• Zora

Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)

Funderar också endel på riskerna med att vara äldre... nu var jag iof inte ung de två andra graviditeterna heller (35 resp 37) men just för att det gick hyfsat då är jag väldigt nervös nu..

Jag har dessutom gjort två kejsarsnitt så har (och är väl fortfarande) ganska orolig för att det ska bli komplikationer den här gången. Haft funderingar på om det ens är värt att försöka få en trea, men kommit fram till att det nog är det.

Någon annan som gjort två eller fler snitt? Har det tredje i såfall gått bra?

• Zora
    Rosenlarv skrev 2016-09-30 15:18:32 följande:
    Förstår hur du känner. Samtidigt har vi ju lyckade graviditeter bakom oss. Många (åtminstone i Stockholm där jag bor) börjar ju försöka med första barnet i vår ålder. Försöker tänka positivt:) men det är lätt att fastna i negativa tankar. Hur länge har du försökt?
    Fick tillbaka mensen efter amning i maj, så det blir väl 4 månader. Tyvärr var senaste månaden misslyckad eftersom sambon var bortrest över Äl..
  • Zora
    Rosenlarv skrev 2016-09-30 16:44:46 följande:
    Typiskt! Men det vore väl vara lungt även om du gjort två snitt. Har ingen erfarenhet av snitt men det enda är väl om det blir en massa ärrbildning? Skulle det bli snitt igen eller skulle du försöka med vanlig förlossning?
    Nja... det kan hända en massa.. Förutom återhämtningstiden som jag tyckte var oerhört jobbig (särskilt med en 2 åring hemma) så är väl en av de värre komplikationerna placenta accreta, fastvuxen moderkaka. Det är ovanligt men förekommer och risken är större ju fler snitt man gjort. Oftast behöver livmodern opereras bort om det händer. Läste att efter ett snitt förekommer det i ca 3% av fallen, efter tre 40% av fallen och efter fem 67% av fallen, i 2-3% av fallen måste livmodern opereras bort. Fick information om det efter senaste snittet och sedan har man ju googlat också...

Tyvärr får man inte föda normalt efter två snitt, så det är bara snitt som gäller..
  • Zora
    Rosenlarv skrev 2016-09-30 17:07:49 följande:
    Då ber jag om ursäkt om jag var okunnig. Vad jobbigt det låter! Jag antar att det bara är att köra på och hoppas på att det går bra. Kan de säga något om riskerna för dig specifikt?
    Du behöver inte alls be om ursäkt :)

Nej, det går inte att säga något om risken specifikt för mig. Dock är risken större om moderkakan sätter sig i framvägg och det har jag haft båda gångerna. Det betyder ju såklart inte att det behöver bli så den här gången. Men men.. det är ändå relativt ovanligt så antagligen är det jag som oroar mig för mycket. Just placenta accreta kan man drabbas av utan att ha gjort kejsarsnitt, men det är mycket ovanligare.
  • Zora
    Molly890 skrev 2016-10-02 10:18:55 följande:

Jag kunde inte hålla mej så tog ett test idag och de va ett plus!! :D jag kan knappt tro att de är sant.. de känns så overkligt :p

Grattis!! :)
  • Zora

Troligen Äl idag, så snart är det bara väntan till Bim kvar..

• Zora
    Orkide skrev 2016-10-15 06:34:21 följande:
    Hade också äl igår. Två veckor kvar av hopp o förtvivlan
    Då ligger vi lika! Håller tummarna för oss båda!
  • Zora
    Orkide skrev 2016-10-23 10:14:20 följande:

Skit skit skit. Negativt på test. Jag vet att det är tidigt men vet inte riktigt när BIM är efter ovitrellesprutan, ev torsdag. Känsla nu är så jäkla ledsen!!

Men du.. är det inte alldeles för tidigt att testa? Vi ligger väl hyfsat lika och jag är på Äl +9 idag. Inte konstigt alls om det visar neg så tidigt trots att man är gravid
  • Zora
    Orkide skrev 2016-10-23 10:49:41 följande:

Tack! Jo det är nog för tidigt. Läste bara om alla som plussat efter sprutan på denna dag och ville testa jag med. Så dumt o onödigt.

Förstår dig verkligen! Får hålla i mina händer varje morgon så jag inte "råkar" ta fram testet ur badrumsskåpet :p Jag har bestämt mig för att inte testa före BIM, eller.. iallafall tidigast Äl +13, då testade jag positivt förra gången (testade inget tidigare, men tror nog det hade visat på Äl +12 också) men just för att slippa behöva bli ledsen i onödan, om det nu skulle vara negativt tidigt för att sedan bli pos vid BIM
Svar på tråden Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)