• Mamsterbabe

Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!

Vi åker till Thailand om en vecka (wie!), vi åker med Turkish Airlines så vi mellanlandar i turkiet innan den långa flygningen till Bangkok. 

Vi är två vuxna och två barn på 2 resp 4 år gamla. Två grabbar med mycket energi haha. 

Tar tacksamt emot alla tips på hur vi kan göra resan så behaglig som möjligt, för alla? Vi kommer ha med en surfplatta och en ipad, samt lite böcker/bamse-tidningar. Och russin, så de har något att tugga på mellan måltiderna på planet osv. 

Vad behöver vi mer? Något speciellt snacks att ta med? Några särskilda appar som ni rekommenderar? Är det något vi absolut inte får glömma?

alla tankar är välkomna!

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Max 10/1-2013
  • Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!
  • Anonym (ha en skön semester)

Det jag tycker är jobbigt med barn på en långflygning är när de sparkar i sätet och ställer sig upp och tar tag i ryggstödet och då ofta drar mig i håret.. självklart inte med flit men när de greppar sätet blir det lätt så.
    Så försök säg till dem så gott du kan att inte sparka i sätet framför för det är grymt jobbigt.
    i övrigt så brukar inte barn på flyg störa mig så mycket, de kan snattra och leka och hålla låda, då tar jag bara lurar om jag känner att det stör :)

Tips är att ta med böcker, läsplatta, gosedjur/snuttefilt för trygghetskänsla, kanske kritor de kan rita med.
    Prata med dem innan om flygningen så de är förberedda.
    Topsa öronen på dem ordenligt innan då de lätt kan få ont annars.

hoppas ni får en jätteskön semester!

• Fjärilslarv
    En PantherTant skrev 2015-01-12 11:42:25 följande:
    Har du någonsin ens flugit? Vi reser mycket, både till USA och Australien, numera med 3 barn under 6 år, och ännu mera innan barnen.

Aldrig, ja faktiskt aldrig, har jag noterat att något barn stört på en flygresa (och då är jag ändå en som snabbt stör mig på ouppfostrade ungar), stört det har däremot vuxna gjort; marathonlöpare på väg till chicago sprang på i gången, stretchade vid våra bänkar där det fanns mera utrymme (tänkt för babykorgen) för att inte tala om alla högljudda berusade som springer på toa i ett och kallar på flygvärdinna i ett, stör gör också feta vuxna som sover trots att se snarkar högljutt (vet man att man snarkar ska man hålla sig vaken på ett flyg!).

Tips till ts: stressa inte, ta med sån sysselsättning barnen gillar och muta med godis, kex, chips eller vad nu barnen gillar (inte nötter, kan finnas nötallergiker ombord). Att någongång äta ohälsosamt är inte så farligt, huvudsaken barnen är glada och nöjda och vet de att de får något de inte får till vardags känns det extra lyxigt att flyga för dem
    ja jag har flugit. 
  • Mamsterbabe
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 11:58:00 följande:

Tetra får man ta med sig och välling kan man blanda själv innan resp efter säkerhetskontrollen. Barnnat räknas inte in i mängden vätska man får ha med sig. Däremot ska man vara beredd att få smaka på vällingen/maten.
    Okej. Ska testa först om han gillar tetra, det har vi aldrig hemma annars. Känns som att det är smidigast. Och ha med pulver ifall att han vägrar tetran ändå på planet.

Tack!
  • älskarlivet81
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 12:00:13 följande:
    ah, men en buss eller ett tåg kan du gå av...

Nej för då kan jag inte gå på igen och komma dit jag ska..

Tragiskt att du har bilden att alla ungar lever rövare...
  • Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 12:01:30 följande:

Nej för då kan jag inte gå på igen och komma dit jag ska..

Tragiskt att du har bilden att alla ungar lever rövare...
    det kan du ju visst det, och ta nästa buss/tåg.
    det har jag inte, men många gör. 
  • Mamsterbabe
    Anonym (ha en skön semester) skrev 2015-01-12 12:00:47 följande:

Det jag tycker är jobbigt med barn på en långflygning är när de sparkar i sätet och ställer sig upp och tar tag i ryggstödet och då ofta drar mig i håret.. självklart inte med flit men när de greppar sätet blir det lätt så.
    Så försök säg till dem så gott du kan att inte sparka i sätet framför för det är grymt jobbigt.
    i övrigt så brukar inte barn på flyg störa mig så mycket, de kan snattra och leka och hålla låda, då tar jag bara lurar om jag känner att det stör :)

Tips är att ta med böcker, läsplatta, gosedjur/snuttefilt för trygghetskänsla, kanske kritor de kan rita med.
    Prata med dem innan om flygningen så de är förberedda.
    Topsa öronen på dem ordenligt innan då de lätt kan få ont annars.

hoppas ni får en jätteskön semester!

Ja usch det är aldrig kul när någon hänger sådär på ens säte. Jag har försökt prata med dom om hur allt går till och hur man beter sig på ett flygplan. Stora killen förstår och tycker toaletterna verkar spännande ;)

Lilla killen förstår inte så mycket så det blir att lägga lite mer krut där & ha extra koll. Men annars tror och hoppas jag att det kommer gå bra :)

Tack för tipsen!
  • Dixie

packa extrakläder till alla i handbagaget - lätt att man spiller när man ska försöka äta i de trånga flygplansstolarna! 

jag brukar också ta med vars en pipmugg till barnen, så de kan få sin dricka i på flyget, så slipper man utspilld juice!

• älskarlivet81
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 12:02:48 följande:
    det kan du ju visst det, och ta nästa buss/tåg.

det har jag inte, men många gör. 

Nästa tåg till Sthlm som går ett par timmar senare? Som sagt, mina barn satt blixtstilla medan de två familjer som åkter ihip och hade tonårsbarn betedde sig så oerhört dåligt ovh blev tillsagda av tågvärden

Kan säga att jag skällde ut busschauffören när han klagade på min dotter som pratadw i vanlig samtalston. T.o.m. andra passagerare reagerade på chauffören.
  • Gryntroll

Start och ladning - något att dricka är toppen. Annars kanske lillen helt enkelt kan börja på ett russinpaket vid starten. Grejen är ju att de ska svälja och iom det tryckutjämna... 

Vi har haft med färdiga tetror, men insåg sedan att det faktiskt är lättare med pulver och varmvatten för att få till vällingen i ljummen temp på hyfsat snabb tid (vattenbad för att värma en tetra tar ganska lång tid). Vi värmde välling inför start inne på flygplatsen och tog sedan med ombord (var osäkra om de hade varmvatten redan vid starten och eftesom det funkade att fixa innan har vi inte kollat upp det). Och under flighten och inför landning var det inga som helst problem att få hjälp av flygvärdinnorna med lite vatten och att laborera fram lagom temp. Fungerade kanon.

• Fjärilslarv
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 12:05:46 följande:

Nästa tåg till Sthlm som går ett par timmar senare? Som sagt, mina barn satt blixtstilla medan de två familjer som åkter ihip och hade tonårsbarn betedde sig så oerhört dåligt ovh blev tillsagda av tågvärden

Kan säga att jag skällde ut busschauffören när han klagade på min dotter som pratadw i vanlig samtalston. T.o.m. andra passagerare reagerade på chauffören.
    jo men fortfarande du kan inte kliva av ett flygplan. 
Svar på tråden Flyga med 2åring resp 4åring, tips?!