• Anonym (J)

Framfall

Jag har insett att jag har framfall och det ger mig total panik, har svårt att bajsa då det känns som att jag inte kan krysta för jag får inget motstånd, det som istället händer är att livmodertappen hamnar alldeles i öppningen. Känner mig ofta kissnödig också och ´har ständigt obehag då jag rör mig . Känner mig helt förstörd  då jag bara är 27 år och bara har 1 barn som nu är 3½ år gammal. Vill gärna ha fler barn men vågar inte . Funderar på självmord då jag inte vågar söka hjälp då det är så otroligt pinsamt

• Svar på tråden Framfall
  • Anonym (C)

Men sånt där går ju att fixa till, rätt vanligt numera faktiskt. Kirurgi för framfall har blivit rutin och dom är rätt skickliga. Men man gör helst inget förrns man är helt klar med barnafödandet. Innan dess kan du få en ring att föra in som håller allt på plats.

Men säg att du inte ska bli gravid igen, då är detta rätt enkelt. Undersökning och remiss till operation. Kan hända att du får vänta lite på en op men du vet att du kommer få en i alla fall. Op kan ju så klart göra ont men du får bra och stark smärtlindring efter så man behöver absolut inte lida. Sen kommer du bli helt återställd och bli av med framfallet. Så det är helt onödigt för dig att gå runt med ångest över detta för det finns ju en lösning på det hela. Det enda du behöver göra nu är att lyfta telefonen och ringa och boka tid, sen rullar det på av sig själv.

PS, har själv opererats för detta och mitt underliv har blivit tom bättre än det var innan förlossningarna och mycket mer känsligare (på ett positivt sätt)

• Anonym (J)

Har haft bättre och sämre stunder men nu på slutet har jag känt av det hela tiden. Men svårt att bajsa har jag haft ända sedan jag födde och det känns som att jag inte har några muskler i mellangården och egentligen känns det som att det bara är ringmuskeln och sen kommer slidan.

• Anonym (J)

C hade livmodertappen åkt ner för dig eller vad det "bara" någon av väggarna som gjort det? Har fått för mig att det är svårare att fixa om det är livmodertappen

• Anonym (vanligt)

Alltså det är jättevanligt att få framfall efter en förlossning, det är absolut inte bara 60+ tanter som lider av framfall. Vill man föda barn får man kallt räkna med framfall, inkontinens osv

• Anonym (J)

Är det verkligen så? jag tycker att man aldrig hör om framfall annat än då det gäller äldre och när de pratas knipövningar sägs det alltid för att undvika framfall när du blir gammal.
    Känner mig i alla fall väldigt ensam och det är jobbigt att alltid tänka på det och inte kunna leva normalt, vågar ju knappt gå en promenad och får ångest att det ska bli värre om jag bär mitt barn, bär en tung matkasse eller bara böjer mig ner.

Känner lite hur ska det vara när jag är 50 när det är såhär nu... Vill ju träna upp mig men känns som detta hindrar mig men samtidigt borde ju en starkare kropp vara bättre för framfallet så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.

• Anonym (vanligt)
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 20:57:23 följande:

Är det verkligen så? jag tycker att man aldrig hör om framfall annat än då det gäller äldre och när de pratas knipövningar sägs det alltid för att undvika framfall när du blir gammal.
    Känner mig i alla fall väldigt ensam och det är jobbigt att alltid tänka på det och inte kunna leva normalt, vågar ju knappt gå en promenad och får ångest att det ska bli värre om jag bär mitt barn, bär en tung matkasse eller bara böjer mig ner.

Känner lite hur ska det vara när jag är 50 när det är såhär nu... Vill ju träna upp mig men känns som detta hindrar mig men samtidigt borde ju en starkare kropp vara bättre för framfallet så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Ja det är jättevanligt. 10 % får framfall efter en förlossning och majoriteten får förslappade slidväggar som är en mildare variant av framfall. Det är mer regel än undantag att få det och något man bör räkna med OM man vill föda barn.
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 20:57:23 följande:

Om vi säger såhär: det blir inte bättre av att du fortsätter ignorera det.

Ta tag i det här på måndag.
  • Anonym (J)

Men man ska väl ändå inte behöva räkna med att livmodertappen ska sitta i slidöppningen , tyngdkänsla och ha svårt att bajsa bara för att man fött barn.

• Anonym (vanligt)
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 21:09:13 följande:

Men man ska väl ändå inte behöva räkna med att livmodertappen ska sitta i slidöppningen , tyngdkänsla och ha svårt att bajsa bara för att man fött barn.

Jo delvis. Underlivsbesvär är inte prioriterade, man blir inte opererad för framfall innan man fött alla barn man vill ha. Dessutom är framfall svårt att bota, det blir sällan helt bra efter en operation. Så tyvärr är det så att man nästan får räkna med de symtomen du har efter att man fött barn. Slidan klarar inte den belastning som en förlossning medför.
  • Anonym (J)

Surt om det är som du säger och att det dessutom är svårt att fixa med operation , men vissa säger ju att det fixas lätt med operation så vem ska man tro på.  Kvinnor har ju alltid fött barn så det låter ju konstigt att vi inte ska vara gjorda för det.  Har faktiskt ALDRIG hört någon annan med livmodertappen i öppningen då man är under 30 år gammal :(

Svar på tråden Framfall