Missmli skrev 2015-05-11 18:10:56 följande:
Jag tycker det är så förvirrande för ende säger att knipövningar inte hjälper mot framfall och ende säger att de Gör det. Jag själv ser inte hur de ska kunna gå tillbaka av knipövningar men jag får väl försöka bli lite positiv.
Jag undrar hur aktiv man kan va med framfall, vad kan man göra och inte osv. Nu kan jag knappt gå en promenad på 800 m uran att känna av framfall och få ont i ryggen.
har inte tid att vänta ett helt år när jag är själv med två barn :(
Vad jag har förstått så beror det på graden av framfallet. För de allra flesta kollapsar främre slidväggen efter en förlossning (iaf enligt min BM). Då hänger liksom allt ner, men det är inte klassat som ett "svårt" framfall. Så var det för mig och det gick att träna bort, även om det tog en jäkla tid.
Är det däremot livmoderframfall där hela alltet tittar ut mellan benen kan man behöva operation.
Det bästa är om du kontaktar en gynekolog/BM och be den personen kolla hur det ser ut för just dig. Om du har ett svårt framfall som bara kan åtgärdas genom operation är det ingen idé att du går hemma och kniper. Bättre att kolla upp det ordentligt på en gång!