• Mamsterbabe

Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!

Vi åker till Thailand om en vecka (wie!), vi åker med Turkish Airlines så vi mellanlandar i turkiet innan den långa flygningen till Bangkok. 

Vi är två vuxna och två barn på 2 resp 4 år gamla. Två grabbar med mycket energi haha. 

Tar tacksamt emot alla tips på hur vi kan göra resan så behaglig som möjligt, för alla? Vi kommer ha med en surfplatta och en ipad, samt lite böcker/bamse-tidningar. Och russin, så de har något att tugga på mellan måltiderna på planet osv. 

Vad behöver vi mer? Något speciellt snacks att ta med? Några särskilda appar som ni rekommenderar? Är det något vi absolut inte får glömma?

alla tankar är välkomna!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Max 10/1-2013
  • Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!
  • Fjärilslarv

Något ni inte får glömma är att era barn inte får störa andra medresenärer!!!
    Bland det värsta som finns med barn som inte kan uppföra sig på lång- flygningar. huh!

• Mamsterbabe
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 11:23:46 följande:

Bland det värsta som finns med barn som inte kan uppföra sig på lång- flygningar. huh!

Jag har väldigt svårt att tro att några föräldrar någonsin har som mål att deras barn ska störa andra resenärer på planet? 

Jag har visserligen 2 egna småbarn, men jag tycker att det är lika jobbigt som alla andra när barn skriker/springer/bråkar/stör på annat sätt. MEN, kom alltid ihåg att hur jobbigt du än tycker det är så tycker garanterat föräldrarna att det är ännu värre. 

Om det fanns en fjärrkontroll till barnen skulle jag trycka på "mute", men dessvärre finns det inte då de är levande människor precis som oss andra. 

Ursäkta drygheten, men jag tycker det var ett väldigt tråkigt inlägg av dig när jag försöker be om tips för att kunna hålla barnen lugna och nöjda mestadels av resan. 

Ha en bra dag!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013
  • Fjärilslarv
    Mamsterbabe skrev 2015-01-12 11:29:41 följande:

Jag har väldigt svårt att tro att några föräldrar någonsin har som mål att deras barn ska störa andra resenärer på planet? 

Jag har visserligen 2 egna småbarn, men jag tycker att det är lika jobbigt som alla andra när barn skriker/springer/bråkar/stör på annat sätt. MEN, kom alltid ihåg att hur jobbigt du än tycker det är så tycker garanterat föräldrarna att det är ännu värre. 

Om det fanns en fjärrkontroll till barnen skulle jag trycka på "mute", men dessvärre finns det inte då de är levande människor precis som oss andra. 

Ursäkta drygheten, men jag tycker det var ett väldigt tråkigt inlägg av dig när jag försöker be om tips för att kunna hålla barnen lugna och nöjda mestadels av resan. 

Ha en bra dag!

eller så väntar du med en sådan lång flygning tills barnen faktiskt kan sitta stilla så länge. 
  • älskarlivet81
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 11:30:28 följande:
    eller så väntar du med en sådan lång flygning tills barnen faktiskt kan sitta stilla så länge. 

Inte ens jag fixar att sitta still så länge, rör du dig aldrig när du flyger? Fäller sätet utan att kolla med den bakom om det är ok? Jag har flugit och rest med andra transportmedel många gånger, med och utan barn och jag tycker ofta att det är tonåringar och vuxna som beter sig mest illa.
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 11:33:05 följande:

Inte ens jag fixar att sitta still så länge, rör du dig aldrig när du flyger? Fäller sätet utan att kolla med den bakom om det är ok? Jag har flugit och rest med andra transportmedel många gånger, med och utan barn och jag tycker ofta att det är tonåringar och vuxna som beter sig mest illa.
    nej jag fäller självklart inga säten som påverkar andra utan att kolla om det är ok med dem Foten i munnen.
    Jodå jag rör mig, men inte springer jag runt, skriker, gapar, sparkar på stolen framför, gnäller osv. som många barn tyvärr gör på en lång flygning (säger inte att ts barn är så). 
  • En PantherTant
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 12:23:46 följande:

Har du någonsin ens flugit? Vi reser mycket, både till USA och Australien, numera med 3 barn under 6 år, och ännu mera innan barnen.

Aldrig, ja faktiskt aldrig, har jag noterat att något barn stört på en flygresa (och då är jag ändå en som snabbt stör mig på ouppfostrade ungar), stört det har däremot vuxna gjort; marathonlöpare på väg till chicago sprang på i gången, stretchade vid våra bänkar där det fanns mera utrymme (tänkt för babykorgen) för att inte tala om alla högljudda berusade som springer på toa i ett och kallar på flygvärdinna i ett, stör gör också feta vuxna som sover trots att se snarkar högljutt (vet man att man snarkar ska man hålla sig vaken på ett flyg!).

Tips till ts: stressa inte, ta med sån sysselsättning barnen gillar och muta med godis, kex, chips eller vad nu barnen gillar (inte nötter, kan finnas nötallergiker ombord). Att någongång äta ohälsosamt är inte så farligt, huvudsaken barnen är glada och nöjda och vet de att de får något de inte får till vardags känns det extra lyxigt att flyga för dem
  • Gryntroll

Först måste jag säga att vår erfarenhet är att det är lättare med riktigt långa flygningar än tex 4-6 timmasflygningar. På långa flygningar är det oftast 2 måltider och bättre service överlag. Och de flesta sover en stund när de släcker ner i kabinen, vilket gör det lättare även för barnen att koppla av och sova. 

Mina tips är:
    Mer att äta på - i alla fall har våra barn ätit sissådär av flygmaten (mest intressant att kolla på de små lådorna osv). Så vi har med oss kall kokt pasta, små kex och lite smoothie (typ Ella´s) på flygningar. 

Hörlurar som passar barn till iPad/surfplata - det underskattade vi och hade problemet att våra hörlurar åkte omkring på dessa så huvuden. (barnlurar har ju dessutom spärr mot skadlig ljudvolym, vilket är bra om de små får för sig att pilla på volumkontrollen )

Och promenera lite i gångarna på planet! - det har hjälp oss en hel del också, alltid bra får röra benen lite. Vi passar även på med lite lite "miniröris" i det utrymmet som finns vid pentryna. 

Pyssel av något slag - inte optimalt så småprylar trillar ner på golvet etc men att lägga pussel som variation är kanon.

• SecretMe
    Mamsterbabe skrev 2015-01-12 11:29:41 följande:

Ha en bra dag!

Tror inte att föräldrarna tycker att det är värre, de får väl stå ut med sina egna ungar.
    Värre med andra, som t ex jag, som har tonåring/vuxna barn och vill ha lugn och ro.

Hade aldrig gjort en sådan resa med så små barn.

• älskarlivet81
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 11:36:04 följande:
    nej jag fäller självklart inga säten som påverkar andra utan att kolla om det är ok med dem .

Jodå jag rör mig, men inte springer jag runt, skriker, gapar, sparkar på stolen framför, gnäller osv. som många barn tyvärr gör på en lång flygning (säger inte att ts barn är så). 

Så får inte mina barn bete sig, men vissa tål ingenting. När vi åkte buss en gång så var min dotter glad och pratade i normal samtalston kring vad vi varit med om under dagen. Då fick hon en utskällning av busschauffören...

När vi åkte till Sthlm i somras var det tonåringar och vuxna som betedde sig illa, skrel över halva vagnen (vi åkte tåg) skickade godispåse 2 centimeter från mitt huvud, målade naglarna så det stank etc etc.
  • En PantherTant

Glömde tipsa om att ta med egna fleecefiltar åt barnen. Skönt sitta och mysa under filt när man ser på film, är ju dessutom ganska dragit i flygplan

Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!