• Mamsterbabe

Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!

Vi åker till Thailand om en vecka (wie!), vi åker med Turkish Airlines så vi mellanlandar i turkiet innan den långa flygningen till Bangkok. 

Vi är två vuxna och två barn på 2 resp 4 år gamla. Två grabbar med mycket energi haha. 

Tar tacksamt emot alla tips på hur vi kan göra resan så behaglig som möjligt, för alla? Vi kommer ha med en surfplatta och en ipad, samt lite böcker/bamse-tidningar. Och russin, så de har något att tugga på mellan måltiderna på planet osv. 

Vad behöver vi mer? Något speciellt snacks att ta med? Några särskilda appar som ni rekommenderar? Är det något vi absolut inte får glömma?

alla tankar är välkomna!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Max 10/1-2013
  • Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!
  • älskarlivet81
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 12:10:26 följande:
    jo men fortfarande du kan inte kliva av ett flygplan. 

Nähä? Jag har aldrig känt behovet av det heller, men har många gånger velat slänga av andra personer.
  • Påven Johanna

Jag reser extremt mycket och jag tycker att barn av alla åldrar är duktiga resenärer. Någon gång har det väl hänt att en liten förlorat tålamodet men då kan man ju hjälpa till att hitta någon avledning en stund. 

Jag har aldrig känt mig störd av barn på flygplan (ingen annanstans heller för den delen). Tips på sysselsättning kan vara pussel, man kan ju göra egna fotopussel som man bara kan kasta sedan om man inte vill släpa med sig så vansinnigt mycket. Vill man göra något tillsammans med barnen så brukar modellbygge vara uppskattat. Små presenter som delas ut då och då under resan kan ju också vara kul, slå in småsaker i tändsticksaskar och ha lite utdelning med jämna mellanrum. 

Det kommer säkert att gå bra, det brukar det göra. Ha en härlig semester!

• En PantherTant
    Mamsterbabe skrev 2015-01-12 12:50:58 följande:

Tack för övriga svar! 

Känns skönt att veta att jag inte är ensam om att ALDRIG ha upplevt barn som störande på en flygning. Däremot fulla människor som skriker/är allmänt odrägliga, eller de som snarkar.. men brukar alltid tänka att det är så pass kort tid, så det är bara att stå ut. Inget blir ju bättre av att jag bli arg? 

Mina barn har mycket energi, men de är inte ouppfostrade! Aldrig att jag skulle tillåta dem att störa andra passagerare med flit, det finns inte på kartan. Vi tittar mycket på youtube-klipp här hemma nu, vi tittar hur flygplan ser ut inuti och hur det ser ut när de lyfter/landar mm. Väldigt spännande tycker barnen! 

Då packar vi med lite mer ätbart, kex & sånt plus Ellas smoothies (tanken hade inte ens slagit mig- tack!). Stora sonen har något litet ritblock som kanske ska få följa med då. Vi har köpt varsitt par barn-hörlurar till dem också, och ska fylla ipaden/surfplattan med favoritfilmerna och appar. 

Tänker lite på start & landning, då det kan göra ont i öronen på de små (och även på oss vuxna). Stora killen kan tugga tuggummi utan att svälja det, så han kommer få det. Men lilla killen som nyss fyllde 2 år, vad ska vi ge honom? Tips? 

Tusen tack för era tankar Gryntroll, älskarlivet81 och En Panthertant!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013
    Jo, något att dricka vid start o landning är nog bra för öronen, vi brukar ha endera vatten / saft i 2 dl tetra / välling i 2 dl tetra eller smoothie i 2 dl tetra åt den yngsta.

Barnmat och välling / ersättning får man utan problem ta hur mycket av som helst i handbagaget, och hittills har de också alltid godkänt saft o juicer i 2 dl tetra som barnmat åt oss. Vatten brukar ju finnas i stolsätet på långflygningar, men kan ju också köpas på terminalen efter säkerhetskontrollen (saft o juice brukar också oftast kunna köpas där om man glömt). Vi brukar ha några tomma nappflaskor / pipmuggar med oss så blir det mindre klott.
  • frökenelisabeth

Tips är att ladda ner lite nya appar/filmer som barnen först får tillgång till på planet. Min 2,5-åring gillar t ex Radioapan, Duplos tåg-app, Rasmus Nalle, samt diverse enklare pussel. Ha med snacks som barnen gillar, min älskar t ex gurka över allt annat så det försöker vi ha med.

• stellie

Reste just tor lanzarote med en 2 åring och en 3,5 åring. 6 h dagflygning. Mina tips är som följer:
    1. De flesta barn gillar att leka med föräldern. Så släpp ev. tankar på att läsa eller ha lugn och ro för egen del. Prata och lek med barnen. Lista favoritsaker. Gör fula ansikten. Spela kort.
    2. Appar till 2:åringen: babyexplorer, räkning 1 2 3. Appar till 4-åringen: Bamse , Pippi.
    3. Barnen kommer att störa några. Punkt. Så är det bara. Du kan bara göra ditt bästa och försöka hålla dem i schack så gott det går. Men samtidigt får du leva med att vissa kommer bli irriterade. De allra flesta förstår dock att ni föräldrar gör så gott ni kan och gör ingen stor sak av det. Och övriga... Tja.... Ni som anser att vi barnfamiljer ska stanna hemma: jag tycker ni som absolut måste ha tystnad på flygplan får stanna hemma. Utanför hemmets väggar får man finna sig i att det finns andra människor som låter, luktar, finns, går, leker, skrattar, gråter och ibland är de stora ibland är de små. Jag tänker inte anpassa mitt liv efter era uppskruvade krav på stiltje under en fånig flygning. Det är fråga om några timmar- jisses!! Lev med det.
    4. Lägg inte så mycket känslomässig energi på flyget. Det blir som det blir. Och när ni landar så får ni en härlig semester. Det är värt det!
    5. Det är bra med nattflyget. Pojkarna kommer sova stor del av resan. Vi kör Kanarieöarna och det är egentligen nästan värre pga att det är dagsflygning.
    5. Ha en skön semester!!!

• Mamsterbabe
    stellie skrev 2015-01-12 16:54:18 följande:

Reste just tor lanzarote med en 2 åring och en 3,5 åring. 6 h dagflygning. Mina tips är som följer:
    1. De flesta barn gillar att leka med föräldern. Så släpp ev. tankar på att läsa eller ha lugn och ro för egen del. Prata och lek med barnen. Lista favoritsaker. Gör fula ansikten. Spela kort.
    2. Appar till 2:åringen: babyexplorer, räkning 1 2 3. Appar till 4-åringen: Bamse , Pippi.
    3. Barnen kommer att störa några. Punkt. Så är det bara. Du kan bara göra ditt bästa och försöka hålla dem i schack så gott det går. Men samtidigt får du leva med att vissa kommer bli irriterade. De allra flesta förstår dock att ni föräldrar gör så gott ni kan och gör ingen stor sak av det. Och övriga... Tja.... Ni som anser att vi barnfamiljer ska stanna hemma: jag tycker ni som absolut måste ha tystnad på flygplan får stanna hemma. Utanför hemmets väggar får man finna sig i att det finns andra människor som låter, luktar, finns, går, leker, skrattar, gråter och ibland är de stora ibland är de små. Jag tänker inte anpassa mitt liv efter era uppskruvade krav på stiltje under en fånig flygning. Det är fråga om några timmar- jisses!! Lev med det.
    4. Lägg inte så mycket känslomässig energi på flyget. Det blir som det blir. Och när ni landar så får ni en härlig semester. Det är värt det!
    5. Det är bra med nattflyget. Pojkarna kommer sova stor del av resan. Vi kör Kanarieöarna och det är egentligen nästan värre pga att det är dagsflygning.
    5. Ha en skön semester!!!

Tack för många bra tips och en härligt sund inställning, tummen upp för det!

Kram på dig!
  • Mamsterbabe
    frökenelisabeth skrev 2015-01-12 13:21:26 följande:

Tips är att ladda ner lite nya appar/filmer som barnen först får tillgång till på planet. Min 2,5-åring gillar t ex Radioapan, Duplos tåg-app, Rasmus Nalle, samt diverse enklare pussel. Ha med snacks som barnen gillar, min älskar t ex gurka över allt annat så det försöker vi ha med.

Tack! Ska genast kolla upp apparna du nämnde :) åh vi har ju två gurkälskare här vi med, så det blir gurksnacks.
  • Mamsterbabe
    En PantherTant skrev 2015-01-12 13:14:50 följande:
    Jo, något att dricka vid start o landning är nog bra för öronen, vi brukar ha endera vatten / saft i 2 dl tetra / välling i 2 dl tetra eller smoothie i 2 dl tetra åt den yngsta.

Barnmat och välling / ersättning får man utan problem ta hur mycket av som helst i handbagaget, och hittills har de också alltid godkänt saft o juicer i 2 dl tetra som barnmat åt oss. Vatten brukar ju finnas i stolsätet på långflygningar, men kan ju också köpas på terminalen efter säkerhetskontrollen (saft o juice brukar också oftast kunna köpas där om man glömt). Vi brukar ha några tomma nappflaskor / pipmuggar med oss så blir det mindre klott.
    Vad bra, då ska vi ta med lite smoothies/juicer,mm. Och tomma flaskor plus spillfri mugg som också står med på listan. Tack!
Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!