34:26 följande:
    Var står att TS är ensamstående, jag har missat det?
    Oavsett så är det hennes barn och hennes ansvar, oavsett om hon har tre karlar och femtioelva kvinnor boende hos sig.
  • Anonym (*)
    Anonym (-) skrev 2015-01-08 22:46:11 följande:
    Oavsett så är det hennes barn och hennes ansvar, oavsett om hon har tre karlar och femtioelva kvinnor boende hos sig.
    Men varför drog du då upp att hon är ensamstående?

Varför skrev du så här om du nu tycker det är hennes ansvar?

En ensamstående, vars ex endast tar varannan helg, är nästan aldrig barnfri och har FULLT upp HELT själv övriga dagar.

• BioBonus
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-08 18:59:33 följande:

Borde ha vetat bättre än att skriva här egentligen... EN jäkla formulering o folk går i taket haha.

Det är ju lika mkt barnens helger tillsammans som försvinner som mina lediga, och ärligt - frågan var ju OM NÅGON VET OM MAN FÅR ÄNDRA ETT BESLUT PÅ EGET BEVÅG NÄR DET FINNS SKRIFTLIGT. Inte om ni anser mig vara en bra morsa eller inte. 

Om ni har har ett skriftligt avtal på umgänget så får/kan han inte ändra det på eget bevåg.
  • chrissepisse
    MxMeNow skrev 2015-01-08 22:23:02 följande:
    Wow, helt fritt för egna tolkningar alltså. Särskilt som jag läser vad som faktiskt står skrivet...
    Ja, du är en särdeles förträfflig människa. Trevlig verkar du också vara.

I TS står det "från februari byter jag helger på umgänget". Att tolka det som att pappan har barnen varannan helg är i mitt tycke inte särskilt wild and crazy. Men du vet ju så klart bättre.
  • Anonym (trött mamma)

Såhär är det ; 

Jag har två barn som bor här vv.
    Jag har sen dessa barn som bor hos mig JÄMT, alltid, hela tiden. Förutom vh då pappan ska ha dom. 

När vi flyttade isär bestämde vi att han skulle ha barnen samtidigt som de äldre är hos sin pappa, för att jag skulle få en ledig jävla helg, skjut mig då men man behöver en paus ibland. Men SÅKLART för att barnen skulle vara hos mig samtidigt så jag kan hitta på saker med dom på helger, lov o semestrar. 

Ett halvår in i separation försvann pappan. Slutade hämta barnen, svarade inte i tele. Så var det i över ett år. Sen poppade han upp som gubben i lådan och började ställa krav på umgängestider, tjafsade om kläder, väder,livet. 

Då fick vi samtalstider hos soc (mitt val) för att komma överens. Efter några möten där fastslogs det tidigare umgänget och detta ska fortlöpa tills VI ÄR ÖVERENS I MEDLING OM ANNAT.

Så, fler påhopp om mig som mamma undanbedes, men gärna råd i sakfrågan - kan han bara bestämma sig för att byta? Hur går jag tillväga nu? 

• BioBonus
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-09 07:56:58 följande:

Såhär är det ; 

Jag har sen dessa barn som bor hos mig JÄMT, alltid, hela tiden. Förutom vh då pappan ska ha dom. 

När vi flyttade isär bestämde vi att han skulle ha barnen samtidigt som de äldre är hos sin pappa, för att jag skulle få en ledig jävla helg, skjut mig då men man behöver en paus ibland. Men SÅKLART för att barnen skulle vara hos mig samtidigt så jag kan hitta på saker med dom på helger, lov o semestrar. 

Ett halvår in i separation försvann pappan. Slutade hämta barnen, svarade inte i tele. Så var det i över ett år. Sen poppade han upp som gubben i lådan och började ställa krav på umgängestider, tjafsade om kläder, väder,livet. 

Då fick vi samtalstider hos soc (mitt val) för att komma överens. Efter några möten där fastslogs det tidigare umgänget och detta ska fortlöpa tills VI ÄR ÖVERENS I MEDLING OM ANNAT.

Så, fler påhopp om mig som mamma undanbedes, men gärna råd i sakfrågan - kan han bara bestämma sig för att byta? Hur går jag tillväga nu? 

Du får upplysa honom om att han inte har möjlighet att ändra ert avtal och om han vill ha till en ändring som inte du är med på så får han stämma dig.
    Vägrar han att inse detta så tar du kontakt med FR och bokar ett mötas och så får de hjälpa dig att förklara för honom vad ett avtal innebär.
  • Anonym (trött mamma)
    BioBonus skrev 2015-01-09 08:01:59 följande:
    Du får upplysa honom om att han inte har möjlighet att ändra ert avtal och om han vill ha till en ändring som inte du är med på så får han stämma dig.
    Vägrar han att inse detta så tar du kontakt med FR och bokar ett mötas och så får de hjälpa dig att förklara för honom vad ett avtal innebär.
    Tack! 

Jag förklarade det för honom igår men han bara skrattade åt mig och sa att det "är som HAN vill nu". 

Då ringer jag soc idag, tack igen. 
  • Anonym (-)
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-09 07:56:58 följande:

Såhär är det ; 

Jag tycker att du tar upp detta på nya samarbetssamtal. Där nämner du att om ni måste byta helg, så kommer dina äldre barn aldrig få chansen att träffa dina yngre barn (de är ju trots allt halvsyskon). Ha det som skäl till varför du anser det vara korkat att byta helg - syskonen kommer aldrig att få chansen att ses.
  • Anonym (Ensam mamma)

Som ensamstående mamma håller jag med dig helt och hållet! Självklart förstår jag att du är "rädd om" din ensamma helg, när du annars har alla barn på heltid.

Du har vad jag förstått 4 barn? Två med en pappa och två med en annan pappa? Stämmer det?

• Anonym (-)
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2015-01-09 09:55:36 följande:

Som ensamstående mamma håller jag med dig helt och hållet! Självklart förstår jag att du är "rädd om" din ensamma helg, när du annars har alla barn på heltid.

Du har vad jag förstått 4 barn? Två med en pappa och två med en annan pappa? Stämmer det?

Men herre guh, ja...
Svar på tråden åh, idiot!