• Forumvärd

    Får man hindra sitt barn att äta?

    Får man hindra sitt barn från att äta för mycket?
    Var går gränsen? Är det någon speciell situation där det är okej eller inte okej?
    Hur tänker ni?

    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Här kan ni läsa Lidingömammans funderingar kring frågan:
    http://www.familjeliv.se/foralder/1.3720374

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får man hindra sitt barn att äta?
  • Ewald01
    fluu skrev 2015-01-30 10:30:30 följande:
    Alltså... inte nödvändigtvis. Min unge är som sagt mager, men äter ändå kopiösa mängder. Hon är utredd på alla håll och kanter och har fått "friskstämpel". Ändå kan hon äta tills hon kräks, hon verkar inte riktigt ha samma mättnadskänslor som andra. Så jag stoppar henne, för att hon ska slippa magont och liknande.
    Vad äter hon t.ex.?
  • fluu
    Ewald01 skrev 2015-01-31 11:51:09 följande:
    Vad äter hon t.ex.?
    Det mesta, men om du syftar till nyttigheten på maten så är den nyttig. Mycket vegetariskt(baljväxter och grönt), mycket fisk, lite kött(mest gris), mestadels fullkornsprodukter, visserligen mycket frukt.
    Hon får juice och saft ibland, glass någon gång, aldrig godis, söta bakverk ibland.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ewald01
    fluu skrev 2015-01-31 11:53:34 följande:
    Det mesta, men om du syftar till nyttigheten på maten så är den nyttig. Mycket vegetariskt(baljväxter och grönt), mycket fisk, lite kött(mest gris), mestadels fullkornsprodukter, visserligen mycket frukt.
    Hon får juice och saft ibland, glass någon gång, aldrig godis, söta bakverk ibland.
    Ah, okej.

    Gurkor t.ex. innehåller nästan Inga kalorier. Tror att 100 g gurka innehåller 12 kcal kalorier.

    Kiwi t.ex. innehåller 4 ggr så mycket kalorier som gurkor.

    Ja, vissa kan äta mycket och går ändå inte upp i vikt.

    ... och vissa överviktiga kan leva längre än vissa smala gör. Udo Jürgens var inte särskillt tjock tycker jag. Han blev 80 år gammal. Carlo Pedersoli (känd som Bud Spencer) var ju alltid en ganska tjock gubbe och han är långt över 85 år gammal ....
  • fluu
    Ewald01 skrev 2015-01-31 12:17:38 följande:
    Ah, okej.

    Gurkor t.ex. innehåller nästan Inga kalorier. Tror att 100 g gurka innehåller 12 kcal kalorier.

    Kiwi t.ex. innehåller 4 ggr så mycket kalorier som gurkor.

    Ja, vissa kan äta mycket och går ändå inte upp i vikt.

    ... och vissa överviktiga kan leva längre än vissa smala gör. Udo Jürgens var inte särskillt tjock tycker jag. Han blev 80 år gammal. Carlo Pedersoli (känd som Bud Spencer) var ju alltid en ganska tjock gubbe och han är långt över 85 år gammal ....
    Här beror det troligen på gener, hennes pappa är likadan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ewald01
    fluu skrev 2015-01-31 12:21:51 följande:
    Här beror det troligen på gener, hennes pappa är likadan.
    Ja ... och kanske livsstilen ..
  • fluu
    Ewald01 skrev 2015-01-31 12:32:29 följande:
    Ja ... och kanske livsstilen ..
    Vad menar du med det?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ewald01
    fluu skrev 2015-01-31 12:33:17 följande:
    Vad menar du med det?
    Nja, hade personen ett stressigt liv? Var den rökare eller icke-rökare? ... är man t.ex. upprörd påverkas hela kroppen av det osv. ...
  • fluu
    Ewald01 skrev 2015-01-31 12:41:14 följande:
    Nja, hade personen ett stressigt liv? Var den rökare eller icke-rökare? ... är man t.ex. upprörd påverkas hela kroppen av det osv. ...
    Och inget av det kan tillämpas på min treåring. Eller sambo heller för den delen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ewald01
    fluu skrev 2015-01-31 12:52:48 följande:
    Och inget av det kan tillämpas på min treåring. Eller sambo heller för den delen.
    Okej.

    Hmm ... och hon äter och äter? .... nja antar att du hindrar henne på ngt snällt sätt att äta för mycket ....  men hur mycket tillåter du att hon äter? Går du efter känslan? ...
  • fluu
    Ewald01 skrev 2015-01-31 13:03:22 följande:
    Okej.

    Hmm ... och hon äter och äter? .... nja antar att du hindrar henne på ngt snällt sätt att äta för mycket ....  men hur mycket tillåter du att hon äter? Går du efter känslan? ...
    Det är lite svårt att förklara. Vi föräldrar känner ju henne så väl så vi liksom "ser" när det börjar bli för mycket och hon riskerar magont eller illamående. Bör också tilläggas att hon inte gör så varje dag, ibland har hon fokus på annat och sitter inte kvar lika länge vid bordet exempelvis. Vi hindrar henne genom att helt enkelt säga typ "tre tuggor till sedan är det nog och vi gör något annat istället". Ofta protesterar hon inte längre eftersom hon är van att vi gör så och hon nu dessutom är så stor att hon kan komma ihåg sista gången hon åt för mycket och fick ont i magen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ewald01

    Det är bra om barnen har ett Hobby! När jag var liten hade jag alltid mycket att göra och funderade inte mycket på maten .

    Vad gillar hon annars? IKEA? Cykla? bygga ett trädhus? .... leka med LEGO byggsten?

  • fluu
    Ewald01 skrev 2015-01-31 15:18:10 följande:
    Det är bra om barnen har ett Hobby! När jag var liten hade jag alltid mycket att göra och funderade inte mycket på maten smile1.gif .

    Vad gillar hon annars? IKEA? Cykla? bygga ett trädhus? .... leka med LEGO byggsten?
    Ja, hon har fritidsintressen också...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nozpa
    Ewald01 skrev 2015-01-31 11:25:54 följande:

    Vad tycks gentligen om idéen att helt enkelt inte handla "mat" som innehåller r alför mycket socker och godis osv.

    När jag var liten var jag aldrig med när mamman handlade. Jag var aldrig på ngn mataffär överhuvudtaget.

    Jag visste inte ens vad det finns att köpa. Jag åt det som fanns hemma .... gurka, äpplen, fisk/ fiskrätter, potatismos, bröd, korv, te, kött, kaffe ägg...

    .. visst fick jag chocklad ibland ... och tuggummi ... men aldrig mycket ...

    Sötsaker som Mars, Bounty, Twix, osv. och godis fanns det helt enkelt inte. Jag visste inte ens vad man kunde köpa på mataffären. Det fanns aldrig diskussioner .... en smart lösning egentligen. Vet (små)barnet inte ens att det Finns vissa saker slipper man diskussionen Flört ... och man blir väl inte tjock eller sjuk om man äter "för mycket" gurka, tomat, potatisar eller fisk ....


    Har ofta barnen med i affären. 3½ åringen vet att det blir inget godis, eller det hon helst vill ha kinder ägg mer än på lördagen. Har aldrig problem med någon form av tjatande på den fronten. Ibland kan hon iofs tjata om körsbärstomater. Ibland ger jag med mig, och ibland blir det vanliga. Men det är väl ungefär så.
    Kanske lär sig barnen hur man gör i affären och i andra vardagliga situationer om dom faktiskt får vara med om det.
  • Ewald01

    Har nu läst lite i bloggen som den där mamman skrev. Nja, hon verkar ju också fundera på hur andra gör med sina barn och det gillar jag egentligen inte.

    Sen är ju Pommes och Cola Ingen bra mat heller. Att man inte ska äta för mycket av det är helt logiskt.

    Jag skulle främst avråda mina barn att äta kakor, pommes och dessa sötsaker som t.ex. Mars eller Twix. Fram för allt kakor osv. innehåller en del konstiga ämnen som t.ex. natriumdphosphat eller natriumtriphosphat osv.

    Nja, om barnen vill äta lite mer grönsaker eller frukt verkar det okej. Dom växer ju och om dom är aktiva kan det hända att de även blir hungriga.

    Men att äta för mycket är inte bra.

    Men sen när barnen blir tonåriga blir det kanske tvärtom. Det Finns en del tonåriga som har bullemi ... som inte vill äta alls osv.

    Lagom är bäst .

  • Ewald01
    fluu skrev 2015-01-31 17:33:19 följande:
    Ja, hon har fritidsintressen också...
    Då glömmer hon kanske bort maten ibland .... men som sagt, barnen växer ju osv. .... har aldrig funderat på hur ymcket att ett barn egentligen ska äta. När jag var 12 år gammal åt jag väl lika mycket som en vuxen skulle jag säga.

    Som barn och tonåring var jag underviktig.
  • fluu
    Ewald01 skrev 2015-02-01 00:50:14 följande:
    Då glömmer hon kanske bort maten ibland .... men som sagt, barnen växer ju osv. .... har aldrig funderat på hur ymcket att ett barn egentligen ska äta. När jag var 12 år gammal åt jag väl lika mycket som en vuxen skulle jag säga.

    Som barn och tonåring var jag underviktig.
    Hon fokuserar inte på mat mellan måltiderna och är inte fixerad vid mat heller.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ewald01
    nozpa skrev 2015-01-31 18:36:03 följande:
    Har ofta barnen med i affären. 3½ åringen vet att det blir inget godis, eller det hon helst vill ha kinder ägg mer än på lördagen. Har aldrig problem med någon form av tjatande på den fronten. Ibland kan hon iofs tjata om körsbärstomater. Ibland ger jag med mig, och ibland blir det vanliga. Men det är väl ungefär så.
    Kanske lär sig barnen hur man gör i affären och i andra vardagliga situationer om dom faktiskt får vara med om det.
    Ah, körsbärstomater .... okej, bra att ditt barn vet hur man uppför sig
Svar på tråden Får man hindra sitt barn att äta?