• Forumvärd

    Bucket list: Har du något du vill göra innan du tar ner skylten?

    Det här vill jag göra innan jag tar ner skylten!
    En bucket-list är en lista som fylls på med saker som du vill göra innan du tar ner skylten.
    Har du något som du absolut vill göra eller inte vill missa?
    Du har kanske t.om redan bockat av en del av det som finns på "listan"?

    Hur tänker du? Vad vill du hinna göra?
    Diskutera och dela gärna med dig av dina drömmar och önskningar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bucket list: Har du något du vill göra innan du tar ner skylten?
  • Anonym (Pärlan)
    Broom skrev 2015-02-06 20:14:04 följande:
    Hey, det är inte jag som går in i trådar och slänger min cancerdiagnos i fejjan på folk. Drömmer
    Uppenbarligen inte. Du tar det tydligen steget längre. Du går in i trådar och slänger ANDRAS diagnoser i fejjan på folk.
    Riktigt lågt och svinigt får jag säga!!! Att berätta om en egen sjukdom öppet är starkt! Att med nedlåtande ton berätta om andras sjukdomar tyder på mycket svag karaktär! Skäms människa!
  • nr62
    Broom skrev 2015-02-07 00:39:26 följande:
    Ja, förlåt. Nästa gång så ska jag slå till någon med en ALS diagnos. Solig

    Dito!!
    Jag tycker att det är ok att driva med andra, jag tycker att det är ok att driva med mig, men det är inte ok att driva med ALS!

    Men jag dömer ingen, alla gör vi misstag ibland.
  • Letitia
    Anonym (Sverigedemokrat) skrev 2015-02-06 22:53:50 följande:

    Få så många som möjligt att bli Sverigedemokrater!!Glad


    DET är en bra ambition!
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Letitia

    Jag kan förresten delge vad min far sa under sin sista sjukdom. Han sa att det han var mest ledsen för i livet, var att han aldrig hade haft någon riktig vän. Han hade mamma och mig och min dåvarande man och sina systrar, och till viss del sina svågrar. Men han hade aldrig någon riktigt nära manlig vän, som han kunde umgås med ensam, och som hade valt honom för hans egen skull så att säga.

    Det tycker jag var så sorgligt. Men samtidigt är just en sådan sak inte så lätt att ändra på själv, tidigare i livet, även om man vet att man kommer att gräma sig över det, för antingen har man förmågan att knyta människor till sig eller så har man den inte.


    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Letitia
    Anonym (Pärlan) skrev 2015-02-07 01:16:27 följande:

    Jag har inte skrivit nån bucket-list och kommer inte göra heller. Jag tar vara på varje ögonblick och har både kortsiktiga och långsiktiga mål, precis som alla andra. Vilka de är, tycker jag är min ensak.

    Bucket list. Det är väl bara ett annat namn på vad man vill få/få ut av livet.
    Känns som en del tror en bucket-list är nåt man måste skriva när man är döende. Guess what! Alla är döende....från den dagen man föds. Underligt nog överraskas en del om livets värde först när de blir svårt sjuka och börjar istället leva mer intensivt än innan. Som om sjukdomen sa "Du kom till världen för att leva, men än har du inte börjat. Jag ger dig här en sista chans att göra något den tid du har kvar".
    Annars vore det rätt gött att istället på sin dödsbädd faktiskt känna att man inte skräms av döden på samma sätt eftersom man redan innan levt ett rikt liv. Tror det är lätt hänt annars att man ligger där och grämer sig över allt man inte hann med eller fick uppleva.
    Rättare sagt inte tog sig tid till!!! Det är här och nu som gäller! All the way all the time!


    Du har rätt såklart, men de flesta av oss har ju inte MÖJLIGHETEN att förverkliga allt det vi skulle vilja göra. Vi saknar pengarna som krävs, eller så är vi bundna av långa arbetsdagar (som måste till för att vi ska försörja oss och våra familjer) och blir för trötta, och i många år sätter barnen gränsen. Det går liksom inte att lämna sina barn för att åka iväg och plocka vindruvor i Israel, eller arbeta på ett kryssningsfartyg, eller plugga på ett universitet i USA...

    Inte heller kan en ung människa, som saknar ett föräldrahem att komma tillbaka till, säga upp jobb och lägenhet och åka iväg... Vart ska han eller hon ta vägen vid hemkomsten - till ett härbärge..?
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Heisan

    Ja, jag har pooler i världen jag vill bada i, glasstigar som jag vill gå på, se stjärnhimlen från olika platser på jorden, köra sportbilar av olika slag på bana etc. 

    Ska börja så smått genom att ge mig själv en upplevelse om året. 


    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Anonym (Pärlan)
    Letitia skrev 2015-02-07 10:41:29 följande:
    Du har rätt såklart, men de flesta av oss har ju inte MÖJLIGHETEN att förverkliga allt det vi skulle vilja göra. Vi saknar pengarna som krävs, eller så är vi bundna av långa arbetsdagar (som måste till för att vi ska försörja oss och våra familjer) och blir för trötta, och i många år sätter barnen gränsen. Det går liksom inte att lämna sina barn för att åka iväg och plocka vindruvor i Israel, eller arbeta på ett kryssningsfartyg, eller plugga på ett universitet i USA...

    Inte heller kan en ung människa, som saknar ett föräldrahem att komma tillbaka till, säga upp jobb och lägenhet och åka iväg... Vart ska han eller hon ta vägen vid hemkomsten - till ett härbärge..?
    Ja tänker man sådär blir det ju inget. Ingen sa att det skulle vara lätt! Det handlar mycket om prioriteringar och planering. Det finns lösningar på allt, om man bara vill. Saknar du pengar kan du ta ett lån eller spara ihop dem. Visst kan du ha långa arbetsdagar, men det är också ett eget val, kanske för att få ihop de där pengarna du behöver för att kunna resa. Har du svårt att få pengar över får du se över ditt leverne och skära ner på extra utgifter, ekonomiska utsvävningar och onödiga nöjen och produkter, och handla billigare mat. Många bäckar små.
    Det bästa är förstås att ha resandet gjort INNAN man skaffar barn, men det finns säkert möjlighet att ta dem med också på mycket, eller lämna bort dem om man prioriterar ett jobb på sjön. Inte speciellt schysst förstås, men trots allt en prioritering. Fast såg en dokumentär på TV om en familj som levde helt på sjön i en segelbåt med barnen som fick växa upp på båten och se hela världen, så helt omöjligt är det inte. Plugga på universitet i USA är också saker man får se till att göra innan man skaffar kids men annars finns det många möjligheter att läsa kurser på universitet utomlands via internet hemifrån. Möjligheterna är oändliga, man kan ha framförhållning och planera eller så kan man kasta sig rakt ut i det okända och hoppas på det bästa. Val och prioriteringar. Tror man så kan man, tänker man som du har man redan gett upp innan och då blir det heller aldrig av. Vitsen med att leva är också att våga chansa och ta risker, men vardagens invanda trygghet hindrar många från att ens försöka.
  • Letitia
    Anonym (Pärlan) skrev 2015-02-07 13:34:11 följande:
    Ja tänker man sådär blir det ju inget. Ingen sa att det skulle vara lätt! Det handlar mycket om prioriteringar och planering. Det finns lösningar på allt, om man bara vill. Saknar du pengar kan du ta ett lån eller spara ihop dem. Visst kan du ha långa arbetsdagar, men det är också ett eget val, kanske för att få ihop de där pengarna du behöver för att kunna resa. Har du svårt att få pengar över får du se över ditt leverne och skära ner på extra utgifter, ekonomiska utsvävningar och onödiga nöjen och produkter, och handla billigare mat. Många bäckar små.
    Det bästa är förstås att ha resandet gjort INNAN man skaffar barn, men det finns säkert möjlighet att ta dem med också på mycket, eller lämna bort dem om man prioriterar ett jobb på sjön. Inte speciellt schysst förstås, men trots allt en prioritering. Fast såg en dokumentär på TV om en familj som levde helt på sjön i en segelbåt med barnen som fick växa upp på båten och se hela världen, så helt omöjligt är det inte. Plugga på universitet i USA är också saker man får se till att göra innan man skaffar kids men annars finns det många möjligheter att läsa kurser på universitet utomlands via internet hemifrån. Möjligheterna är oändliga, man kan ha framförhållning och planera eller så kan man kasta sig rakt ut i det okända och hoppas på det bästa. Val och prioriteringar. Tror man så kan man, tänker man som du har man redan gett upp innan och då blir det heller aldrig av. Vitsen med att leva är också att våga chansa och ta risker, men vardagens invanda trygghet hindrar många från att ens försöka.
    Jo, fast många har det också bättre förspänt från början. Det var väl det jag ville få fram. Diplomatbarn t.ex. får ju uppleva massor helt utan egen ansträngning. Likaså de med rika föräldrar och ärvd förmögenhet.
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • jashrinah

    ja jag vill bli sjukt vältränad.
    jobbar på det nu och det skall bli så kul att se hur folk reagerar när de ser mig , jag har alltid varit fet så många kommer nog bli förvånade :P 


    och jag själv kommer ju få uppleva en helt ny värld med ! 

Svar på tråden Bucket list: Har du något du vill göra innan du tar ner skylten?