• Mamsterbabe

Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!

Vi åker till Thailand om en vecka (wie!), vi åker med Turkish Airlines så vi mellanlandar i turkiet innan den långa flygningen till Bangkok. 

Vi är två vuxna och två barn på 2 resp 4 år gamla. Två grabbar med mycket energi haha. 

Tar tacksamt emot alla tips på hur vi kan göra resan så behaglig som möjligt, för alla? Vi kommer ha med en surfplatta och en ipad, samt lite böcker/bamse-tidningar. Och russin, så de har något att tugga på mellan måltiderna på planet osv. 

Vad behöver vi mer? Något speciellt snacks att ta med? Några särskilda appar som ni rekommenderar? Är det något vi absolut inte får glömma?

alla tankar är välkomna!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Max 10/1-2013
  • Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!
  • Mamsterbabe

Tack för övriga svar! 

Känns skönt att veta att jag inte är ensam om att ALDRIG ha upplevt barn som störande på en flygning. Däremot fulla människor som skriker/är allmänt odrägliga, eller de som snarkar.. men brukar alltid tänka att det är så pass kort tid, så det är bara att stå ut. Inget blir ju bättre av att jag bli arg? 

Mina barn har mycket energi, men de är inte ouppfostrade! Aldrig att jag skulle tillåta dem att störa andra passagerare med flit, det finns inte på kartan. Vi tittar mycket på youtube-klipp här hemma nu, vi tittar hur flygplan ser ut inuti och hur det ser ut när de lyfter/landar mm. Väldigt spännande tycker barnen! 

Då packar vi med lite mer ätbart, kex & sånt plus Ellas smoothies (tanken hade inte ens slagit mig- tack!). Stora sonen har något litet ritblock som kanske ska få följa med då. Vi har köpt varsitt par barn-hörlurar till dem också, och ska fylla ipaden/surfplattan med favoritfilmerna och appar. 

Tänker lite på start & landning, då det kan göra ont i öronen på de små (och även på oss vuxna). Stora killen kan tugga tuggummi utan att svälja det, så han kommer få det. Men lilla killen som nyss fyllde 2 år, vad ska vi ge honom? Tips? 

Tusen tack för era tankar Gryntroll, älskarlivet81 och En Panthertant!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 11:47:44 följande:

Så får inte mina barn bete sig, men vissa tål ingenting. När vi åkte buss en gång så var min dotter glad och pratade i normal samtalston kring vad vi varit med om under dagen. Då fick hon en utskällning av busschauffören...

När vi åkte till Sthlm i somras var det tonåringar och vuxna som betedde sig illa, skrel över halva vagnen (vi åkte tåg) skickade godispåse 2 centimeter från mitt huvud, målade naglarna så det stank etc etc.
    nähä och hur ska du hindra dem från att leva rövare i ett flygplan?
  • älskarlivet81
    Mamsterbabe skrev 2015-01-12 11:50:58 följande:
    Tack för övriga svar! Känns skönt att veta att jag inte är ensam om att ALDRIG ha upplevt barn som störande på en flygning. Däremot fulla människor som skriker/är allmänt odrägliga, eller de som snarkar.. men brukar alltid tänka att det är så pass kort tid, så det är bara att stå ut. Inget blir ju bättre av att jag bli arg? Mina barn har mycket energi, men de är inte ouppfostrade! Aldrig att jag skulle tillåta dem att störa andra passagerare med flit, det finns inte på kartan. Vi tittar mycket på youtube-klipp här hemma nu, vi tittar hur flygplan ser ut inuti och hur det ser ut när de lyfter/landar mm. Väldigt spännande tycker barnen! Då packar vi med lite mer ätbart, kex & sånt plus Ellas smoothies (tanken hade inte ens slagit mig- tack!). Stora sonen har något litet ritblock som kanske ska få följa med då. Vi har köpt varsitt par barn-hörlurar till dem också, och ska fylla ipaden/surfplattan med favoritfilmerna och appar.  Tänker lite på start & landning, då det kan göra ont i öronen på de små (och även på oss vuxna). Stora killen kan tugga tuggummi utan att svälja det, så han kommer få det. Men lilla killen som nyss fyllde 2 år, vad ska vi ge honom? Tips? 

Tusen tack för era tankar Gryntroll, älskarlivet81 och En Panthertant!

Dricker den lille välling fortfarande? Vi flög till usa när vår stora var runt året och då gav vi välling vid start och landning. Även nässpray kan funka!
  • Mamsterbabe
    SecretMe skrev 2015-01-12 11:44:23 följande:
    Tror inte att föräldrarna tycker att det är värre, de får väl stå ut med sina egna ungar.
    Värre med andra, som t ex jag, som har tonåring/vuxna barn och vill ha lugn och ro.

Hade aldrig gjort en sådan resa med så små barn.

En av mina mardrömmar är att mina barn skulle bete sig illa mot andra. Då har du träffat de få föräldrar som inte bryr sig (jag har väldigt svårt att tro det ändå). 

Jag förstår att det är jobbigt med störande ljud när man reser ensam, men barn är också människor och har mer behov av rörelse mm än oss vuxna. 

Vi åkte med äldsta sonen när han var 1,5 år. Det gick toppen, han sov nästan hela resan och betedde sig exemplariskt. Däremot var det en gubbe snett bakom oss som söp sig kalasfull och sjöng/ropade/skrek på de stackars flygvärdinnorna... Såna personer skulle väl då kunna undvika långa resor?!

• Varit där

Vet att när jag flög med dottern så fanns det typ som näsdroppar att köpa till den minsta som man kan ge innan som skulle hjälpa, finns på apotek vi gav henne även något att äta vilket inte var jätte smart då hon spydde upp det... men prova näsdroppar

• älskarlivet81
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 11:53:06 följande:
    nähä och hur ska du hindra dem från att leva rövare i ett flygplan?

På samma sätt som jag hindrar dem från att leva rövare hemma eller på en buss eller tåg...
  • Mamsterbabe
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 11:53:57 följande:

Dricker den lille välling fortfarande? Vi flög till usa när vår stora var runt året och då gav vi välling vid start och landning. Även nässpray kan funka!

Ja han dricker välling till natten. Har letat efter portionspåsar med pulver, minns att vi hade det med oss när äldsta sonen var 1,5 på vår första långflygning som familj. Men hittar de inte, är det något som finns än? 

Annars får vi måtta upp exakta mått av vällingpulver i en burk & ha med flaska, så kan man väl be flygvärdinnorna värma vatten? Eller får man ha med sig tetra? Har hört att det är lite olika med vätsketolleransen när det gäller barn. 

Åh, nässpray! Det åker upp på listan!

• Mamsterbabe
    Varit där skrev 2015-01-12 11:54:27 följande:

Vet att när jag flög med dottern så fanns det typ som näsdroppar att köpa till den minsta som man kan ge innan som skulle hjälpa, finns på apotek vi gav henne även något att äta vilket inte var jätte smart då hon spydde upp det... men prova näsdroppar

ska kolla upp näsdroppar/nässpray! Tack!
  • älskarlivet81
    Mamsterbabe skrev 2015-01-12 11:56:16 följande:
    Ja han dricker välling till natten. Har letat efter portionspåsar med pulver, minns att vi hade det med oss när äldsta sonen var 1,5 på vår första långflygning som familj. Men hittar de inte, är det något som finns än? Annars får vi måtta upp exakta mått av vällingpulver i en burk & ha med flaska, så kan man väl be flygvärdinnorna värma vatten? Eller får man ha med sig tetra? Har hört att det är lite olika med vätsketolleransen när det gäller barn. Åh, nässpray! Det åker upp på listan!

Tetra får man ta med sig och välling kan man blanda själv innan resp efter säkerhetskontrollen. Barnnat räknas inte in i mängden vätska man får ha med sig. Däremot ska man vara beredd att få smaka på vällingen/maten.
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 11:55:36 följande:

På samma sätt som jag hindrar dem från att leva rövare hemma eller på en buss eller tåg...
    ah, men en buss eller ett tåg kan du gå av...
Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!