• Anonym (Värdelös?)

Är det för sent för mig att få ordning på livet?

Fakta:

Kvinna, 36 år.

Har aldrig jobbat, är sjukskriven på heltid men kämpar för att bli frisk.

Inga barn.

Ingen egen bostad (inneboende).

Ingen färdig utbildning, men har pluggat under flera år (ca 8). Lyckades dock inte klara mig igenom alla kurser pga måendet.

ADD-diagnos samt kronisk värk. Extrem trötthet.

Saknar körkort.

Har:

Distansrelation med en man som älskar mig (ett bra förhållande).

Önskar mig:

Jobb, bostad, samboskap/giftermål, barn, körkort, bra mående.

Hinner jag fixa allt detta innan det är för sent, eller är det redan kört? Jag känner mig så värdelös just nu. Jag har hamnat i ett moment 22 där jag går omkring och är hyperstressad, oroar mig, har ångest och inte får nånting gjort alls pga att jag blir paralyserad av alla känslorna. Jag avskyr hur jag funkar. Försöker skärpa mig, men klarar inte av att stänga av och kan således inte heller fokusera på något. Har absolut inte någon koncentrationsförmåga.

Har haft många motgångar i livet; flera nära dödsfall, psykisk och fysisk misshandel under många år, mobbing i skolan, ätstörningar, depression, utmattningsdepression etc.

Ibland tänker jag att jag inte orkar mer, för om detta är det bästa jag kan ha det så är det ett rent helvete. Men om det går att få ett normalt liv med mina önskningar uppfyllda med både jobb, barn, samboskap/giftermål osv så skulle jag bli världens lyckligaste. Är det ens realistiskt för mig?

• Svar på tråden Är det för sent för mig att få ordning på livet?
  • Anonym (Likasinnad)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 01:46:21 följande:

Inget unikt i att inte antidepressiv medicinering hjälper. Delar den erfarenheten själv samt har haft preparat som krävs speciallicens för att skriva från socialstyrelsen och dessutom testat ECT. Inget hjälper! Och det är inte på nåt sätt unikt när man diskuterat med en psykiatriker men inte så populärt att skriva om i kvällspressen.

Jag lider precis som TS av utmattning bl.a.

TS! Nedvärdera inte dig själv. Du har avklarat gymnasiet och kämpat oerhört under ditt liv utifrån din beskrivning. Försök minska på det i tillvaron som äter upp din kraft och energi så att du kommer ur den onda cirkeln. Eller i alla fall inte förvärrar den. Om du inte har problem med att få sjukpenning, sjukersättning eller  liknande , dvs pengar att överleva på så tycker jag du ska acceptera att du i nuläget behöver fokusera dina krafter på att må bättre fysiskt och psykiskt istället för att tänka på arbetsmarknaden. Du riskerar annars att må allt sämre. En del av det du beskriver är utmattningssymtom. Du kan inte piska dig själv frisk!

• Anonym (Värdelös?)
    Mamori skrev 2015-01-26 00:57:11 följande:

Det enda som egentligen är bråttom för dig är att skaffa barn och även det går att vänta med något år eller två, sedan börjar det bli lite bråttom. Resten av sakerna hinner du med. Vad är det du har pluggat till tidigare och vad vill du jobba som? Tänk realistiskt och inte typ något som är supertungt för även om du blir friskare så är nog din fysiska hälsa alltid något som kommer att vara en svaghet hos dig, så bäst att inte utsätta den för mer krav än som behövs.

Jag vill inte skriva ut för mycket här, men det jag pluggade är inte relevant för mig att arbeta med eftersom det för det första är en bransch som är väldigt stressig, där det är extremt ont om jobb och man måste kunna hålla flera bollar i luften samtidigt vilket jag inte klarar av. Jag testade att praktisera i branschen, men de på praktikplatsen avrådde mig starkt från att jobba med det och sa att det var alldeles för stressigt för mig. Jag hängde inte alls med i tempot.

Vad gäller barn så har läkare sagt att jag helst bör skaffa barn rätt omgående eftersom jag max kommer vara fertil till 39 års ålder baserat på mina äggstocksvärden. De sa även att det ofta tar lite längre tid att bli gravid också såhär mot slutet av fertiliteten. Men du har väl rätt, det är nog barn som har den snävaste deadlinen av allt jag räknat upp.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 01:46:21 följande:

Inget unikt i att inte antidepressiv medicinering hjälper. Delar den erfarenheten själv samt har haft preparat som krävs speciallicens för att skriva från socialstyrelsen och dessutom testat ECT. Inget hjälper! Och det är inte på nåt sätt unikt när man diskuterat med en psykiatriker men inte så populärt att skriva om i kvällspressen.

Jag lider precis som TS av utmattning bl.a.

TS! Nedvärdera inte dig själv. Du har avklarat gymnasiet och kämpat oerhört under ditt liv utifrån din beskrivning. Försök minska på det i tillvaron som äter upp din kraft och energi så att du kommer ur den onda cirkeln. Eller i alla fall inte förvärrar den. Om du inte har problem med att få sjukpenning, sjukersättning eller  liknande , dvs pengar att överleva på så tycker jag du ska acceptera att du i nuläget behöver fokusera dina krafter på att må bättre fysiskt och psykiskt istället för att tänka på arbetsmarknaden. Du riskerar annars att må allt sämre. En del av det du beskriver är utmattningssymtom. Du kan inte piska dig själv frisk!

Tyvärr får jag ingen sjukersättning då jag saknar relevant diagnos utan är förpassad till socialtjänstens försörjningsstöd sedan länge - ytterligare en stressfaktor i sammanhanget. Det är även de som piskat ut mig på praktikplatser trots att jag haft sjukskrivning och dessutom blivit allt sämre av att praktisera. Så under de här månaderna mellan praktikperioderna efter vilka jag kollapsat fullständigt så kan jag inte slappna av eller få ro, för jag har denna myndighet hängande över mig och har ingen aning om ifall jag ens får några pengar nästa månad.

Om jag skulle flytta ihop med min partner så småningom, vilket vi båda vill, så står jag där helt utan pengar. Ingen ersättning någonstans ifrån. Så det känns som att jobba är enda vägen... Men jag vet inte hur det ska gå! Är samtidigt rädd för att bli ännu sämre om jag pressar mig ännu en gång. Jag blir så frustrerad över att jag funkar så dåligt, ibland får jag sån lust att banka huvudet mot väggen i ren frustration och ilska över att jag inte kommer ihåg de enklaste saker eller kan läsa tidningen.

Jag har förresten hört samma sak från mina läkare som du skriver här, att antidepressiv medicinering inte är något mirakelmedel som hjälper på alla. Även jag har blivit rekommenderad ECT, men jag vågade inte med anledning av minnet och hur det är nu. Jag skulle inte klara av att det blev ännu sämre; vågar inte riskera något.
  • Anonym (Värdelös?)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2015-01-26 00:38:24 följande:

Sen ts är det enorm skillnad i att snylta sig på andra och att ha som du en vilja till annan och resonera kring det. Det man ofta läser och själv har fördömt är dom som inte har andra ambitioner i livet än tv-spel och låter den andra ta lotten på försörjning och samtidigt håller hela hushållet under sina vingar. Huvudsaken är att man vill något, bara det är en drivande sak och ett tecken på att man är påväg någonstans och har ett driv, så jag likställer absolut inte dig med genuina latmaskar/snyltare för det stämmer inte in alls i den bilden jag får av dig... smile1.gif Hoppas det är till någon tröst.

Ja, du har nog rätt i att jag dömer mig själv för hårt. Mycket av det beror nog på att jag under hela mitt förra förhållande fick höra att jag inte var värd något pga att jag inte jobbade. Han pressade mig oerhört till att sitta och söka arbeten flera timmar om dagen trots att jag var heltidssjukskriven och kastade ut mig på gatan till slut. Han trodde inte ett ögonblick på att jag verkligen var sjuk, trots att jag hade flera läkare som bekräftade det. Han såg det ju inte på mig, och enligt honom var utmattningsdepressioner och liknande diagnoser bara hittepå av lata personer. Jag fick höra detta till leda.
  • Anonym (Likasinnad)
    Anonym (Värdelös?) skrev 2015-01-26 02:09:46 följande:

Tyvärr får jag ingen sjukersättning då jag saknar relevant diagnos utan är förpassad till socialtjänstens försörjningsstöd sedan länge - ytterligare en stressfaktor i sammanhanget. Det är även de som piskat ut mig på praktikplatser trots att jag haft sjukskrivning och dessutom blivit allt sämre av att praktisera. Så under de här månaderna mellan praktikperioderna efter vilka jag kollapsat fullständigt så kan jag inte slappna av eller få ro, för jag har denna myndighet hängande över mig och har ingen aning om ifall jag ens får några pengar nästa månad.

Om jag skulle flytta ihop med min partner så småningom, vilket vi båda vill, så står jag där helt utan pengar. Ingen ersättning någonstans ifrån. Så det känns som att jobba är enda vägen... Men jag vet inte hur det ska gå! Är samtidigt rädd för att bli ännu sämre om jag pressar mig ännu en gång. Jag blir så frustrerad över att jag funkar så dåligt, ibland får jag sån lust att banka huvudet mot väggen i ren frustration och ilska över att jag inte kommer ihåg de enklaste saker eller kan läsa tidningen.

Jag har förresten hört samma sak från mina läkare som du skriver här, att antidepressiv medicinering inte är något mirakelmedel som hjälper på alla. Även jag har blivit rekommenderad ECT, men jag vågade inte med anledning av minnet och hur det är nu. Jag skulle inte klara av att det blev ännu sämre; vågar inte riskera något.

Usch, vad arg jag blir! Klart du ska ha rätt till nån form av sjukersättning. Har du ingen kontakt inom psykiatrin som kan hjälpa dig?Journaler som styrker din problematik?
  • Anonym (utmattad)

Förutom boendestöd finns det Personligt ombud. Känner du till det? Varit mig till stor hjälp!

Jag har aldrig hört om någon där ECT har hjälpt mot utmattning. Någon som gjort det?

• Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 05:07:25 följande:

Förutom boendestöd finns det Personligt ombud. Känner du till det? Varit mig till stor hjälp!

Jag har aldrig hört om någon där ECT har hjälpt mot utmattning. Någon som gjort det?

Tack för tipset, jag läste om PO nu och ska ansöka om det med en gång!

Jag har inte heller hört om det för just utmattning, däremot för djupa kliniska depressioner.
  • Anonym (utmattad)
    Anonym (Värdelös?) skrev 2015-01-26 13:44:47 följande:

Jag har inte heller hört om det för just utmattning, däremot för djupa kliniska depressioner.
    Kanon! Jag fick bl.a. hjälp att reda ut vad som gäller för återbetalning av mina studielån och hjälp att driva att mitt behov av annat boende var motiverat trots att soc. fick betala alla omkostnader inkl. flyttstäd eftersom jag var för  sjuk att orka själv.
  • Anonym (utmattad)
    Anonym (Värdelös?) skrev 2015-01-26 13:44:47 följande:

Kanon! Jag fick bl.a. hjälp att reda ut vad som gäller för återbetalning av mina studielån och hjälp att driva att mitt behov av annat boende var motiverat trots att soc. fick betala alla omkostnader inkl. flyttstäd eftersom jag var för  sjuk att orka själv.
  • Anonym (gg)

Ok, ställer det som en fråga. Har du gått i terapi? Om du har haft en svår uppväxt så kan det nämligen ha satt sina spår och ge ångest, koncentrationssvårigheter, värk, trötthet, you name it. Inga piller i världen kommer att bota dig.

Svar på tråden Är det för sent för mig att få ordning på livet?