stellie skrev 2015-01-12 20:50:29 följande:
Kom på vad som hjälpt oss i vissa lägen när 2åringen varit bångstyrig. Kolla om du hittar någon positiv människa i närheten (gärna "tant" som saknar barnbarnen) som ni kan gå och prata med en stund. Barnen tycker okända är spännande och det kan avleda från stolsparkande eller vad det nu är...
Om jag får dela ett minne som just slog mig. Satt på ett tåg för ett antal år sedan och några rader bakom mig satt en mamma och dotter. Dottern var lite speciell, någon sorts utvecklingsstörning tror jag kanske det var. Hon upprepade hela tiden samma mening väldigt högt. Och i en tyst tågvagn blev det mycket jobbigt för mamman. Hon försökte på alla sätt avleda eller underhålla dottern men det gick inte. Vi medresenärer reagerade olika, några suckade irriterat andra fnissade. Efter någon halvtimma gick plötsligt en kille i tjugoårsåldern fram till den lilla familjen. Han var klädd i permisuniform. Jag såg att mamman tänkte åh nej. Nu kommer det. Nu ska jag få skäll. Men istället hälsade han och presenterade sig och frågade om han fick sitta mittemot. Och dottern blev så häpen så hon blev tyst och efter ett tag glad och förtjust. Killen pratade med mor och dotter i två timmar tills de skulle gå av. Jag glömmer aldrig den tacksamhet jag såg i mammans ögon. Och jag skäms över att jag var en av dem som fnissade istället för att hjälpa till.
Vi kan nog hjälpa varandra mer i sådana (och andra!) situationer.
Kram tillbaka!
Anonym (daf) skrev 2015-01-12 21:59:21 följande:
Att du skriver: "Två grabbar med mycket energi haha" bådar ju inte särskilt gott för de andra resenärerna. Utgå från att alla andra på planet hatar dina barn.
Jag har varit med om störande barn på plan (och föräldrar som inte gör något åt dem trots tillsägningar) MASSOR av gånger.
Värst var när jag flög till Vietnam. Satt en jävla unge brevid mig som pratade konstant i med sin mamma med en hög, gnällig röst. "MAMMA MAMMA MAMMA MAMMA MAMMA TITTA TITTA TITTA TITTA". När jag eller andra sa till mamman så fick hon tyst på skitungen i ungefär 10 minuter, sen var det likadant. Sen när man går på toa och kommer tillbaka är det fullt med leksaker på mitt säte och ungfan sitter där och leker.
Föräldrar vars barn har stört på flygresan borde bötfällas enligt mig.
Deras flygbiljetter borde även kosta mer.
Tänker på kontrasten i dessa två inlägg... Lustigt att personer som anonym (daf) inte ens verkar se att de själva bidrar till att göra resan rist för alla.