• Anonym (Eliza)

ta lån åt sambo

Hej, hur skulle ni göra i min sits. Min sambo behöver ett lån för att köpa bil då vi lånar den vi har nu men den skall snart tillbaka. Jag har inget körkort och inget behov av det just nu. Vi har barn tillsammans dock som såklart har behållning av bil. Då sambon har betalningsanmärkning får han inte låna själv, förvisso finns det ställen som lånar ut till de med betalningsanmärkningar men räntan är jättehög. Hade du tagit ett lån åt din sambo? Vad kan det finnas för nackdelar? Vad kan hända om det skulle ta slut eller han skiter i att betala? Nu tror jag inte det men försöker tänka ut värsta scenario som kan hända.

• Svar på tråden ta lån åt sambo
  • Donum
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 14:41:54 följande:

Blir nog tvungen att ta lånet. Han är jättesur på mig :/

Vad är hans argument mot att du köper en bil som han får använda?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Eliza)
    nanneN skrev 2015-02-10 15:59:39 följande:

Men måste ni ta ett lån för att köpa en bil?
    Det är inga problem att hitta en fullt fungerande bil i bra skick för 5-10 tusen på blocket.

Han tyckte det för att det skulle bli billigare i längden. Han ville att lånet skulle ligga på 150 000 kr (vilket är mycket pengar, åtminstone för mig). Jag skulle kunna bidra med några 1000 kontant med så säg runt 20-25 000 kr. Det måste man väl kunna hitta en hyfsad bil som håller några år för?
  • Anonym (f)
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 16:01:23 följande:
    Jag tyckte också det och var tom beredd att betala en del i en bättre begagnad bil (utan lån då). Men han säger att det blir dyrare att laga bilen och såna saker då. Jag tyckte iaf att det vore en bättre lösning, om jag lägger 10 000 och han lite mer än det borde vi väl kunna få en hyfsad bil för en 3 barnsfamilj som håller 3 år tills han kan ta lån igen? (Notera att jag inte kan ett jota om bilar om min tanke verkar korkad).
    Fats dte är ju inte ditt fel att han fått anmärkningar, eller att han måste ha bil till sitt jobb. Låt dig inte luras av att han blir "sur" då får han vara det. Tänk vad dina barn blir sura om något händer och du lämnas med skulder för en bil du inte kan använda eller om han tom tar den. Du skapar problem genom att låna ut till en sur sambo. Köp en begagnad, har man nu satt sig i skuld så får man bita i det sura äpplet och ta en billig bil han har råd med. Köper ni en "lite dyrare" kommer den fortfarande behöva lagas, den kommer dessutom tappa i pris mer än en äldre skruttbil. Köp en gammal volvo 850, billiga att laga, billiga att äga, billiga att köpa. Vill han åka finare till sitt jobb får han köpa en finare bil, för sina pengar. Ni har 3 barn att tänka på, han låter enormt egoistisk.
  • Anonym (Eliza)
    Donum skrev 2015-02-10 16:03:06 följande:
    Vad är hans argument mot att du köper en bil som han får använda?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
    Alltså han blir sur för att jag helst inte vill ta lån alls för en bil egentligen bara han är i stort behov av. Jag har inget körkort och nära till allt. I första hand behövs bil för att han ska ta sig till jobbet och nöjesaker. Han lånar just nu en bil från sin mamma som hans bror skulle få när han tagit körkort vilket han gjort nu så han känner sig elak mot sin bror som står utan bil. Men jag känner att hans bror och hans samvete inte är en anledning till att jag skall skuldsätta mig. Kanske elakt men
  • Donum
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 16:04:03 följande:

Han tyckte det för att det skulle bli billigare i längden. Han ville att lånet skulle ligga på 150 000 kr (vilket är mycket pengar, åtminstone för mig). Jag skulle kunna bidra med några 1000 kontant med så säg runt 20-25 000 kr. Det måste man väl kunna hitta en hyfsad bil som håller några år för?

Jaså? Det vill han?

Han kanske skulle sänka sina krav med tanke på att han inte kan betala för att?

Det går att hitta utmärkta bilar för en tredjedel, om ens det.
  • Anonym (f)
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 16:08:01 följande:
    Alltså han blir sur för att jag helst inte vill ta lån alls för en bil egentligen bara han är i stort behov av. Jag har inget körkort och nära till allt. I första hand behövs bil för att han ska ta sig till jobbet och nöjesaker. Han lånar just nu en bil från sin mamma som hans bror skulle få när han tagit körkort vilket han gjort nu så han känner sig elak mot sin bror som står utan bil. Men jag känner att hans bror och hans samvete inte är en anledning till att jag skall skuldsätta mig. Kanske elakt men
    Det är inte elakt av dig, utan bara rent sunt förnuft. Har bara han behovet så får han stå för det. Eller så får väl du få behov av något lyxigt han inte kan använda, se hur glad han blir då och hur benägen han är att hjälpa till med det..
  • Rainbow gg

Köp en nybesiktad begagnad bil, då får han köra den ett år och den har antagligen inte några svåra fel för då hade den inte gått igenom besiktningen. Min första bil kostade 3000kr, den hade jag i två år och lade ca 1000 på reperation, den var 21år gammal när jag köpte den. Nya bilen kostade 2000, har haft den i ett år, gick igenom besiktningen i december men nu har ABSen pajat å reperationen går på 1600. Så det måste ju inte alls bli så dyrt. Dyrare att ta lån.

• Donum
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 16:08:01 följande:

Ursäkta, men det låter inte som att han har lärt sig något av den betalningsanmärkning han har dragit på sig. Han tycker att du ska fixa bil till honom - dessutom för 150 000 kr. Snacka om att fortsätta leva över sina tillgångar. Nädu, det där ska du inte ge dig in i. Har han så lite respekt för pengar så kommer han sannolikt inte sköta ett lån av dig heller.
  • Nyfikna72

Ja du ska ju definitivt inte köpa en bil i 150k kronors klassen om situationen är som du beskriver, då lär ni klara er långt på nå billigare för sånt kryllar det av.

Jag är bilmek själv och alla bilar går sönder, man kan inte köpa sig fri från reparationer. Dessutom är det ännu dyrare att laga nyare bilar jämfört med äldre så även om det är färre reparationer så kan de enskilt kosta hur mycket som helst.

En äldre 855 kan man hitta i kanonskick för typ 5000kr och ger många mil för pengarna. Billiga att laga också och det finns drivor av billiga reservdelar.

• nanneN
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 16:04:03 följande:
    En hyfsad bil som håller i flera år får du för 5.000.
    För 25.000:- får du en riktigt fin bil.

Billigare i längden är skitsnack.
    Jag köpte en Saab 9-3 -02 för 7000:- för fyra år sedan. Den kostar mig typ 2000:- per år i skatt och 300:- i månaden i försäkring.
    Har inte haft ett enda fel, man åker helt underbart i den, man kan lasta hur mycket som helst och den kör faktiskt ifrån det mesta fortfarande om man skulle vilja det. :)

Ärligt talat tycker jag bara det låter som om han vill ha en häftig bil och tycker du ska betala för den.
Svar på tråden ta lån åt sambo