• Anonym (Eliza)

ta lån åt sambo

Hej, hur skulle ni göra i min sits. Min sambo behöver ett lån för att köpa bil då vi lånar den vi har nu men den skall snart tillbaka. Jag har inget körkort och inget behov av det just nu. Vi har barn tillsammans dock som såklart har behållning av bil. Då sambon har betalningsanmärkning får han inte låna själv, förvisso finns det ställen som lånar ut till de med betalningsanmärkningar men räntan är jättehög. Hade du tagit ett lån åt din sambo? Vad kan det finnas för nackdelar? Vad kan hända om det skulle ta slut eller han skiter i att betala? Nu tror jag inte det men försöker tänka ut värsta scenario som kan hända.

• Svar på tråden ta lån åt sambo
  • Anonym (i)
    Nyfikna72 skrev 2015-02-10 13:53:04 följande:

Fast det låter ju som att ni bor ihop och behöver en bil, hur kan du då säga att du inte har nåt behov av den? Att låna åt nån annan är alltid riskfyllt och det vet ju du också eftersom du har ställt frågan här.

Köper du bilen så är det din bil och kan sälja den om det blir krångel. Lånar du pengar åt han och han äger bilen så har du enbart ett lån medans han kan göra vad han vill med bilen.

Detta om ni köper privat då.

Det låter inte som ni är ute efter nån dyr bil heller så då behöver man ju inte fundera så mycket på förspremien. En enkel trafikförsäkring behöver inte kosta så mycket om det bara handlar om en bil som ska ta er från a till b. Men han kanske är inne på nåt mer personligt för sin egen del?

Men TS inte har körkort är även en Trafikförsäkring dyr. Har man inte körkort vet försäkringsbolagen att du måste låta anndra körra . Köper hon på bilfirma och tar ett lån är bilen pantsatt så den som kör måste äga den.
  • Anonym (Eliza)

Blir nog tvungen att ta lånet. Han är jättesur på mig :/

• Griseknoen35
    Anonym (Eliza) skrev 2015-02-10 14:41:54 följande:

Nej du är inte tvungen. Ta aldrig ett lån till någon annan. Det blir du som hamnar i skiten i slutändan och din snubbe går som vinnaren. Att han ens har en anmärkning visar ju på att han inte skött sin ekonomi prickfritt och då är han ju en ännu större risk att låna till. Låt han va sur, han kan inte kräva att du ska ta ett lån åt honom. Han får väl spara ihop till en billig bil om han inte kan få ett vettigt lån i sitt namn.
  • Kjell2

Mogen kille.........

Om du nu nödvändigtvis ska ta ett lån åt honom skriver ni ett skuldbev med ränta och avbetalningsplan med bilen som säkerhet. Minst samma ränta och avbetalningsperiod som du har på lånet.

• NattaLind

Låter som en bra sambo. Inte.

Han kräver saker av dig som ingen kan kräva av en annan människa.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND

Nej det hade jag inte gjort, lånar inte till bilar vanligtvis heller så skulle inte göra det åt någon annan heller. Sen är det lagom kul om oturen är framme om det inte håller och han sticker med bilen. Så jag tycker han får vara hur sur han vill i ditt fall, ingen kan tvinga dig till det han kräver. På ett vis kan jag förstå att det blir att svida för han att du utger dig för att inte lita på han men tilliten ska aldrig övergå ett sunt förnuft...

• SupersurasunkSara

Nej, det skulle jag absolut inte ha gjort. Särskilt inte som han beter sig när du säger att du inte vill.

Han/ni får snåla och köpa en billig bil tills hans anmärkning är borta. Finns bilar som säljes för skrotvärdet även om de faktiskt fungerar. Nej, inte snyggaste/nyaste bilen men en bil och måste han ha en så får han ta en han har råd med.

• Anonym (Eliza)
    Nyfikna72 skrev 2015-02-10 13:53:04 följande:

Fast det låter ju som att ni bor ihop och behöver en bil, hur kan du då säga att du inte har nåt behov av den? Att låna åt nån annan är alltid riskfyllt och det vet ju du också eftersom du har ställt frågan här.

Köper du bilen så är det din bil och kan sälja den om det blir krångel. Lånar du pengar åt han och han äger bilen så har du enbart ett lån medans han kan göra vad han vill med bilen.

Detta om ni köper privat då.

Det låter inte som ni är ute efter nån dyr bil heller så då behöver man ju inte fundera så mycket på förspremien. En enkel trafikförsäkring behöver inte kosta så mycket om det bara handlar om en bil som ska ta er från a till b. Men han kanske är inne på nåt mer personligt för sin egen del?

Vi bor centralt, nära till affärer, 5 min till jobb, dagis och skola så rent krasst har jag inget större behov av bilen. Han däremot jobbar 2,5 mil bort.
  • nanneN

Men måste ni ta ett lån för att köpa en bil?
    Det är inga problem att hitta en fullt fungerande bil i bra skick för 5-10 tusen på blocket.

• Anonym (Eliza)
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-10 15:34:31 följande:

Nej, det skulle jag absolut inte ha gjort. Särskilt inte som han beter sig när du säger att du inte vill.

Han/ni får snåla och köpa en billig bil tills hans anmärkning är borta. Finns bilar som säljes för skrotvärdet även om de faktiskt fungerar. Nej, inte snyggaste/nyaste bilen men en bil och måste han ha en så får han ta en han har råd med.

Jag tyckte också det och var tom beredd att betala en del i en bättre begagnad bil (utan lån då). Men han säger att det blir dyrare att laga bilen och såna saker då. Jag tyckte iaf att det vore en bättre lösning, om jag lägger 10 000 och han lite mer än det borde vi väl kunna få en hyfsad bil för en 3 barnsfamilj som håller 3 år tills han kan ta lån igen? (Notera att jag inte kan ett jota om bilar om min tanke verkar korkad).
Svar på tråden ta lån åt sambo