• Mamsterbabe

Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!

Vi åker till Thailand om en vecka (wie!), vi åker med Turkish Airlines så vi mellanlandar i turkiet innan den långa flygningen till Bangkok. 

Vi är två vuxna och två barn på 2 resp 4 år gamla. Två grabbar med mycket energi haha. 

Tar tacksamt emot alla tips på hur vi kan göra resan så behaglig som möjligt, för alla? Vi kommer ha med en surfplatta och en ipad, samt lite böcker/bamse-tidningar. Och russin, så de har något att tugga på mellan måltiderna på planet osv. 

Vad behöver vi mer? Något speciellt snacks att ta med? Några särskilda appar som ni rekommenderar? Är det något vi absolut inte får glömma?

alla tankar är välkomna!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Max 10/1-2013
  • Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!
  • stellie

Kom på vad som hjälpt oss i vissa lägen när 2åringen varit bångstyrig. Kolla om du hittar någon positiv människa i närheten (gärna "tant" som saknar barnbarnen) som ni kan gå och prata med en stund. Barnen tycker okända är spännande och det kan avleda från stolsparkande eller vad det nu är...

Om jag får dela ett minne som just slog mig. Satt på ett tåg för ett antal år sedan och några rader bakom mig satt en mamma och dotter. Dottern var lite speciell, någon sorts utvecklingsstörning tror jag kanske det var. Hon upprepade hela tiden samma mening väldigt högt. Och i en tyst tågvagn blev det mycket jobbigt för mamman. Hon försökte på alla sätt avleda eller underhålla dottern men det gick inte. Vi medresenärer reagerade olika, några suckade irriterat andra fnissade. Efter någon halvtimma gick plötsligt en kille i tjugoårsåldern fram till den lilla familjen. Han var klädd i permisuniform. Jag såg att mamman tänkte åh nej. Nu kommer det. Nu ska jag få skäll. Men istället hälsade han och presenterade sig och frågade om han fick sitta mittemot. Och dottern blev så häpen så hon blev tyst och efter ett tag glad och förtjust. Killen pratade med mor och dotter i två timmar tills de skulle gå av. Jag glömmer aldrig den tacksamhet jag såg i mammans ögon. Och jag skäms över att jag var en av dem som fnissade istället för att hjälpa till.

Vi kan nog hjälpa varandra mer i sådana (och andra!) situationer.

Kram tillbaka!

• Elsis

När vi varit ute och rest har vi haft med spel som vi hittat och skrivit ut, det finns massor av gratis memory och bingospel att skriva ut. Det är ju lättare att bära några spel av skrivarpapper, gör inget om kort kommer bort, spills på etc, och dessutom blir spelen ju nya för barnen. Även tvååringen kan ju vara med och spela om en förälder är med. Glöm inte tärning om ni hittar spel där det behövs.

Har även skrivit ut små pappersfigurer som de lekt med en stund, allt nytt är ju kul, och papper väger ju inget. Ha lite olika saker att ta fram då och då.

Med fyraåringen kan ni ju lägga upp lite saker ni ändå har i handbagaget på det lilla bordet, turas om att gömma er under en filt/tröja och sedan försöka komma på vad den andra tagit bort.

• Anonym (daf)
    Att du skriver: "Två grabbar med mycket energi haha" bådar ju inte särskilt gott för de andra resenärerna. Utgå från att alla andra på planet hatar dina barn.

Jag har varit med om störande barn på plan (och föräldrar som inte gör något åt dem trots tillsägningar) MASSOR av gånger. 

Värst var när jag flög till Vietnam. Satt en jävla unge brevid mig som pratade konstant i med sin mamma med en hög, gnällig röst. "MAMMA MAMMA MAMMA MAMMA MAMMA TITTA TITTA TITTA TITTA". När jag eller andra sa till mamman så fick hon tyst på skitungen i ungefär 10 minuter, sen var det likadant. Sen när man går på toa och kommer tillbaka är det fullt med leksaker på mitt säte och ungfan sitter där och leker.

Föräldrar vars barn har stört på flygresan borde bötfällas enligt mig.
    Deras flygbiljetter borde även kosta mer.
  • Elsis

Om barnen blir rastlösa tycker ja ofta beror på hur engagerade föräldrarna är, eller om de helst vill vila/läsa/prata med varandra, samt hur man förberett med saker att göra. Planerar man för att ägna sig åt barnen går det som regel bra.

• vi och pyret

Till 4-åringen kan jag tipsa om böcker med klistermärken i. Finns helt suveräna med ett par uppslag med olika miljöer samt 250 klistermärken att sätta dit.

Räcker länge!:)

• frökenelisabeth
    stellie skrev 2015-01-12 20:50:29 följande:

Kom på vad som hjälpt oss i vissa lägen när 2åringen varit bångstyrig. Kolla om du hittar någon positiv människa i närheten (gärna "tant" som saknar barnbarnen) som ni kan gå och prata med en stund. Barnen tycker okända är spännande och det kan avleda från stolsparkande eller vad det nu är...

Om jag får dela ett minne som just slog mig. Satt på ett tåg för ett antal år sedan och några rader bakom mig satt en mamma och dotter. Dottern var lite speciell, någon sorts utvecklingsstörning tror jag kanske det var. Hon upprepade hela tiden samma mening väldigt högt. Och i en tyst tågvagn blev det mycket jobbigt för mamman. Hon försökte på alla sätt avleda eller underhålla dottern men det gick inte. Vi medresenärer reagerade olika, några suckade irriterat andra fnissade. Efter någon halvtimma gick plötsligt en kille i tjugoårsåldern fram till den lilla familjen. Han var klädd i permisuniform. Jag såg att mamman tänkte åh nej. Nu kommer det. Nu ska jag få skäll. Men istället hälsade han och presenterade sig och frågade om han fick sitta mittemot. Och dottern blev så häpen så hon blev tyst och efter ett tag glad och förtjust. Killen pratade med mor och dotter i två timmar tills de skulle gå av. Jag glömmer aldrig den tacksamhet jag såg i mammans ögon. Och jag skäms över att jag var en av dem som fnissade istället för att hjälpa till.

Vi kan nog hjälpa varandra mer i sådana (och andra!) situationer.

Kram tillbaka!

Anonym (daf) skrev 2015-01-12 21:59:21 följande:
    Att du skriver: "Två grabbar med mycket energi haha" bådar ju inte särskilt gott för de andra resenärerna. Utgå från att alla andra på planet hatar dina barn.

Jag har varit med om störande barn på plan (och föräldrar som inte gör något åt dem trots tillsägningar) MASSOR av gånger. 

Värst var när jag flög till Vietnam. Satt en jävla unge brevid mig som pratade konstant i med sin mamma med en hög, gnällig röst. "MAMMA MAMMA MAMMA MAMMA MAMMA TITTA TITTA TITTA TITTA". När jag eller andra sa till mamman så fick hon tyst på skitungen i ungefär 10 minuter, sen var det likadant. Sen när man går på toa och kommer tillbaka är det fullt med leksaker på mitt säte och ungfan sitter där och leker.

Tänker på kontrasten i dessa två inlägg... Lustigt att personer som anonym (daf) inte ens verkar se att de själva bidrar till att göra resan rist för alla. 

• Anonym (daf)
    frökenelisabeth skrev 2015-01-13 11:12:24 följande:
    Anonym (daf) skrev 2015-01-12 21:59:21 följande:

Tänker på kontrasten i dessa två inlägg... Lustigt att personer som anonym (daf) inte ens verkar se att de själva bidrar till att göra resan rist för alla. 

Vad gjorde jag som gjorde resan trist för andra?
  • frökenelisabeth
    Anonym (daf) skrev 2015-01-13 20:20:52 följande:

Vad gjorde jag som gjorde resan trist för andra?

Nu vet jag ju inte precis hur du uppträdde mot mamman och barnen. Men min poäng är bara att man kan välja mellan att bara döma ut andra och att hjälpa till. Skäll, arga tillsägelser eller sura blickar gör sällan en situation bättre, precis som du själv fick erfara. Om man däremot hjälper till (som killen i stellies exempel) så blir allting så mycket bättre - för ALLA. Många är bara så fokuserade på "det är minsann inte MITT problem" eller "jag har då ingen skyldighet att...." eller "mamman borde si och så...". Och ja, det är ju sant, men när omvärlden nu inte alltid gör som vi tycker i alla situationer så har man fortfarande själv möjlighet att påverka genom sitt eget beteende.
  • Helle 85

Vi reste så förra året vid mars/april. Vi hade då en 1,5 åring å en 8 åring. Det var minstingen som tog det bäst. Planet till Istanbul gick smidigt, alla var utvilade och så. Sedan var det en viss väntan i Istanbul. Mitt tips är att försöka få tag i en liten bagagevagn (finns lite överallt) som barnen kan sitta i. Det kan va en bit att gå när man ska ta sig till nästa plan. På planet mellan istanbul och Bangkok så fanns det individuella skärmar till varje stol där det fanns spel, filmer med mera. Man kunde även koppla in USB. Personalen var trevlig och samma här så var det lättast för den minsta. Försök kolla upp om det finns lediga rader längre bak i planet så kan ni kanske få lite vila. När ni är på väg tillbaka så kan ni få gå före i kön till säkerhetskontrollen då ni har barn. Bangkok har en fantastiskt fin flygplats och faktiskt ganska lätt att hitta i trots att den är så stor. Vi hade mamma mu och Pettson och Findus på läsplattan samt lite olika spel på platta och telefoner. Glöm inte flygplansläge ;) till 1,5 åringen hade vi också lite leksaker, främst duplo med några gubbar å bilar. När vi väl va framme så var barnen pigga men inte vi föräldrar :p en annan viktig sak för oss va snuttekudde eller snuttefilt. Sen planera handbagaget väl så no vet vad som är vart och snabbt kan ta fram det som behövs.

• Anonym (daf)
    frökenelisabeth skrev 2015-01-13 21:49:01 följande:
    Nu vet jag ju inte precis hur du uppträdde mot mamman och barnen. Men min poäng är bara att man kan välja mellan att bara döma ut andra och att hjälpa till. Skäll, arga tillsägelser eller sura blickar gör sällan en situation bättre, precis som du själv fick erfara. Om man däremot hjälper till (som killen i stellies exempel) så blir allting så mycket bättre - för ALLA. Många är bara så fokuserade på "det är minsann inte MITT problem" eller "jag har då ingen skyldighet att...." eller "mamman borde si och så...". Och ja, det är ju sant, men när omvärlden nu inte alltid gör som vi tycker i alla situationer så har man fortfarande själv möjlighet att påverka genom sitt eget beteende.
    Så vad skulle jag gjort?
Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!