• Anonym (Eliza)

ta lån åt sambo

Hej, hur skulle ni göra i min sits. Min sambo behöver ett lån för att köpa bil då vi lånar den vi har nu men den skall snart tillbaka. Jag har inget körkort och inget behov av det just nu. Vi har barn tillsammans dock som såklart har behållning av bil. Då sambon har betalningsanmärkning får han inte låna själv, förvisso finns det ställen som lånar ut till de med betalningsanmärkningar men räntan är jättehög. Hade du tagit ett lån åt din sambo? Vad kan det finnas för nackdelar? Vad kan hända om det skulle ta slut eller han skiter i att betala? Nu tror jag inte det men försöker tänka ut värsta scenario som kan hända.

• Svar på tråden ta lån åt sambo
  • Nyfikna72

Bor ni ihop så kan väl du låna och köpa bilen........då slipper du allt funderande. Försäkring och sånt fungerar ju det också så länge det är inom familjen. Han behöver inte äga den.

• Kung Kisstank

Har han bara en anmärkning efter en missad räkning? I så fall kanske det hade varit ok. Men har en en hel hög för att han inte kan sköta en ekonomi så hade jag aldrig gjort så. Hade t o m ifrågasatt om det var en lämplig person att vara med, men det är en annan sak.

Det du kan göra är att ta lånet och köpa bilen själv. Du får ju äga en bil fast du inte har körkort. Och om det skulle bli nåt bekymmer så äger du bilen och kan bestämma om ni måste sälja den.

• Anonym (i)

Blanko lån på Banken Bilen hans lånet ditt du är betalningsansvarig . Billån på firma då måste du äga bilen men eftersom du inte har körkort blir bilförsäkringen skyhög .

• Donum

Säger som föregående talare - köp den själv.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Eliza)

Det gäller en anmärkning. Visst skulle jag kunna ta bilen men jag har ju ingen användning för den. Betalningsanmäkningen försvinner om 3 år, finns det andra möjligheter jag inte tänkt på? Eller varianter.

• Anonym (i)

Kollade efter min partner har inte körkort och han skulle få en försäkringspremie på nästan 12000:- om året en vad jag har på våran bil. Så äga bil och någon annan som får köra kostar .

• Anonym (Min åsikt)

Alltså, köp bilen själv i DITT namn. Ingen säkerhet för dig annars om ni gör slut o han får bilen o du får räkningen :/

• Nyfikna72

Fast det låter ju som att ni bor ihop och behöver en bil, hur kan du då säga att du inte har nåt behov av den? Att låna åt nån annan är alltid riskfyllt och det vet ju du också eftersom du har ställt frågan här.

Köper du bilen så är det din bil och kan sälja den om det blir krångel. Lånar du pengar åt han och han äger bilen så har du enbart ett lån medans han kan göra vad han vill med bilen.

Detta om ni köper privat då.

Det låter inte som ni är ute efter nån dyr bil heller så då behöver man ju inte fundera så mycket på förspremien. En enkel trafikförsäkring behöver inte kosta så mycket om det bara handlar om en bil som ska ta er från a till b. Men han kanske är inne på nåt mer personligt för sin egen del?

• Donum
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 13:46:45 följande:

Det gäller en anmärkning. Visst skulle jag kunna ta bilen men jag har ju ingen användning för den. Betalningsanmäkningen försvinner om 3 år, finns det andra möjligheter jag inte tänkt på? Eller varianter.

Fast ska du ta lån så är det väl ändå bättre att du äger det du lånar till?

Tar du lån åt honom och bilen är skriven på honom så har du ingenting alls förutom skulder.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • NattaLind
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 13:46:45 följande:

Att du tar bilen är ju din säkerhet. Skulle han försvinna eller något händer som gör att han inte kan betala så är bilen åtminstone din att sälja.

Står bilen på honom och ni går isär, ja enligt lag är det då du som måste betala av lånet.

Finns så många människor som har gjort just detta och satt sig i skiten när dom flera år senare gått isär.
Svar på tråden ta lån åt sambo