• Anonym (J)

Framfall

Jag har insett att jag har framfall och det ger mig total panik, har svårt att bajsa då det känns som att jag inte kan krysta för jag får inget motstånd, det som istället händer är att livmodertappen hamnar alldeles i öppningen. Känner mig ofta kissnödig också och ´har ständigt obehag då jag rör mig . Känner mig helt förstörd  då jag bara är 27 år och bara har 1 barn som nu är 3½ år gammal. Vill gärna ha fler barn men vågar inte . Funderar på självmord då jag inte vågar söka hjälp då det är så otroligt pinsamt

• Svar på tråden Framfall
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 21:22:50 följande:

Surt om det är som du säger och att det dessutom är svårt att fixa med operation , men vissa säger ju att det fixas lätt med operation så vem ska man tro på.  Kvinnor har ju alltid fött barn så det låter ju konstigt att vi inte ska vara gjorda för det.  Har faktiskt ALDRIG hört någon annan med livmodertappen i öppningen då man är under 30 år gammal :(

Jag tror att du får bäst och mest korrekt information om du kontaktar gynekolog eller barnmorska/läkare på måndag.
  • Anonym (vanligt)
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 21:22:50 följande:

Surt om det är som du säger och att det dessutom är svårt att fixa med operation , men vissa säger ju att det fixas lätt med operation så vem ska man tro på.  Kvinnor har ju alltid fött barn så det låter ju konstigt att vi inte ska vara gjorda för det.  Har faktiskt ALDRIG hört någon annan med livmodertappen i öppningen då man är under 30 år gammal :(

Ja kvinnor har alltid fött barn och förr så dog kvinnor som flugor av att föda barn. Idag överlever de allra flesta av att föda barn, men väldigt många får skador av det. Jag vet inte om man kan säga att kvinnor är gjorda för att föda barn när så många dör av det och får skador för livet av det.
  • Anonym (J)

Känns som livet är förstört :( Läste någonstans vad man skulle undvika och då kommer jag ju aldrig kunna leva ett normalt liv för man ska inte bära tvätt, eller bära nåt över huvudtaget inte dansa inte hoppa inte springa, inte rida. Lika  bra att ligga kvar i sängen då men då är ju problemet vem ska sköta barnet och allt kring det då min sambo jobbar och han förväntar sig ju att jag ska göra allt det där tvätta, handla och städa. Känns verkligen hemskt och som signaturen vanligt säger verkar det svårt att fixa så det håller :(  Gråter en skvätt

• Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 22:12:58 följande:

Känns som livet är förstört :( Läste någonstans vad man skulle undvika och då kommer jag ju aldrig kunna leva ett normalt liv för man ska inte bära tvätt, eller bära nåt över huvudtaget inte dansa inte hoppa inte springa, inte rida. Lika  bra att ligga kvar i sängen då men då är ju problemet vem ska sköta barnet och allt kring det då min sambo jobbar och han förväntar sig ju att jag ska göra allt det där tvätta, handla och städa. Känns verkligen hemskt och som signaturen vanligt säger verkar det svårt att fixa så det håller :(  Gråter en skvätt

Men herregud människa. Ta dig samman.

MÅNGA har fått hjälp, men bara för att dom bett om det! Att ligga hemma och gråta gör INTE saken bättre.

Det finns en enda person som kan ta tag i det här och det är du. Vill du fortsätta gnälla och ligga hemma och (som du själv säger) "aldrig bära tvätt, aldrig bära mitt barn", jamen gör det då.

Om du däremot vill ha en positiv förändring så ringer du till gynekolog/barnmorska på måndag morgon.
  • Anonym (J)

Nä det är klart det inte hjälper att ligga hemma och gråta men när man skäms nåt så fruktansvärt och känner sig som en 80 årig kärring trots att man inte ens fyllt 30 är det inte så lätt att våga. Är rädd att de ska bli äcklade av mig och att det inte går att göra något åt det och att de ska säga att jag får skylla mig själv pga övervikt mm

• Anonym (C)
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 20:49:05 följande:

C hade livmodertappen åkt ner för dig eller vad det "bara" någon av väggarna som gjort det? Har fått för mig att det är svårare att fixa om det är livmodertappen

Min bakre slidvägg hade åkt ner så jag hade också svårt att bajsa. Fick stoppa in fingrarna i slidan och trycka på. Och om jag var ute och blev bajsnödig så kändes det som om hela innanmätet höll på att komma ut ur slidan. Och jag kände avföringen genom slidan. Min livmodertapp var också rätt låg men inte så illa, enligt doktorn. Min första förlossning var med tång, väldigt jobbigt var det och det var början på allt elände. Jag gick trots allt omkring med detta i nästan tio år för jag var inte helt säker på att jag var klar med barnafödandet.

Nu är det så jäkla skönt att vara normal där nere igen utan den där äckliga känslan av att ha en tennisboll i slidöppningen. Jag fick även själva öppningen fixad också, den var som ett stort gapande hål. Nu ser jag ut som innan jag födde barn med ett ordentligt mellanrum mellan slidöppning och anus.
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 22:47:26 följande:

Nä det är klart det inte hjälper att ligga hemma och gråta men när man skäms nåt så fruktansvärt och känner sig som en 80 årig kärring trots att man inte ens fyllt 30 är det inte så lätt att våga. Är rädd att de ska bli äcklade av mig och att det inte går att göra något åt det och att de ska säga att jag får skylla mig själv pga övervikt mm

Men har du inte läst vad som skrivits i tråden? Att det är jättevanligt? Försök förstå att gynekologer/läkare/barnmorskor träffar kvinnor med framfall hela tiden.

Såhär står det om framfall på 1177:

"Framfall är en vanlig anledning till att kvinnor söker läkare och flera tusen opereras varje år på grund av besvär. Framfallsoperation är ett av de vanligaste ingreppen på en kvinnoklinik."

Sluta se dig själv som ett unikt offer. Du är långt ifrån ensam. Ring på måndag.
  • Anonym (J)

vad skönt för dig C att du fick det fixat så bra. Har försökt stoppa in fingret och hjälpa till när jag ska bajsa men då är livmodertappen ivägen , har alltid haft den långt ner men inte så här långt ner. när jag står upp är den lite in i slidan men när jag suttit på toa är toppen på den alldeles i öppningen . SItter ag upp och känner i slidan är tappen lite längre in typ halva långfingret och jag kan ibland känna bajs genom slidväggen. Fy varför säger ingen att det kan bli såhär och tänk om allt bara ramlar ut. Måste samla allt mod och försöka ringa på måndag.

• Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 23:13:53 följande:

vad skönt för dig C att du fick det fixat så bra. Har försökt stoppa in fingret och hjälpa till när jag ska bajsa men då är livmodertappen ivägen , har alltid haft den långt ner men inte så här långt ner. när jag står upp är den lite in i slidan men när jag suttit på toa är toppen på den alldeles i öppningen . SItter ag upp och känner i slidan är tappen lite längre in typ halva långfingret och jag kan ibland känna bajs genom slidväggen. Fy varför säger ingen att det kan bli såhär och tänk om allt bara ramlar ut. Måste samla allt mod och försöka ringa på måndag.

Gör det, du kommer tacka dig själv i det långa loppet :)
  • Anonym (J)

Imorgon gäller det då ska jag ringa gyn , ringde 1177 idag men de sa bara att jag fick ringa vårdcentralen eller gyn imorgon. Har panik och känner mig äcklig oc otroligt deprimerad hur fan kan det här ända efter 1 barn ..  Min mens verkar börja komma nu också första gången på ett halvår så då lär de ju inte vilja undersöka heller, eller kan de göra det ändå för det skulle kännas så jobbigt att vänta tills den är slut då jag typ alltid blöder i 3 veckor :( Ingen annan som drabbats av framfall av livmodertappen i unga år? Kan ni leva normala liv eller är det kört nu...

Svar på tråden Framfall