• Anonym (J)

Framfall

Jag har insett att jag har framfall och det ger mig total panik, har svårt att bajsa då det känns som att jag inte kan krysta för jag får inget motstånd, det som istället händer är att livmodertappen hamnar alldeles i öppningen. Känner mig ofta kissnödig också och ´har ständigt obehag då jag rör mig . Känner mig helt förstörd  då jag bara är 27 år och bara har 1 barn som nu är 3½ år gammal. Vill gärna ha fler barn men vågar inte . Funderar på självmord då jag inte vågar söka hjälp då det är så otroligt pinsamt

• Svar på tråden Framfall
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-11 22:42:59 följande:

Imorgon gäller det då ska jag ringa gyn , ringde 1177 idag men de sa bara att jag fick ringa vårdcentralen eller gyn imorgon. Har panik och känner mig äcklig oc otroligt deprimerad hur fan kan det här ända efter 1 barn ..  Min mens verkar börja komma nu också första gången på ett halvår så då lär de ju inte vilja undersöka heller, eller kan de göra det ändå för det skulle kännas så jobbigt att vänta tills den är slut då jag typ alltid blöder i 3 veckor :( Ingen annan som drabbats av framfall av livmodertappen i unga år? Kan ni leva normala liv eller är det kört nu...

Jag fick som sagt framfall efter första förlossningen (25 år) och efter andra (27 år). Det gick tillbaka med regelbundna knipövningar och hjälp från BM på MVC.

Ring. Dom kommer INTE tycka du är äcklig eller konstig på nåt sätt, jag kan garantera dig det. Det verkar bara vara nåt hjärnspöke du fått för dig.
  • Anonym (J)

Jag hoppas du har rätt men känns så illa när livmodertappen är öppningen när jag sitter på toa sedan känns det som den tynger ner främre väggen för den är typ helt rasad. Känns som det blir onödig belastning och att livmodertappen hänger ner mer för att mellangården knappt existerar. Tidigare när jag kollat i spegeln stående ser det inte alls lika hemskt t men när jag hukar fläks allt ut. Är rädd hur allt ka bli i framtiden och om allt kommer hänga ut innan jag är 40. Kan tyckas löjligt men hela min värld har rasat och jag har inte ens orkat med mitt barn i helgen :(

• Anonym (J)

Minxy du hade inte att livmodertappen ramlat ner eller?

• Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-11 23:07:27 följande:

Minxy du hade inte att livmodertappen ramlat ner eller?

Jopp. Allt innanmäte var typ i öppningen ;)

Det GÅR att åtgärda.
  • Anonym (J)

Hoppas har läst att det inte går att knipa tillbaka och särkillt inte nu när det gått flera år sedan förlossningen

• Anonym (J)

Ringde till gyn idag förklarade läget och fick en tid om ca 2 veckor. Känns rätt jobbigt att vänta så länge men samtidigt skönt att jag tagit tag i att ringa i alla fall. Känns obehagligt när jag rör mig och är rädd att jag ska förvärra det och kan typ inte tänka på något annat. Jag har haft mycket ångest och depression även tidigare  och nu känner jag att jag gått ner mig i ett svart hål riktigt ordentligt och knappt orkar ta mig upp ur sängen. Allt känns hemskt och jobbigt och som att jag aldrig kommer kunna bli glad igen. :(

• Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-12 21:37:09 följande:

Ringde till gyn idag förklarade läget och fick en tid om ca 2 veckor. Känns rätt jobbigt att vänta så länge men samtidigt skönt att jag tagit tag i att ringa i alla fall. Känns obehagligt när jag rör mig och är rädd att jag ska förvärra det och kan typ inte tänka på något annat. Jag har haft mycket ångest och depression även tidigare  och nu känner jag att jag gått ner mig i ett svart hål riktigt ordentligt och knappt orkar ta mig upp ur sängen. Allt känns hemskt och jobbigt och som att jag aldrig kommer kunna bli glad igen. :(

Underbart!!! Vad duktig och stark du var som vågade ringa!

Jag förstår att du känner dig deppig över det här, särskilt som du dragits med ångest tidigare. Men du ska veta att du gjorde helt rätt som ringde!

Jag ska inte säga att två veckor går fort (för det gör det inte när man vill att ett visst datum ska komma), men jag lovar dig att du tagit ett steg i rätt riktning :)

Lycka till nu!
  • Anonym (J)

Jag hoppas verkligen det och att det inte är så farligt som jag tror

• Anonym (J)

pallade inte och lyckades få en akuttid nu i morse. Pratade länge med en kvinnlig läkare som även sedan undersökte mig.  Jag hade tydligen INTE framfall. jag hade bakåtlutad livmoder sa hon och då hamnar tappen tydligen långt ner. Hoppas verkligen jag kan lita på henne nu då.

• Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-14 13:47:57 följande:

pallade inte och lyckades få en akuttid nu i morse. Pratade länge med en kvinnlig läkare som även sedan undersökte mig.  Jag hade tydligen INTE framfall. jag hade bakåtlutad livmoder sa hon och då hamnar tappen tydligen långt ner. Hoppas verkligen jag kan lita på henne nu då.

Det låter ju bra, men tog du upp allt det som du upplevt? Svårigheter när du ska på toa, obehagskänslor när du går mm?

Hur som helst: om hon inte hittade något fysiskt fel på dig så får du se det som väldigt positivt! :)
Svar på tråden Framfall